LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Mevrouw I. schreef:Dat het onbewoonbaar zou zijn, is inderdaad een zwak argument. Het gaat er mij meer om of de verhuurder rechtens is om het mij te verbieden dat mijn partner gaat intrekken.
Ik heb het niet over 'onbewoonbaar' maar over overbewoning. Onzin is mijn stelling ook niet.
En zie mijn link hierboven in mijn eerdere reactie over het contractueel opleggen van een verbod. Dat verbod mag op zich niet. Maar overbewoning mag ook niet.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door langste adem »

Het ligt er ook wel een beetje aan waarom de verhuurder niet wil dat je partner bij je intrekt en waarom je kinderwagen niet in de schuur mag staan .

Misschien is de verhuurder gewoon een bullebak, maar misschien mag het niet vanwege brandvoorschriften. Of misschien is ie bang voor extra geluidsoverlast, of dat zijn kosten dan omhoog gaan (bijv door extra slijtage aan de meubels in een gemeubileerde kamer, of door extra gas- en electraverbruik als je huurcontract inclusief GWE is).

Probeer gewoon eens op een gunstig moment te praten met de verhuurder. Maak kenbaar dat je snel naar een andere woning wil uitwijken (en onderneem ook actie daarvoor), maar dat je tot die tijd toch graag echt met de vader van je toekomstige kind zou willen samenwonen in je woning.
Als de verhuurder erg onredelijk is kun je altijd nog naar een rechtswinkel ofzo, maar misschien valt het allemaal nog wel mee ????

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit topic is inmiddels 4 maanden oud.

Dus wat ik me nu eigenlijk afvraag: topicstarter, heb je al moeite gedaan om naar een andere woonruimte te zoeken die wél passend is voor jullie situatie? Ingaan tegen zaken die je niet kunt veranderen zullen niet werken namelijk.

Mevrouw I.
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 sep 2011 11:57

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door Mevrouw I. »

langste adem schreef:Het ligt er ook wel een beetje aan waarom de verhuurder niet wil dat je partner bij je intrekt en waarom je kinderwagen niet in de schuur mag staan .

Misschien is de verhuurder gewoon een bullebak, maar misschien mag het niet vanwege brandvoorschriften. Of misschien is ie bang voor extra geluidsoverlast, of dat zijn kosten dan omhoog gaan (bijv door extra slijtage aan de meubels in een gemeubileerde kamer, of door extra gas- en electraverbruik als je huurcontract inclusief GWE is).

Probeer gewoon eens op een gunstig moment te praten met de verhuurder. Maak kenbaar dat je snel naar een andere woning wil uitwijken (en onderneem ook actie daarvoor), maar dat je tot die tijd toch graag echt met de vader van je toekomstige kind zou willen samenwonen in je woning.
Als de verhuurder erg onredelijk is kun je altijd nog naar een rechtswinkel ofzo, maar misschien valt het allemaal nog wel mee ????
Ja klopt inderdaad, ik ben ook van plan om het aan te kaarten. Maar wil mij van te voren gewoonweg goed informeren over mijn rechten en plichten. Het is niet zo dat mijn verhuurder niet per se wilt dat mijn partner intrekt, maar hij heeft gewoon van te voren aangegeven dat de woning bedoeld is voor 1 persoon. Maar wellicht als ik de situatie uitleg dat hij het niet zo'n probleem vindt inderdaad. Ik ga eerst denk ik even aankloppen bij het juridisch loket voor meer informatie en zal dan een dergelijk gesprek aangaan!

Mevrouw I.
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 sep 2011 11:57

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door Mevrouw I. »

Uw Jurist schreef:
Mevrouw I. schreef:Dat het onbewoonbaar zou zijn, is inderdaad een zwak argument. Het gaat er mij meer om of de verhuurder rechtens is om het mij te verbieden dat mijn partner gaat intrekken.
Ik heb het niet over 'onbewoonbaar' maar over overbewoning. Onzin is mijn stelling ook niet.
En zie mijn link hierboven in mijn eerdere reactie over het contractueel opleggen van een verbod. Dat verbod mag op zich niet. Maar overbewoning mag ook niet.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Jawel, jouw stelling is wel onzin. Jij stelt bij voorbaat - zonder enige informatie of kennis over de grootte van dit appartement - dat drie personen overbewoning zou zijn. Dat is dus onzin, dat is namelijk afhankelijk van veel factoren.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door witte angora »

Mevrouw I. schreef:Ik ga eerst denk ik even aankloppen bij het juridisch loket voor meer informatie en zal dan een dergelijk gesprek aangaan!
Mevrouw I. schreef:
[b]Uw Jurist[/b] schreef: mr. Monique Doomernik
Jawel, jouw stelling is wel onzin. Jij stelt bij voorbaat - zonder enige informatie of kennis over de grootte van dit appartement - dat drie personen overbewoning zou zijn. Dat is dus onzin, dat is namelijk afhankelijk van veel factoren.
'Mevrouw I', ik wens je dan veel succes bij het juridisch loket. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze daar met een ander antwoord komen. Maar misschien was het handiger geweest om de grootte van jouw appartement hier neer te zetten, inclusief de andere factoren, als je dat relevant vind?

Mevrouw I.
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 sep 2011 11:57

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door Mevrouw I. »

witte angora schreef:
Mevrouw I. schreef:Ik ga eerst denk ik even aankloppen bij het juridisch loket voor meer informatie en zal dan een dergelijk gesprek aangaan!
Mevrouw I. schreef:
[b]Uw Jurist[/b] schreef: mr. Monique Doomernik
Jawel, jouw stelling is wel onzin. Jij stelt bij voorbaat - zonder enige informatie of kennis over de grootte van dit appartement - dat drie personen overbewoning zou zijn. Dat is dus onzin, dat is namelijk afhankelijk van veel factoren.
'Mevrouw I', ik wens je dan veel succes bij het juridisch loket. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze daar met een ander antwoord komen. Maar misschien was het handiger geweest om de grootte van jouw appartement hier neer te zetten, inclusief de andere factoren, als je dat relevant vind?
'Een ander antwoord'? :?: Ik ben niet op zoek naar een ander antwoord, ik ben op zoek naar uberhaupt een antwoord. De reden dat ik zal aankloppen bij het juridisch loket, is omdat ik hier geen eenduidig antwoord heb gekregen. Niemand weet hier met zekerheid te stellen of de verhuurder het mij kan verbieden om mijn partner te laten intrekken of niet. Geeft verder ook niets, want het is ook een complexe situatie. Maar om die reden dat ik mij zal gaan wenden tot 'professionals'. Ik ga er immers wel van uit dat er een antwoord bestaat op mijn vraag. :)

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door langste adem »

Er bestaat geen helder antwoord denk ik . Waar de ene verhuurder flexibel zal reageren, zal de andere verhuurder voet bij stuk houden met zijn ogenschijnlijk onredelijke eisen. In het uiterste geval zal de rechter moeten bepalen of jouw vriend wel of niet bij je mag intrekken nadat hij alle belangen tegen elkaar heeft afgewogen.
Maar waarom niet gewoon eerst met de verhuurder praten om jouw situatie uit te leggen ? Misschien wordt de soep helemaal niet zo heet gegeten en vinden jullie in goed overleg misschien een tijdelijke, maar passende oplossing.
De gang naar de rechtswinkel zou ik persoonlijk nog even achter de hand houden voor als jullie er echt niet uitkomen.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Mevrouw I. schreef: 'Een ander antwoord'? :?: Ik ben niet op zoek naar een ander antwoord, ik ben op zoek naar uberhaupt een antwoord. De reden dat ik zal aankloppen bij het juridisch loket, is omdat ik hier geen eenduidig antwoord heb gekregen. Niemand weet hier met zekerheid te stellen of de verhuurder het mij kan verbieden om mijn partner te laten intrekken of niet. Geeft verder ook niets, want het is ook een complexe situatie. Maar om die reden dat ik mij zal gaan wenden tot 'professionals'. Ik ga er immers wel van uit dat er een antwoord bestaat op mijn vraag. :)
Ik heb u nu al twee keer aangegeven dat het contractueel niet verboden kan worden (althans dat verbod heeft geen effect). En daar ook nog een link bij gegeven aangezien u mijn kennis in twijfel trekt. Verder heb ik u herhaaldelijk aangegeven wat het werkelijke risico is en wat de normen daarvoor zijn dan wel waar u die kunt vinden.

U leest niet goed blijkbaar. En uw toon / houding tegen vrijwilligers hier is ook niet prettig. Succes bij de stagiaires van dat loket....

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door witte angora »

Mevrouw I. schreef:Niemand weet hier met zekerheid te stellen
Omdat je nog steeds niet hebt aangegeven hoe groot de woning en de kamers zijn. Dat blijf je vertikken, ook al heb ik je dat duidelijk gemaakt. Maakt niet uit, maar ga dan niet klagen dat je geen definitief antwoord krijgt. Temeer niet omdat mevr. Monique Doomernik, die nota bene jurist is, heel goed weet waar ze het over heeft. Maar dat schijnt maar niet tot je door te dringen.

Maakt niet uit, het is jouw hoofdpijn, dus nogmaals: veel succes bij het Juridisch loket.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dus je wilt "het antwoord"? Succes bij de rechter, dan.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

"Ik huur een woning en accepteer met volle verstand (en zonder een pistool tegen mijn hoofd) de niet eens echt onredelijke voorwaarden in het huurcontract. Niet roken en bewoning door niet meer dan 1 persoon".

Nu is MIJN situatie aan het veranderen en nu ga IK ineens het ondertekende contract ter discussie stellen, omdat het MIJ nu niet meer uitkomt.

Ikke, ikke ikke. Mis ik iets?????

v.d.Heyden

frans58
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2016 17:32

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door frans58 »

Als er echt staat dat U niet mag roken, dat betekent volgens mij dat uw BEZOEK dat wel mag ................. Of lees ik nu iets te letterlijk ????

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door Moneyman »

[quote="frans58"]Als er echt staat dat U niet mag roken, dat betekent volgens mij dat uw BEZOEK dat wel mag ................. Of lees ik nu iets te letterlijk ????[/quote]
Ja.

zorg
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:27

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door zorg »

Moneyman schreef:
frans58 schreef:Als er echt staat dat U niet mag roken, dat betekent volgens mij dat uw BEZOEK dat wel mag ................. Of lees ik nu iets te letterlijk ????
Ja.

Is deze "Ja" ook ergens na te lezen, of gewoon je eigen mening geplaatst?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

zorg schreef:
Moneyman schreef:
frans58 schreef:Als er echt staat dat U niet mag roken, dat betekent volgens mij dat uw BEZOEK dat wel mag ................. Of lees ik nu iets te letterlijk ????
Ja.

Is deze "Ja" ook ergens na te lezen, of gewoon je eigen mening geplaatst?
Wat dacht je van gewoon gezond verstand gebruiken? Of ben je ook zo iemand die voor alles en nog wat regeltjes vanuit de overheid wil zien? (en dan klagen over dat er overal regeltjes voor zijn als het jou een keer niet uit komt).

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:
Mevrouw I. schreef:Niemand weet hier met zekerheid te stellen
Omdat je nog steeds niet hebt aangegeven hoe groot de woning en de kamers zijn. Dat blijf je vertikken, ook al heb ik je dat duidelijk gemaakt. Maakt niet uit, maar ga dan niet klagen dat je geen definitief antwoord krijgt. Temeer niet omdat mevr. Monique Doomernik, die nota bene jurist is, heel goed weet waar ze het over heeft. Maar dat schijnt maar niet tot je door te dringen.

Maakt niet uit, het is jouw hoofdpijn, dus nogmaals: veel succes bij het Juridisch loket.
+1.

@TS: dat het antwoord je niet bevalt mag duidelijk zijn, maar zoals je al meermaals vertelt is zal je huidige houding/plan je niet helpen. Focus op het zo snel mogelijk vinden van een ruimte waar jullie beiden kunnen wonen. Misschien bij je vriend intrekken i.p.v. andersom?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door Moneyman »

zorg schreef:
Moneyman schreef:
frans58 schreef:Als er echt staat dat U niet mag roken, dat betekent volgens mij dat uw BEZOEK dat wel mag ................. Of lees ik nu iets te letterlijk ????
Ja.
Is deze "Ja" ook ergens na te lezen, of gewoon je eigen mening geplaatst?
Los van het feit dat dat inderdaad -zoals al aangegeven- voortvloeit uit je gezonde verstand gebruiken, is het ook nog eens letterlijk in de wet opgenomen. Ik zal je het zoeken besparen:
Art. 7:214 BW zegt:
De huurder is slechts bevoegd tot het gebruik van de zaak dat is overeengekomen, en, zo daaromtrent niets is overeengekomen, tot het gebruik waartoe de zaak naar zijn aard bestemd is.
en art. 7:219 BW vult dat aan met:
De huurder is jegens de verhuurder op gelijke wijze als voor eigen gedragingen aansprakelijk voor de gedragingen van hen die met zijn goedvinden het gehuurde gebruiken of zich met zijn goedvinden daarop bevinden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door moederslink »

Mevrouw I. schreef: Een ander antwoord'? :?: Ik ben niet op zoek naar een ander antwoord, ik ben op zoek naar uberhaupt een antwoord. De reden dat ik zal aankloppen bij het juridisch loket, is omdat ik hier geen eenduidig antwoord heb gekregen. Niemand weet hier met zekerheid te stellen of de verhuurder het mij kan verbieden om mijn partner te laten intrekken of niet. Geeft verder ook niets, want het is ook een complexe situatie . Maar om die reden dat ik mij zal gaan wenden tot 'professionals'. Ik ga er immers wel van uit dat er een antwoord bestaat op mijn vraag. :)
Het is i.d.d allemaal niet zo moeilijk hoor : er is een contract getekend :
* niet roken ( dus nee, ook niet door - bezoek- :wink: )
* bewoning door 1 persoon.
That.s it.
Er komt nu een partner bij + straks de baby.....hier moet dus over gepraat worden met de verhuurder, tot er andere woonruimte is gevonden.
Dat het video-systeem wel aangesloten dient te zijn lijkt mij wel evident anno 2016.
En dat de gemeenschappelijke ruimte bij de voordeur niet volgestouwd kan worden , nu met kinderwagen, (straks met driewielertjes en fietsen en bv vuilnis etc etc ? ) kan ook niet , i.v.m veiligheidsvoorschriften.
Of het appartement nu 45m2 is of 80m2 is niet relevant en de situatie lijkt mij niet complex , er zijn nu eenmaal afspraken gemaakt.
Laatst gewijzigd door moederslink op 02 mei 2016 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Welke eisen mogen er gesteld worden in een huurcontract?

Ongelezen bericht door Brahms »

02 januari 2016:
Daarnaast staat in het huurcontract ook dat er maximaal 1 persoon op dit adres ingeschreven mag worden. Is dat toegestaan om dat in het huurcontract op te nemen? Als ik bijvoorbeeld zwanger word en een kind krijg, dan dient mijn kind op dit adres ingeschreven te worden. Kan de huurder dit weigeren omdat dit opgenomen is in het huurcontract? Een kind krijgen is in ieder geval geen wettelijk opzeggingsgrond (zie art. 7:274 lid 1 BW), maar zou ik dan mijn pasgeboren baby hier niet kunnen inschrijven? Het slechts een hypothetisch voorbeeld hoor, ben gewoon nieuwsgierig.
28 april 2016:
Momenteel is het zo dat mijn vriend graag bij mij zou willen intrekken, omdat wij in verwachting zijn (mijn huisbaas weet dat). In het huurcontract is dus opgenomen dat in het appartement slechts 1 persoon mag wonen. Ik lees hier verschillende reacties.. weet iemand met enige zekerheid hoe het precies zit? Als mijn vriend hier wilt intrekken, kan de huisbaas dit tegenhouden op grond van dat dit is bepaald in het huurcontract?
Het was dus achteraf al in januari een vooropgezet plan om met 3 personen in een woning te gaan wonen waarvan bekend is dat de huisbaas dit niet wil. Dat had je ook in januari alhier kunnen aangeven. Je was alleen de mogelijkheden aan het aftasten. Nu ga je zelfs verder en wil je ook de gemeenschappelijke ruimte voor iets gaan gebruiken, waarvoor de huiseigenaar geen toestemming verleend.
Deze woning is absoluut niet geschikt voor jullie, zie ook het verhaal over de lange trap, de intercom, de deuropenener. Zou maar eens aan gauw aan verhuizen gaan denken. En dan niet bij een particuliere huisjesbaas, dat is altijd gedoe !

Gesloten