Vraag omtrent (afgelopen) Energielabel

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
RobertFab
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2023 21:18

Vraag omtrent (afgelopen) Energielabel

Ongelezen bericht door RobertFab »

Beste lezer,

Ik bewoon een sociale huurwoning. Het is een woning uit de jaren '30. Tamelijk gehorig, houten vloeren, je kunt je er misschien een voorstelling bij maken. Toch heeft de woning een Energielabel A, iets wat me steeds meer verbaasd. Ik ging door wat huurformulieren heen en zag dat het label geldig was tot 5 maart 2022 (het werd 10 jaar eerder afgegeven). Dit werpt bij mij de volgende vragen op, hopelijk kunnen jullie me helpen:

- Het energielabel heeft zijn geldigheid verloren, betekent dit dat mijn woning geen energielabel meer heeft, of blijft het oude label doorleven, en tot hoe lang?
- Kan ik kostenloos een 2nd opinion aanvragen met betrekking tot het energielabel en zo ja, hoe en waar regel je dat?
- Des pudels kern: wanneer ik jarenlang (te veel) heb betaald voor een woning met een incorrect energielabel, kun je dan geld terugeisen én kun je een lagere huur bedingen voor in de toekomst? Moet je hiervoor langs de huurcommissie?

Ik lees graag jullie opmerkingen!

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vraag omtrent (afgelopen) Energielabel

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het probleem is dat het energielabel toen misschien wel A was, maar nu met veranderende regels heel anders kan zijn. Dus geld terug vragen lijkt me niet aan de orde.

Een woning moet een energielabel hebben bij verkoop en verhuur en daarop wordt bij verhuur de huurprijs gebaseerd. Het is geen probleem als dit label verloopt met de huurder er nog in, dat mag.

Wil je echt een herberekening is de kans groot dat die kosten voor jezelf zijn.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Vraag omtrent (afgelopen) Energielabel

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als verhuurders sociale huurwoningen moeten verduurzamen, dan wordt het relevant. Het kan zin hebben om met andere huurders gezamenlijk om verduurzaming te vragen, dan kan het verlopen label niet als argument dienen om verduurzaming op de lange baan te schuiven.

Bezorgdeburger
Berichten: 607
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Vraag omtrent (afgelopen) Energielabel

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

RobertFab schreef:
19 feb 2023 21:41
Beste lezer,

Ik bewoon een sociale huurwoning. Het is een woning uit de jaren '30. Tamelijk gehorig, houten vloeren, je kunt je er misschien een voorstelling bij maken. Toch heeft de woning een Energielabel A, iets wat me steeds meer verbaasd. Ik ging door wat huurformulieren heen en zag dat het label geldig was tot 5 maart 2022 (het werd 10 jaar eerder afgegeven). Dit werpt bij mij de volgende vragen op, hopelijk kunnen jullie me helpen:

- Het energielabel heeft zijn geldigheid verloren, betekent dit dat mijn woning geen energielabel meer heeft, of blijft het oude label doorleven, en tot hoe lang?
- Kan ik kostenloos een 2nd opinion aanvragen met betrekking tot het energielabel en zo ja, hoe en waar regel je dat?
- Des pudels kern: wanneer ik jarenlang (te veel) heb betaald voor een woning met een incorrect energielabel, kun je dan geld terugeisen én kun je een lagere huur bedingen voor in de toekomst? Moet je hiervoor langs de huurcommissie?

Ik lees graag jullie opmerkingen!
Verhuurder was en is verplicht om een nieuw energielabel aan te vragen. En is verplicht hier een rapport over op te laten maken.

Hoe lang na 5 maart 2022 verhuurder de tijd had / heeft om nieuw energielabel te laten vaststellen kun je beter huurcommissie bellen.

Of je met terugwerkende kracht geld terug krijgt betwijfel ik want indien je procedure bij huurcommissie start krijg je meestal pas nieuwe huur twee maanden vanaf dat je procedure hebt gestart.
Maar als er nu een veel lager energielabel uitkomt kan verhuurder wel verduurzaming aanvragen waarschijnlijk.

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Vraag omtrent (afgelopen) Energielabel

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt het beste contact opnemen met www.juridischloket.nl.

Op het moment dat u een huurcontract tekent dan moet er een energielabel afgegeven worden. www.woonbond.nl/energie/energielabels/e ... -verplicht. Vanaf 2030 mogen geen woningen meer verhuurd worden met slecht energielabel https://nos.nl/l/2431054.

Enkele jaren terug werd de energielabel afgegeven zonder dat het inspecteur het woning gezien te hebben. Inmiddels moet een inspecteur het woning bezoeken voor het afgeven van de energielabel.


Overleg met juridische loket, maar ik denk dat uw energielabel geldig blijft zolang u daar blijft wonen. U kunt uw eigen kosten een nieuwe keuring aanvragen. Natuurlijk kunt u terecht bij www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/huurcommissie voor een bindend uitspraak, maar overleg eerst of dit nut heeft.

gerwin1986
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2023 10:42

Re: Vraag omtrent (afgelopen) Energielabel

Ongelezen bericht door gerwin1986 »

Het label is opgesteld in een oudere methodiek. de meest recent methodiek is per 1 januari 2021 van toepassing. Er zijn wel verschillen ten opzichte van de oudere opnamemethodiek. Daarbij moet ik aangeven dat je wel veel informatie mist om een oordeel te geven of het terecht is of niet.

De vragen die gesteld zijn
- Het energielabel heeft zijn geldigheid verloren, betekent dit dat mijn woning geen energielabel meer heeft, of blijft het oude label doorleven, en tot hoe lang?
Antwoord: Wanneer het een sociale huurwoning betreft moet er een geldig energielabel op zitten. Verwachting is wel dat deze lager is.

- Kan ik kostenloos een 2nd opinion aanvragen met betrekking tot het energielabel en zo ja, hoe en waar regel je dat?
Antwoord: Omdat het label 10 jaar oud is en dus verlopen is een 2nd-opnion niet van toepassing. Heeft ook geen meerwaarde, want de opnamemethodiek is veranderd.

- Des pudels kern: wanneer ik jarenlang (te veel) heb betaald voor een woning met een incorrect energielabel, kun je dan geld terugeisen én kun je een lagere huur bedingen voor in de toekomst? Moet je hiervoor langs de huurcommissie?
Antwoord: Acht de kans zeer klein en ik zou de moeite besparen. Ik zou de energie meer gaan insteken om de woning te verbeteren.

Algemeen: Ik zou de woningcorporatie benaderen en aangeven dat het label is verlopen. Op het gebied van een energielabel kunt u verder u denk ik weinig doen. Uiteraard kunt u wel contact opnemen met de corporatie over dat de woning gehorig is. Nogmaals. Een jaren '30 rijtjeswoning is wat betreft burengeluid nou eenmaal gehorig. Wanneer het alleen binnen uw huis gehorig is verwacht ik dat een corporatie weinig gaat doen. Wanneer het buitengeluiden zijn heeft dit vaak met de muren (meer de ramen en deuren) te maken en zou hier bijvoorbeeld onderzoek naar gedaan kunnen worden.

Al met al zijn dit een aantal punten die het kunnen zijn. De complete situatie weet ik niet en kan ik dus geen volledig antwoord op geven. Er kunnen veel meer zaken spelen.

Plaats reactie