LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat nu doen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
wolferl
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 jul 2005 11:51

Wat nu doen?

Ongelezen bericht door wolferl » 26 okt 2013 23:45

Nu al zo'n vijf weken geleden constateerde ik dat de droogmachine het niet meer deed.

Wij wonen namelijk met tien bewoners in een soort van jongeren portiekwoning, en hebben een gezamenlijke wasruimte (wasmachine, wasdroger). Omdat wij in onze eigen appartement geen officiële aansluiting hebben voor dergelijke apparaten. En ook qua indeling daar de ruimte niet voor hebben (totale appartement oppervlakte is gemiddeld 25 vierkante meter).

Wij betalen bovenop onze kale huur (300 euro) nog eens bijna 100 euro servicekosten per jaar.

Daar wordt dus de schoonmaakkosten (komen nooit die gasten van de schoonmaakploeg) van betaald, en de algemene energiemeters (om het gebouw te verwarmen). Ook zit daarbij het gebruik van de opbergboxen, reparatiekosten en dus de wasruimte. De opbergboxen is echt een drama, want voor iedere box staan wel 3 fietsen voor geparkeerd (het is te krap om je kont te keren). En het reparatiekosten dingetje is lachwekkend. Negen van de tien reparatiekosten komen voor rekening van de bewoner(s).

Maar ik ga verder met de wasruimte. Zoals gezegd, de wasdroger is al vijf weken kapot. Ik heb meer dan vier weken geleden aangegeven bij de woningbouw dat de droger kapot is. We zijn nu zoveel weken verder en het is nog steeds niet gemaakt. Verleden week kwamen ze toch, maar verder dan een briefje op de droger plakken met de tekst "Deze wasdroger is niet bruikbaar", kwamen zij niet.

Elke keer als ik een klachtenmail stuur, of bel wordt er gezegd dat er iemand langskomt. Maar komen ho maar. Ik heb een keer gehad dat er een monteur langs zou komen, tussen 1 uur en 4 uur 's Middags. Rond kwart voor 5 toch maar voorzichtig naar beneden gegaan om te kijken. Bleek dat de monteur was geweest om 13:10 maar niemand aan trof :shock: (ik was toch echt thuis, en wakker hoor).

Ik en meerdere bewoners zijn het een beetje zat. Ik heb zelfs een droogrek moeten aanschaffen, want ik wil toch droge kleding aan iedere dag. Maar door ruimte gebrek kan ik (en meerdere bewoners) dat ding nergens ophangen, zonder dat het gruwelijk in de weg hangt).

Wat kan ik nu het beste doen?

Wijs door schade
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 okt 2013 08:30

Re: Wat nu doen?

Ongelezen bericht door Wijs door schade » 28 okt 2013 08:42

Je zegt woningbouwvereniging.
Hoewel traag is dat een voordeel boven particuliere verhuur in dit geval.
De relatie met een particulier is wat belangrijker daar veelal het professionele kader ontbreekt.

In geval particuliere verhuurder is een officiële ingebrekestelling wat je nu zou moeten doen maar in jouw geval zou ik contact opnemen met het huurteam.
Je schrijft €100,- servicekosten, zitten de meubileringkosten daarin?

Het is een simpele rekensom tav die droger, ding is in tien jaar afgeschreven en meubilering is zonder winst aan te rekenen.
Ergo waarde delen door tien en delen door aantal kamers die er gebruik van maken en dan nog eens door twaalf gedeeld is de totale prijs die ze voor dat apparaat mogen rekenen.

Staat hij niet op de lijst, bijvoorbeeld eens achter gelaten door vroegere huurder dan is het jullie eigen verantwoordelijkheid (en met €40,- p.p. Heb je een vervanging.)
Staat hij wel op de lijst maar is hij ouder dan tien jaar dan kan je via het huurteam om vervanging vragen of aangeven dat er als er eind november nog geen reparatie is gedaan jullie zelf een reparateur laten komen en de verschuldigde bedragen daarvoor in zullen houden op de huurpenningen.
Dit kan je ook zelf doen dus zonder huurteam voor een betere relatie maar huurteam kan zorgen voor sneller oppakken bij de wbv.
Onderteken met het overgrote deel van de huurders en je zal zien dat er wel schot in de zaak komt.

Gesloten