LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over huurtoeslag

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
gerdy.staub
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2017 08:35
Contacteer:

Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door gerdy.staub »

een vraagje

mijn moeder heeft per 1 juni 2017 haar huis verkocht, huis is volledig afbetaald, koopsom 85.000 per 1 juni gaat ze naar een aanleunwoning, € 593.00 huur, nu willen wij ( mn broer en ik) het geld voor haar opzij zetten, zodat het op onze spaarrekening staat ( uiteraard bestemd voor mijn moeder), zodat mn moeder voor huurtoeslag in aanmerking komt.
zij gaat ons 5300 euro schenken , ons kindsdeel uit het huis.
komt mijn moeder dan wel voor een huurtoeslag in aanmerking, ze heeft dan na 1 juni niets op haar rekening staan, wel haar pensioen en aow.?
op haar spaarrekening heeft ze nu 4000 euro staan

ik hoor verhalen, dat het wel kan, omdat de belasting toetstop 31 dec 2017 ( voor de belastingaangifte
Maar blijft toch met de vraag zitten, 1 juni krijgt ze toch via de notaris het geld en wordt even op haar rekening gestort, en de belasting kijkt mee!!!!
Laatst gewijzigd door Radar op 04 apr 2017 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Voor dit jaar is het geen probleem. Voor huurtoeslag wordt gekeken naar het saldo van 1 januari 2017. Verder zal uw moeder het geld an jullie moeten schenken en daar over schenkingsbelasting moeten afdragen om haar saldo per 1 januari 2018 onder de € 25.000,- te krijgen Alleen uitlenen aan jullie werkt natuurlijk niet.

gerdy.staub
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2017 08:35
Contacteer:

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door gerdy.staub »

en hoeveel mag ze ons samen schenken, dat mag volgens mij ook maar een bepaald bedrag zijn, anders moeten mijn broer en ik ook belasting hierover betalen.
5300 is belasting vrij ( en moet mn moeder dit opgeven aan de belasting wat zij schenk aan ons) ?

ik blijf het een ingewikkeld iets vinden

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door kokka »

Dus eigenlijk wil je nog niet dat ze veel schenkt, omdat je dan schenkingsrecht moet betalen? Het is puur om huurtoeslag voor je moeder te regelen? Kort gezegd de boel belazeren op kosten van de belastingbetaler?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Even er vanuit gaan dat jullie en jullie eventuele partners boven de veertig zijn, kun je inderdaad maar ongeveer 5300 per kind belastingvrij ontvangen. Als jullie kinderen hebben, dan kunnen die per persoon ook ruim 2.000 ontvangen. Ben je (of je partner) jonger dan veertig, dan zijn er wel mogelijkheden.

Anders is het dus een afweging of ze 10% schenkbelasting wil betalen en dan recht op toeslagen hebben of niet. Kijk daarvoor trouwens niet alleen naar de huurtoeslag, maar ook naar het recht op zorgtoeslag.

Uitgeven aan leuke dingen kan natuurlijk ook nog... Reizen, auto, kunst...

gerdy.staub
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2017 08:35
Contacteer:

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door gerdy.staub »

nou zeg ik belazerd de boel helemaal niet, dit is echt ontwetendheid mijn vraag is alleen hoeveel mag ze per jaar schenken aan de beide kinderen?
en trouwens, het is haar eigen geld, waar mijn vader hard voor gewerkt heeft, en dan wordt je gestraft om hierover belasting te betalen.
Zou iemand mij een antwoord kunnen geven op mijn vraag

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Niks belazeren, kokka. Schenken is legaal (alleen parkeren niet). En afhankelijk van de leeftijd van de kinderen (of hun partners), onder de 40?, dan kan er eenmalig meer worden geschonken dan 5320 euro.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngen-2017/
Laatst gewijzigd door Zombiemaster op 04 apr 2017 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

gerdy.staub schreef:nou zeg ik belazerd de boel helemaal niet, dit is echt ontwetendheid mijn vraag is alleen hoeveel mag ze per jaar schenken aan de beide kinderen?
en trouwens, het is haar eigen geld, waar mijn vader hard voor gewerkt heeft, en dan wordt je gestraft om hierover belasting te betalen.
Zou iemand mij een antwoord kunnen geven op mijn vraag
Feitelijk belazer je de boel natuurlijk wel. Je wilt een situatie creëren waarin je moeder huurtoeslag ontvangt, terwijl ze dat niet nodig heeft.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door sjohie »

gerdy.staub schreef:nou zeg ik belazerd de boel helemaal niet, dit is echt ontwetendheid mijn vraag is alleen hoeveel mag ze per jaar schenken aan de beide kinderen?
en trouwens, het is haar eigen geld, waar mijn vader hard voor gewerkt heeft, en dan wordt je gestraft om hierover belasting te betalen.
Zou iemand mij een antwoord kunnen geven op mijn vraag
Like it or not, met jullie idee van geld parkeren op andere rekeningen (jullie spaarrekeningen) zet je wel degelijk de eerste stap op een moreel dubieus pad. Als die spaarrekening in zeg Zwitserland is, zijn jullie echt wel strafbaar bezig.. :wink:

Maar goed, het lijkt mij wel een goed idee om eenmalig even binnen te stappen bij een financieel adviseur, en daar dan ook wat voor te betalen. Hier krijg je hoogstwaarschijnlijk alleen goedbedoelde adviezen, en misschien een paar linkjes naar websites met wel of niet actuele informatie. Als het om serieus geld gaat, zou ik er ook serieus naar laten kijken door een professional.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou nog even niet te hard roepen dat het voor dit jaar geen probleem is. Dat is het wel, want je moeder had vermogen in de woning. Het gaat heus niet alleen om het bedrag op de rekening.

Verder ben ik het met kokka eens, alhoewel het woord 'belazeren' misschien wat zwaar is. Het zal inderdaad onwetendheid zijn, maar de constructie die jullie bedacht hebben klopt van geen kant. Uitlenen is inderdaad geen optie; het geld is nog steeds van je moeder en valt onder haar vermogen. Schenken willen jullie ook al niet, want dat kost schenkbelasting. Linksom of rechtsom heeft je moeder gewoon teveel vermogen, en door het ergens anders te parkeren verander je daar niks aan. In feite probeer je met jullie constructie hetzelfde te doen als die gasten die geheime rekeningen in Zwitserland hebben om hier in Nederland belastingen te omzeilen. In feite is het dus toch de boel belazeren.

Nu heb je het over een schenking van 5300, zijnde het kindsdeel uit het huis, en dat snap ik niet. De koopsom is 85.000 (wat ik erg weinig vind). Als dat huis helemaal afbetaald is, dan is de erfenis van je vader toch 42.500? Spaargeld en andere bezittingen niet meegerekend? Dat is per persoon (gaat door drieën) iets meer dan 14.000 euro. Dat is een stuk erfenis wat in principe in beheer is bij je moeder, maar wat jullie uiteindelijk toekomt, jullie hebben een vordering op haar. Dat zou ze jullie toch al uit kunnen betalen? Of dat op een of andere manier vast laten leggen dat het van jullie is? Dan komt er ook nog een stukje belastingvrije schenking bij, en dan ben je al een heel eind.

Laat haar dan nog voor 20.000 euro een nieuwe brommobiel kopen, en je zit al aardig bij de maximale 24.000 nog wat wat ze zou mogen hebben. De mogelijkheid om kleinkinderen 2000 euro te schenken is ook al genoemd. Misschien een fonds voor hun studie, zou er dan meer gestort mogen worden? Is er een begrafenisverzekering? Niet? Dan zou ze daarvoor ook ergens geld kunnen storten (al zal dat geen fijn gesprek worden). Scheelt ook alweer een paar duizend euro. De nieuwe woning moet nog ingericht worden; ga voor een goede kwaliteit vloerbedekking, gordijnen, wat nieuwe spulletjes; ben je zo weer een paar duizend euro verder.

Het is heel simpel: als ze voor huurtoeslag in aanmerking wil komen zal haar vermogen flink naar beneden moeten. Wil ze dat niet, dan komt ze niet in aanmerking voor huurtoeslag.

En ja, alles moet opgegeven worden, daar ontkom je niet aan.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een legale optie is de papieren schenking. Loop gewoon eens binnen bij een financieel adviseur. Kost wat, maar dan heb je ook wat. En dat vermogen moet toch naar beneden, dus die kosten helpen alleen maar je doel te verwezenlijken.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens snap ik niet waarom haar rekening helemaal leeggeplunderd wordt terwijl ze ruim 24.000 eigen vermogen mag hebben. Ik vind het allemaal maar erg dubieus eerlijk gezegd.
komt mijn moeder dan wel voor een huurtoeslag in aanmerking, ze heeft dan na 1 juni niets op haar rekening staan, wel haar pensioen en aow.?
op haar spaarrekening heeft ze nu 4000 euro staan

gerdy.staub
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2017 08:35
Contacteer:

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door gerdy.staub »

zombiemaster


betaalt mn moeder dan 1 malig de schenkingbelasting of komt dit ieder jaar terug?
en wij zijn allemaal boven de 50 jaar
geen kinderen van beide partners

dus als ik het goed begrijp. als mijn moeder 25.000 of minder op haar rekening heeft staan komt ze wel in aanmerking voor huur en zorgtoeslag?

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

gerdy.staub schreef: dus als ik het goed begrijp. als mijn moeder 25.000 of minder op haar rekening heeft staan komt ze wel in aanmerking voor huur en zorgtoeslag?
Fout. Of je snapt het niet of je wilt het niet snappen. Het gaat niet alleen om wat op haar rekening staat; het gaat om haar hele vermogen. Ook geld dat uitgeleend is. Of wat ze cash in huis heeft. Waardepapieren, aandelen, noem alles maar op.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door kokka »

Zombiemaster schreef:Niks belazeren, kokka. Schenken is legaal (alleen parkeren niet). En afhankelijk van de leeftijd van de kinderen (of hun partners), onder de 40?, dan kan er eenmalig meer worden geschonken dan 5320 euro.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngen-2017/
Het is pas legaal als ze het geld schenkt, of bij haar kinderen parkeert en dit aangeeft bij haar belasting aangifte. Het geld op naam van iemand anders zetten, dit niet aangeven of schenken,is gewoon fraude en belasting ontduiking.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ach, een troost is dat als TS het niet goed regelt (en daar ziet het naar uit), de belastingdienst het toch wel ziet en het geld terug komt halen. Schenkbelasting is natuurlijk niet leuk en moet je zien te voorkomen, maar geld weghalen bij iemand om zorg- en huurtoeslag op te strijken is niet alleen fraude maar ook moreel verwerpelijk.

gerdy.staub
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2017 08:35
Contacteer:

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door gerdy.staub »

bedankt voor jullie reactie's , ik heb nu een financieel adviseur in arm genomen

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door 16again »

Miepje1 schreef:Schenkbelasting is natuurlijk niet leuk en moet je zien te voorkomen, maar geld weghalen bij iemand om zorg- en huurtoeslag op te strijken is niet alleen fraude maar ook moreel verwerpelijk.
Moreel verwerpelijk ja.
Maar fraude? Je mag toch geld schenken ! En je mag toch huurtoeslag aanvragen zodra je onder de vermogenstoets valt !

De gehele Amsterdamse zuidas staat vol met brievenbussen van firma's die moreel verwerpelijk bezig zijn, anders zaten ze er namelijk niet.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

gerdy.staub schreef:bedankt voor jullie reactie's , ik heb nu een financieel adviseur in arm genomen
Ik denk dat je daar erg verstandig aan doet. Vaak zijn er meer dingen mogelijk dan je zou denken. Alleen snap ik niet zo goed waarom je moeder dit soort dingen niet regelt. Het is haar geld, en zij is degene die beslissingen moet nemen. Niet jij.

Tenzij ze onder curatele staat, maar dan is er doorgaans een bewindvoerder bij betrokken.

Het geeft me wederom een beetje een onderbuikgevoel, vergelijkbaar met het feit dat, in mijn woorden en wegens je eigen opmerking, haar hele rekening wordt leeggeplunderd.

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Vraag over huurtoeslag

Ongelezen bericht door michieldejong »

16again schreef:
Miepje1 schreef:Schenkbelasting is natuurlijk niet leuk en moet je zien te voorkomen, maar geld weghalen bij iemand om zorg- en huurtoeslag op te strijken is niet alleen fraude maar ook moreel verwerpelijk.
Moreel verwerpelijk ja.
Maar fraude? Je mag toch geld schenken ! En je mag toch huurtoeslag aanvragen zodra je onder de vermogenstoets valt !
Schenken is geen fraude maar het originele plan van TS was om:
gerdy.staub schreef:.... nu willen wij ( mn broer en ik) het geld voor haar opzij zetten, zodat het op onze spaarrekening staat ( uiteraard bestemd voor mijn moeder)....
Als je dat doet dan is het volgens mij gewoon een vordering van de moeder op TS en haar broer, https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ntant_geld. En als je een vordering niet opgeeft om zo recht te hebben op toeslag dan is dat fraude.

Gesloten