LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
rvdk12
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2019 16:12

Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door rvdk12 »

Er worden momenteel grote renovaties
Uitgevoerd door de woningbouw.
Het gaat om ongeveer 90 woningen.
Nu heeft iedereen een brief gekregen waarin staat, dat door de grote overlast iedereen een maand huur krijgt.
De huur bedraagt tussen de 5 en 700 € .iedereen heeft dezelfde overlast de 1 iets meer dan de ander.
Is het correct dat de een €700 krijgt en de andere net geen € 500.
Hoor graag.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door rvjapio »

Er zijn waarschijnlijk verschillende huurtarieven. Dus de een krijgt meer dan de ander.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Iedereen krijgt 1 maand huur terug, dat is dus voor iedereen gelijk getrokken. Geen idee of u kosten moet maken, maar als deze de vergoeding ter hoogte van de maand huur overtreffen moet u zich melden tot de wbv.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik vraag mij af of de wbv überhaupt gehouden is een dergelijke aanbieding te doen, laat staan dat er discussie is over hoogte ervan.

Aan de andere kant: wanneer men als vast bedrag 500 (de minimale huursom) hand gehanteerd was het wellicht ook niet goed (want dat is 200 verschil met de hoge huursom..), als de hoge was gehanteerd ook niet (want dat is 200 verschil met de lage huursom..)

rvdk12
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2019 16:12

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door rvdk12 »

snuffel1 schreef:
03 okt 2019 18:17
Kan het niet zo zijn dat u over die maand geen huur hoeft te betalen want als u de huursom ontvangt raakt u die weer kwijt aan de huur van die maand. U schrijft dat er een maand aan huur als vergoeding wordt geboden en als uw huur 500 euro bedraagt is dat de hoogte van de vergoeding en niet 700 euro want dan zou u er 200 euro beter van worden en iemand die aan huur 700 euro betaald houdt er niets aan over. U zou de vergoeding kunnen zien als een maand gratis wonen ter compensatie van de overlast en meer dan dat is het niet.
Als de renovatie klaar is van een huis wordt demaand huur gestort.
Dat is onbelast. Veel mensen krijgen ook huursubsidie van de belastingdienst.
Dus die krijgen sowieso meer.

rvdk12
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2019 16:12

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door rvdk12 »

We blijven tijdens de renovatie gewoon in huis.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is een goede Zembla-uitzending over geweest. Er zijn geen vaste regels voor.

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... -renovatie

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door sylvesterb »

rvdk12 schreef:
03 okt 2019 16:21
Er worden momenteel grote renovaties
Uitgevoerd door de woningbouw.
Het gaat om ongeveer 90 woningen.
Nu heeft iedereen een brief gekregen waarin staat, dat door de grote overlast iedereen een maand huur krijgt.
De huur bedraagt tussen de 5 en 700 € .iedereen heeft dezelfde overlast de 1 iets meer dan de ander.
Is het correct dat de een €700 krijgt en de andere net geen € 500.
Hoor graag.
De vergoeding is een maand huur, voor de ene huurder is dit dus € 500 en voor de andere € 700. De vergoeding is een maand huur en niet een geldelijke vergoeding. Dit mag, wees blij dat je minder huur betaald dan de andere voor dezelfde woning.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door berndv »

Even een gokje hoor, maar u valt denk ik onder de mensen die 500 euro aan huur betaalt. U vindt het vast en zeker ook heel oneerlijk dat er mensen zijn die 700 euro aan huur betalen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Onduidelijk is hoeveel overlast de renovatie zal geven. Zijn de werkzaamheden voornamelijk aan de buitenkant? Of worden badkamer, wc en keuken vernieuwd? Om maar wat te noemen.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door witte angora »

berndv schreef:
04 okt 2019 09:06
Even een gokje hoor, maar u valt denk ik onder de mensen die 500 euro aan huur betaalt. U vindt het vast en zeker ook heel oneerlijk dat er mensen zijn die 700 euro aan huur betalen.
Vanwaar het verschil in huurbedragen? Is het omdat de goedkopere woningen kleiner zijn, of is het omdat alle nieuwe huurders het maximum moeten gaan betalen wat de wbv mag vragen, in tegenstelling tot degenen die er al langer zitten?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Scheefwonen, als je inkomen als alleenstaande net boven de € 22.700 is, of als stel net boven de € 30.825?

Het is overigens niet zo wonderlijk dat iemand weet wat zijn buren aan huur betalen. En je hoeft ook je buren niet te raadplegen om te weten of ze huurtoeslag krijgen.

Sommigen drinken weleen een bakkie koffie bij elkaar en praten daar dan over.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U weet helemaal niet of de Ts huurtoeslag krijgt. Voor hetzelfde geld, bij wijze van spreken dan, krijgt hij bij een huur van € 700, wel € 50 huurtoeslag en iemand met € 580 huur € 200 huurtoeslag.

Maar uw idee van ‘scheefwonen’ is een beetje apart.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door grun »

Bob Schurkjens schreef:
04 okt 2019 19:08
Onduidelijk is hoeveel overlast de renovatie zal geven. Zijn de werkzaamheden voornamelijk aan de buitenkant? Of worden badkamer, wc en keuken vernieuwd? Om maar wat te noemen.
De badkamer, wc en keuken worden over het algemeen pas vervangen in de periode tussen twee huurders in. Dat is hier niet het geval, de huidige huurder blijft tijdens de verbouwing in het huis wonen.

Ik zie dergelijke renovatieprojecten vrij veel in de stad waar ik woon, volgend jaar is mijn huis aan de beurt. Misschien omdat er nu subsidie vanuit de overheid beschikbaar is? Te denken valt dan aan spouwmuur- en dakisolatie, installatie van zonnepanelen, enkelglas bovenlichten vervangen door dubbelglas, centrale mechanische afzuiging vervangen door individuele systemen met CO2 sensoren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door kweenie »

Vanwege de overlast van de renovatie mis je een maand 'huurgenot'. Dat gemiste huurgenot heeft bij een duurdere woning meer waarde dan bij een goedkopere woning. De vergoeding voor dat gemiste huurgenot is in die situatie dan ook terecht hoger.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door grun »

kweenie schreef:
05 okt 2019 07:48
Dat gemiste huurgenot heeft bij een duurdere woning meer waarde dan bij een goedkopere woning. De vergoeding voor dat gemiste huurgenot is in die situatie dan ook terecht hoger.
Ook tussen twee exact dezelfde woningen kunnen huur verschillen bestaan. De volgende huurder betaalt over het algemeen meer huur dan de vertrekkende, een huis met meer 'doorloop' is duurder dan een huis waarin iemand woont die nooit verhuist.

Degene die de meeste overlast ervaart, is degene die overdag thuis is, lijkt me. Zoals een ouder met kleine kinderen. Daarnaast plegen bouwvakkers nogal vroeg te beginnen, maar ook weer vroeg op te houden. Degene die overdag elders aan het werk is, ervaart vermoedelijk de minste overlast, hooguit omdat het huis in de steigers staat bijvoorbeeld. Of omdat er wat vaker gestofzogen moet worden of iets dergelijks, maar toch niet vanwege geluidsoverlast?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En degene die werkt, moet misschien weer vrij nemen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door kweenie »

grun schreef:
05 okt 2019 09:43
Degene die de meeste overlast ervaart, is degene die overdag thuis is, lijkt me. Zoals een ouder met kleine kinderen. Daarnaast plegen bouwvakkers nogal vroeg te beginnen, maar ook weer vroeg op te houden. Degene die overdag elders aan het werk is, ervaart vermoedelijk de minste overlast, hooguit omdat het huis in de steigers staat bijvoorbeeld. Of omdat er wat vaker gestofzogen moet worden of iets dergelijks, maar toch niet vanwege geluidsoverlast?
Het gaat toch ook niet alleen om geluidsoverlast? Ik denk dat beide mensen 100% van de tijd die ze thuis doorbrengen last hebben van de renovatie. En wat Lady1234 ook aangeeft, misschien hebben mensen die overdag moeten werken juist wel meer gedoe, omdat ze misschien mensen moeten binnenlaten etc.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door Berteman »

Daar gaan we weer ...

Ik woon weliswaar ook in een huurwoning (van een woningcorporatie) en enkele jaren geleden, zijn hier ook groot onderhoud / c.q. renovatiewerkzaamheden uitgevoerd, zulks afhankelijk van de staat van de woning en de wensen van de huurder.

Ik was toen lid van de bewonerscommissie en herinner me nog goed het eindeloze geëmmer over de 'ongemakkentoeslag", of de "gordijnen die niet meer pasten, vergoed konden worden", "de extra kosten van electriciteit en stookkosten", "ik heb pas een nieuwe closetrolhouder opgehangen en als ik niet in de nieuwe tegels mag boren, dan past die niet meer, dus ja... wie gaat dat betalen?"

Natuurlijk, het is goed hier afspraken over te maken om tot een redelijke vergoeding te komen maar ik vond - en vind - dat sommige huurders probeerde er een slaatje uit te slaan en onredelijke vergoedingen eisen of onwerkbare eisen stellen, maar vergeten dat er aan het einde van het traject vaak een stuk gerief en comfortverbetering wacht.

Ik bedoel maar ... toen ik nog een eigen woning had en er onderhoud moest worden gepleegd, moest ik toch echt de hypotheek betalen. En de rekening van de aannemer.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verschil in vergoeding tijdens renovatie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Deze vergoeding is vergelijkbaar met vergoedingen vanwege gederfd woongenot.
Het is gebruikelijk om deze vergoedingen, of zo u wilt huurvermindering, uit te drukken in een percentage van de huurprijs.
Dat is niet onredelijk.

Gesloten