LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] uithuiszetting na verbroken relatie

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
flanzie
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2009 13:23

uithuiszetting na verbroken relatie

Ongelezen bericht door flanzie »

Beste Mensen,

Ik ben vorige week met mijn vriendin gebroken.
We woonde samen in een sloopwoning in Nijmegen.
Ik heb haar nu een half jaar geleden bij me ingeschreven via de gemeente Nijmegen
en er dus voor getekend dat ze bij me mag wonen
Ze kan niet naar familie toe en vrienden omdat ze hier zelf ook al eerder problemen veroorzaakte en ze verdiend niet genoeg om een eigen woning te gaan huren
volgens haar kan ik haar er niet uitzetten omdat ze medehuurder is van het huis en omdat ze hier staat ingeschreven.
dit zou dus betekenen dat ik met pijn in mn hart haar elke dag zal zien en dit wil ik niet.

wie weet wat te doen

met vriendelijke groet

Frans

handelaar
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 jan 2008 00:40

Re: uithuiszetting na verbroken relatie

Ongelezen bericht door handelaar »

Je vriendin heeft helemaal gelijk. Om haar er uit te zetten moet je van hele goede huize komen. Sterker nog, als het er op aan komt ben jij de eerste die het pand kan gaan verlaten. En doe vooral niet moeilijk want dan heb je zo maar een ontzegging aan je broek om zelfs maar in de buurt van het pand te komen. Sterkte hahaha.

ChaWe
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 sep 2009 14:30

Re: uithuiszetting na verbroken relatie

Ongelezen bericht door ChaWe »

Word er gehuurd via de gemeente of gewoon via een woningbouw vereniging?

Hier is het zo als je via de woningbouw huurt en niet beiden namen staan op het huurcontract dan heeft de andere in principe niets te vertellen
Bij de gemeente geef je het adres op waar je woont, en als iemand anders er al ingeschreven staat dan moet de bewoner inderdaad toestemming geven dat de desbetreffende persoon op jou adres ingeschreven mag worden.

Of je iemand er zomaar uit mag zetten durf ik niet te zeggen.
Ik weet wel dat onze toekomstige huurwoning op zowel mijn naam als die van mijn man komt te staan zodat we gelijke rechten over de woning hebben.

epdejong03
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 okt 2008 14:17

Re: uithuiszetting na verbroken relatie

Ongelezen bericht door epdejong03 »

Het antwoord is eigenlijk vrij simpel;

Indien je vriendin wel op het huurcontract staat moet je naar de kantonrechter om haar ervan te krijgen. De kantonrechter kijkt naar wie de meeste rechten op de huurwoning heeft en wie het uberhaupt kan betalen.

Staat je vriendin niet op het huurcontract dan moet je ook naar de kantonrechter om te vorderen dat ze de woning verlaat. Je mag haar zelf niet op straat zetten, want dan ben je strafbaar.

Het maakt niet uit of je via particulier of via een woningbouw huurt, de regels blijven het zelfde.

flanzie
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2009 13:23

Re: uithuiszetting na verbroken relatie

Ongelezen bericht door flanzie »

nee ze staat niet bij het contract erop,

de gemeente meld het volgende:

aan het inschrijven van een medebewoner zit geen tijd gebonden dus ook geen rechten.

portaal meld:

ik sta als enige op het contract dus ik zou me niet zoveel zorgen maken

nu blijf ik dus met het punt zitten dat ik haar niet zomaar op straat mag zetten
is er een plaats waar ik dit goed kan nagaan en die dit voor me kan beoordelen.

met vriendelijke groet en bedankt voor alle snelle hulp

frans

flanzie
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2009 13:23

Re: uithuiszetting na verbroken relatie

Ongelezen bericht door flanzie »

misschien beter gevraagd wie bepaald dit
is dit de woningcooperatie, de gemeente waar je in woont of justitie als ik haar eruit zet

epdejong03
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 okt 2008 14:17

Re: uithuiszetting na verbroken relatie

Ongelezen bericht door epdejong03 »

Portaal mengt zich niet in de discussie aangezien zij geen partij is. Wil je je vriendin eruit zetten dan moet je echt naar de kantonrechter toe.

Let wel even op als je langer dan 2 jaar op dat adres woont, dan heeft je vriendin wel woonrechten opgebouwd en mag ze vragen om ook op het contract te komen.

flanzie
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2009 13:23

Re: uithuiszetting na verbroken relatie

Ongelezen bericht door flanzie »

weet iemand hoe duur dit is en heeft iemand ervaring hiermee

met vriendelijk groet

frans

epdejong03
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 okt 2008 14:17

Re: uithuiszetting na verbroken relatie

Ongelezen bericht door epdejong03 »

De kosten vallen erg mee, je kan altijd even checken of je niet in aanmerking komt voor een zogenaamde toevoeging (de overheid betaald een groot gedeelte van de kosten), voor meer info zie http://www.hetjl.nl/hetjl/templates/the ... anguageId=

Mocht je geen toevoeging krijgen en alles zelf moeten betalen ga dan uit van een bedrag van ongeveer €500,-- Voor een advocaat is zo'n procedure weinig werk, meestal vertrekt iemand al na 1 brief.

Gesloten