LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Regels wbv betreffende tuin

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door witte angora »

Gisteren ben ik voor een andere woning wezen kijken. Uit gesprekken met buurtbewoners blijkt:

- Huurders mogen geen schuttingen zetten als afscheiding tussen hun percelen, wel hagen en dergelijke; het moet 'groen' zijn.
- Huurders mogen geen bestrating aanleggen, behalve het terras(je) dat er al ligt. Reden: het moet groen zijn.
- Huurders mogen geen eigen schuurtje in de tuin zetten, hoe groot de tuin ook is. Reden: het moet groen zijn. Dat alles is om het regenwater goed in de grond te kunnen laten zakken.
- De woning waar ik voor keek heeft een vrij grote tuin, dankzij de vorige bewoner. Het complex is grotendeels eigenlijk één grote siertuin, en als het aan de ingehuurde hovenier ligt, wordt ook die tuin flink ingenomen om er een gemeenschappelijke siertuin van te maken.

Mag de wbv dergelijke eisen stellen, en mag de ingehuurde hovenier, als je eenmaal de woning huurt, gewoon een stuk tuin inpikken?

Dat van de bestrating lijkt me sowieso belangrijk; samen met een 80+ buurvrouw de woning en de tuin bekeken, toen we de tuin uit wilden lopen was er een probleem: geen bestrating, dus of ik haar hand wilde vasthouden. De schutting is ook relevant: 'mijn' tuin ligt aan de noordkant van de bestaande haag. Er is dusdanig weinig licht dat 'mijn' kant afgestorven is. Behalve dat het geen gezicht is, is er ook weinig aan te doen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef:
25 mei 2020 10:42
Mag de wbv dergelijke eisen stellen.
Ja het is hun eigendom en als deze punten onderdeel zijn van de overeenkomst gaat u ermee akkoord. Dat is het nadeel van huren u bent niet de eigenaar u huurt enkel.
witte angora schreef:
25 mei 2020 10:42
En mag de ingehuurde hovenier, als je eenmaal de woning huurt, gewoon een stuk tuin inpikken?
Als dat deel van de tuin geen onderdeel maakt van de door u gehuurde grond of dat er in de overeenkomst zaken over geregeld zijn dan mag dat.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“De woning heeft een vrij grote tuin dankzij de vorige bewoner.“

Heeft die dan een stuk algemene tuin ingepikt?

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kunt u uw vragen niet beter aan de WBV stellen i.p.v. af te gaan op gesprekken met buurtbewoners?
Dan weet u precies waar u aan toe bent.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
25 mei 2020 10:53
“De woning heeft een vrij grote tuin dankzij de vorige bewoner.“

Heeft die dan een stuk algemene tuin ingepikt?
Nee, die heeft zwart op wit vast laten leggen dat de hovenier, zo lang hij leeft, dat stuk niet in mocht pikken. Het hoorde al die tijd al bij de woning.

Erthanax
Berichten: 9673
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
25 mei 2020 10:59
Lady1234 schreef:
25 mei 2020 10:53
“De woning heeft een vrij grote tuin dankzij de vorige bewoner.“

Heeft die dan een stuk algemene tuin ingepikt?
Nee, die heeft zwart op wit vast laten leggen dat de hovenier, zo lang hij leeft, dat stuk niet in mocht pikken. Het hoorde al die tijd al bij de woning.
Wat een uiterst merwaardige gang van zaken. "Levenslang" nog wel. Heeft die hovenier een persoonlijk recht op (andere delen van) die binnentuin? Als de wbv geen nieuw contract afsluit, heeft die man daar toch niets meer te zoeken?

Heb je dit ook door de wbv bevestigd gekregen? Of de brief gezien?

ZeerPrivé
Berichten: 5431
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De verhuurder bepaalt de regels. De hovenier werkt in opdracht van de wbv, dus die moet gewoon hun opdrachten uitvoeren. Ik vind het "groen" beleid dat gevoerd wordt, te prijzen.

Als de woning en omgeving je bevalt, zou ik de tuinperikelen voor lief nemen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
25 mei 2020 10:42
Gisteren ben ik voor een andere woning wezen kijken. Uit gesprekken met buurtbewoners blijkt:
Op zondag kijken dus niet binnen geweest?? Buurtbewoners kletsen er altijd wat op los. Gewoon navragen.

Groenbeleid is een prima plan. Zie hier zat mensen die hun tuin bestraten zo lelijk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door sjohie »

Ja ze mogen er regels aan stellen in een overeenkomst, maar wel binnen het betamelijke, je hebt ook een recht op privacy bijvoorbeeld. Of dit daar allemaal mee rijmt is lastig te bepalen op basis van een paar regels tekst, dus daar kan niemand hier iets sluitends over zeggen lijkt me. Verder zijn die regels wel onderbouwd, en in lijn met de wensen van gemeenten en waterschappen mbt waterbeheer en -berging. Laat ik het zo zeggen, daar zit wel een valide gedachte achter, en ik wou dat meer WBV's dat zo oppakten, wij maken veel van die afkoppelplannen, en dat gaat lang niet altijd soepel. Maar goed, als het je tegenstaat, dan zou ik het niet huren.

En wat die hovenier zegt, is als het goed is, alleen maar herhaling van de plannen van hun opdrachtgever, de WBV waar jij mogelijk die woning van gaat huren, dus daar zou ik verder mijn tijd en moeite niet op focussen. Idem trouwens dingen van mogelijk toekomstige buren, sluit dat buiten, en spreek exclusief met de WBV.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Wat heerlijk! Een mooie grote siertuin voor je neus waar je zelf niets aan hoeft te doen. Ik zou er voor tekenen. Je kan de hovenier ook vragen of hij een oplossing weet voor een mooie haag die het wél goed doet op het noorden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou het ideale regels vinden, ik wou dat die golden waar ik nu woon... Maar ja, niet iedereen heeft de zelfde smaak, natuurlijk. Dus als het je niet ligt, dan zou ik er niet gaan wonen. Dan kun je het beter aan iemand anders laten die er wel van kan genieten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Witte Angora wandelde graag in de pure natuur maar wil rondom nieuwe woning 1 grote parkeerplaats voor fietsen en scootmobiel blijkbaar... flat nemen!

Zal ik even een deel omspitten, kan ik tenminste komkommers daar verbouwen want dat mag blijkbaar wel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het klinkt als een "full service" 55+ woning, waarbij de verhuurder een groot deel van het groenonderhoud op zich neemt. En in ruil daarvoor niet toelaat dat huurders zelf aan de slag gaan met schuttingen etc.

Lijkt mij een charmante en prettige aangelegenheid. Wel even wat anders dan een achterstandswijk met drugsgebruikers, verwarde personen en allerlei volk met een kort lontje. Ik zou er letterlijk voor tekenen WA. Succes!

Nijogeth
Berichten: 9959
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ach Bob, die achterstandswijk waar je over praat, klinkt anders zo verkeerd nog niet. Ik verwacht dat velen thuis zullen zitten, dus veel sociale controle en natuurlijk af en toe lekker een avondje blowen (of wat sterkers kan ook) met de buurman onder het genot van een relletje bij de overbuurman. Dan gebeurt er tenminste wat, was ideaal geweest in deze coronatijd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Tsja, het is maar waar je voorkeur en smaak liggen.

Zoveel wensen, zoveel wijken:
https://www.leefbaarometer.nl/kaart/?#kaart
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 25 mei 2020 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door peter17111962 »

De verhuurder wil groen, U wilt bestrating?? De oplossing is o zo simpel. Groene tegels. :mrgreen:

Nijogeth
Berichten: 9959
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bob Schurkjens schreef:
25 mei 2020 17:05
Tsja, het is maar waar je voorkeur en smaak liggen.

Zoveel wensen, zoveel wijken:
https://www.leefbaarometer.nl/kaart/?#kaart
Het was dan ook een grapje. Al is dit wel leuk om te zien, dat in onze huidige straat alleen het stukje waar ons huis staat als Zeer Goed wordt beoordeeld en de rest als Goed. Waar mijn nieuwe appartement komt te staan, daar is het uiteraard wit, maar eromheen zit alleen Goed, Zeer Goed en Uitstekend. Overigens is de gemeente beoordeeld als Goed, maar dat komt vooral door het gebrek aan beschikbare woningen en doordat sommige dorpjes weinig voorzieningen hebben.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door Brahms »

Het moet een pracht complex zijn waar Witte Angora zijn/haar oog op heeft laten vallen.
Net zo iets waar de andere WA woont, prachtige parkachtige groene tuin, en hij hoeft er niets aan te doen (en wij betalen zeer waarschijnlijk het onderhoud).

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Brahms schreef:
25 mei 2020 18:03
Het moet een pracht complex zijn waar Witte Angora zijn/haar oog op heeft laten vallen.
Net zo iets waar de andere WA woont, prachtige parkachtige groene tuin, en hij hoeft er niets aan te doen (en wij betalen zeer waarschijnlijk het onderhoud).
Ja, die andere WA heeft de mooiste sociale huurwoning van allemaal. Vrijstaand, een bordes, dubbel glas en nog wat meer van die leuke dingetjes.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels wbv betreffende tuin

Ongelezen bericht door witte angora »

Bedankt voor de reacties. Het ging me puur om de juridische kant van het verhaal, wat mag de wbv wel en niet. Daarmee kan ik dus het gesprek aangaan. Inmiddels contact gehad met een van de medewerkers, ik wordt er nog over terug gebeld.

Dat een wbv niet wil dat complete tuinen betegeld worden is logisch, dat ziet er ook niet uit. Maar op een tuin van zo'n 80-100 vierkante meter een terrasje van 3 x 3 of zo, en een toegangspad lijkt me toch niet zo'n heel groot probleem, of wel dan? En een kast voor het tuingereedschap lijkt me toch ook geen belemmering om het hemelwater de grond in te krijgen. Het terrasje dat er ligt, ligt permanent in de schaduw. Daar kun je niet zitten.

En ja, het is midden in de bossen, en nog geen eikenprocessierups. Het is heel erg wennen aan het idee, dat wel. Maar wennen gaat vanzelf.

Gesloten