LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door angel1978 »

ZeerPrivé schreef:
25 jan 2019 13:43
Woningnood is volgens mij al decennia aan de gang.

Als je in de regio Utrecht wilt (blijven) wonen, zul je als alleenstaande genoegen moeten nemen met een 2 kamerflatje. Ergens in een gehucht in een uithoek van Nederland, wil een eengezinswoning misschien nog wel lukken.

8 jaar is trouwens niet lang, ik ken mensen uit de regio Rijnmond die staan al het dubbel aantal jaren ingeschreven.
Volgens mij reageren hier voornamelijk mensen over andere delen van Nederland die daar totaal niets van weten. Wachttijd hier voor een normale eengezinswoning is ongeveer 11 maanden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
24 jan 2019 11:56
sjohie schreef:
24 jan 2019 10:58
De oplossing moet vanuit de politiek komen,.....
Daar vertrouw ik niet op, bij diezelfde politiek ligt nu juist de oorzaak. Ten tijde van de crisis verhuurdersheffing voor wooncorporaties invoeren, waardoor corporaties geen geld meer hadden voor nieuwbouw. In plaats van eigen fouten toegeven, is de term scheefhuurder verzonnen, om als zondebok aan te wijzen.
De grootste fout die je de overheid kunt verwijten is het instellen van allerlei bezwaarprocedures. In het ideale geval zou de minister-president per decreet moeten besluiten om per direct alle inspraakmogelijkheden te stoppen en tegelijkertijd heel veel regelgeving m.b.t. bouwvergunningen afschaft. Dan kan er direct veel gebouwd gaan worden. Maar ik denk dat dan de pleuris uitbreekt in de Nederland bij de mensen die al wel een leuk huis hebben en hun uitzicht mogelijk kwijt raken...

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als er bij decreet geregeerd gaat worden, hoop ik dat daar inderdaad zeer krachtig tegen geprotesteerd wordt. Niet vanwege iemands uitzicht, maar vanwege de aantasting van ieders democratische (burger)rechten.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

angel1978 schreef:
25 jan 2019 18:28

Volgens mij reageren hier voornamelijk mensen over andere delen van Nederland die daar totaal niets van weten. Wachttijd hier voor een normale eengezinswoning is ongeveer 11 maanden.

Dan maar even aan Witte Angora door geven waar jou hier is, want bij mijn hier krijgen alleenstaanden geen eengezinswoning en moeten ze een jaar of 15 wachten op een 3 kamer flatje.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:
25 jan 2019 18:34
16again schreef:
24 jan 2019 11:56
Daar vertrouw ik niet op, bij diezelfde politiek ligt nu juist de oorzaak. Ten tijde van de crisis verhuurdersheffing voor wooncorporaties invoeren, waardoor corporaties geen geld meer hadden voor nieuwbouw. In plaats van eigen fouten toegeven, is de term scheefhuurder verzonnen, om als zondebok aan te wijzen.
De grootste fout die je de overheid kunt verwijten is het instellen van allerlei bezwaarprocedures.
Ook hier is in cijfers te vinden dat nieuwbouw fors gedaald is na 2013, toen de verhuurdersheffing werd ingevoerd.
https://www.woonbond.nl/system/files_fo ... effing.pdf
Bij mijn weten zijn regels betreffende de bezwaarprocedures rond 2013 niet aangepast, dus die forse daling van nieuwbouw volume houdt m.i. geen verband met bestaan van bezwaarprocedures.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door witte angora »

Mooi artikel, 16again! Dit laat voor een groot deel de reden van de problematiek zien. Het aantal sociale huurwoningen is in een paar jaar tijd met zo'n 10% gedaald. Wat je niet ziet is welke behoefte aan sociale huurwoningen er is. Of de doelgroep groter of kleiner is geworden. Maar ik vrees groter.

Er zijn hoe dan ook zo'n 260.000 sociale huurwoningen minder dan een aantal jaren geleden. Voor dat bijgebouwd is ben je wel even verder. Daar helpen die 16 woningen in Vleuten niet echt aan mee natuurlijk.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door jonis »

Van de andere kant; als ik op funda zie wat voor een huis in Vleuten gevraagd wordt, vind ik het hoge aantal inschrijvingen ook niet zo gek.
Vanaf 225.000 en als je de 1ste 10 overslaat van de 169 resultaten zit je al "gewoon" op 3,5 ton vraagprijzen.
In mijn gemeente:
Als ik daar de 1ste 10 oversla begint het nog altijd op 1,2 ton en de helft van aanbod is sowieso goedkoper dan de goedkoopste in Vleuten.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik lees wat reacties als meer treinverbindingen. Dat helpt niet. Reistijd moet je van deur tot deur bekijken. En zodra die echt kort is krijg je mensen in verdere plaatsen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door witte angora »

Afijn, het zijn uiteindelijk 1327 reacties geworden. Voor 16 woningen dus, die pas volgend jaar op worden geleverd. Dit is volslagen belachelijk. Met ruim 8 jaar inschrijven sta ik op plaats 873. Hoeveel inschrijfduur hebben de 872 voor me dan wel niet?

Gelukkig heb ik een ander ijzer in het vuur, en daar maak ik aanzienlijk meer kans. :) Wel wonderlijk dat daar vannacht nog drie inschrijvingen bij zijn gekomen. Terwijl er een week tijd is om te reageren.

Gesloten