LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over huurhuis met gebreken

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
King Koopa
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2011 08:28

Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door King Koopa »

Hallo beste Radar en Radar leden,

Wij wonen sinds 2009 in ons (huur)huis. We zijn er in april in gekomen, dus het mooie weer stond voor de deur. Dus geen kachel aan en zo. Enkele weken dat wij hier woonden, is er iemand langs gekomen van de woningstichting om te vragen of wij tevreden waren met ons huis. Aangezien wij van een twee kamer appartement naar een behoorlijk ruime eengezinswoning gingen, waren wij inderdaad erg tevreden.
Dit is ook eigenlijk ons tweede ''huis'' dus we hebben niet echt veel ervaring met dit soort zaken en eisen stellen.

Nu zijn er een paar gebreken waar wij al een tijdje mee bezig zijn en waarmee de woningstichting ons niet kan (wil) helpen.
Te noemen, wij hebben buizen van de kachels die behoorlijk tikken. En dan niet een klein beetje, maar echt heel erg hard waardoor (vooral) ik 's nachts vaak wakker word. Onze zoon van inmiddels 2,5 wordt hier ook wel eens wakker van. Ikzelf kan wel weer doorslapen na een uur (ik heb slaapproblemen) maar onze zoon komt er dan soms ook uit en wil dan niet (gemakkelijk) meer verder slapen.
Kortom, gigantische dramatische nachten, helemaal gebroken en gesloopt, doodmoe etc.
We klagen hier al over sinds de winter van 2009, we hebben het hele team van Energie Service al over de vloer gehad, de buizen zijn gecheckt op vastlopen maar dit is niet het geval. De CV is gecontroleerd, het expansievat is vervangen die stond vol water is mij verteld (heb er zelf niet zoveel verstand van) er lopen geen buizen tegen elkaar, het komt niet door het uitzetten en krimpen want dat gebeurt bij mijn ouders thuis ook en daar hoorde je het af en toe gewoon snel achter elkaar tikken. Dat van ons is een enorme klap om de zoveel minuten. Energie Service zegt vaak ''er is niets meer aan te doen dan dit'' als ze er wat rubbertjes tussen gepropt hebben (tussen de kachel en de hang dingen aan de muur) eentje zei zelfs ''het enige dat je nog kunt doen is de boel compleet vervangen''. Dus wij vragen ons af waarom ze dat dan niet doen! Wij horen hier namelijk lekker te wonen, met die herrie om je hoofd is dat dus niet het geval.

Dan is dat nog maar een gebrek, er zijn er meer. Onder andere dat de muren zo poreus zijn geworden door het gaten boren van de vorige bewoners, dat wij niet eens een knappe kapstok op kunnen hangen. Dichtstoppen heeft geen zin, het zit gewoon echt vol met gaten.

De CV is inmiddels 12 jaar oud (minimaal) en volgens Energie Service kunnen ze deze nog wel 15 jaar laten hangen. Uiteraard heeft de woningstichting wel vaak de goedkoopste CV's die er zijn (goedkoop = duurkoop i.m.o)

Dan nog het probleem dat alle stopcontacten los zitten. Ze zouden ons inbouw geven, maar ''omdat zij het zijn vergeten in te bouwen'' (dus de woningstichting haar fout!!!) Als wij een kamer gaan opknappen, weigeren zij om te komen, want ze komen niet voor een kamer (welke zot pakt nou in een keer zijn hele huis aan?!)

Bovenstaande problemen zijn maar even om aan te geven dat er nogal wat gebreken zijn. Volgens mijn vrouw komen ze over een tijdje dus weer langs om te checken of de bewoners nog tevreden zijn (volgens mij doen ze dat maar een keer, maar goed) maar wat ik nu dus eigenlijk wilde weten. Als zij wel langs komen, is het dan heel gek om te vragen om een ander huis? De woningstichting wil overigens ook liever van dit huis af (misschien een reden van achterstallig onderhoud?) en we hebben ook een aanbod gekregen dit huis te kopen.
Wat ik bedoel, dat zij dan dit huis terug krijgen en zij ons een gelijkwaardig huis terug geven. Eventueel een nieuwbouw. Natuurlijk ook met de verhogingen die erbij horen (als ze dit huis weer zouden verhuren zouden ze er ook 200 euro bovenop gooien).

In principe zou dat dan een win-win situatie zijn (denk ik) want wij hebben een nieuw (knap) huis zonder gebreken en zij kunnen dit huis lekker verkopen. Of is dat een hele gekke vraag of voorstel?

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door witte angora »

Of het een hele gekke vraag of voorstel is weet ik niet. Maar ik zal je proberen wat inzicht te geven in het denken en doen van de wbv.

Je woont sinds 2009 in dat huis. Het is waar dat geen mens in één keer een hele woning op gaat knappen, als je er al woont. Maar dat doe je wel als je de woning net hebt gekregen. Dát was het moment om te constateren dat de stekkerdozen niet goed zaten en vervangen moesten worden. En dan was dat ook wel gebeurd. Dat de woningbouw het vergeten is kan; en jullie zijn er ook niet meer op teruggekomen. De volgende ronde dat alle stekkerdozen vervangen gaan worden is vermoedelijk als jullie de woning uitgaan.

Dat de muren alleen maar uit gaten van de vorige bewoners bestaan zal wel een beetje overdreven zijn. Dan was het huis al lang ingestort. En al zou het waar zijn, hoe wil je het oplossen? Nieuwe muren? Dat gaat het niet worden.

Dan je voorstel dat ze jullie een andere woning geven. Vergeet het maar. Als jullie het initiatief nemen, dan zul je gewoon op de wachtlijst moeten gaan staan. Als de woningbouw het initiatief neemt, dan zal er een goede reden voor moeten zijn, en dat is over het algemeen sloop of grondige renovatie. Daar is geen reden toe. Dus gewoon buiten de wachtlijst om een andere woning geven gaat het niet worden.

Als laatste je cv: het ding is 12 jaar oud, en kan nog wel even mee. Waarom moet de wbv dat dan vervangen? Vanwege een beetje getik dat iedere cv heeft? Dat kost nogal even een paar centen! Je claimt dat het nogal heftig is. Gezien de dingen die ik hierboven beschreven heb ga ik ervan uit dat je ook dit nogal overdrijft.

King Koopa
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2011 08:28

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door King Koopa »

Allereerst is er niets van overdreven. Het getik is echt dramatisch erg, dat zegt Energie Service ook. Een van de medewerkers van ditzelfde bedrijf heeft het thuis zelf ook gehad zei deze meneer. Hij heeft uiteindelijk alles vervangen en het was over.

Wij zijn er regelmatig op terug gekomen op de inbouw, dit doen wij elk jaar minstens 4 keer. Gewoon om ze eraan te herinneren dat het zo is. (Overigens ga ik dit de volgende keer op zwart/wit laten zetten aangezien zij beloofd hebben dit te doen. Maar wel als we de boel gaan opknappen. Toen wij hierin kwamen wisten wij helemaal niet dat ze van de opbouw, inbouw wilden maken. Dit vertelden zij pas toen wij klaar waren.

De muren zijn ook niet overdreven. Er zitten echt veel gaten in. Het is niet dat het op instorten staat natuurlijk, maar onder andere de hele hal waar ik heb geprobeerd een gat te boren voor de kapstok, schoot mijn boor direct weer in een al bestaand, oud gat. En dat op iedere plek waar ik het geprobeerd heb. En wat de CV betreft. Een kwaliteit CV gaat zeker 15 jaar mee. Een goedkope CV kun je gewoon geen 15 jaar lang laten hangen. Dat zei Energie Service ook al. Die zei ook dat ze het altijd jammer vinden dat de woningstichting er zo mee om springt.

Maar goed, het ging natuurlijk om de woning vraag. Die zit er dus niet in haal ik uit jouw reactie. Dat is zuur. Dan is het aan hen wat ze er mee gaan doen. Inmiddels ben ik er namelijk een beetje klaar mee dat ze ons aldoor maar afschepen met ''tsja, dan kunnen wij er ook niets meer aan doen''. Dan kunnen wij namelijk niets meer doen met de huur, dan vragen we een huur verlaging aan. Maar goed, dat is ook weer bijzaak.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door witte angora »

Laat je nog even weten of je met succes huurverlaging hebt gekregen? Is voor andere mensen ook fijn om te weten.

King Koopa
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2011 08:28

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door King Koopa »

Nou, ik zal proberen te updaten. Maar het duurt natuurlijk wel even hoor. Bedankt voor je reactie.

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door rattaplan »

Voor de cv een ander bedrijf voor een second opinion vragen om het getik/gebonk op te lossen. Kan me niet voorstellen dat dit niet op te lossen is.
Probleem met de muur melden bij de woningstichting en iemand daarvan laten langskomen om te constateren.
Stopcontacten kun je ook zelf vervangen door nieuwe opbouw stopcontacten. Deze kun je dan wel goed vastzetten.

King Koopa
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2011 08:28

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door King Koopa »

Dat kan ik nog proberen ja. Top.
Wat de stopcontacten betreft, daar begin ik niet meer aan. Ik heb er een paar gekocht tijdje geleden, dit leek mij niet zo moeilijk. Maar de stopcontacten die ik gekocht heb zijn te modern. Ik dacht dat de draadjes gewoon in hetzelfde gaatje gestopt moesten worden, maar de draden zaten aan elkaar, dus liepen ze buitenom het binnenwerk. En in het nieuwe binnenwerk zitten twee kleine gaatjes. Ik ben ook a-technisch wat elektra betreft en wist niet of ik ze zomaar kon doorknippen.
Inmiddels is een kamer al goed vast gezet door het bedrijf die hierover gaat.
Heb zelf een stopcontact geprobeerd te vervangen (waarin maar twee draadjes zaten, das niet zo moeilijk) maar er zaten zo ontzettend veel gaten omheen dat ik hem nergens aan kon bevestigen. Dus zelf begin ik er liever niet aan.
We gaan binnenkort maar weer eens langs en wachten het gesprek af.

mh73

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door mh73 »

witte angora schreef:Laat je nog even weten of je met succes huurverlaging hebt gekregen? Is voor andere mensen ook fijn om te weten.
Ik vermoed dat deze reactie een beetje sarcastisch bedoeld was, maar kan het natuurlijk mis hebben.

Huurverlaging zal er ook niet in zitten. De hoogte van de huur wordt bepaald aan de hand van een puntensysteem op basis van de grootte van de woning en de leeftijd en luxe van keuken, badkamer, enz. Een nieuw toilet, aanpassingen aan keuken en dat soort dingen kunnen zomaar een huurverhoging opleveren. Ik heb nog nooit gehoord dat er huurverlaging werd gegeven op basis van een klein ongemak in de woning.

Ik snap het probleem met de opbouw stopcontacten niet. Die zaten erin toen je er kwam wonen en toen vond je dat blijkbaar acceptabel. Het werd pas een probleem toen de woningbouwvereniging aangaf dat zij ze eigenlijk hadden willen vervangen, maar dat vergeten waren. Een beetje hypocriet in mijn ogen.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door witte angora »

mh73 schreef:
witte angora schreef:Laat je nog even weten of je met succes huurverlaging hebt gekregen? Is voor andere mensen ook fijn om te weten.
Ik vermoed dat deze reactie een beetje sarcastisch bedoeld was, maar kan het natuurlijk mis hebben.
Nee hoor, je hebt het grotendeels goed. Enerzijds sarcastisch, anderzijds, laat de topicstarter het maar proberen. Hij krijgt vanzelf wel een reactie, en daar was ik wel benieuwd naar.

Want laten we eerlijk zijn:

- een paar stopcontacten die niet naar de zin zijn
- een paar gaatjes teveel in een muur
- een cv ketel die een beetje hard tikt, bevestigd door een bedrijf dat dolgraag een nieuwe wil leveren

En dat alles moet dan reden zijn voor de wbv om een andere woning te geven of een huurverlaging? Kom op...

Met name de gaatjes zijn een lachertje: als er een gat zit precies waar je wilt boren hoef je toch al niet meer te boren? Plug er in, schroef er in, en klaar. Scheelt weer slijtage aan het boortje. Dus er is geen probleem. Er is maar één probleem: een ts die niet naar de zin woont en de meest grote flauwekul er bij haalt om een andere woning te krijgen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door tenormin »

Als bij mij stopcontacten los zitten (ik heb een service abonnement) word dat door de woningbouw opgelost, lees vervangen. Ook kleine reparaties zoals klemmende deuren e.d. Tikkende verwarming kan ik niet over oordelen: hier pas 3 jaar geleden een nieuwe CV geplaatst. Maar 2 weken geleden (ik had een nieuw fornuis nodig - standaard maat - ) bleek het niet te passen. De complexbeheerder is komen kijken en ontdekte dat bij de renovatie het aanrechtblad was "aangepast" aan mijn oude fornuis en volledig fout te zijn afgemeten. Is vorige week stuk aanrechtblad afgezaagd, keurig afgewerkt en voor kosten woningbouw. 't Kan dus wel, een redelijke WBV. Denk wel dat u destijds al had moeten aangeven dat dingen niet in orde waren, bij het gaan bewonen. Ook ik kan me er niets bij voorstellen dat er "geen kapstok aan de muur" geplaatst meer kan worden. En verhuizen: ja, gewoon opnieuw inschrijven en onder aan de lijst komen, dus zal nog een hele tijd duren. Tegenwoordig worden veel WBV huizen verkocht dus de spoeling word nog dunnen dan die als is/was.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

CV in elk geval 's nachts UIT zetten door de thermostaat laag te draaien. Dan heb je ook geen last van knallende buizen tijdens je slaap. Het scheelt je ook nog eens in je stookkosten. Je ligt toch 's nachts onder een warm dekbed mag ik hopen?

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door encore »

Nu zag ik dat er op mijn woonhuis een aantal rietstengels scheef lagen. En het is een virus, want nu zie ik op mijn kantoor ( da's naast mijn huis) ook ineens een paar dakpannen vreemd liggen.
Snel alles stutten en gelijk een nieuw huis aanvragen bij euh...mijn wederhelft?

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door witte angora »

encore schreef:Nu zag ik dat er op mijn woonhuis een aantal rietstengels scheef lagen. En het is een virus, want nu zie ik op mijn kantoor ( da's naast mijn huis) ook ineens een paar dakpannen vreemd liggen.
Snel alles stutten en gelijk een nieuw huis aanvragen bij euh...mijn wederhelft?
Nee, bij de makelaar / vorige eigenaar / aannemer die het ooit gebouwd heeft.

Maar volgens mij ben je in een soort melige bui, als ik je laatste paar berichten zo lees. :lol:

King Koopa
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2011 08:28

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door King Koopa »

Het is alweer even geleden, maar ik kom even reageren. Ik ben nog niet bij de WBV geweest aangezien ik nog geen tijd heb gehad.

Wat mij opvalt is dat de problemen hier nogal gebagatelliseerd worden. De kachel tikt niet ''een beetje'', die bonkt! We liggen er regelmatig gewoon wakker van, het is ook niet ''alleen de CV'' het is het complete kachelsysteem incl. bebuizing. Fijn, onderbroken nachten. En ''een paar stopcontacten niet naar de zin''? De meeste stopcontacten zitten los, ze hangen van de muur en zijn daarom levens gevaarlijk voor een peuter. Dat hoort gewoon in orde te zijn. En ''een paar gaatjes teveel in de muur''? De muur zit zo vol met gaten, dat er niet eens fatsoenlijk een kapstok aan de muur kan hangen, op geen enkele plek. Kom gerust eens langs om te kijken en te luisteren.

Huurverlaging kan zeker weten wel. De huur wordt inderdaad berekend via het punten systeem. Maar ik heb hierover ook contact gehad met de Rijksoverheid, die zeggen dat een huurverlaging prima mogelijk is. Men kan namelijk bij achterstallig onderhoud een verlaging aanvragen via de rechter. Als dit word goedgekeurd en de gebreken zijn verholpen, dan kunnen ze weer de volle mep krijgen. Tot die tijd, kun je gewoon met een huurverlaging blijven doorgaan.

Dat we erin kwamen was het iets beter, maar je vervangt wel eens wat. Dan laat je wat vervangen door een bedrijf etc. Dus dat word steeds brozer. Er zitten zoveel gaten om de stopcontacten en lichtschakelaars heen dat ik het niet meer aan durf zelf iets te doen aangezien ik al eerder een contactdoos niet terug op zijn plaats kreeg. Gaten teveel en ruimte tekort. Mogen ze dus voortaan lekker zelf doen, betaal ik ook voor.

Ik haal ook zeker niet ''de meeste flauwekul'' om een andere woning te krijgen. Ik woon hier prima. Het is een groot huis, rustige buurt, leuke mensen hier. Dus nee, ik haal er helemaal niets bij om een andere woning te krijgen. Ik probeer te denken aan een oplossing. Als de WBV van dit huis af wil, dan bied ik ze de mogelijkheid juist aan. Willen ze niet meewerken, helemaal prima. Maar dan komen er wel veel meer kosten bij, want het huis moet gewoon in orde zijn.
En een kapstok ophangen met schroeven van maatje 4 lukt echt niet in gaten met formaat 12 of groter. Ik weet niet wat voor pluggen u mij adviseert dan, maar dat hoor ik echt graag.

@ Tenormin: Het kan heel goed ja een redelijke WBV. Opzich heb ik ook nooit klachten over de manier hoe zij het afhandelen of opnemen. Wat de opbouw stopcontacten betreft, die vervangen ze en bouwen ze in zodra iemand het huis uit gaat. Dit waren ze bij ons ''vergeten'' en dus wisten wij dit niet. Nu zitten we dus met opbouw (dat is natuurlijk niet het ergste) maar deze hangen ook allemaal los en scheef. Ikzelf heb twee linker handen, en natuurlijk is het niet moeilijk om dit even vast te draaien. Maar de gaten waar de schroeven in zitten zijn niet meer goed, en ook zoals bij het kapstok verhaal zijn er zoveel gaten omheen geboord dat het gewoon niet te doen is dit te herstellen (door mij zelf dan natuurlijk)

@ Bob Schurkjens: Als wij de CV helemaal uit draaien (laag zetten) dan word het bizar koud in huis. Het is een huis uit de jaren 70 die totaal niet nergens geïsoleerd is. Het is nou niet erg fijn om in een ijskoud huis rond te lopen. De CV moet dus 's nachts aan blijven. Zelfs al zou de CV op 15 staan (wat veel mensen hebben) dan slaat ie nog rustig aan. En het is ook niet goed voor onze zoon om hem zo koud te zetten. Dat heeft weer effect op zijn slaapgedrag (ja dat is echt zo --> Rond een uurtje of 17.00 is het op zijn koudst in huis, kinderen die het (te) koud hebben worden daar wakker van)

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door prem »

Wat betreft die bonken zou ik ghosthunters eens bellen en voor de kapstok hollewand pluggen proberen...

http://www.klusidee.nl/Forum/about84804.html

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door witte angora »

Gaten kun je ook goed opvullen (met een kitspuit), en daarna weer een gat boren. Het is allemaal niet zo moeilijk, maar je kan het wel moeilijk maken.

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

CV helemaal leeg laten lopen daarna doorspoelen en weer vullen.
Dan ontluchten en weer bij vullen tot max 1,5 atm.
Denk erom dat de pomp uitstaat bij dit alles.Wel even werk maar dan
ben je van dat gebonk af.Na twee dagen weer ontluchten en bij vullen op druk.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door tenormin »

@King Koopa, u schrijft "een huis uit de jaren 70". Heeft de eigenaar, WBV o.i.d. sindsdien nooit enige renovatie laten uitvoeren dan? Een goede vader zorgt toch voor 'zijn kinderen"? Ik woon in een (grote) flat uit de jaren 60. Heb in 2010/11 een fikse renovatie gehad, de derde wat ik van langdurige bewoners hoor. In mijn optie moeten er dan inmiddels diverse verbeteringen hebben plaatsgevonden. En nee, een CV hoeft, in niemands huis, eigenaar of huurder, niet te bonken. En ook simpel gesteld: u hoeft de CV ook niet op uit te zetten. Als het is zoals u schrijft: dan is de verhuurder gewoon in gebreke en kunt u hen daarop wijzen. Is er een Bewonerscommissie? Dan kan uw klacht daar worden gedeponeerd. Anders toch weer de verhuurder aan de staart trekken: u betaald de volle huur voor een niet aan de eisen van vandaag hurende woning. U voldoet aan uw huurplichten, zij moeten voldoen aan wat een bewoner mag verwachten van een huurhuis. Dus, alweer, hen op de tekortkomingen in het huis melden, vooral de door U gemelde problemen CV en muur waar U geen gat meer in kan slaan. Of een professional.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door tenormin »

Peer de Schuimer schreef:CV helemaal leeg laten lopen daarna doorspoelen en weer vullen.
Dan ontluchten en weer bij vullen tot max 1,5 atm.
Denk erom dat de pomp uitstaat bij dit alles.Wel even werk maar dan
ben je van dat gebonk af.Na twee dagen weer ontluchten en bij vullen op druk.
Jij gebruikt andere termen, ik heb daar geen verstand van. Maar die gozer (complexbeheerder) komt dat ding bij mij bijvullen als ie onder de 0.9 staat wat 2 Bar moet zijn (weet ik allemaal veel). Ook worden alle radiatoren ontlucht. Maar denk dat ze dat bij alle oude vrouwtjes met servicecontract doen, toch? :mrgreen:

volvoxl750
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2014 20:51

Re: Vraag over huurhuis met gebreken

Ongelezen bericht door volvoxl750 »

Goedendag allemaal, ik heb dit eens gelezen over bonkende/tikkende cv installatie ik heb hier sterk de indruk dat er leidingen ergens te strak langs of tegen een muur of bint liggen (boven je plafond dus of achter een wand, houd in: slopen die handel!) dat zou door het uitzetten van de leidingen (die geen ruimte hebben om uit te zetten) komen wat nogal logisch is, de leidingen moeten nu eenmaal de ruimte hebben om bij het warmer ervan uit te kunnen zetten, zoniet dan gaat dat gepaard met herrie en in dit geval dus gebonk, soms tikkende buizen maar dan ligt er eentje ook ergens te strak of is het doorvoergat van boven naar beneden iets te krap geboord, checken die handel!
Ik heb zelf als doe het zelver amateur jaren geleden een CV installatie aangelegd en later laten keuren door de installateur ook vanwege andere werkzaamheden die deze man nog moest uitvoeren, hij gaf mij de tip om de leidingen niet te strak langs wanden en/of vloeren te leggen vanwege kans op bijgeluiden en gebruik altijd afstandhouders met rubbers, een must!

Wat betreft die gaten in je muur, ik zou het volgende doen, de volledige muur/wand strippen (behang, hout o.i.d.) kortom alles wat er tegenaan/of/op zit, eraf halen zodat je een kale muur (inderdaad met heel veel gaten) overhoud, nu het volgende, er zijn in de handel diverse gatenvullers, maar als de gaten erg groot zijn dan een chemisch product aanschaffen zoiets als een twee componenten vuller van Fischer bijvoorbeeld, ik noem maar wat maar daar heb en had ik de beste ervaringen mee, dit wordt meestal harder dan steen/beton, als je dat gedaan hebt al deze gaten gladschuren en dan een zak gips roodband van knauff aanschaffen en die hele wand voorzien van een nieuwe stuclaag.
Ok is ff werk en stucen moet je wel kunnen natuurlijk maar als je het zelf kan dan heb je binnen één dag weer een mooie strakke vlakke muur/wand.

Deze voornoemde gatenvullers (2 componenten basis) kan je ook gebruiken voor je stopcontacten en andere elektra die van de muur af komen wapperen, verwijderen en vullen die gaten en zoveel mogelijk gladstrijken en na het uitharden vlakschuren en je hebt hierbij wel een boormachine nodig want dat spul wordt harder dan steen/beton en ik kan je verzekeren dat het werkt want ik had dezelfde problemen met één wand/muur en deze is weer volledig hersteld door mijzelf en daar had ik de WBV niet bij nodig, in die handige harrie's die zij langs sturen heb ik geen vertrouwen, doe het zelf wel.

Nou laat maar eens weten hoe het is afgelopen.

Grt.

Gesloten