LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschil tussen huurovereenkomst en logeerovereenkomst

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Robbertb
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2020 21:14

Verschil tussen huurovereenkomst en logeerovereenkomst

Ongelezen bericht door Robbertb »

Momenteel huur ik een woning particulier waarbij ik een huurovereenkomst heb! Het is een vrij kleine ruimte maar nu is het geval dat mijn onderbuurman verhuist! Deze ruimte is veel groter en zou ik nu dus kunnen betrekken. Nu zegt mijn verhuurder dat ik dan een ander contract moet tekenen waardoor ik geen huurovereenkomst heb maar een logeerovereenkomst. De appartementen worden waarschijnlijk binnen een jaar gesloopt en weer opnieuw opgebouwd. Als ik boven blijf dan houd ik mijn huurcontract. Kan iemand mij uitleggen wat het wezenlijke verschil is tussen de 2 overeenkomsten en misschien adviseren wat de beste keuze is hierin!

Mvg Robbert

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verschil tussen huurovereenkomst en logeerovereenkomst

Ongelezen bericht door berndv »

een logeerovereenkomst heb ik nog nooit van gehoord en ik kan ook op google hier eigenlijk weinig in deze context over terug vinden. Ik lees wel wat zaken over een logeerovereenkomst, maar niet echt in die context van vaste woonruimte. Ik heb dan ook het idee dat uw verhuurder mogelijk probeert om volgend jaar met de sloop/herbouw op een goedkope manier van u af te komen. Met een gewone huurovereenkomst is dat nameijk veel lastiger.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Verschil tussen huurovereenkomst en logeerovereenkomst

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lekker blijven zitten waar je nu zit , met huurcontract.
Zonder zou hij zo van je af kunnen , met is het een stuk moeilijker.

Over logeer overeenkomst vind ik ook niks, ja voor huisdieren. :lol:

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verschil tussen huurovereenkomst en logeerovereenkomst

Ongelezen bericht door witte angora »

Als hij vanwege sloop de huurovereenkomst opzegt dan is hij verplicht je andere woonruimte aan te bieden en een flinke verhuiskostenvergoeding. Denk er dus nog maar even over na.

Hij zou je zelfs een tijdelijke huurovereenkomst kunnen bieden voor de andere ruimte, in dat geval heb je ook nergens recht op.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verschil tussen huurovereenkomst en logeerovereenkomst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met een jaartje ruimer wonen, gooit u al uw rechten overboord. Niet doen dus.

Een logeerovereenkomst heeft de verhuurder uit zijn duim gezogen.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verschil tussen huurovereenkomst en logeerovereenkomst

Ongelezen bericht door kuklos »

@Robbertb, advies is om het niet te doen. Voor zover die logeerovereenkomst al juridische waarde heeft sta je daarna veel zwakker bij je rechten als huurder.

=========================
Toch snap ik de verhuurder heel goed. Het recht omtrent huren is in Nederland zeer sterk gericht op bescherming van de huurder. Zo sterk zelfs dat een verhuurder weinig mogelijkheden heeft om iemand uit te zetten. Gevolg, dit soort acties en veel particulieren zijn huiverig om te verhuren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verschil tussen huurovereenkomst en logeerovereenkomst

Ongelezen bericht door moederslink »

Allemaal prima adviezen en ik sluit mij hierbij volmondig aan!
Gewoon blijven zitten en de kleinere ruimte vooralsnog voor lief nemen.
En inderdaad, wanneer je er uit moet wegens sloop dient hij je een verhuisvergoeding te betalen.

Kijk voor nú wel alvast verder voor een andere woning en dan het liefst bij een woningbouwvereniging én probeer urgentie te regelen ivm naderende sloop.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Verschil tussen huurovereenkomst en logeerovereenkomst

Ongelezen bericht door reggie2 »

kuklos schreef:
27 feb 2020 15:27

Toch snap ik de verhuurder heel goed. Het recht omtrent huren is in Nederland zeer sterk gericht op bescherming van de huurder. Zo sterk zelfs dat een verhuurder weinig mogelijkheden heeft om iemand uit te zetten. Gevolg, dit soort acties en veel particulieren zijn huiverig om te verhuren.

Is maar goed ook , anders wordt het een nog groter zooitje in Nederland.
Dan zijn de huurders vogelvrij voor de verhuurders. Dat moet je niet willen.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verschil tussen huurovereenkomst en logeerovereenkomst

Ongelezen bericht door kuklos »

reggie2 schreef:
27 feb 2020 17:40
kuklos schreef:
27 feb 2020 15:27

Toch snap ik de verhuurder heel goed. Het recht omtrent huren is in Nederland zeer sterk gericht op bescherming van de huurder. Zo sterk zelfs dat een verhuurder weinig mogelijkheden heeft om iemand uit te zetten. Gevolg, dit soort acties en veel particulieren zijn huiverig om te verhuren.

Is maar goed ook , anders wordt het een nog groter zooitje in Nederland.
Dan zijn de huurders vogelvrij voor de verhuurders. Dat moet je niet willen.
Jij mag dat goed vinden, ik vind het minder goed. Huurbescherming is een groot goed, maar we kunnen ook doorslaan. En mijns inziens zijn we teveel doorgeslagen richting de huurder.

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verschil tussen huurovereenkomst en logeerovereenkomst

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nu er meer mogelijkheden zijn voor tijdelijke huurcontracten, grijpt "de markt" zijn kans, meldde o.a. de NOS al. De woningnood wordt er niet mee opgelost, de huurder wordt er op geen enkele manier beter van, de huisjesmelker wel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verschil tussen huurovereenkomst en logeerovereenkomst

Ongelezen bericht door moederslink »

Er wordt heel veel vastgoed opgekocht door beleggers. Er wordt goud geld mee verdiend door het voor de hoofdprijs te verhuren .

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Verschil tussen huurovereenkomst en logeerovereenkomst

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
27 feb 2020 17:55
Er wordt heel veel vastgoed opgekocht door beleggers. Er wordt goud geld mee verdiend door het voor de hoofdprijs te verhuren .
Precies en de huurders zijn er de dupe van. Of je kan door dit geen huis vinden. Onbetaalbaar.

Robbertb
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2020 21:14

Re: Verschil tussen huurovereenkomst en logeerovereenkomst

Ongelezen bericht door Robbertb »

Dank voor jullie berichten! 😁
Ik had zoals de meesten al aangeven wel hetzelfde idee erbij! Ik blijf gewoon zitten waar ik zit. Lijkt me de best oplossing.

Ik ben inderdaad al een tijdje opzoek naar een koopwoning maar in de huidige tijd is het helaas vrij lastig.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verschil tussen huurovereenkomst en logeerovereenkomst

Ongelezen bericht door moederslink »

Goed zo! En laat je niets aanpraten over een logeercontract __ is écht BS .

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Verschil tussen huurovereenkomst en logeerovereenkomst

Ongelezen bericht door juliomariner »

Wel slim van de verhuurder, gelukkig zijn wij slimmer

Gesloten