Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Helemaal niet helder en duidelijk. Nog steeds weten we niet wat er echt verbruikt wordt. Als over facturen wordt gesproken wordt altijd maar over voorschotfacturen gesproken. Vroeger was het 177...ik heb betaald 113... voorschotten doen er niet toe. Wat staat op de afrekening. Wat zijn de begin en eindstanden... Als het gaat om een niet zelfstandige meting, welke prijzen per m3 en per kwh worden berekend, wordt de heffingskorting energiebelasting van 558 euro wel in mindering gebracht aan de huurder...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Betaal je nou wel of geen all-in huur? Wat is je verbruik in m3 gas en kwh elektriciteit?

Zolang je die vragen niet zélf kan beantwoorden, kan niemand je hier helpen.

Dan kunnen we hier eindeloos doorgaan met aannames en speculaties.

nuuudy
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2021 22:39

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door nuuudy »

Bob Schurkjens schreef:
30 mei 2021 15:51
Betaal je nou wel of geen all-in huur? Wat is je verbruik in m3 gas en kwh elektriciteit?

Zolang je die vragen niet zélf kan beantwoorden, kan niemand je hier helpen.

Dan kunnen we hier eindeloos doorgaan met aannames en speculaties.
Wat all-in huur betreft, ik betaal huurprijs + voorschot, dwz energie, gas en water + internet. Ik neem aan dat dat juist all-in huur is?

Wat verbruik betreft, ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal hoe ik het kan checken of anders bij mijn verhuurder aanvragen. Ik ben niet echt ervaren wat betreft huurwoningen (dit is namelijk mijn eerste). Wat moet ik in dat geval vragen? meterstanden van toen ik hier begon te wonen? facturen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In een woning zitten een elektriciteitsmeter en een gasmeter. Waar bevinden die meters zich in jouw woning? Of heb je die niet?

Is dat het geval, waar bevinden die meters zich dan wel? Waar hangt de CV-ketel en welke ruimtes worden met de CV-ketel verwarmd? Alleen jouw ruimtes of ook nog andere?

Je verhuurder is verplicht je een specificatie van de kosten te geven als je daar om vraagt. Inclusief beginstand gas/elektriciteitsmeters bij ingang huurdatum.

Kan of wil je verhuurder dat niet, vraag dan de huurcommissie om deze kosten voor je te berekenen:

https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... rzieningen

nuuudy
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2021 22:39

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door nuuudy »

Bob Schurkjens schreef:
30 mei 2021 16:27
In een woning zitten een elektriciteitsmeter en een gasmeter. Waar bevinden die meters zich in jouw woning? Of heb je die niet?
allebei in de gang
Bob Schurkjens schreef:
30 mei 2021 16:27
Is dat het geval, waar bevinden die meters zich dan wel? Waar hangt de CV-ketel en welke ruimtes worden met de CV-ketel verwarmd? Alleen jouw ruimtes of ook nog andere?
alleen mijn ruimte. Ik gebruikte eigenlijk geen verwarming in andere delen van huis, ook in winter, want dat vond ik dus niet nodig
Bob Schurkjens schreef:
30 mei 2021 16:27
Je verhuurder is verplicht je een specificatie van de kosten te geven als je daar om vraagt. Inclusief beginstand gas/elektriciteitsmeters bij ingang huurdatum.
dat is dan wel heel handig! ik begrijp alleen niet wat jonis hierboven bedoelde. Verbruik dat op factuur staat, is toch mijn daadwerkelijke verbruik? of zijn er andere mogelijkheden dat het gestegen was? in any case, ga ik dan voor beginstanden vragen, en daarna pas alles evalueren

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

nuuudy schreef:
28 mei 2021 11:31
Het gaat niet om prijs nu (want eerder betaalde ik gewoon 83e aan energie en gas) maar nu hoor ik ineens dat het werkelijk 177e was, ook blijkbaar heel lang al en dat moet ik terugbetalen.
Dit bedrag 177,-- is een voorschot, dat is een inschatting van het toekomstige verbruik. Zoals al meerdere keren gezegd is: vraag de afrekening die de huisbaas vorig jaar en dit jaar heeft gekregen van het energiebedrijf, daar staan de meterstanden op en dan kan je zien hoeveel het werkelijke verbruik is van het hele pand.
Als je een kamer huurt dan moet het verbruik verdeeld worden, afhankelijk van hoe groot je kamer is in verhouding tot de rest.
En ook al genoemd: de heffingskorting energiebelasting (per huishouden) moet ook verrekend worden.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Of je nu via de verhuurder de kosten maakt of niet doet voor de uiteindelijke rekening niet zoveel ter zake, de verhuurder mag nooit meer dan de werkelijke kosten in rekening brengen en hij moet deze dus specificeren, bovendien moet hij aan kunnen tonen dat deze kosten ook werkelijk gemaakt zijn, hij moet jouw dus inzage geven in de facturen!!!!

Als je huurt incluis G?W?L dan is de huurprijs ook de totaalprijs, staat er in het huurkontrakt dus INCLUIS dan mag hij dit niet meer apart in rekening brengen, staat er echter EXCLUSIEF dan mag dit wel en moet hij aan bovenstaande voldoen....

Met andere woorden, vraag de facturen op, heb je zelf de beginstanden opgenomen????

Als je de woning deelt met anderen zoals in een studentenhuis dan kan het zo zijn dat deze rekeningen gelijkelijk verdeelt worden over het aantal inwonenden OF de huur is incluis en heb je geen verdere kosten....

Heb je een aparte bemetering moet jij en de verhuurder samen de beginstanden opgenomen hebben of deze staan vermeld in je huurkontrakt!!!!

https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-r ... naast-huur

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door lubeckdave »

In dit geval is het jammer maar ik zou toch ook studenten willen aanraden om een rechtsbijstand verzekering te nemen bij een goede verzekeringsmaatschappij . En dat kost echt niet veel . je kan de premie in 1 keer betalen voor een jaar , maar je kan het ook in maandelijkse termijnen betalen .
Helaas wat dit onderwerp over het terug betalen van die € 1000 kan je het niet aankaarten omdat je pas na een jaar je rechtsbijstand kan inschakelen voor een nieuw probleem . Ik heb zelf een rechtsbijstand verzekering bij Achmea en die hebben mij al een aantal keren uitstekend geholpen . Van rechtshulp bij een auto ongeluk tot problemen met de VVe en mijn voormalige werkgever .

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Helemaal niet nodig. Je kan gewoon naar de huurcommissie. Heel laagdrempelig.

Kost 25 euro die je terugkrijgt bij gelijk.

Gesloten