Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Hayrettin
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2022 16:54

Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door Hayrettin »

Ik heb een heel vervelend probleem.

Op 14 april heb ik de sleutels gekregen van mijn woning in Rotterdam. Oplevering was in orde, niks mis mee. Vervolgens ben ik nog 2 keer in mijn woning geweest voor een aantal zaken.

Op 1 mei wou ik weer mijn woning in, bleek dat toen het slot van mijn woning zomaar was aangepast waardoor ik mijn woning niet binnenkon. De volgende gebeld met het verhuurdersbedrijf ERESM. Die hebben een monteur aangestuurd dezelfde dag en die constateerde inderdaad dat het slot was vervangen en dat er nu een Belgisch slot op zit. De sleutel die er nu in kan komt ook totaal niet overeen met wat ik heb ontvangen in 1e instantie. De monteur heeft de nieuwe sleutels in mn postvakje gedaan en so far so good. Zou je denken.

Toen ik over 10 dagen mijn woning in kwam met de nieuwe sleutels bleek ook dat de keuken is veranderd, de kookplaat staat niet meer onder de afzuigkap, de inbouw oven die ze zouden leveren past er niet meer in en mijn wasbak lekt. Hier heb ik op 12 mei een klacht over ingediend. Door al deze gebreken kan ik nog niet gaan verhuizen/wonen in de woning met een keuken wat niet functioneert.

Op 1 juni is er een monteur langsgeweest, die heeft niks kunnen doen. Keukenblad kan door leverproblemen niet worden vervangen en de woning is deels niet bewoonbaar omdat ik er niet kan koken. Daarnaast werd er beloofd dat het slot opnieuw vervangen zou worden, de monteur constateerde toen dat de deur niet veilig genoeg is en dat ook de voordeur vervangen moet worden. We zijn een week verder sinds de monteur en ik wordt steeds van het kastje naar de muur gestuurd en aan het lijntje gehouden

Dus ik heb al 2,5 maand huur betaald, ik kan nog niet in mn woning vanwege de gebreken, en het ergste van allemaal; dit alles is gebeurd omdat een monteur zonder toestemming en medeweten van mij na oplevering heeft lopen kloten met en in mijn woning en dat niemand weet waarom ze dit hebben gedaan.

Gewoon huisvredebreuk en inbreuk in mijn privacy + het onbewoonbaar maken van mijn woning door werkzaamheden waar ik geen toestemming voor heb gegeven en waar ik niet eens van af weet. Weet iemand wat ik nu het beste kan doen? Ik ben ten einde raad.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Dit is een ingewikkelde casus.

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of een advocaat voor hulp.

Indien aangesloten kan u terecht bij www.huurcommissie.nl voor een bindend uitspraak.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door Jablan »

Hier gaan meer dingen mis, net alsof je woning twee keer is verhuurd of in de administratie twee woningen worden verwisseld.

Ik zou hier op een andere manier escaleren: afspraak maken op het kantoor van de verhuurder / bemiddelaar, rustig en vriendelijk blijven en per punt een oplossing afdwingen, die op papier wordt bevestigd.

Lees je eerst in over je rechten bij gederfde woongenot, dan weet je ook of je de betaalde huur kunt terugvragen.

Hayrettin
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2022 16:54

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door Hayrettin »

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb ondertussen contact gehad met de verhuurder en had op 12 mei een ingebrekestelling gestuurd waar ze de volgende dag op hebben gereageerd. Pas dinsdag komt er iemand langs voor het opmeten van het keukenblad en het is maar de vraag of ze de wettelijke termijn van 6 weken gaan halen.

Iemand een idee wat ik kan doen als die 6 weken voorbij zijn en het keukenblad nog steeds niet is vervangen? Ik heb voorgesteld om het zelf te laten herstellen en de factuur ervan naar hun op te sturen. Ook de voordeur moet nog opnieuw vervangen worden.

Voor de 'inbraak' en het aanpassen van het keukenblad hebben ze mij ter compensatie 750 euro aangeboden, wat ik bij lange na niet genoeg vind gezien alle misstanden, ongemak en uiteraard de enorme inbreuk in mijn privacy.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar iemand zet ongevraagd een nieuw slot in uw deur en niemand weet waarom, maar als u daarover klaagt, krijgt u wel de bij behorende sleutels. Dus mijns inziens is dat probleem opgelost.

En waarom is die voordeur niet veilig genoeg.

Voor wat betreft de keuken zou ik mijn tijdelijk een en ander provisorisch oplossen en gebruiken.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door gosewijn »

750,00 vergoeding ,hoeveel huur betaald u ?.

Hayrettin
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2022 16:54

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door Hayrettin »

@lady1234

Iemand komt ongevraagd mijn woning binnen? Dat is toch inbraak? De monteur kon nooit weten of de woning bewoond is of onbewoond, want door de ramen zie je niks. Mijn inziens is dit regelrechte inbreuk in mijn privacy.

Daarnaast is mijn keuken nu niet te gebruiken zonder oven en een kookplaat die een halve meter naar rechts is gegaan waardoor die niet onder de afzuigkap valt. Ze

Hayrettin
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2022 16:54

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door Hayrettin »

Mijn maandelijkse huur bedraagt 1445 euro plus service en stookkosten.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is natuurlijk geen inbraak, maar zal op een vergissing berusten. Vervelend, maar niet echt een ramp. En een keuken is best te gebruiken zonder oven. En dat de kookplaat nu niet onder de wasemkap staat is ook geen ramp.

Blijkbaar wordt een en ander hersteld zodra de spullen binnen zijn.

En voor die “inbreuk op uw privacy” zijn excuses van toepassing, maar toch geen geldelijke vergoeding.

Hayrettin
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2022 16:54

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door Hayrettin »

De monteur is binnengekomen door het slot open te breken, toen die binnen was heeft die gezien dat er al spullen en dozen zien liggen, en toch is er geen belletje bij hem gaan rinkelen dat deze woning al bewoond is.

Naar mijn idee maakt de reden waarom ze binnen zijn geweest vrij weinig uit.

De keuken is zeker wel onbruikbaar, aangezien de kookplaat niet onder de afzuigkap valt en de keuken binnen no time vol met rook zit.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Zeker met die huurprijs is een beroep op verminderd woongenot m.i. kansrijk en met een lagere huurprijs ook denk ik).
Er is u een nieuwe oven beloofd, in plaats daarvan is een nieuw aanrechtblok geplaatst .... goed bedoeld misschien maar verkeerd uitgepakt. Door problemen met materialen kan het vervangen nog wel even duren, en wordt het gederfde woongenot verlengd met enkele weken/maanden. Een financiele claim lijkt mij op zijn plaats, ik zou informeren bij de woonbond wat een redelijk bedrag is.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Hayrettin schreef:
11 jun 2022 15:30


Iemand een idee wat ik kan doen als die 6 weken voorbij zijn en het keukenblad nog steeds niet is vervangen? Ik heb voorgesteld om het zelf te laten herstellen en de factuur ervan naar hun op te sturen. Ook de voordeur moet nog opnieuw vervangen worden.
Als 6 weken voorbij zijn en hun komen de volgende dag dan zou ik accepteren.

Als de 6 weken voorbij zijn en er is niks gebeurd dan kan u overwegen om het zelf te doen en de kosten te laten vergoeden. Maar overleg eerst met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl/ voor advies.

Ik kan niet beoordelen of u juridisch sterk staat.

Misschien is het mogelijk om de huur te verlagen totdat alle gebreken hersteld zijn. Mijn ervaring is dat na een tijdelijk huurverlaging de reparaties heel snel uitgevoerd worden.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door witte angora »

Even een tijdlijntje opzetten:
Hayrettin schreef:
09 jun 2022 17:30
Ik heb een heel vervelend probleem.

Op 14 april heb ik de sleutels gekregen

[...]

Vervolgens ben ik nog 2 keer in mijn woning geweest voor een aantal zaken.

[...]

Op 1 mei wou ik weer mijn woning in,

[...]

Toen ik over 10 dagen mijn woning in kwam

[...]

Hier heb ik op 12 mei een klacht over ingediend. Door al deze gebreken kan ik nog niet gaan verhuizen/wonen in de woning met een keuken wat niet functioneert.

[...]

Op 1 juni is er een monteur langsgeweest, die heeft niks kunnen doen.

[...]

Dus ik heb al 2,5 maand huur betaald, ik kan nog niet in mn woning vanwege de gebreken, en het ergste van allemaal; dit alles is gebeurd omdat een monteur zonder toestemming en medeweten van mij na oplevering heeft lopen kloten met en in mijn woning en dat niemand weet waarom ze dit hebben gedaan.

Als ik het goed begrijp ben je in die '2,5 maand' slechts 5 keer op de woning geweest? Eerlijk gezegd klinkt het allemaal niet of je zo verschrikkelijk veel haast maakt met verhuizen. Hoe reken je eigenlijk die 2,5 maand? Bij mijn weten is de periode tussen 14 april en 11 juni nog geen twee maanden. Waarbij de ingediende klacht van 12 mei is, dat is dus krap een maand.

Je kunt inderdaad overwegen of je een hogere financiële compensatie wil afdwingen , maar ik zou eerlijk gezegd eerst goed advies inwinnen of dit haalbaar is. Hoe het kan dat het slot zomaar vervangen is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat je als huurder verplicht bent mee te werken aan noodzakelijk onderhoud. Ben je niet geïnformeerd, stonden er geen afspraken in de planning waar je van af zou moeten weten, lag er geen briefje in de bus om contact op te nemen? Het zijn allemaal vragen die van belang zijn om de kans op een hogere vergoeding in te kunnen schatten.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die monteur had blijkbaar de opdracht in een huis een slot te vervangen. Wat een Belgisch slot is weet ik niet zo. Maar blijkbaar per abuis het verkeerde nummer opgegeven.

En een keuken vol rook, omdat de kookplaat maar half onder de afzuigkap staat?

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door riddert »

Ik heb moeten googlen voor een Belgisch slot. Kan geen relevante verschillen ontdekken met Nederlandse sloten.
Kunt u, Hayrettin hier enige duidelijkheid over verschaffen?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door witte angora »

riddert schreef:
11 jun 2022 17:28
Ik heb moeten googlen voor een Belgisch slot. Kan geen relevante verschillen ontdekken met Nederlandse sloten.
Kunt u, Hayrettin hier enige duidelijkheid over verschaffen?
Ik vermoed dat het om het merk gaat: een Belgische fabrikant. Feitelijk zou het niet uit moeten maken. Lijkt me eerder iets met spijkers en laag water.

Hayrettin
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2022 16:54

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door Hayrettin »

De verhuurder heeft in een reactie laten weten zelf geen opdracht te hebben gegeven om het slot te veranderen, zoals aangegeven is dit dus ook gedaan zonder enige medeweten en toestemming van mijn kant. Ik ben op 24 april in de woning geweest om het een en ander alvast in huis te zetten, op 1 mei kon ik er niet meer in. Daarna ben ik op vakantie gegaan dus zou eigenlijk vanaf 12 mei al willen beginnen met het regelmatig erin wonen en klussen tot het helemaal af zou zijn. Als er niks aan mijn keuken was veranderd had ik er allang in gewoond.

Jullie kunnen begrijpen dat ik nog niet volledig over kan als er nog genoeg moet gebeuren in de keuken en dit is veroorzaakt door werkzaamheden die zonder mijn toestemming/medeweten zijn gebeurd.

Over de bruikbaarheid van mijn keuken; als het bij oplevering goed was en nadat zij ongevraagd hebben zitten klussen kan ik mijn kookplaat niet goed gebruiken en lekt mijn wasbak. Dat lijkt mij duidelijk.

De verhuurder liet overigens weten dat en Belgisch slot inhoudt dat je deze de andere kant op moet draaien om deze te openen, op zich niet erg natuurlijk, maar het bevestigd dus dat deze is vervangen.

Graag wil ik horen van sommigen wat zij zouden doen als een monteur zonder te vragen bij u het huis binnenkomt en iets gaat veranderen waar u geen toestemming voor heeft gegeven en het na verandering deels niet bruikbaar is.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die monteur is toch in dienst bij de verhuurder? Want u hebt nadien de sleutels voor dat Belgische slot gekregen.

Hayrettin
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2022 16:54

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door Hayrettin »

In hoeverre maakt het uit bij wie die monteur werkzaam is en met wat voor reden hij mijn huis binnenkomt? Voor hetzelfde geld was ik daar al woonbaar en kom ik m'n douche uitlopen wanneer hij er is? Hij hoort zonder mijn toestemming en medeweten geen stap in mijn woning te kunnen zetten.

Dat het een Belgisch slot is maakt mij vrij weinig uit, als ik er maar in kan. Die nieuwe sleutels heb ik pas gekregen toen ik erachter kwam dat die zijn veranderd. Als ik eerst van hen had gehoord dat het slot is veranderd door werkzaamheden dan had ik ook nog begrip kunnen tonen voor de situatie.

Als je bij elkaar optelt dat mijn slot is gebroken, iemand zonder m'n kennis en toestemming in m'n huis heeft zitten klussen aan iets en het ook ronduit slecht en deels onbruikbaar heeft achtergelaten met een scheve keukenblad en een lekkende wasbak dan is dat voor mij uiterst onacceptabel. Het is niet iets waarvan ik kan zeggen 'ach een fout is menselijk'. Het zijn 3 enorme blunders achter elkaar.

En ook aandacht voor wat ik in het begin zeg, de monteur kan niet zien aan de buitenkant of de woning bewoond wordt of niet. Wat als ik of mijn familieleden de douche uitloop wanneer hij binnen komt drammen? Je blijft (mits geen toestemming of een ander uitzonderlijk geval uiteraard) ten alle tijden uit de woning van je huurder lijkt me.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuurder laat sloten en keuken in mijn woning zomaar aanpassen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, dat bloot uit de douche komen, lijkt mij nog het minst belangrijke.

Ik zou meer willen weten wie die monteur opdracht gegeven heeft, en waarom.

Want daar moet toch een aanleiding voor geweest zijn.

Maar goed, de boel wordt hersteld en er is € 750 genoegdoening geboden.

Plaats reactie