Villex - stuurt rekening voor andermans afval

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
SOKUTAIKE
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 nov 2021 12:08

Villex - stuurt rekening voor andermans afval

Ongelezen bericht door SOKUTAIKE »

Ik heb 1,5 jaar een tijdelijke verhuur woning gehuurt van Villex. Het project eindigde vorige maand en de hele straat moest verhuizen. Dit is uiteraard normaal voor tijdelijke verhuur.

Nu ontstaat er een gekke situatie: een aantal bewoners hebben hun grof vuil op de stoep gezet en er is niet bekend wie dit zijn. Villex stelt de hele straat aansprakelijk en stuurt iedereen een rekening. Bij het inleveren van de sleutels kaart ik al aan dat het niet mijn spullen zijn en vraag ik wat ik kan doen om dat te bewijzen. Hun antwoord "maar je maar geen zorgen over de rekening". Nu, 4 weken later, blijkt de hele straat een rekening te hebben gehad. Wat nog gekker is: een deel kreeg een losse rekening (die je dus zou kunnen weigeren te betalen), een ander deel kreeg een inhouding op de borg teruggave(dit heb ik gekregen).

Mag villex dit wel doen? Wat kunnen wij hier tegen doen?

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Villex - stuurt rekening voor andermans afval

Ongelezen bericht door juliomariner »

Lijkt me niet. Stuur hun een brief of mail waarin zet dat u binnen 14 dagen de ingehouden borg terug betaald wilt hebben en dat u anders uw vordering uit handen geeft.

DeZevendeHenk
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Villex - stuurt rekening voor andermans afval

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Een soort ambtenaar die blijkbaar de kweekschool heeft doorlopen; Als jullie niet vertellen wie het heeft gedaan krijgen jullie allemaal straf. Ik kan me niet voorstellen dat het loont maar ik zou die kantonrechter daar wel eens gehakt van willen zien maken.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Villex - stuurt rekening voor andermans afval

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Indien stoep van de gemeente is, mag alleen politie of gemeente handhaving een bekeuring voor uitschrijven. Dit mag alleen bij heterdaad of als er bewijs van de eigenaar in de zak is gevonden (bijvoorbeeld een adres). Villex mag niks mee doen (hooguit aanspreken op gedrag).

Of als Villex de eigenaar van de grond is jullie een rekening mag geven? Ik weet het niet.
Ik denk dat een telefoon naar www.juridischloket.nl verstandig is. Ook kan je bij je rechtsbijstandverzekering terecht. Indien in het contract staat opgenomen, kan je terecht bij www.huurcommissie.nl voor een bindend uitspraak.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 24 nov 2021 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Villex - stuurt rekening voor andermans afval

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Kwestie van rekenen en proberen van deze verhuurder. Stuur iedereen een rekening, 70 procent reageert niet en betaalt, 30 procent is boos, maar de helft accepteert een willekeurige uitleg. Blijft 15 procent over die de hakken in het zand zet. Daarvan lukt het je met dreigementen nog 5 procent te overtuigen, de overige 10% die crediteer je, resultaat, 90% is binnengeharkt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Villex - stuurt rekening voor andermans afval

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het gaat hier niet om grofvuil (= smoes) maar om borg. Het niet terugbetalen van borg door verhuurders is een verdienmodel geworden.

Zie o.a. https://nos.nl/artikel/2386388-duizende ... t-t-gewoon

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Villex - stuurt rekening voor andermans afval

Ongelezen bericht door mahadma »

Zolang niet 100% vaststaat met gedegen bewijs dat het jouw vuil NIET is/kan zijn, judisch advies vragen of een vordering ten bedrage van je gemiste borg naar de verhuurder sturen met betaaltermijn, en bij niet betalen deurwaarder inzetten.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Villex - stuurt rekening voor andermans afval

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

wie eist bewijst, degene die je geld wil zal dus moeten bewijzen dat het jouw vuil is, kunnen ze dit niet hebben ze geen poot om op te staan, vraag hen dus om dit bewijs en als ze dit niet leveren kunnen dan eis je borg terug, geef desnoods de vordering uit handen aan een deurwaarder....

geef ze wel 15 dagen de tijd om je geld terug te storten en meld ze dat als ze dit niet doen je de vordering uit handen zult geven....

SOKUTAIKE
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 nov 2021 12:08

Re: Villex - stuurt rekening voor andermans afval

Ongelezen bericht door SOKUTAIKE »

Update op de situatie: formele brieven waren uitgestuurd maar dit baatte helaas niet. Vervolgens heb ik het incassobureau ingeschakeld omdat ik geen rechtsbijstand verzekering heb. Dit lijkt te werken! Villex probeert ons te bellen en gekke dingen aan te praten als 'dure incassokosten worden voor jullie!' zodat we de case laten vallen. (De incassokosten zijn voor de debiteur, in dit geval villex) Dit doen wij uiteraard niet! Ik ben benieuwd hoe duur dit grapje voor hun wordt.

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Villex - stuurt rekening voor andermans afval

Ongelezen bericht door juliomariner »

Gezien de reactie van Villex weten ze dat ze geen poot hebben om op te staan. Ze proberen u nu bang te maken met het dreigen met hoge kosten.
Laat merken dat het u meent. Misschien heeft u een bevriende advocaat die er een briefje aan wil wagen (voor een kleine vergoeding). Dat maakt meer indruk dan een incassobureau. Een incassobureau kan weinig meer dan dreigen en dat weet Villex ook.

Declerck
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2022 17:05

Re: Villex - stuurt rekening voor andermans afval

Ongelezen bericht door Declerck »

Fijn dat ik lotgenoot tref m.b.t borg Villex. Wij hebben hetzelfde 150 euro inhouding borg terwijl wij alles hebben verhuisd!! Voelt zo oneerlijk. Ik ga brief sturen en verzoek terugbetaling. Blijf graag op de hoogte van ontwikkelingen. IK zal dit ook delen

SOKUTAIKE
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 nov 2021 12:08

Re: Villex - stuurt rekening voor andermans afval

Ongelezen bericht door SOKUTAIKE »

Ze reageren helaas niet op het incassobureau. De volgende stap zou nu zijn de deurwaarder inschakelen. Dit gaat mij wel geld kosten (wat ik later terug krijg als ik win) maar ik heb het er voor over. Ben het echt beu dat huurders dit soort belachelijke praktijken uithalen, en dan ook nog bij een doelgroep die al weinig geld heeft. Heeft er iemand ervaring met deurwaarders? Werkt dit meestal?

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Villex - stuurt rekening voor andermans afval

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij halen verhuurders die trucs uit.

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Villex - stuurt rekening voor andermans afval

Ongelezen bericht door juliomariner »

dat van het incassobureau was voorspelbaar. De deurwaarder kan gaan dagvaarden. Als de rechter u dan in het gelijkt stelt zullen ze moeten betalen.

Gesloten