LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat licht er maar aan wat die “grote renovaties” omvatten.

Nieuwe kozijnen? Moet er toch echt iemand thuis zijn.

nintendo
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 apr 2011 05:21

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door nintendo »

Ik denk dat u nog geluk heeft dat er iets geregeld is. Mijn WBV noemt de renovatie van 90 woningen gewoon groot onderhoud en ik mocht niet aanwezig zijn waar gewerkt werd. Ik heb dagen doorgebracht in een slaapkamertje van 2 bij 2 met een huisdier en alles wat daarbij komt kijken en kon niet in de keuken, woonkamer en toilet/douche ruimte. Ik was gewoon aanwezig. De WBV doet hier verder niets maar dat komt nog wel omdat wij als bewoners hier niet zo tevreden over zijn ;)
Nieuwe kozijnen? Moet er toch echt iemand thuis zijn.
Zonder enig bewijs dat dit daadwerkelijk zo is, is dit pure onzin. Dus komt u maar met dat bewijs dat dit zou moeten en dat is er dus niet. Het is wel verstandig om aanwezig te zijn.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door berndv »

nintendo schreef:
07 okt 2019 23:54
Nieuwe kozijnen? Moet er toch echt iemand thuis zijn.
Zonder enig bewijs dat dit daadwerkelijk zo is, is dit pure onzin. Dus komt u maar met dat bewijs dat dit zou moeten en dat is er dus niet. Het is wel verstandig om aanwezig te zijn.
Hoezo onzin? Hoe zouden de bouwvakkers de binnenzijde van het kozijn moeten doen dan? Als er een raamkozijn vervangen wordt, is het wel heel praktisch om ook bij de binnenkant te kunnen.
nintendo schreef:
07 okt 2019 23:54
Mijn WBV noemt de renovatie van 90 woningen gewoon groot onderhoud
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of deze aanpassing ook een huurverhoging met zich mee brengt, want dat is namelijk ook een klein verschil tussen groot onderhoud, waarbij er meestal geen huurverhoging plaatsvindt, en een renovatie, wat meestal ook een huurverhoging betekent in verband met het verhoogde woongenot.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door grun »

berndv schreef:
08 okt 2019 08:48
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of deze aanpassing ook een huurverhoging met zich mee brengt, want dat is namelijk ook een klein verschil tussen groot onderhoud, waarbij er meestal geen huurverhoging plaatsvindt, en een renovatie, wat meestal ook een huurverhoging betekent in verband met het verhoogde woongenot.
Waar ik woon wordt alleen een geringe verhoging doorgevoerd bij renovatie, niet bij groot onderhoud. Onder dat laatste verstaat de woningbouw herstel van betonrot, eens in de 10 jaar de buitenkant schilderen, en de cv ketel vervangen door een HR type. Over het algemeen vind ik het een goede verhuurder die jaarlijks minder verhoging doorvoert dan wat hij wettelijk zou mogen.

Voor de aanstaande renovatie rekent hij 6 euro per maand huurverhoging.

nintendo
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 apr 2011 05:21

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door nintendo »

Hoezo onzin? Hoe zouden de bouwvakkers de binnenzijde van het kozijn moeten doen dan? Als er een raamkozijn vervangen wordt, is het wel heel praktisch om ook bij de binnenkant te kunnen.
Wie zegt dat men dan niet bij de binnenkant kan, zeker nooit gehoord van sleutel afgeven. Dat staat gewoon in huurovereenkomsten en bij onderhoud en of renovatie wordt men ook gewoon netjes gevraagd of men thuis is of niet. Zo niet, sleutel afgeven, anders deur openen als men thuis is. Je moet toch op de een of andere manier toegang geven? u geeft het ook zelf aan dat men er bij moet, hoe had u dat anders voorgesteld dan? dat men maar de deur open beukt en het slot gaat forceren? om het maar simpel aan u te vertellen. Zoiets zal er trouwens wel gebeuren als men niet meewerkt en er is noodzaak e.d.


Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of deze aanpassing ook een huurverhoging met zich mee brengt, want dat is namelijk ook een klein verschil tussen groot onderhoud, waarbij er meestal geen huurverhoging plaatsvindt, en een renovatie, wat meestal ook een huurverhoging betekent in verband met het verhoogde woongenot.
Rare opmerkingen die u maakt en gewoon onzin. U kunt niet aan de hand van een huurverhoging zeggen of iets groot onderhoud of renovatie is. Dit is natuurlijk aan de WBV of deze een verhoging doorvoert na renovatie. Er is geen wet die zegt dat een WBV een verhoging moet doorvoeren na renovatie maar het is wel gebruikelijk.

Als u niet weet hoe deze dingen gaan, dan kunt u beter niets zeggen natuurlijk. Op deze manier komt er allemaal foute informatie de wereld in. Net zoals in mijn eigen topic. Forum trollen zonder verstand van zaken, er is geen ander woord voor en daar helpt u de mensen die legit iets willen weten niet mee!
Laatst gewijzigd door nintendo op 08 okt 2019 13:23, 5 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Sleutel afgeven? Dan moet je wel heel goed van vertrouwen zijn. In de praktijk zal iemand dus vrij nemen of thuis proberen te werken.

nintendo
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 apr 2011 05:21

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door nintendo »

Sleutel afgeven? Dan moet je wel heel goed van vertrouwen zijn. In de praktijk zal iemand dus vrij nemen of thuis proberen te werken.
en als dat niet mogelijk is zal men de sleutel moeten afgeven en dat komt vaker voor dan u denkt.

U kunt simpelweg niet aannemen dat iedereen maar vrij neemt of probeert thuis te zijn. Wat een onzin weer.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door grun »

nintendo schreef:
08 okt 2019 13:30
Sleutel afgeven? Dan moet je wel heel goed van vertrouwen zijn. In de praktijk zal iemand dus vrij nemen of thuis proberen te werken.
en als dat niet mogelijk is zal men de sleutel moeten afgeven en dat komt vaker voor dan u denkt.
Ja en nee. Ik zou mijn sleutel ook niet afgeven, tenminste niet aan een onbekende. Daarvan is makkelijk een kopie te maken, en mijn verzekering keert niet uit als er geen braakschade is.

Daarentegen hadden mijn vorige buren en ik wel elkaars reservesleutel, voor noodgevallen. Maar die kende ik vrij goed en we kwamen regelmatig bij elkaar over de vloer. En de buur daar weer voor had ook mijn sleutel, om de planten water te geven, en af en toe eens een lampje aan te doen in een periode waarin ik door de week in het buitenland werkte.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door berndv »

nintendo schreef:
08 okt 2019 12:52
k ben eigenlijk wel nieuwsgierig of deze aanpassing ook een huurverhoging met zich mee brengt, want dat is namelijk ook een klein verschil tussen groot onderhoud, waarbij er meestal geen huurverhoging plaatsvindt, en een renovatie, wat meestal ook een huurverhoging betekent in verband met het verhoogde woongenot.
Rare opmerkingen die u maakt en gewoon onzin. U kunt niet aan de hand van een huurverhoging zeggen of iets groot onderhoud of renovatie is. Dit is natuurlijk aan de WBV of deze een verhoging doorvoert na renovatie. Er is geen wet die zegt dat een WBV een verhoging moet doorvoeren na renovatie maar het is wel gebruikelijk.

Als u niet weet hoe deze dingen gaan, dan kunt u beter niets zeggen natuurlijk. Op deze manier komt er allemaal foute informatie de wereld in. Net zoals in mijn eigen topic. Forum trollen zonder verstand van zaken, er is geen ander woord voor en daar helpt u de mensen die legit iets willen weten niet mee!
zozo, over onzin en niet-begrijpelijk lezen gesproken. Ik zeg ook niet dat er een huurverhoging verplicht is, dat maakt u er van. Het woordje 'meestal' maakt nu net het verschil. En ik verzin niets, ik haal het van de site van de rijksoverheid. Ik zeg dat er bij renovatie meestal een huurverhoging plaats vindt, omdat er een verhoging van het woongenot is gerealiseerd. Omdat er bij groot onderhoud geen verhoging van het woongenot is (tenzij het onderhoud achterstallig is), is het zeer ongebruikelijk om de huur te verhogen bij groot onderhoud.

Omdat ik mij wel kan onderbouwen, hier de informatie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderhoud
Na renovatie of woningverbetering gaat meestal een huurverhoging in, maar alleen als de renovatie meer woongenot oplevert.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door Erthanax »

nintendo schreef:
08 okt 2019 13:30
Wat een onzin weer.
Bis.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door Lowieze »

nintendo schreef:
08 okt 2019 13:30
Sleutel afgeven? Dan moet je wel heel goed van vertrouwen zijn. In de praktijk zal iemand dus vrij nemen of thuis proberen te werken.
en als dat niet mogelijk is zal men de sleutel moeten afgeven en dat komt vaker voor dan u denkt.

U kunt simpelweg niet aannemen dat iedereen maar vrij neemt of probeert thuis te zijn. Wat een onzin weer.
Ik vind het geen onzin hoor. Bij onze laatste renovatie en ook bij groot onderhoud komt er geen arbeider binnen als er niemand thuis is. Je mag je sleutel absoluut niet afgeven aan hen en zelf weg gaan. De Woningstichting wil geen aansprakelijkheid nemen voor wat er gebeurt als ze in je huis bezig zijn zonder aanwezigheid van de huurder. Dit staat ook in de overeenkomst die je krijgt als je akkoord gaat met het onderhoud.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door moederslink »

En zo is het maar net! In géén geval sleutel afgeven of die lui in jouw huis maar laten klussen als je er zelf niet bij bent.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door Redfloor »

Bij een woningbouwvereniging worden vaak tijdens een verbouwing tijdelijk andere cilinders in de sloten gedaan. Dan kunnen, voor de duur van de verbouwing, de bewoner én de bouwvakkers naar binnen. Na afloop wordt de oude cilinder weer teruggeplaatst en kan alleen de bewoner weer naar binnen.

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door witte angora »

En als een van die bouwvakkers nu een puber met 'losse' handjes en dito vriendjes heeft?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan ook zelf even een cilinder kopen voor een tientje en die er tijdelijk inzetten. Doorgaans een eenvoudig klusje. Je hoeft maar één schroef los en vast te draaien.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Of gewoon een stel lompe gasten die twee dagen later beweren dat die butsen in het stucwerk en de binnendeuren er al zaten?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door Lowieze »

Redfloor schreef:
08 okt 2019 16:14
Bij een woningbouwvereniging worden vaak tijdens een verbouwing tijdelijk andere cilinders in de sloten gedaan. Dan kunnen, voor de duur van de verbouwing, de bewoner én de bouwvakkers naar binnen. Na afloop wordt de oude cilinder weer teruggeplaatst en kan alleen de bewoner weer naar binnen.
Vaak?? Terwijl de huurders in dat huis blijven wonen? Lijkt me sterk.
Ik zou het me kunnen voorstellen als de huurders tijdens de verbouwing elders onderdak krijgen.

Gesloten