LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhuurder verkoopt de woning: wat zijn mijn rechten?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
H.A.Santos
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2019 09:27

Verhuurder verkoopt de woning: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door H.A.Santos »

Per 14 September heeft mijn verhuurder laten weten, via whatsapp en daarna persoonlijk, dat hij de woning gaat verkopen. Eerst heeft hij gevraagd of wij kunnen verhuizen binnen een maand. Na een negatief antwoord, zei hij dat de nieuwe eigenaar de huur omhoog zal zetten, gelijk in oktober.
Een paar dagen geleden heb ik de nieuwe eigenaar ontmoet, waar hij voorstelde dat wij mogen blijven met de nieuwe prijs: €100 meer dan nu. Dat is veel hoger dan het wettelijke percentage, afgesproken in de huurovereenkomst die aangetekend is bij de (nog) huidige verhuurder. Ik heb geprobeerd op een zachte manier te laten weten dat het zo niet werkt volgens de wet, maar hij heeft meerdere keren geprobeerd mij te overtuigen dat gewoon mag bepalen hoe veel hij wil voor de huur.
Voor wat ik weet, koop breekt geen huur en de huidige overeenkomst moet gewoon door, en als nieuwe eigenaar de huur hoger wil, dan moet bij het wettelijke percentage vastgesteld worden bij de rijksoverheid, dit klopt wel?

Tot nu ging alles zonder officiële middelen, alles was mondeling besproken, geen waarschuwing over de verkoop van het huis en geen officieel voorstel van de nieuwe prijs. Ik heb toegegeven dat wij zijn actief aan het zoeken zijn naar een ander huis, maar dat zal niet zo snel gebeuren. Toch blijft de eigenaar bij mening dat hij recht heeft op de nieuwe huurprijs per oktober. Hij wil gewoon zijn medewerkers (de man heeft een uitzendbureau lijkt het) in het pand laten wonen.

- Als de nieuwe eigenaar toch de huur wil verhogen, moet er een nieuw contract onder zijn naam met een ander rekeningnummer komen, klopt dat?
- De nieuwe prijs moet gebaseerd zijn op onze huidige huurovereenkomst en het wettelijke percentage respecteren, klopt dat?
- Als hij een nieuwe huurovereenkomst wil, moet dat dan via een aangetekende brief of kan hij het gewoon persoonlijk doorgegeven?
- Heeft hij recht om mijn huidige huurovereenkomst op te zeggen en dat wij dan moeten verhuizen?

P.S.- Het spijt me voor mij gebrek aan de nederlandse taal, als buitenlander doe ik mijn best om te integreren maar door omstandigheden ik ben niet op school geweest om de taal goed te leren, wel hard geprobeerde om zelf te leren.
Laatst gewijzigd door Radar op 26 sep 2019 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verduidelijking taal

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verhuurder verkoopt de woning: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je staat volkomen in je recht. Koop breekt inderdaad geen huur. De nieuwe eigenaar moet het bestaande huurcontract respecteren en mag dus niet zomaar tussendoor de huur verhogen. Je hoeft dan ook geen nieuw contract te tekenen als dat slechtere voorwaarden in staan.

De eigenaren kunnen wel zeggen wat ze willen en met bluffen komen ze een heel eind, maar je kunt gewoon blijven zitten waar je zit, voor de oude huur.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verhuurder verkoopt de woning: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Eind mei hoorde je een huurverhoging brief te krijgen per 1 juli dus hij moet tot volgende jaar wachten.
Per 1 oktober mag je zelfde prijs betalen en je hebt huurbescherming.

Een verkoop naar andere eigenaar die verhuurde woning met lopende huurcontract kocht is geen reden voor urgentie verklaring dus een ander huis kan nog jaren duren.
Zij moeten een gelijkwaardige woning aanbieden, en andere kant van stad hoef je niet te accepteren.
Jou huisarts, school voor kinderen en familie en vrienden in de buurt of je werk, niet iedereen wil naar andere wijk omdat iemand een pand wil verkopen.

U moet weigeren dit pand te verlaten en ze mogen alleen per 1 juli de huur maximaal verhogen voor zover is toegestaan.
Verkoop veranderde niets aan Uw huurcontract, ze mogen een verhuurd huis verkopen en dit contract mee verkopen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verhuurder verkoopt de woning: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door berndv »

allereerst, wat voor huurovereenkomst heeft u(tijdelijk/leegstandswet/onbepaalde tijd)? Hoe lang woont u daar al?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verhuurder verkoopt de woning: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Uw Nederlands is prima hoor! Verandering van eigenaar heeft voor u wettelijk gezien geen gevolgen. U blijft gewoon wonen in de woning. De huur mag om deze reden - verandering van eigenaar - niet worden verhoogd. Uw verhuurder kan het contract niet opzeggen. Dit is allemaal geregeld in de Huurwet. U kunt ook eens contact opnemen met het juridisch loket www.hetjl.nl voor gratis advies. Laat u niet onder druk zetten. Zet geen handtekening op papieren als de verhuurder u bezoekt. Neem de tijd om advies en informatie in te winnen.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 26 sep 2019 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhuurder verkoopt de woning: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Een andere vraag: gaat het om een bedrag in de sociale huur, of is het vrije sector?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Verhuurder verkoopt de woning: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »


Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Verhuurder verkoopt de woning: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

de huurovereenkomst moet de nieuwe eigenaar gewoon respecteren en anders niet, teken dus geen ander kontrakt en hou vast aan het oude...

Gesloten