LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Jan488
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mei 2019 20:42

Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Jan488 »

Ik heb in mijn huidige huurwoning geen recht op huurtoeslag, Reden: niet door een te hoog inkomen, maar door een te groot vermogen van een ton door verkoop mijn koophuis.
Laatst gewijzigd door Jan488 op 20 mei 2019 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hebt u dan met een ton wel een sociale huurwoning kunnen krijgen? Dus huur onder de € 720 per maand?

Om huurtoeslag te kunnen krijgen moet je ingeschreven staan in het huis waarvoor je huurtoeslag aanvraagt.

En ja, uw voorgestelde constructie werkt. Als u dat dit jaar zou doen, hebt u op 1-1-20 geen vermogen meer en dan is slechts uw toetsingsinkomen plus de hoogte van de huur van belang voor het verkrijgen van huurtoeslag.

Jan488
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mei 2019 20:42

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Jan488 »

Bedankt voor uw reactie.
Laatst gewijzigd door Jan488 op 20 mei 2019 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, want uw vermogen per 1 januari van een jaar is doorslaggevend voor de vermogensrendementsheffing.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien ot, maar je kunt je ook afvragen in hoeverre het 'nodig' is om huurtoeslag te krijgen als je een ton overwaarde hebt.

Andere gedachte die meteen bij me opkomt is dat je niet al te overhaast een 'willekeurige' opknapwoning moet kopen om maar in aanmerking te komen voor huurtoeslag. Die paar duizend euro is natuurlijk heel welkom, maar als je daarvoor een huis koopt dat niet aan je wensen voldoet, dan kan dat je veel meer kosten dan die huurtoeslag je oplevert.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Revoked »

Jan488 schreef: Bedankt voor uw reactie.
Ik ben bang dat het mij niet meer lukt dit jaar een geschikt nieuw koophuis aan te schaffen.
Want? Huizen genoeg te koop. De echte buitenkansjes zijn er niet meer, die overwaarde ben je al kwijt bij de koop.
Een bekende van mij wist twee jaar geleden zijn huis te verkopen met twee ton overwaarde, kocht voor 4,5 ton een fraaie jaren 70 villa en de verbouwing is afgelopen januari afgerond. Alleen de buitenmuren zijn nog origineel, de rest moest vervangen worden. Voor 3 ton. Die hut is nu 8 ton waard....zei iemand. Na taxatie: 5,5......
Opknappers in de huidige markt: of echt alles zelf doen, of gewoon niet doen.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij gaat dat toch echt niet lukken. Om huurtoeslag te krijgen mag je vermogen niet groter zijn dan iets van 30.000 euro voor een alleenstaande, en ietsje meer voor een stel. Waar dat vermogen in zit doet niet ter zake.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar een huis wat je aangekocht hebt om tzt in te gaan wonen, telt niet mee voor je vermogen. Vooropgesteld dat je het niet gaat verhuren.

Lijkt me ook niet logisch voor een klushuis.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

De kluswoning komt niet in box 1 terecht omdat het niet het hoofdverblijf is. Dan komt hij dus in box 3, en valt dus onder het vermogen. Het valt, voor zover ik kan zien, onder 'overige onroerende zaken'.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ezittingen
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ende_zaken

Mocht de TS stellen dat de kluswoning wel het hoofdverblijf is, dan kan er voor de sociale huurwoning al helemaal geen huurtoeslag worden aangevraagd.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat hoeft niet altijd; het gaat om deze regeling.

Jan488
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mei 2019 20:42

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Jan488 »

Bedankt voor uw reactie.
Laatst gewijzigd door Jan488 op 20 mei 2019 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch zou ik er even een belastingadviseur naar laten kijken. Ik kan me niet indenken dat het zo werkt.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
19 mei 2019 23:29
De kluswoning komt niet in box 1 terecht omdat het niet het hoofdverblijf is. Dan komt hij dus in box 3, en valt dus onder het vermogen. Het valt, voor zover ik kan zien, onder 'overige onroerende zaken'.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ezittingen
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ende_zaken

Mocht de TS stellen dat de kluswoning wel het hoofdverblijf is, dan kan er voor de sociale huurwoning al helemaal geen huurtoeslag worden aangevraagd.
Uit uw linken blijkt toch juist dat die aangekochte woning niet in box 3 valt.

En de Ts gaat natuurlijk helemaal niet stellen dat die aangekochte woning het hoofdverblijf is. Hij gaat die woning opknappen om daar tzt te gaan wonen. Zijn hoofdverblijf is het huurnuis.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Is dit niet via een omweg de belastingbetaler op laten draaien voor de rente die TS moet betalen voor het gedeeltelijk financieren van het opknaphuis. Verder heb ik een deja vu gevoel bij deze vraagstelling.

Gesloten