Voorschot verhogen met terugwerkende kracht bij huur

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
MaximTrien
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2022 20:44

Voorschot verhogen met terugwerkende kracht bij huur

Ongelezen bericht door MaximTrien »

Beste lezer,

Graag leg ik u een vraag voor:

Kan een verhuurder in een lopend jaar (eindafrekening nog niet ontvangen) een voorschot ten aanzien van warmte met terugwerkende kracht verhogen en naheffen?


Voor mijn appartement betaal ik naast de huurkosten ook servicekosten en een voorschot voor warmte ad € 60,00. De voorschot ziet op de algemene waterpomp in het gebouw die de appartementen van warm water voorzien. (Ik heb een eigen energiecontract afgesloten.)


De VVE heeft in mei 2022 besloten om het voorschot te verhogen. De verhuurders van de appartementen, waaronder mijn verhuurder, moeten minimaal €100 voorschot betalen. Aan dit besluit hebben zij een kostenberekening van de beheerder van de waterpomp ten grondslag gelegd.


De verhuurder heeft mij pas in september 2022 medegedeeld dat het voorschot wordt verhoogd naar €100. Mijn bezwaren zijn niet tegen de verhoging van het voorschot. Wel heb ik bezwaar tegen het volgende. De VVE heeft blijkbaar bepaalt dat verhuurders met terugwerkende kracht het voorschot mogen verhogen en doorbereken. De (terugwerkende) verhoging ziet op dit lopend jaar. Nu is mijn relatie niet met de VVE, maar met mijn verhuurder.

In mijn contract lees ik het volgende: “Op de vergoeding als bedoeld in artikel 4.2 en 4.3 wordt een systeem van voorschotbetalingen met látere verrekening toegepast, zoals aangegeven in de artikelen 17.1 tot en met 17.15 van de algemene bepalingen.’’
In de algemene bepalingen lees ik niets over een terugwerkende verhoging van het voorschot.


Vindt u dat ik het verzoek van mijn verhuurder om met terugwerkende kracht het verhoogde voorschotbedrag te betalen kan weigeren? Eventuele kosten kunnen toch bij de eindafrekening meegenomen worden?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Voorschot verhogen met terugwerkende kracht bij huur

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Uiteraard kunnen kosten achteraf in de eindafrekening meegenomen worden. Maar als iedereen te weinig betaald, hoe kan de VVE dan wel aan zijn betalingsverplichting voldoen? Als nu blijkt dat het eerder betaalde voorschot veel te laag is en er een enorme naheffing komt, dan kan het verstandig zijn om nu al te gaan sparen als VVE of door nu het voorschot te verhogen om in de toekomst minder bij te betalen.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Voorschot verhogen met terugwerkende kracht bij huur

Ongelezen bericht door 16again »

MaximTrien schreef:
24 sep 2022 17:17
De VVE heeft in mei 2022 besloten om het voorschot te verhogen. De verhuurders van de appartementen, waaronder mijn verhuurder, moeten minimaal €100 voorschot betalen. Aan dit besluit hebben zij een kostenberekening van de beheerder van de waterpomp ten grondslag gelegd.
Volgens mij zie je meer aan de oude en nieuwe inkooptarieven van gas dan wel elektra.
En dan is het van belang wat voor contract er loopt.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Voorschot verhogen met terugwerkende kracht bij huur

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
25 sep 2022 18:20
MaximTrien schreef:
24 sep 2022 17:17
De VVE heeft in mei 2022 besloten om het voorschot te verhogen. De verhuurders van de appartementen, waaronder mijn verhuurder, moeten minimaal €100 voorschot betalen. Aan dit besluit hebben zij een kostenberekening van de beheerder van de waterpomp ten grondslag gelegd.
Volgens mij zie je meer aan de oude en nieuwe inkooptarieven van gas dan wel elektra.
En dan is het van belang wat voor contract er loopt.
Gezien ze het hier hebben over een VVE en een waterpomp, war verwacht ik een warmtepomp zijn, kan het best zijn dat je hier praat over een soort van algemeen verwarming / sww systeem dat per Gj afrekent met de gebruikers. Die Gj prijs zal ook vast enorm gestegen zijn.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Voorschot verhogen met terugwerkende kracht bij huur

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
25 sep 2022 18:06
Uiteraard kunnen kosten achteraf in de eindafrekening meegenomen worden. Maar als iedereen te weinig betaald, hoe kan de VVE dan wel aan zijn betalingsverplichting voldoen? Als nu blijkt dat het eerder betaalde voorschot veel te laag is en er een enorme naheffing komt, dan kan het verstandig zijn om nu al te gaan sparen als VVE of door nu het voorschot te verhogen om in de toekomst minder bij te betalen.
TS heeft niets met de VVE te maken.
Laatst gewijzigd door Radar op 26 sep 2022 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off topic

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Voorschot verhogen met terugwerkende kracht bij huur

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

U geeft aan zelf een energiecontract te hebben; maar toch niet met de VVE voor de verwarming ?
Als de verhuurder 100 euro per maand moet gaan betalen, dan moet-ie dat zelf financieren. In uw contract staat wsl dat het voorschot bij de jaarafrekening verhoogd kan worden, daar moet de verhuurder zich aan houden.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Voorschot verhogen met terugwerkende kracht bij huur

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het verhaal is bij mij niet helemaal duidelijk, vooral niet de constructie.

U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl/ of www.eigenhuis.nl/juridisch-advies#/.

MaximTrien
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2022 20:44

Re: Voorschot verhogen met terugwerkende kracht bij huur

Ongelezen bericht door MaximTrien »

Hoi,

Alvast bedank voor jullie reacties Ik ga proberen om meer duidelijkheid te geven.

Ik betaal dus het volgende:
- energiecontract (apart van de verhuurder). Dit contract ziet dus niet op elektriciteit van het verwarmen van warmte. Dat is apart geregeld via een waterpomp.

- voorschot warmtepomp
Het gebouw heeft een warmtepomp die alle appartementen individueel van warm water voorziet (douchen, vloerverwarming). Je betaalt slechts als je warmte afneemt. Voor het gebruik van de pomp betaalt elke appartementseigenaar een voorschot aan de VVE. In mijn huurcontract staat dat ik dit voorschot moet betalen. Het voorschot wordt per jaar vastgesteld. Het is ook begrijpelijk dat dit via de verhuurder gaat. Hij is de eigenaar.

De verhuurder en de VVE willen tussentijds en met terugwerkende kracht het voorschot verhogen. De vraag is, kan het voorschot met terugwerkende kracht worden verhoogd? Of kan ik aanvoeren dat bij de jaareindafrekening gekeken moet worden of ik bij moet betalen.

Volgens mij wordt dit in deze bepaling aangegeven (die ziet op het voorschot warmte):
“Op de vergoeding als bedoeld in artikel 4.2 en 4.3 wordt een systeem van voorschotbetalingen met látere verrekening toegepast, zoals aangegeven in de artikelen 17.1 tot en met 17.15 van de algemene bepalingen.’’

In mijn huurcontract en algemene bepalingen wordt verder niet gesproken over het verhogen van het voorschot met terugwerkende kracht.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Voorschot verhogen met terugwerkende kracht bij huur

Ongelezen bericht door arvandongen »

Als ik het goed begrijp verwacht je dat het nieuwe voorschotbedrag te hoog is en dat je bij eindafrekening veel geld zou moeten terugkrijgen.

Ik zou ze vragen op welke berekening hun nieuwe voorschotbedrag gebaseerd is. Bovendien zou ik zelf zo nauwkeurig mogelijk de berekening doen. Vraag een gesprek aan en leg de berekeningen naast elkaar en vraag om een korting. Indien je berekening correct blijkt.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Voorschot verhogen met terugwerkende kracht bij huur

Ongelezen bericht door Moneyman »

MaximTrien schreef:
27 sep 2022 07:40
Volgens mij wordt dit in deze bepaling aangegeven (die ziet op het voorschot warmte):
“Op de vergoeding als bedoeld in artikel 4.2 en 4.3 wordt een systeem van voorschotbetalingen met látere verrekening toegepast, zoals aangegeven in de artikelen 17.1 tot en met 17.15 van de algemene bepalingen.’’

In mijn huurcontract en algemene bepalingen wordt verder niet gesproken over het verhogen van het voorschot met terugwerkende kracht.
Als dit echt het enige is wat er over de voorschotbepalingen en de vaststelling van de hoogte ervan staat, heeft jouw verhuurder geen poot om op te staan.

Leuk dat de VVE besluit met terugwerkende kracht de bijdragen te verhogen, maar daar is alleen de woningeigenaar (dus: jouw verhuurder) aan gebonden. Jij bent immers geen lid van de VVE. Het enige wat voor jou van belang is, is wat er overeengekomen is tussen de verhuurder en jou.

Ik zou me afvragen of je belang hebt bij een discussie. Als jouw huidige voorschotbedragen voldoende zijn om, ook met eventuele stijgende kosten, min of meer de jaarrekening te betalen, zou ik weigeren hogere voorschotten te betalen. Is het echter al duidelijk dat je tekort komt, dan zie ik weinig bezwaar tegen een verhoging (betalen moet je dan immers toch).

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Voorschot verhogen met terugwerkende kracht bij huur

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik ben het eens met de 2 bovenstaande posters.

1) Afspraken die de eigenaar maakt met de VvE zijn niet jouw probleem, jij bent alleen gebonden aan jouw schriftelijk vastgelegde afspraak met de eigenaar. Eventuele problemen die deze heeft door het besluit van de VvE komen voor zijn rekening.
2) Als de prijs achteraf omhoog gaat zal je dus alsnog meer moeten betalen. Nu alvast dit reserveren o.i.d. kan dan verstandig zijn.

AdrieB2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 mar 2020 11:12

Re: Voorschot verhogen met terugwerkende kracht bij huur

Ongelezen bericht door AdrieB2 »

Voorschotten verhogen kan natuurlijk, maar kan degene die om de verhoging vraagt ook aantonen dat het nodig is?

B.v. dooreen copy te overleggen van de aanzegging van de verhoging van het tarief

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Voorschot verhogen met terugwerkende kracht bij huur

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

kuklos schreef:
27 sep 2022 10:21
Ik ben het eens met de 2 bovenstaande posters.

1) Afspraken die de eigenaar maakt met de VvE zijn niet jouw probleem, jij bent alleen gebonden aan jouw schriftelijk vastgelegde afspraak met de eigenaar. Eventuele problemen die deze heeft door het besluit van de VvE komen voor zijn rekening.
2) Als de prijs achteraf omhoog gaat zal je dus alsnog meer moeten betalen. Nu alvast dit reserveren o.i.d. kan dan verstandig zijn.
Dit dus, vraag bij afrekening wel om een gespecificeerde rekening, daar heb je recht op en hou vast rekening met de nabetaling zou ik zeggen als deze van toepassing is!

Plaats reactie