Verhuurder stuurt plots 3 jaaroverzichten van servicekosten

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhuurder stuurt plots 3 jaaroverzichten van servicekosten

Ongelezen bericht door witte angora »

harrie.roggum schreef:
13 jun 2022 23:51
Ik heb overigens altijd mijn volledige huur betaald, waar de €40,- service kosten bij in zaten, zoals in het huurcontract afgesproken was.
Wat is er precies afgesproken met betrekking tot de servicekosten? Ik begrijp dat je een kamer huurde. Vaak betaal je een all-in bedrag waar de verhuurder het mee zal moeten doen om alle kosten te betalen. Bij jullie is het kennelijk gespecificeerd. Wordt er over een voorschotbedrag gesproken, of juist niet?

AdrieB2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 mar 2020 11:12

Re: Verhuurder stuurt plots 3 jaaroverzichten van servicekosten

Ongelezen bericht door AdrieB2 »

De verhuurder kan van verschillende jaren in een keer een nota insturen, maar hij moet de kosten aantonen met leveranciersfacturen.

Dus als hij vind dat de energiefacturen niet goed zijn geweest, dan moet hij de energieleverancier een correctiefactuur laten maken.

Je moet in geen geval afgaan aan door de verhuurder berekende bedragen.

Je gaat in dit geval dus uit van wat er op de factuur staat van de energieleverancier dat deel je door het aantal kamers, eventueel gecorrigeerd met de grootte (het aantal vierkante meters) van de kamer.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Verhuurder stuurt plots 3 jaaroverzichten van servicekosten

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ik lees net artikele van Moneyman maar als ik het goed lees kan de verhuurder geen rekening meer indienen over de jaren 20 en daarvoor simpel omdat de termijn daarvoor reeds vervallen is!

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verhuurder stuurt plots 3 jaaroverzichten van servicekosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
17 jun 2022 16:31
Moneyman schreef:
15 jun 2022 11:38
Als je meer details wilt weten, kan ik je dit artikel van Coen van Schaijk aanbevelen.
Daar staat vooral hoelang je nog bij de huurcommissie terecht kan bij gesteggel over een afrekening die wel binnen 6 maanden verstuurd is.
Het bepaalt vooral de termijn, waarin huurder nog aan de bel kan trekken, om teveel betaalde dingen terug te krijgen. Ik zie er niet in dat verhuurder 24 maanden langer kan wachten met sturen van afrekening
Dat wordt expliciet besproken in het artikel. De jurisprudentie heeft de wet aangevuld. Ook als de verhuurder nalaat tijdig een afrekening te sturen, blijft de maximale termijn van 30 maanden van kracht.
Frustratie door verhuurder
Huurder werpt dezelfde grief op, dat het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn dat een huurder zijn recht op compensatie zou verliezen in gevallen waarin verhuurder zelf te laat is met het verstrekken van de afrekeningenIndien verhuurder het nalaat om tijdig een overzicht te verstrekken, bewerkstelligt deze immers dat huurder minder lang de tijd heeft om inhoudelijk tegen de hoogte van de servicekosten op te komen. De dertig maanden termijn blijft gedurende die tijd immers doorlopen.
Hawk-Eye schreef:
18 jun 2022 08:15
ik lees net artikele van Moneyman maar als ik het goed lees kan de verhuurder geen rekening meer indienen over de jaren 20 en daarvoor simpel omdat de termijn daarvoor reeds vervallen is!
De termijn van 30 maanden is nog niet verstreken, dus je rekent verkeerd. De oudste vordering gaat over 2019. Die vervalt dus eind deze maand,

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verhuurder stuurt plots 3 jaaroverzichten van servicekosten

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
18 jun 2022 13:05
16again schreef:
17 jun 2022 16:31
Moneyman schreef:
15 jun 2022 11:38
Als je meer details wilt weten, kan ik je dit artikel van Coen van Schaijk aanbevelen.
Daar staat vooral hoelang je nog bij de huurcommissie terecht kan bij gesteggel over een afrekening die wel binnen 6 maanden verstuurd is.
Het bepaalt vooral de termijn, waarin huurder nog aan de bel kan trekken, om teveel betaalde dingen terug te krijgen. Ik zie er niet in dat verhuurder 24 maanden langer kan wachten met sturen van afrekening
Dat wordt expliciet besproken in het artikel. De jurisprudentie heeft de wet aangevuld. Ook als de verhuurder nalaat tijdig een afrekening te sturen, blijft de maximale termijn van 30 maanden van kracht.
Frustratie door verhuurder
Huurder werpt dezelfde grief op, dat het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn dat een huurder zijn recht op compensatie zou verliezen in gevallen waarin verhuurder zelf te laat is met het verstrekken van de afrekeningenIndien verhuurder het nalaat om tijdig een overzicht te verstrekken, bewerkstelligt deze immers dat huurder minder lang de tijd heeft om inhoudelijk tegen de hoogte van de servicekosten op te komen. De dertig maanden termijn blijft gedurende die tijd immers doorlopen.
Beset je dat dat verhaal gaat over , de titel zegt het al, teveel betaalde servicekosten terugvragen?
In dit topic is juist het tegenovergestelde het geval.

De 24 maanden extra zijn voor de huurder, als termijn om bezwaar te maken. En niet bedoeld voor de verhuurder, als extra termijn om de rekening alsnog op te stellen. Als huurder wil je tijdig weten waar je aan toe bent, en niet achteraf met dit soort verrassing over onnodig langere periode geconfronteerd worden.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verhuurder stuurt plots 3 jaaroverzichten van servicekosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Voor de verhuurder en huurder geldt het zelfde.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verhuurder stuurt plots 3 jaaroverzichten van servicekosten

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
19 jun 2022 01:47
Voor de verhuurder en huurder geldt het zelfde.
Dat lijkt me onzin.
Nergens in de wet staat dat de HUURDER binnen 6 maanden een overzicht van servicekosten aan VERHUURDER moet verstrekken.
Het omgekeerde wel.
En daar is duidelijk niet aan voldaan in dit geval.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verhuurder stuurt plots 3 jaaroverzichten van servicekosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Beiden partijen hebben 30 maanden om in beweging te komen en daarna kan het niet meer.

Rotterdamse
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:48

Re: Verhuurder stuurt plots 3 jaaroverzichten van servicekosten

Ongelezen bericht door Rotterdamse »

ik raad aan naar de huurcommissie te stappen. Zowel voor de borg (daar heeft de huurcommissie ieder jaar heel, heel veel zaken over zo te lezen aan het overzicht van uitspraken door de huurcommissie per jaar), als voor de nagevorderde servicekosten. Ook daar moet de huurcommissie zich vaak over buigen.
Dus wat hier gebeurt is niet uitzonderlijk, maar daarmee nog niet juist.
Ik zou specificatie eisen voor mij als huurder.
Het feit dat de verhuurder een zootje maakt van de elektriciteit en andere kosten, betekent nog niet dat jij als huurder dan maar iedere rekening moet pikken.
Overigens is het verrekenen van deze servicekosten met de openstaande borg, bij mijn weten, niet geoorloofd.
Het zijn twee verschillende geldstromen.
Jouw borg moet dus terug, ongeacht of je er al uit bent over de servicekosten.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verhuurder stuurt plots 3 jaaroverzichten van servicekosten

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
19 jun 2022 10:37
Beiden partijen hebben 30 maanden om in beweging te komen en daarna kan het niet meer.
In beweging (richting huurcommisie) is iets anders de een termijn waarin de afrekening gepresenteerd moet worden. Die staat gewoon wettelijk op 6 maanden.

De 24 maanden extra zijn vooral bedoeld voor de huurder, om teveel betaalde servicekosten terug te kunnen krijgen, niet om achteraf alsnog de ineens veel hogere rekening gepresenteerd te kunnen krijgen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verhuurder stuurt plots 3 jaaroverzichten van servicekosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
18 jun 2022 21:04
Beset je dat dat verhaal gaat over , de titel zegt het al, teveel betaalde servicekosten terugvragen? In dit topic is juist het tegenovergestelde het geval.
Dat doet er niet toe. Beide partijen hebben met dezelfde vervaltermijn van in totaal 30 maanden te maken.
16again schreef:
19 jun 2022 11:52
alfatrion schreef:
19 jun 2022 10:37
Beiden partijen hebben 30 maanden om in beweging te komen en daarna kan het niet meer.
In beweging (richting huurcommisie) is iets anders de een termijn waarin de afrekening gepresenteerd moet worden. Die staat gewoon wettelijk op 6 maanden.
Zoals ik al schreef: de wet is aangevuld oor jurisprudentie. Niet gelezen?

Er staat in de wettekst namelijk geen sanctie op het overschrijden van die 6 maanden - wél op het overschrijden van de 30 maanden (namelijk: verval van recht).

AdrieB2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 mar 2020 11:12

Re: Verhuurder stuurt plots 3 jaaroverzichten van servicekosten

Ongelezen bericht door AdrieB2 »

Ja hoor de verhuurder moet alle kopie nota's van leveranciers die hij gekregen heeft inleveren en daaaruoit moet je je jaarnota zelf kunnen berekenen.

Waar geen nota van is gewoon niet betalen!


Het is overigens weer 30 juni geweest dus de verhuurder moet de jaarnota van 2021 hebben uitgereikt samen met de kopie leveranciersfacturen.

Mijn verhuurder BM Vastgoed werkzaam in o.a. Arnhem heeft het weer af laten weten, dus dat wordt weer een procedure bij de huurcommissie om aan de jaarnota 2021 te komen.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Verhuurder stuurt plots 3 jaaroverzichten van servicekosten

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wat ik nog niet nog expliciet heb gelezen: heb je de verhuurder schriftelijk laten weten onderbouwing van de geclaimde kosten te willen ontvangen ? (bijvoorbeeld per mail, waarop hopelijk ook per mail reactie op gekomen is = bewijs dat verhuurder het gelezen heeft).
En: verhuurder moet een berekening VERSTREKKEN; dat is iets anders dan kunnen INZIEN. In die berekening moet het verbruik staan dat hij aantoont met de facturen van het nutsbedrijf.
Een factor is nog of de meterstand van de oude meter is genoteerd toen de nieuwe aangebracht is ? (de nieuwe zal op 0 gestaan hebben?).
Ik denk gezien zijn slordige aanpak, dat de verhuurder het verbruik van 2019 en 2020 niet weet, als hij de meterstand niet heeft gefotografeerd op 1 januari 2020. Tenzij het nutsbedrijf bij oude meters jaarlijks de stand per 1/1 vastlegt.
Tip voor alle kamerhuurders: neem elk jaar zelf foto's van meterstanden op 1 januari (net na de champagne).

Plaats reactie