Verschil in huurverhoging na aanleg centrale verwarming.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Verschil in huurverhoging na aanleg centrale verwarming.

Ongelezen bericht door Berteman »

Sinds 1998 huur ik deze woning van een woningcorporatie.

Toen ik de woning betrok werd er geen mutatieonderhoud uitgevoerd, omdat er ver gevorderde plannen waren voor groot onderhoud/woningverbetering, die binnen twee jaar zouden worden uitgevoerd. Daarom ook, was de aanleg van centrale verwarming destijds niet mogelijk.

In 2009/2010 werden er een nieuwe plannen gemaakt voor groot onderhoud. Uit het woonwensen onderzoek kwam kwam onder andere naar voren dat bij veel bewoners de wens bestond, de woningen te voorzien van centrale verwarming.

Op het groot onderhoud wachten we nog steeds, maar de aanleg van centrale verwarming ging rap van start en tegen een huurverhoging van € 37,50 per maand, werden de meeste woningen voorzien van centrale verwarming.

De toenmalige bewoners, van het huis direct naast mij, zagen af van centrale verwarming. Toen deze na een paar jaar verhuisden, namen de nieuwe bewoners voorlopig genoegen met de achter gebleven geiser en gashaard. Deze zijn nu echter aan vervanging toe en daarom hebben de buren bij de verhuurder een verzoek ingediend voor de aanleg van centrale verwarming. Het verzoek is ingewilligd, tegen een huurverhoging van … € 11,45 per maand.

Ik vind dit uitermate vreemd. Niet alleen zijn de woningen vrijwel identiek, na twaalf jaar zijn de arbeidslonen en prijzen van materialen in prijs gestegen. En het lijkt me ook, dat wanneer meerdere, identieke, woningen tegelijkertijd worden voorzien van centrale verwarming, er ook scherpere prijsafspraken gemaakt kunnen worden met de installateur.

Uiteraard heb ik ook de verhuurder de vraag gesteld, vanwaar het prijsverschil maar kennelijk is het een lastige vraag wat antwoord blijft uit. Kan een verhuurder na verbetering een willekeurige huurverhoging vragen? Of is dit ook gebonden aan regels? Is er een relatie met de hoogte van de investering?
Laatst gewijzigd door Berteman op 17 jan 2022 22:56, 5 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verschil in huurverhoging na aanleg centrale verwarming.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De nieuwe huurders betalen ongetwijfeld (veel) meer huur dan u. Woningcorporaties hebben geen winstoogmerk. Ze kunnen daarom onder de kostprijs voorzieningen leveren. Voor €137,40 per jaar kan geen complete CV-installatie incl. montage worden geleverd. De nieuwe huurders krijgen korting omdat zij meer huur betalen dan u. Of bijvoorbeeld omdat rekening gehouden moet worden met een huurtoeslaggrens. U kunt geen rechten ontlenen aan het prijsverschil.

Verder is het beleid om open gastoestellen overal te verwijderen. Dit kan ook reden zijn voor korting op de kostprijs.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Verschil in huurverhoging na aanleg centrale verwarming.

Ongelezen bericht door Berteman »

De buren betalen minder huur dan ik, waarschijnlijk omdat zij geen centrale verwarming hebben. En in tegenstelling tot mijn woning, is bij hun de etage wél van dubbel glas voorzien. En, een cv installatie gaat natuurlijk véél langer mee dan een jaar. Daar geld een afschrijvingstermijn van 15 jaar voor.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verschil in huurverhoging na aanleg centrale verwarming.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wel vreemd dat u meer huur betaalt. Je zou verwachten dat een huurcontract uit 1998 voor een identiek huis een lagere huur oplevert dan een nieuw huurcontract.

Nog steeds kunt u geen rechten ontlenen aan het prijsverschil. Het staat de verhuurder vrij om zelf de prijs te bepalen van de woningverbetering. De totale huur mag daarbij echter niet hoger worden dan de maximaal redelijke huur berekend volgens https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... tentelling

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Verschil in huurverhoging na aanleg centrale verwarming.

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Indien je niet eens was met de huurverhoging had je toen bezwaar moeten indienen.

Neem contact op met www.juridischloket.nl. Ik heb te weinig kennis hierover.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Verschil in huurverhoging na aanleg centrale verwarming.

Ongelezen bericht door Berteman »

@ Bob Schurkjens:
De betreffende buren wonen er inmiddels ook alweer een jaar of tien. Er is dus geen sprake van een nieuw huurcontract.

Weliswaar ben ik drie maal aangeslagen voor de inkomensafhankelijke huurverhoging, maar dat zal het verschil niet maken, denk ik. Hoewel het niet zoveel ter zake doet maar om bij voorbaat het opgeheven vingertje en de zure reacties van ‘u verdient dus teveel en hebt helemaal geen recht op een sociale huurwoning’ te voorkomen: de inkomensafhankelijke afhankelijke huurverhoging werd opgelegd vanwege een uitkering vanuit een ongevallenverzekering, een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een beëindigingovereenkomst (pure pech dus eigenlijk).

Juist omdat een woningcorporatie geen winstoogmerk heeft, lijkt me huurverhoging voor woningverbetering geen verdienmodel maar moet de investering de verhoging rechtvaardigen.

@ seinhuis: Er was destijds wat ophef over de hoogte van de huurverhoging. De bewonerscommissie heeft - samen met Woonbond - lang geprobeerd inzage te krijgen in de hoogte van de investeringen om aan de hand van een door de Woonbond ontwikkelde rekenmethode, de redelijkheid van de huurverhoging te kunnen berekenen. Toen na lang dralen, de woningcorporatie de gegevens beschikbaar stelde, was de termijn voor bezwaar voorbij: in geval van huurverhoging na woningverbetering geldt daarvoor een termijn van drie maanden.

Al met al: ik blijf het vreemd vinden dat een investering die op termijn kostendekkend moet zijn, nu dus een stuk goedkoper blijkt dan twaalf jaar geleden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verschil in huurverhoging na aanleg centrale verwarming.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De verhuurder had ook gratis CV kunnen aanleggen bij de buren. Elk huurcontract is een individuele overeenkomst tussen huurder en verhuurder. Andere huurders van dezelfde verhuurder staan daar buiten. Er kunnen nooit rechten worden ontleend aan dit soort verschillen.

Verder lijkt 37,50 p/m huurverhoging een normaal kostendekkend bedrag. Daar zit ook periodiek onderhoud in. Wanneer je huurtoeslag ontvangt gaat er nog een x bedrag af.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 18 jan 2022 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Verschil in huurverhoging na aanleg centrale verwarming.

Ongelezen bericht door Berteman »

@ Snuffel1, ik wacht de reactie van de woningcorporatie af. Ik heb ze vandaag een herinnering gestuurd.

Deze woning is overigens een oude, beknopte 3-kamerwoning: er zijn drie radiatoren geplaatst en natuurlijk ook een cv ketel (agpo ferroli): de radiator in de douche was voor eigen rekening.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Verschil in huurverhoging na aanleg centrale verwarming.

Ongelezen bericht door Berteman »

@Bob Schurkjes: de conclusie dat ik ergens rechten aan zou ontlenen, is de jouwe.

Ik vind het opmerkelijk prijsverschil vreemd en ik vraag me af, waarom een investering (een woningcorporatie heeft immers geen winstoogmerk, dat geef je zelf ook aan), nu een stuk goedkoper kan worden aangeboden. Wellicht speelt een subsidie een rol, misschien heeft de woningcorporatie de afschrijvingstermijn van de installatie verlengd, maar dat is allemaal speculeren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verschil in huurverhoging na aanleg centrale verwarming.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een bevredigend en gedetailleerd antwoord op uw vragen zult u vermoedelijk niet krijgen van uw verhuurder. Anders dan "prijsbeleid" dat is "veranderd". Maar wie weet heb ik het mis en krijgt u alsnog een gedegen uitleg.

Gesloten