LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke regels mogen hospita's stellen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
-Patty
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2016 04:13

Welke regels mogen hospita's stellen?

Ongelezen bericht door -Patty »

Ik woon sinds 1 jan bij een hospita en dit heeft nu al problemen opgeleverd. Hier de situatie uitgelegd;

Ik heb mondelingen afspraken gemaakt met deze tijdens onze afspraak om het contract te ondertekenen. Ik heb hem gevraagd of het een probleem was dat ik een relatie had, hij antwoordde hierop: 'geen probleem als ie langskomt of blijft slapen ofzo, hij mag er alleen uiteraard geen hele weken zijn.' Dit ivm met de samenwoonwet lijkt me.
Nu is mijn vriend de eerste nacht blijven slapen, omdat dat toch altijd spannend is, het eerste nachtje in je nieuwe plek... Mijn verhuurder heeft me op dat moment heel boos geappt. Dat dit niet de afspraak was, dat ik wel naar zijn regels heb te luisteren, anders sta ik zo weer buiten. Mijn vriend mag 1 keer om de week, mits vooraf aangekondigd, blijven overnachten en absoluut geen gebruik maken van de badkamer. (En dus ook de wc die daar zit) Het is ook niet toegestaan dat de ene dag mijn vriend blijft slapen en de andere dag een vriendin. 'Het is immers geen hotel, maar dat snap je denk ik zelf ook wel.'
De berichtjes waren erg denigrerend en aggressief getypt. Zo stuurde hij ook op een gegeven moment: 'jij snapt niet helemaal hoe t allemaal werk ofwel?'

Ik zou dus graag willen vragen of er iets is wat ik in deze situatie kan doen en of dit allemaal zomaar mag?

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Welke regels mogen hospita's stellen?

Ongelezen bericht door bupaul »

Ik denk dat je niet veel kans maakt, het is natuurlijk anders dan als je op kamers zit.
Je komt bij iemand in huis en zal je dan aan de huisregels moeten houden.
Bovendien is het met mondelinge afspraken altijd lastig om je gelijk te halen.
Ik hoop echter dat je er met hem uit komt en de slaap regels en andere waar je misschien nog niet over hebt gedacht (bv feestje) op papier laten zetten.
Wil hij daar niet aan mee werken zou ik maar op zoek gaan naar een andere woonruimte.
Maar belangrijk is het altijd om dingen op papier te hebben.
Succes

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Welke regels mogen hospita's stellen?

Ongelezen bericht door sjohie »

-Patty schreef:Ik woon sinds 1 jan bij een hospita en dit heeft nu al problemen opgeleverd. Hier de situatie uitgelegd;

Ik heb mondelingen afspraken gemaakt met deze tijdens onze afspraak om het contract te ondertekenen. Ik heb hem gevraagd of het een probleem was dat ik een relatie had, hij antwoordde hierop: 'geen probleem als ie langskomt of blijft slapen ofzo, hij mag er alleen uiteraard geen hele weken zijn.' Dit ivm met de samenwoonwet lijkt me.
Nu is mijn vriend de eerste nacht blijven slapen, omdat dat toch altijd spannend is, het eerste nachtje in je nieuwe plek... Mijn verhuurder heeft me op dat moment heel boos geappt. Dat dit niet de afspraak was, dat ik wel naar zijn regels heb te luisteren, anders sta ik zo weer buiten. Mijn vriend mag 1 keer om de week, mits vooraf aangekondigd, blijven overnachten en absoluut geen gebruik maken van de badkamer. (En dus ook de wc die daar zit) Het is ook niet toegestaan dat de ene dag mijn vriend blijft slapen en de andere dag een vriendin. 'Het is immers geen hotel, maar dat snap je denk ik zelf ook wel.'
De berichtjes waren erg denigrerend en aggressief getypt. Zo stuurde hij ook op een gegeven moment: 'jij snapt niet helemaal hoe t allemaal werk ofwel?'

Ik zou dus graag willen vragen of er iets is wat ik in deze situatie kan doen en of dit allemaal zomaar mag?
In dit soort gevallen is wat "mag" vaak wat onderling is afgesproken. Zoals ik het nu lees, hebben jullie X mondeling afgesproken, maar vindt hij er nu om wat voor reden dan ook, ineens Y van. Dat is dus niet handig, en daarom zou ik zou samen eea op papier vastleggen, zodat dit soort vervelende misverstanden niet meer voorkomen.

Maar wél toestaan dat een vriend mag blijven slapen, maar die vervolgens de toegang tot al het sanitair ontzeggen, is natuurlijk kolder, en niet veel meer dan pesten.

Maar hoe kan deze persoon in goed 4 dagen zo omslaan als ik vragen mag?

Margarita48
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2012 14:13

Re: Welke regels mogen hospita's stellen?

Ongelezen bericht door Margarita48 »

Die man spoort niet, dus probeer asap een nieuwe kamer te vinden.
Ik heb hetzelfde meegemaakt, maar dat was 40 jaar geleden.
Op een gegeven moment eiste hij zelfs van mij dat ik iedere avond ging koken en ook
had hij nog een huurder (wat ik van tevoren niet wist).
Gelukkig had ik via via binnen een week een andere kamer waar ik het heel fijn heb gehad.
Geen probleem als mijn vriend bleef slapen etc.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Welke regels mogen hospita's stellen?

Ongelezen bericht door moederslink »

-Patty, vervelend en niet handig dat de mondeling gemaakte afspraken niet zwart op wit staan.
Wel voor 1 volgende keer dus hieruit leren dat afspraken op papier komen te staan.
Ik snap er eerlijk gezegd ook niet zoveel van dat er nu deze omslag bij de hospita is gekomen?
Je woont daar nu 3-4 dagen , je vriend en later een vriendin zijn blijven slapen . Zijn er verder nog gekke dingen of zo gebeurd dan?

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Welke regels mogen hospita's stellen?

Ongelezen bericht door Esceha »

Aan degenen die hebben gereageerd:
In het start artikel is sprake van een hospita, dus een VROUW en derhalve geen hij, maar een zij.
Zou het een man zijn dan is het een hospes.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Welke regels mogen hospita's stellen?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

@Esceha
Dank voor de Nederlandse les.
TS spreekt duidelijk over hem en niet iedereen is bekend met de term "hospes"

MASAVE
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2011 20:54

Re: Welke regels mogen hospita's stellen?

Ongelezen bericht door MASAVE »

Hoewel voor mij al ruim 50 jaar geleden, ik had toen ook op mijn 2e kameradres in de Wilhelminastraat zo'n nare ervaring. De 1e kamer in de Linnaeusstraat (Amsterdam) was al een grote teleurstelling met al die donkere meubels (ik had nog niks...!) en ik hoopte na 3 weken op het 2e adres eindelijk te vinden wat ik graag wilde. De eerste avond dat mijn vriendje over was (vrij weekend van Militaire Dienst) en bleef slapen, zei hij: heb je dat gaatje daar gezien? Nee, zei ik, wat is dat dan?
Het zat onder een balkje dat over de hele muur liep (zolderkamertje).
Toen ik het vertelde aan de hospita en haar dochter, schrokken ze vreselijk: Oh jee, doet hij het nou alweer?
Het bleek dat haar man en haar vader stiekem door dat gaatje keek wat wij deden. Ook daar heb ik dus maar kort gewoond. Ik voelde me daar niet veilig als ik alleen was. De hospes was vaak aan het rommelen op de zolder. Met de bakfiets (ja, zo ging dat toen nog en ik had nauwelijks nog wat aan inventaris) ben ik al snel verhuisd naar een kamer in de buurt. Het was toen ook al een puinhoop om een ander onderkomen te vinden, maar door vrienden kreeg ik het volgende adres en daar heb ik het langer volgehouden...de rest van de soms ook leuke verhalen zal ik niet vermelden, want daar gaat dit stukje niet over!
Zomaar mijn verhaaltje over wat je allemaal kan overkomen.

-Patty
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2016 04:13

Re: Welke regels mogen hospita's stellen?

Ongelezen bericht door -Patty »

Bedankt voor alle reacties. Inmiddels is de situatie nog verergerd. Deze hospes (wist niet dat dit woord bestond) heeft mij gisteren een heel boos en aanvallend bericht gestuurd over het verblijf van mijn vriend. Het bericht is absoluut absurd, aangezien mijn vriend deze week 1 keer is langs geweest om een film te kijken en toen rond 10 uur naar huis is gegaan.
Volgens de hospes zijn er deze week van de 4 nachten dat ik er was, 4 nachten iemand blijven slapen. Ik begin inmiddels te twijfelen of deze man niet even langs de Hansanders moet, want hij ziet duidelijk mensen die er niet zijn. Ook was hij erg boos over het feit dat ik om half 2 s'nachts naar de WC was gegaan een van deze nachten. Dit is namelijk, blijkbaar, niet de bedoeling. Het bericht was ontzettend aanvallend en autoritair opgesteld. Ik heb zo vriendelijk mogelijk gereageerd; Beste X, ik vind het erg vervelend dat je me dit bericht stuurt. Mijn vriend is namelijk geen enkele avond blijven slapen. Ik voel me hier erg rot door, want ik voel me niet welkom op mijn kamer.
Waarop deze persoon weer erg aanvallend reageerde en mij vertelde dat ik een leugenaar ben en dat hij nog nooit in de 15 jaar dat hij de kamer verhuurt een discussie kreeg van de inwoner en dat hij hier niet van gediend is.
Ik snap dat sommige van jullie denken dat er iets moet zijn gebeurd wat zo'n woede bij deze man heeft ontvlamt. Dat vraag ik me namelijk soms ook echt af, maar ik kan niets verzinnen. Ik heb er nu een week gewoond en deze man behandeld me als een zak stront, terwijl ik nooit een kwaad woord tegen hem heb gezegd. Het vreemde is ook dat zodra ik vraag of we er persoonlijk over kunnen praten ipv over de Whatsapp, dat hij het gesprek gelijk afkapt.
Ik denk dat het voor mijzelf het beste is als ik hem vraag het contract te beëindigen, maar als hij me echt wil pesten zal hij dat niet doen. Ik zelf mag dat namelijk niet volgens mij. Ik ga maandag de rechtswinkel bellen en daarna proberen een gesprek aan te gaan met deze man. Ik heb geen zin nog een seconde langer mij zo te laten behandelen...

MASAVE
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2011 20:54

Re: Welke regels mogen hospita's stellen?

Ongelezen bericht door MASAVE »

inderdaad meteen door naar de Rechtswinkel. Dit is te gek voor woorden. Wij hebben destijds via de toenmalige Huurcommissie ons gelijk gekregen en hoefden toen minder te betalen. Uiteindelijk is de hospita met haar criminele vriend vertrokken uit het huis en heeft de vader van een van de andere kamerhuurders het huis gekocht. Daarna hebben we er nog een aantal jaren fijn kunnen wonen tot mijn diploma's allemaal waren gehaald en ik verhuisde naar een dorp.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Welke regels mogen hospita's stellen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Patty, waarom doen jullie alles via de whatsapp of sms?
Je schrijft dat hij dat direct afkapt, hij woont daar toch ook, waarom niet ff aankloppen bij hem en hierover face te face communiceren en alsnog een aantal afspraken zwart op wit zetten?
Als ik in jouw schoenen stond zou ik per 15 januari a.s direct opzeggen, dan ben je daar 15 februari weg!
Als dat niet kan dan per 1 februari opzeggen , dan ben je eind februari weg.
( Let op: dit jaar is schrikkeljaar dus er is ook nog een 29e februari :!: )
Schriftelijk opzeggen hoor!
En heel fanatiek achter een andere kamer aan, wat een rot situatie met zo.n hospes!
Sterkte en succes !

-Patty
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2016 04:13

Re: Welke regels mogen hospita's stellen?

Ongelezen bericht door -Patty »

Beste Moederslink,
Ik heb geen idee waarom alles over de Whatsapp moet. Als ik hem in persoon tegenkom heeft hij nooit tijd om te praten. Of hij gaat een heel luchtig gesprekje aan en als ik dan iets over de situatie vraagt, dan reageert hij met: Komt goed en vertrekt hij. Ik denk dat hij in persoon niet zo durft te doen ofzo. Heel vreemd.

Ik heb een probleem ontdekt met het opzeggen. Ik heb namelijk een 6 maanden contract. Ik als huurder kan hier niet onderuit, maar hij als hospes wel vanwege de hospitaregeling van 9 maanden proeftijd. Ik ga hem zodra ik hem weer zie persoonlijk vragen of hij hier aub gebruik van zou willen maken. Ik ben alleen bang dat hij dit niet doet. Dus ik ga de rechtswinkel voor advies vragen. Ben benieuwd of zij mij ergens mee kunnen helpen.

-Patty
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2016 04:13

Re: Welke regels mogen hospita's stellen?

Ongelezen bericht door -Patty »

De rechtswinkel heeft mij goed geholpen. Ik kan het contract laten ontbinden op grond van belemmering van het woongenot. Ik heb de verhuurder hier een bericht over gestuurd om te vragen of we een afspraak konden maken om het contract te verbreken. Hij reageerde hier uiteraard WOEDEND op. De zaak ik nu in de handen van een jurist die er voor gaat zorgen dat het contract wordt verbroken. Hopelijk gaan hier geen maanden overheen, aangezien ik nu soort van thuisloos ben.

MASAVE
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2011 20:54

Re: Welke regels mogen hospita's stellen?

Ongelezen bericht door MASAVE »

Patty, veel sterkte hoor! We hopen voor je dat het niet te lang gaat duren.
Goed dat je naar de Rechtswinkel bent gegaan. Die man lijkt wel wat gestoord, als we dit alles zo nog eens doorlezen. Gauw wegwezen daar...
Wie weet hoe hij anderen al op die manier heeft weg gepest en hoopt hij om nog een paar maanden huur te ontvangen door dat ietwat eenzijdige contract van hem!
Nogmaals heel veel sterkte! Hopelijk vind je gauw een andere en betere kamer.

Groetjes weer...

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Welke regels mogen hospita's stellen?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

-Patty schreef:De rechtswinkel heeft mij goed geholpen. Ik kan het contract laten ontbinden op grond van belemmering van het woongenot. Ik heb de verhuurder hier een bericht over gestuurd om te vragen of we een afspraak konden maken om het contract te verbreken. Hij reageerde hier uiteraard WOEDEND op. De zaak ik nu in de handen van een jurist die er voor gaat zorgen dat het contract wordt verbroken. Hopelijk gaan hier geen maanden overheen, aangezien ik nu soort van thuisloos ben.

Vreemd persoon deze hospes. Wees blij dat je daar weg gaat. Persoon komt over van grote muil van achter de pc / gsm etc etc

Tip;
Bewaar de whatsapp berichten mocht je dit zelf nog niet bedacht hebben :wink: Je weet nooit of dit nog een ( juridisch ) staartje krijgt.


S6 en snel opzoek naar een andere kamer.

Gesloten