LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen toewijzing sociale huurwoning Almere wegens ontbreken inschrijving KvK

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
suzan.breedveld
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2019 22:35

Geen toewijzing sociale huurwoning Almere wegens ontbreken inschrijving KvK

Ongelezen bericht door suzan.breedveld »

Ik ben 49 en ben alleenstaande moeder van een zoon van 15 (die bij mij woont) en nog leerplichtig is (heeft geen startkwalificatie).

Wij hebben van 2003 tot 2016 in Almere gewoond. Sinds 1 juni 2016 wonen wij in Berlijn. Wij willen terug naar Almere. Ik sta nu 8 jaar op de wachtlijst voor een sociale huurwoning in Almere via Woningnet. Ik heb een woning van woningcorporatie Ymere aangeboden gekregen in Almere Nobelhorst. Om de woning definitief toegewezen te krijgen, moest ik allerlei documenten aanleveren, waaronder prognose inkomen 2019. Ik werk zelfstandig (zzp’er) als grafisch vormgever (sinds 2004).

Alle documenten zijn goedgekeurd, ik voldoe aan het profiel voor de woning (‘Passend Toewijzen’), en toch krijg ik de woning niet aangeboden door Ymere, omdat ik geen bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel heb.

Ik heb mij per 1 januari 2017 uit laten schrijven bij de KvK Nederland, omdat ik in het buitenland woonde en daar ook grotendeels mijn werkzaamheden uitvoerde (mijn opdrachtgevers zijn wel allemaal in Nederland). Ik heb over 2017 en 2018 alleen in Duitsland belastingaangifte gedaan.

Om mij opnieuw in te schrijven bij de Kamer van Koophandel in Nederland, heb ik een huurcontract nodig.

Om een huurcontract te krijgen, heb ik de inschrijving bij de Kamer van Koophandel nodig.

Begrijpt u het probleem?

Ik heb al aangeboden de inschrijving KvK achteraf in te dienen voor toevoeging aan het dossier, evenals historisch uittreksel BRP, wat ik natuurlijk óók pas aan kan vragen bij de gemeente nadat ik weer in Nederland ben ingeschreven.

Ymere gaat niet akkoord en wil mij de woning niet toewijzen, want ze ‘dienen zich aan de regels te houden’ (volgens hun zeggen). Zonder KvK inschrijving willen ze ook een eventuele volgende woning (wat nog heel lang kan duren, gezien de woningnood) niet toewijzen.

Mijn zoon wordt dit jaar augustus 16 en wil zijn opleiding in Almere afmaken, met ingang van het nieuwe schooljaar dat eind augustus start.

Nogmaals, ik voldoe aan alle eisen en criteria, alles is in orde, behalve dat ik geen inschrijving KvK heb op dit moment wegens wonen in het (EU) buitenland.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen toewijzing sociale huurwoning Almere wegens ontbreken inschrijving KvK

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

suzan.breedveld schreef:
29 mei 2019 22:41
Nogmaals, ik voldoe aan alle eisen en criteria, alles is in orde, behalve dat ik geen inschrijving KvK heb op dit moment wegens wonen in het (EU) buitenland.
Dus voldoet u niet aan alle criteria. Ook al zou u de Nederlandse nationaliteit hebben, u hebt geen bedrijf in Nederland. En dat is juist een voorwaarde om in aanmerking te komen voor een dergelijke woning.

Om passende woningen te krijgen gelden strenge voorwaarden. Juist door de krapte op de woningmarkt is het belangrijk dat de juiste mensen de juiste huizen krijgen toegewezen. Even heel zwart wit gezien bent u een buitenlands bedrijf die zich in Nederland wil gaan vestigen.

Overigens apart dat u Nederlandse opdrachtgevers hebt en dat u, omdat die werkzaamheden in het buitenland zitten, uw Nederlandse KVK op zegt. Nu doen uw Nederlandse relaties dus zaken met een buitenlands bedrijf.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen toewijzing sociale huurwoning Almere wegens ontbreken inschrijving KvK

Ongelezen bericht door witte angora »

Regels zijn regels, zegt Ymere, en Ymere zal zich er ook inderdaad aan moeten houden. Is er een manier om hier een mouw aan te passen?

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen toewijzing sociale huurwoning Almere wegens ontbreken inschrijving KvK

Ongelezen bericht door Erthanax »

Geen huis zonder KvK, geen KvK zonder adres in NL. Wat een akelige situatie. Het is misschien strikt volgens de regels, dat wil niet zeggen dat het rechtvaardig is.

Is het mogelijk uw onderneming/eenmanszaak tijdelijk inschrijven op het adres van bv uw ouders, of broer/zus? Zodra de nieuwe woning is toegewezen, past u de gegevens bij de KvK aan.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Geen toewijzing sociale huurwoning Almere wegens ontbreken inschrijving KvK

Ongelezen bericht door kokka »

Als ik het goed begrijp stond je in Almere ingeschreven als woningzoekende terwijl je geëmigreerd was naar het buitenland? Das ook best raar vind ik. Je wil dat je zoon zn opleiding afmaakt in Almere terwijl je hem drie jaar terug zelf weghaalde uit zijn vertrouwde omgeving.Ik begrijp dat het lastig is, maar het zou niet eerlijk zijn tegenover andere woningzoekenden om voor jullie af te wijken vsn hun eigen regels. Heb je niet de mogenlijkheid om te kopen?

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen toewijzing sociale huurwoning Almere wegens ontbreken inschrijving KvK

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach ja, waarom dit, waarom dat? Plannen veranderen soms, of pakken anders uit dan gehoopt. Er kunnen allerlei destijds onvoorziene redenen zijn waarom terugkeer naar Almere gewenst is. Ik kan mij goed voorstellen dat TS niet op de huidige Catch22-situatie heeft gerekend.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen toewijzing sociale huurwoning Almere wegens ontbreken inschrijving KvK

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gewoon nul euro inkomen opgeven was waarschijnlijk de oplossing geweest. En dat hele zzp-verhaal achterwege laten.

Waar het om gaat is dat u niet teveel verdient voor de woning. Niet dat u te weinig verdient.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oorwaarden

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Geen toewijzing sociale huurwoning Almere wegens ontbreken inschrijving KvK

Ongelezen bericht door Frantic2 »

je kan gewoon ingeschreven staan op een buitenlands adres bij de Kvk.... Ik snap uw probleem dan ook niet, gewoon uw duitse adres en huurcontract opgeven als ze daarom vragen

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Geen toewijzing sociale huurwoning Almere wegens ontbreken inschrijving KvK

Ongelezen bericht door renewouters »

witte angora schreef:
30 mei 2019 10:26
Regels zijn regels, zegt Ymere, en Ymere zal zich er ook inderdaad aan moeten houden. Is er een manier om hier een mouw aan te passen?
Dit soort reacties vind ik altijd grappig: er hoeft maar iets te gebeuren ten nadele van de consument en er wordt gelijk gevraagd of er geen regels zijn, maar als er dan regels zijn moeten ze kunnen worden omzeild....

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen toewijzing sociale huurwoning Almere wegens ontbreken inschrijving KvK

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

renewouters schreef:
30 mei 2019 14:25
witte angora schreef:
30 mei 2019 10:26
Regels zijn regels, zegt Ymere, en Ymere zal zich er ook inderdaad aan moeten houden. Is er een manier om hier een mouw aan te passen?
Dit soort reacties vind ik altijd grappig: er hoeft maar iets te gebeuren ten nadele van de consument en er wordt gelijk gevraagd of er geen regels zijn, maar als er dan regels zijn moeten ze kunnen worden omzeild....
En daardoor komen er weer nieuwe regels om die omzeiling weer dicht te timmeren waarna de speurtocht weer begint om daar weer omheen te komen. En dan maar klagen dat wij zoveel regeltjes hebben in Nederland.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen toewijzing sociale huurwoning Almere wegens ontbreken inschrijving KvK

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zo veel regels hebben "wij in Nederland" niet eens. Afgezien daarvan, houd ik mij graag aan regels. Als echter iemand de dupe dreigt te worden van een zeer strikte uitleg, dan vind ik enige barmhartigheid wel op zijn plaats.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen toewijzing sociale huurwoning Almere wegens ontbreken inschrijving KvK

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
30 mei 2019 17:33
Zo veel regels hebben "wij in Nederland" niet eens. Afgezien daarvan, houd ik mij graag aan regels. Als echter iemand de dupe dreigt te worden van een zeer strikte uitleg, dan vind ik enige barmhartigheid wel op zijn plaats.
En dat is dus precies mijn insteek. Regels prima, maar de regels zijn er voor de mens. Niet andersom.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geen toewijzing sociale huurwoning Almere wegens ontbreken inschrijving KvK

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Je moet een inkomensverklaring kunnen afgeven aan de woningcorporatie. Het inkomen moet 'passend' zijn bij de huurprijs en de woningcorporatie moet dat toetsen. Dat is de (wettelijke) basisregel.

Voor mensen in loondienst en mensen die een uitkering ontvangen volstaat een inkomensverklaring die door de (Nederlandse) belastingdienst wordt afgegeven. In dit geval kan de geïnteresseerde huurder niet over zo'n document beschikken.

Als alternatief wordt de kvk-inschrijving gevraagd, maar ook dat ontbreekt.

Wat mij echter niet duidelijk wordt uit dit topic, is of er al gevraagd is of de Duitse equivalenten van de gevraagde Nederlandse documenten óók voldoen. Eventueel kunnen dat door de overheid of een notaris gewaarmerkte originele exemplaren zijn.

De inkomenstoets kan de woningcorporatie niet omheen. Dat is een feit. Maar in dit geval kan men toch wel zo realistisch zijn om de Duitse documenten hiervoor onder ogen te nemen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Geen toewijzing sociale huurwoning Almere wegens ontbreken inschrijving KvK

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een KVK aanvragen koste geld... opzeggen is gratis, maar ik zie geen noodzaak van opzeggen zolang je nog werkte.

Wel adres doorgeven...

honza
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 mar 2009 16:04

Re: Geen toewijzing sociale huurwoning Almere wegens ontbreken inschrijving KvK

Ongelezen bericht door honza »

Vraag om toepassing hardheidsclausule ivm kastje<>muur

Gesloten