LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Twintig ruggen

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door tttlocke »

Die € 20000 zijn kennelijk kosten die de WBV wil of meent te moeten maken als de woning vrijkomt. Dat betekent niet dat die kosten volledig neergelegd worden bij de bewoner. Die duidelijkheid ontbreekt in het verhaal van TS. Als die niet originele keuken afgeschreven is, dan zou dat natuurlijk ook gegolden hebben voor de originele keuken.
Het klinkt meer als het startsein voor een onderhandeling (die TS dus niet hoeft te voeren, omdat hij geen verantwoordelijkheid draagt hierin).

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik zou niet naar die controle gaan, ze hebben eerst toegestaan dat alles voor €500,- is overgenomen.....

En bij die controle willen ze deze kleinkinderen de factuur geven.
Als de Bewindvoerder geen tijd heeft is dat zijn probleem.

Ik begreep nu al lees dus wachten tot 20 januari snap ik niet, tekort woningen dus hoe eerder zij de sleutels kregen des te beter.

Een zwaar verouderde woning waar ze proberen iets uit te halen, deuren gaan ook geen 50 jaren mee!

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door witte angora »

@Komkommer, als ik de OP lees lijkt het er op dat de woning vandaag pas is opgezegd. En er is nu eenmaal een wettelijke termijn van een maand, dan kom je inderdaad op 20/01 uit.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik weet dat Oma nog leeft hoor ....ik was al aardig wat stappen vooruit aan het denken en wel aan de erfgenamen ....🙃
Ik weet , uit ervaring , dat je niet zomaar een huis moet leeghalen, ook al is dit op verzoek vd bewindvoerder geweest en leeft de oorspronkelijke bewoonster nog.
Het kán straks gedonder geven met de 1e lijns erfgenamen , die 2 kinderen van Oma.
Zij kúnnen zeggen , wij verwerpen de erfenis , het is nu jullie pakkie-an , want door spullen weg te halen , hebben jullie deze erfenis aanvaard ....dat is écht niet zo ondenkbaar....

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Eres »

Kijk naar de info via de link:
https://www.wooninfo.nl/vraagbaak/einde ... en-woning/

WBV hanteren heel vaak van een tactiek.
Er bestaat ook nog zoiets als, wanneer de veranderingen een dusdanige verbetering inhouden, is dat ook reden tot handhaven van die situatie.
Je spreekt dat je oma er ongeveer 10 jaar geleden in is getrokken , dus de regels van na 2003 gelden en dan zal de WBV het moeten aantonen.
Ook het goed doorlezen van de huurovereenkomst kan ergens toe bijdragen.
Ik denk dat je niet mag optreden namens de oma en het lijkt me niet aan te raden ook maar enig papier in deze zaak te ondertekenen, het is een zaak voor de bewindvoering daar wordt meer dan voldoende voor afgedragen.
Die ziet al een probleem opduiken en wil daarvoor geen inspanning leveren en een ander met de risico's opzadelen.

Bij leven mag iemand weggeven wat de persoon wil, in dit geval zal de bewindvoering ook iets moeten betekenen, wanneer oma niet meer handeling bekwaam is verklaard.
Bij overlijden gaat het erf verhaal dacht ik terug tot 6 maanden.
Laatst gewijzigd door Eres op 20 dec 2019 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Cro
Berichten: 2076
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
20 dec 2019 16:04
Klinkt alsof de verhuurder hier een flink slaatje uit wil slaan.
Dat is natuurlijk maar de vraag, die zaken die TS opnoemt kunnen best €20.000 kosten, of zelfs wel meer.
Ik vind het kostenplaatje opzich zo vreemd nog niet voor het in orde brengen van een woning. Er zal mijn inziens echter wel aangetoond moeten worden dat Oma dit alles heeft aangepast of laten aanpassen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een hoop mensen willen die gebreken heel graag komen fixen voor 20k.

Cro
Berichten: 2076
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Cro »

Bob Schurkjens schreef:
20 dec 2019 19:04
Een hoop mensen willen die gebreken heel graag komen fixen voor 20k.
Dat valt mogelijk erg tegen, vakmensen op dit gebied zijn regelmatig zeer lastig te krijgen op dit moment en vragen allemaal de hoofdprijs.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mutatieonderhoud kost altijd geld. Ik krijg hier toch wel erg de indruk dat de kosten op het bord van de laatste huurder worden geschoven. Stel dat een huis 40 jaar oud is. De kosten van mutatieonderhoud zijn dan bijvoorbeeld: keuken volledig vervangen inclusief tegel- en stucwerk. Idem toilet en badkamer. Alle wanden van alle kamers opnieuw stuccen. Binnendeuren vervangen. Electra vervangen. De kosten van dit mutatieonderhoud zijn voor rekening verhuurder. Huurders betalen elke maand huur. De afschrijving van al het bovenstaande is daar bij inbegrepen.

https://www.bouwkennis.nl/mutatieonderh ... rporaties/
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 20 dec 2019 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het kan natuurlijk zijn dat de Ts het helemaal verkeerd begrepen heeft en dat de huisbaas slechts bedoeld heeft dat ze de hele woning gaan opknappen, omdat alles al zo oud is en dat ze slechts veronderstellen dat dat hen € 20.000 gaat kosten. :mrgreen: :lol: :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door moederslink »

scontra schreef:
20 dec 2019 17:40
U moet m.b.t de woning helemaal niets meer doen en dan bedoel ik ook helemaal niets !!
(...)
Eens ...zelfs het ontruimen had ik niet gedaan ( zie mijn 1e post , dat heeft misschien nog een staart).
Dat was de verantwoordelijkheid vd bewindvoerder geweest.
Ik zou ook niet naar de oplevering gaan...de bewindvoerder werkt voor en namens Oma....zíjn pakkie -an.
Jullie hebben net een kleine en gaan ook wekelijks naar Oma.
Laat je niet voor het karretje vd bewindvoerder spannen en laat het hierbij , wees lief voor Oma.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
20 dec 2019 19:01
16again schreef:
20 dec 2019 16:04
Klinkt alsof de verhuurder hier een flink slaatje uit wil slaan.
Dat is natuurlijk maar de vraag, die zaken die TS opnoemt kunnen best €20.000 kosten, of zelfs wel meer.
Ik vind het kostenplaatje opzich zo vreemd nog niet voor het in orde brengen van een woning. Er zal mijn inziens echter wel aangetoond moeten worden dat Oma dit alles heeft aangepast of laten aanpassen.
Een latere post sterkt alleen mijn vermoeden:
Thommy023 schreef:
20 dec 2019 16:26
De vorige bewoonsters (10 jaar geleden) had alles veranderd. Oma heeft het toen voor 500 euro overgekocht.
De huidige staat is waarschijnlijk zoals oma de woning betrad. Verhuurder kan niet eisen dat oma betaalt, om wijzigingen aangebracht door vorige huurders terug te draaien.

Thommy023
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 jun 2011 12:25

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Thommy023 »

Even nog ter aanvulling.
Dat was inderdaad bij de voorlopige vooropname. Nu komt de officiële vooropname maar dan laten we de bewindvoerder wel gaan.
Deze is wel nog geen mentor alleen voor de financiën verantwoordelijk. Is hij dan toch nog de aangewezen persoon?

Daarnaast hebben wij alleen een paar foto’s meegenomen, met toestemming van oma. De bewindvoerder heeft een bedrijf opdracht gegeven om de woning leeg te halen. Sorry dit was erg onduidelijk in mijn openings post.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit is en wordt juist een hele financiële kwestie. Precies de taak van de bewindvoerder.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door moederslink »

Laat idd de bewindvoerder naar die oplevering gaan. Trek je verder terug.
Wanneer jullie alleen wat foto.s met toestemming van Oma hebben meegenomen is er, denk ik, niets aan de hand.
Normaliter mag je wanneer je toch een eventuele erfenis gaat verwerpen helemaal niets ' ontvreemden ' .

Wij hebben het meegemaakt...zelfs de foto.s en de grote plant moesten terug toen bleek dat zij uiteindelijk toch de erfenis verwierpen, zeker wanneer de erfenis uit schulden bestaat.

Ik weet het , Oma leeft nog dus is er nog niets te erven , maar die 2 kinderen van Oma kunnen tzt moeilijk gaan doen.
Maar geen zorgen voor de dag van morgen. Laat de bewindvoerder zijn werk doen.
Hij is verantwoordelijk voor de financiële afwikkelingen.
Heeft Oma een ( levens) testament? Een mentor is ook goed om te regelen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door scontra »

Nogmaals maar dan in een andere bewoording !

Ga op uw handen zitten en laat het geheel aan de bewindvoerder.
U bent geen partij in deze en moet ook voorkomen dat u dat, ongewild, mogelijk wel wordt !!!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door moederslink »

Is Oma er slecht aan toe?
Wanneer die 2 kinderen geen contact meer hebben met hun moeder , wie regelt wat en beslist dan tzt het een en ander?
Een bewindvoerder is puur voor het financiële verhaal ,maar ook andere dingen moeten tzt geregeld worden.
Daarover nu alvast nadenken is niet verkeerd.
Ik loop misschien op de dingen vooruit maar het kan maar geregeld zijn :wink: .

Thommy023
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 jun 2011 12:25

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Thommy023 »

Hoi Moederslink,

Het gaat inderdaad slechter met Oma nu ze verplicht naar het verpleeghuis moest.

Ze is ook beginnend dementerende en heeft meerdere tia’s gehad. Hierdoor is ze slecht te verstaan / praten gaat moeilijk. De mentorschap aanvraag was eerst voor mijn vrouw gedaan en de bewindvoerder. Echter heb ik een brief geschreven waarin mijn vrouw zich terugtrekt als Mentor en alleen de bewindvoerder mentor zal worden.

Door het ziektebeeld kan er helaas geen testament opgesteld worden.

Sowieso al bedankt voor jullie adviezen. Maandagochtend ga ik naar de bewindvoerder en geef ik de sleutels af van de woning. Dat die het maar regelt. Ook zeg de de vooropname en eindopname af. Dit kan de bewindvoerder dan regelen.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou er nu nog een testament opgesteld moeten worden? Compleet zinloos.

Sterkte met uw oma.

Gesloten