LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Usurp
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2019 05:51

Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door Usurp »

Beste mensen ik heb een vraag en ben zeer geïrriteerd.

Waarom krijgen mensen met een laaginkomen constant voorrang op de woningmarkt in regio Utrecht ? Ik heb een inschrijfduur van bijna dertien jaar maar wanneer ik reageer worden bijna al die woningen toegewezen aan mensen met een laaginkomen en dat moet stoppen, ik reageer sinds Mei 2018 en heb sinds Mei 2018 maar één groep bezichtiging gehad van een woning in Terwijde, Leidsche Rijn Utrecht. De woning wilde ik niet want de woning was veel te klein en de huur onbeschoft hoog (734,-) De bom viel toen ik zag dat een persoon (weer met een laaginkomen jaa) met een inschrijfduur van April 2019! de woning heeft gekregen. Mensen zoals ik worden gestraft omdat we een baan hebben, wij kunnen er niks aan doen dat mensen een laaginkomen hebben dus worden worden benadeeld ?
Laatst gewijzigd door Radar op 14 jan 2020 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30
Beste antwoord
Gekozen door Usurp

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

door marnix » 26 jan 2020 11:39

marnix schreef:
26 jan 2020 11:34
Laatst weer eens gereageerd, en ik zie nu dat je kunt zien bij "verantwoording" wie een woning krijgt,
-hoeveelste op de lijst
-wachttijd
-eventuele voorrang
Mij valt wel op dat er erg veel woningen gaan naar "De woning is verhuurd door middel van directe bemiddeling",
daar staat wijselijk geen wachttijd van gelukkige bij!
reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Usurp schreef:
14 jan 2020 14:54
Beste mensen ik heb een vraag en ben zeer geïrriteerd.

. Mensen zoals ik worden gestraft omdat we een baan hebben, wij kunnen er niks aan doen dat mensen een laaginkomen hebben dus worden worden benadeeld ?

Wat een rare praat van jou. Dus mensen met een laag inkomen werken niet?

Hoe weet jij trouwens of deze mensen voorrang krijgen, lijkt mij sterk dat jij op de hoogte wordt gebracht van de tijd en het inkomen van de mensen die de woning krijgen.

[offtopic deel door moderator verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 15 jan 2020 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: offtopic deel door moderator weggehaald

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door 16again »

Eerst zelf nee zeggen, dan klagen dat de woning naar iemand anders gaat met kortere inschrijfduur……

Volgens mij weegt urgentie overigens zwaarder dan inkomen

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door witte angora »

Beste Usurp,

Sinds ruim een jaar reageer ik, met een zeer laag inkomen, regelmatig op woningen in de regio Utrecht. Tot nu toe heb ik 4 groepsbezichtigingen gehad, en steeds weer ging de woning naar iemand die hoger op de lijst staat. Inmiddels sta ik een jaar of 10 ingeschreven.

Eerlijk gezegd heb ik geen idee waar je het over hebt.

Welke woning is er trouwens toegewezen aan iemand met een inschrijfduur van april 2019? Zou ik graag willen weten, dan reageer ik daar volgende keer ook op. Tenzij de woning te klein is, verkeerde regio, of 65+.
Laatst gewijzigd door witte angora op 14 jan 2020 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Heeft u nog meer voorbeelden? 1 voorbeeld van een huis die u hebt laten schieten is natuurlijk niet representatief.

ZeerPrivé
Berichten: 5425
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De bom viel toen ik zag dat een persoon (weer met een laaginkomen jaa) met een inschrijfduur van April 2019! de woning heeft gekregen.
Edit na reactie van Marnix. Mijn reactie bleek niet correct.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 14 jan 2020 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door berndv »

Usurp schreef:
14 jan 2020 14:54
De bom viel toen ik zag dat een persoon (weer met een laaginkomen jaa) met een inschrijfduur van April 2019! de woning heeft gekregen.
Ik ken het systeem verder niet hoor, maar hoe hebben ze u op de hoogte gebracht van de inschrijfduur van diegene die de woning heeft gekregen? Dat zou normaliter toch privacygevoelige info zijn die een woningbouwvereniging naar mijn mening niet zo mogen delen met andere potentiele huurders.

Daarnaast heeft u kennelijk ook weet van het inkomen van degene aan wie de woning is toegewezen, dus ik vraag mij af hoe u aan dergelijke informatie komt? Of loopt u hier gewoon wat te roepen op een forum omdat u het gevoel heeft dat het zo is, zonder details te weten?

En het lijkt op een urgentiegeval. Ik vind het dan nog schandalig dat je zelfs met urgentie schijnbaar 9 maand moet wachten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mensen met een fors vermogen krijgen pas echt voorrang op de woningmarkt. Die betalen hun vrijstaande villa gewoon cash.

Verder is de VVD de hoofdschuldige voor uw probleem. Stem volgend jaar verstandig.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 14 jan 2020 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door marnix »

Ik denk dat Ts gelijk heeft, als ik kijk bij woningen in deze regio(U) krijg je voorrang als je onder de huurtoeslag grens zit,
quote:
---------------------------------------------------------------------------------------------
Spelregels
Wij sorteren de kandidaten die op deze woning reageren op basis van de volgende kenmerken:

U maakt gebruik van een urgentie

U heeft recht op huurtoeslag

Inschrijfduur

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Ook al sta je dertig jaar ingeschreven maar reageert er iemand met toeslagrecht, dan krijgt hij de woning.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door marnix »

En ik weet niet hoe maar gegadigden kunnen achteraf zien op welke grond(en) de woning is toegewezen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door grun »

berndv schreef:
14 jan 2020 16:51
Ik ken het systeem verder niet hoor, maar hoe hebben ze u op de hoogte gebracht van de inschrijfduur van diegene die de woning heeft gekregen? Dat zou normaliter toch privacygevoelige info zijn die een woningbouwvereniging naar mijn mening niet zo mogen delen met andere potentiele huurders.
Waarom niet? Waar ik woon doet woningnet dat ook. Dan krijg je een berichtje: de woning waarop u gereageerd hebt is toegewezen aan iemand die zolang ingeschreven stond en zoveel punten heeft. Die info is, voor mij althans, op geen enkele manier herleidbaar naar een persoon. Imho wordt niemands privacy geschaad.

ZeerPrivé
Berichten: 5425
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Toewijzing op basis van inschrijfduur en urgentie, begrijp ik. Ik begrijp NIET de 'u heeft recht op huurtoeslag'. Maar nu de inkomensgrenzen voor huurtoeslag behoorlijk omhoog gegaan zijn, zeker voor alleenstaanden, loont het de moeite om even te checken of TS er nu ook recht op heeft.

Ook al heb je maar recht op 10,- p.m., huurtoeslag = huurtoeslag.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door Redfloor »

Logisch toch? Sociale huur in in eerste instantie bedoeld voor mensen met een laag inkomen. In dit geval is daarbij de begrijpelijke norm of iemand meer of minder dan € 22.700 (de grens voor huurtoeslag) verdient.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door moederslink »

Hier krijg je altijd , na verloop van een paar weken , een zogeheten algemene verantwoordingslijst te zien op de site op basis waarvan een woning is toegewezen aan die persoon . Zijn/ haar inschrijftijd staat er dan bij en absoluut géén inkomen .
Dat is echt lariekoek.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door marnix »

zeer@, het is een idiote voorwaarde, niemand begrijpt het.
mijn buurvrouw hangt steeds bovenaan de lijst maar legt het altijd af tegen iemand die recht heeft op de toelage.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door witte angora »

In de regio Utrecht staat er alleen maar: de kandidaat heeft zelf een reactie geplaatst. Meer niet. En je weet op welke plek je geëindigd bent na het sluiten van de inschrijftermijn. Niet op welke plek je uiteindelijk terecht bent gekomen vanwege meerdere afwijzingen.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door witte angora »

Redfloor schreef:
14 jan 2020 17:20
Logisch toch? Sociale huur in in eerste instantie bedoeld voor mensen met een laag inkomen. In dit geval is daarbij de begrijpelijke norm of iemand meer of minder dan € 22.700 (de grens voor huurtoeslag) verdient.
Dat is de grens voor alleenstaanden. Voor gehuwden/samenwonenden geldt/gold er een andere grens.

ZeerPrivé
Berichten: 5425
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Redfloor schreef:
14 jan 2020 17:20
Logisch toch? Sociale huur in in eerste instantie bedoeld voor mensen met een laag inkomen. In dit geval is daarbij de begrijpelijke norm of iemand meer of minder dan € 22.700 (de grens voor huurtoeslag) verdient.

De grens van 22.700 klopt niet voor 2020. En blijkbaar heeft TS niet zo'n hoog inkomen dat hij helemaal geen recht heeft op een woning in de sociale sector. Met de nieuwe huurtoeslag regels zou hij nu wel eens recht kunnen hebben op huurtoeslag.

ZeerPrivé
Berichten: 5425
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

marnix schreef:
14 jan 2020 17:23
zeer@, het is een idiote voorwaarde, niemand begrijpt het.
mijn buurvrouw hangt steeds bovenaan de lijst maar legt het altijd af tegen iemand die recht heeft op de toelage.

Ook voor je buurvrouw het advies om even te checken of zij nu wel recht heeft op huurtoeslag (wel rekening houden met - geschat - inkomen 2020)
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -toeslagen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door moederslink »

Het is een zooitje en het lijkt er op of iedere WBV maar wat doet en naar eigen goeddunken handelt.
Iedere gemeente is daarnaast verplicht om zoveel procent statushouders voorrang te verlenen.
Ik heb niet veel vertrouwen meer in het toewijzingsbeleid.

Zo kreeg ik vorige week een bezichtigingsuitnodiging voor een woning waar ik niet eens op had gereageerd! :roll:

Gesloten