LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Thommy023
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 jun 2011 12:25

Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Thommy023 »

Beste Forum leden,

Even kort eerst de geschiedenis, dan het vraagstuk.

De oma van mijn vrouw is in Oktober met een Rechterlijke Macht opgenomen in een verpleeghuis.
Oma staat onder Financieel beschermingsbewind, tevens is het mentorschap door dezelfde bewindvoerder aangevraagd voor Oma.

Oma heeft 2 kinderen die geen enkel contact meer met haar hebben. Alleen mijn vrouw (kleindochter) en ik gaan nog wekelijks op visite.

Nu hebben wij in samenspraak met de bewindvoerder al alle spullen uit de woning verwijderd zodat de "kale" woning overblijft. Het is trouwens een appartement in een flat.

Mijn vrouw en ik zijn tevens pas ouders geworden van een zoontje en kunnen helaas de woning niet in de originele staat terugbrengen.

Tijdens de voorlopige vooropname bleek dat eigenlijk alles uit de woning weg moet.
- Tegelvloeren eruit, nieuw egaliseren.
- Laag hangende plafonds verwijderen en de muren glad maken.
- Alle tegels in de keuken eruit, keuken eruit.
- Laminaat vloer.
- Badkamer en Toilet
- Nieuwe deuren in de hele woning.

Schijnbaar was alles niet origineel en dit moet dus allemaal worden aangepast. De kosten hiervan worden geschat op € 20,000 als de woningstichting dit zou doen. Zoals gezegd staat Oma onder bewind en heeft maar een bedrag van ongeveer € 2500 op de rekening staan. Als de woningstichting dit zou doen zou Oma dus schulden maken.

Wie is nou verantwoordelijk voor het opleveren van de woning en mocht de eindafrekening komen wie is er verantwoordelijk om te betalen. Wij zijn van mening dat de bewindvoerder dan een regeling met de woningstichting kan afspreken. Klopt dit?

Aangezien wij de huur niet hebben opgezegd en Oma nog steeds de huurder is zijn wij toch geen partij op de een of andere manier en blijven wij toch niet met de kosten zitten?

Als Oma ooit komt te overlijden willen wij sowieso als kleinkind afzien van de erfenis, dit even als extra informatie.

Graag jullie advies.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Thomas

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door moederslink »

Allereerst zou ik al de gesmeerde bliksem in ieder geval deze woning opzeggen, het is gekkenwerk om die compleet lege woning nog aan te houden.
Dat kán , en móet vlg mij , de bewindvoerder doen .
Ten tweede: ik twijfel of u nu niet de mede erfgenaam bent : u heeft de woning ontruimd en daarmee ook vlg mij de ' erfenis ' aanvaard.
Er zijn ook nog steeds 2 kinderen al heeft Oma daar geen contact mee.
Zij dienen de erfenis te verwerpen, officieel bij de notaris.
Doen ze dit niet dan blijven zij de erfgenamen met deze schuld.
Verwerpen zij toch de erfenis dan komen de kleinkinderen als erfgenamen in beeld , waaronder uw vrouw.
Ik weet niet 100% zeker of dit zo is .
Laatst gewijzigd door moederslink op 20 dec 2019 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als eerste vraag ik mij af of de verhuurder hier niet een slaatje uit wil slaan. Want als ik zo naar de opsomming kijk, is door, of voor oma alles gewijzigd in die flat.

De huisbaas zou in principe de opnamestaat moeten laten zien van het tijdstip dat zij ging huren en dat dan aan haar bewindvoerder.

Uiteraard is noch uw vrouw, zijn noch de kinderen van oma verantwoordelijk voor het terugbrengen in de “originele” staat van die woning.

Ik zou voor verdere afwikkeling de huisbaas verwijzen naar haar bewindvoerder en dan daarmee klaar. Die zal ook de huur moeten opzeggen en de verdere afwikkeling moeten verzorgen. Opzeggen gas en licht, verzekeringen enzovoort.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@moederslink

Oma leeft nog.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Mk »

moederslink schreef:
20 dec 2019 15:53
Allereerst zou ik al de gesmeerde bliksem in ieder geval deze woning opzeggen, het is gekkenwerk om die compleet lege woning nog aan te houden.
Dat kán , en móet vlg mij , de bewindvoerder doen .
Ten tweede: ik twijfel of u nu niet de mede erfgenaam bent : u heeft de woning ontruimd en daarmee ook vlg mij de ' erfenis ' aanvaard.
Er zijn ook nog steeds 2 kinderen al heeft Oma daar geen contact mee.
Zij dienen de erfenis te verwerpen, officieel bij de notaris.
Doen ze dit niet dan blijven zij de erfgenamen met deze schuld.
Verwerpen zij toch de erfenis dan komen de kleinkinderen als erfgenamen in beeld , waaronder uw vrouw.
Ik weet niet 100% zeker of dit zo is .
Wat een onzin. Er is nog niemand overleden dus er is geen sprake van aanvaarden van wat dan ook.

Opzeggen van de woning betekent de strijd aangaan met de WBV over wat de originele staat was en hoe dit aangetoond kan worden. Ook de vraag wat er in het contract staat. Als die 20 K terecht blijkt dan is dat inderdaad een zaak van de bewindvoerder.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door 16again »

Klinkt alsof de verhuurder hier een flink slaatje uit wil slaan.

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door witte angora »

Thommy023 schreef:
20 dec 2019 15:46


Tijdens de voorlopige vooropname bleek dat eigenlijk alles uit de woning weg moet.
- Tegelvloeren eruit, nieuw egaliseren.
- Laag hangende plafonds verwijderen en de muren glad maken.
- Alle tegels in de keuken eruit, keuken eruit.
- Laminaat vloer.
- Badkamer en Toilet
- Nieuwe deuren in de hele woning.
Ik zou eerst maar eens onderzoeken wat wettelijk gezien voor rekening van de huurder, en wat voor rekening van de verhuurder komt. Dat als eerste.

Als tweede: hoe lang geleden is het dat de woning voor het laatst gerenoveerd is? Waarom moet de keuken er wel uit, maar wordt er geen nieuwe geëist? Als de wbv het in een renovatieproject nodig vind keukenblokken te vervangen, zullen ze het toch ook zelf moeten verwijderen. En wat is er mis met badkamer en toilet? Wat is er mis met de deuren? Hoe oud zijn de oorspronkelijke deuren, en waarom denkt de wbv dat ze het recht heeft de kosten voor nieuwe deuren in rekening te brengen?

Zijn de aangebrachte veranderingen indertijd besproken? Is er een opnamestaat te vinden ten tijde van het aangaan van de huur? Vanaf wanneer is de woning aan je grootouders verhuurd?

Wat gaat er met de uitkering van oma gebeuren als de woning is opgezegd en ze ook volgens de GBA in het verpleeghuis woont?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Thommy023 schreef:
20 dec 2019 15:46
Wie is nou verantwoordelijk voor het opleveren van de woning en mocht de eindafrekening komen wie is er verantwoordelijk om te betalen. Wij zijn van mening dat de bewindvoerder dan een regeling met de woningstichting kan afspreken. Klopt dit?
Even kort:
1) je oma is als huurder verantwoordelijk (aansprakelijk) voor de oplevering. Aangezien zij onder bewind staat, moet de bewindvoerder de opzegging regelen en zorgen dat er opgeleverd kan worden. Dat mag hij aan jullie vragen, maar hoeft niet.
2) je oma is uiteraard ook aansprakelijk voor de eventuele betaling. De verantwoordelijkheid om dat ook daadwerkelijk te doen, ligt bij de bewindvoerder (die daarmee namens je oma handelt).
3) inderdaad kan de bewindvoerder een regeling treffen, maar wel alleen als de verhuurder daarmee akkoord gaat. Het kan ook zijn dat die gewoon gaat dagvaarden en een vonnis haalt.
Thommy023 schreef:
20 dec 2019 15:46
Aangezien wij de huur niet hebben opgezegd en Oma nog steeds de huurder is zijn wij toch geen partij op de een of andere manier en blijven wij toch niet met de kosten zitten?
Jullie mogen/ kunnen de huur helemaal niet opzeggen. Dat kan en mag alleen de bewindvoerder.

Probeer het zuiver te houden: help je oma praktisch en zorg dat jullie er voor haar zijn, maar laat formele en financiële zaken aan de bewindvoerder over. Dat voorkomt misverstanden en problemen.

Thommy023
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 jun 2011 12:25

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Thommy023 »

Bewindvoerder heeft de woning opgezegd per 20/01.
Vandaag met de WBv contact gehad. De bewindvoerder vroeg ons of we bij de voor en eindopname erbij konden zijn.
De bewindvoerder is er niet bij. Dit hebben we aanvaard of kunnen we dat beter niet doen?

De vorige bewoonsters (10 jaar geleden) had alles veranderd. Oma heeft het toen voor 500 euro overgekocht.
Aangezien de keuken van 1970 is moet deze eruit (is afgeschreven).

De tegels in de badkamer en WC zijn niet origineel. De originele deuren hebben we wel maar die zouden geverft moeten worden.

Enigzins ben ik wel al gerust gesteld dat wij eigenlijk niet verantwoordelijk zijn. Tuurlijk dit is allemaal niet leuk voor Oma.
Wij hebben haar toen ook meermaals gewaarschuwt met de Rechterlijke Macht, dat het nu zo is gegaan is erg jammer.

@ Moneyman
Wat zou er gebeuren als ze zouden dagvaarden?
Tevens wat zou er gebeuren als Oma zou overlijden tijdens de regeling / dagvaardiging. Wie is dan verantwoordelijk.

Nogmaals bedankt iedereen.

Groetjes Thomas

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
20 dec 2019 15:53
Ten tweede: ik twijfel of u nu niet de mede erfgenaam bent : u heeft de woning ontruimd en daarmee ook vlg mij de ' erfenis ' aanvaard.
Er is geen sprake van een erfenis. Dus ook niet van het aanvaarden ervan: oma leeft nog.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Thommy023 schreef:
20 dec 2019 16:26
Bewindvoerder heeft de woning opgezegd per 20/01. Vandaag met de WBv contact gehad. De bewindvoerder vroeg ons of we bij de voor en eindopname erbij konden zijn. De bewindvoerder is er niet bij. Dit hebben we aanvaard of kunnen we dat beter niet doen?
Als je dat op verzoek van de bewindvoerder doet, is dat geen probleem. Het zou wel mooi zijn als hij je dat zwart op wit vraagt. Zorg dat je tijdens die voor- en eindopname geen toezeggingen doet of afspraken maakt, daartoe ben je niet bevoegd.
Thommy023 schreef:
20 dec 2019 16:26
@ Moneyman
Wat zou er gebeuren als ze zouden dagvaarden? Tevens wat zou er gebeuren als Oma zou overlijden tijdens de regeling / dagvaardiging. Wie is dan verantwoordelijk.
Als ze gaan dagvaarden, zal je oma (als de vordering inhoudelijk niet betwist wordt) gewoon veroordeeld worden om te betalen en zou er beslag gelegd kunnen worden op haar inkomen en vermogensbestandsdelen. Een béétje bewindvoerder gaat natuurlijk (ook nu gelijk al) verweer voeren en de rekening omlaag proberen te krijgen.

Als je oma in de tussentijd overlijdt, komt de rekening bij de erfgenamen te liggen - die de erfenis al dan niet kunnen aanvaarden.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk zou ik mijn handen helemaal van die woning aftrekken. Niet van oma natuurlijk. Laat die bewindvoerder het maar regelen met de huisbaas.

Blijkbaar is er financieel weinig te halen bij oma, dus de huisbaas zal zijn verlies moeten nemen.

Zij gaat voor dat verpleeghuis een eigen bijdrage betalen en moet in ieder geval zak-en kleedgeld, zoals ze dat noemen overhouden. Dus bij haar zal verder weinig te halen zijn.

Jammer dan voor de huisbaas.

Als zij komt te overlijden voordat een en ander geregeld is, kunnen de kinderen en kleinkinderen de ‘erfenis’ verwerpen. En dan houdt het op.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De bewindvoerder is verantwoordelijk, dus laat de bewindvoerder z.s.m. weten dat jullie je handen er van aftrekken. Ga lekker genieten van de kleine, jullie hebben al genoeg gedaan.

Bovendien zie ik dat de wbv er een fiks slaatje probeert uit te slaan. Keuken, badkamer en toilet zouden ook in originele staat verwijderd worden. Deuren? Originele deuren zouden er ook na 40 jaar niet meer hebben uit gezien.

Alleen het verwijderen van de laminaat en tegelvloer kan de wbv eisen, meer niet. Laat die man het lekker uit vechten met de wbv.

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat je kunt doen, om de bewindvoerder ter wille te zijn en de kosten voor je oma te beperken, is foto's maken van het interieur. De keuken is afgeschreven, dus die hoeven jullie er niet uit te halen. Dat is voor de wbv. Deuren schilderen is iets voor de nieuwe bewoners. Dat hoeven oude bewoners niet te doen.

Muren stuken is ook voor de wbv. Dat is degene die de woning behangklaar op moet leveren.

En de tegels in de wc en badkamer, daar zou ik me ook niet te druk om maken. Bij het plaatsen van een nieuwe keuken kan de wbv dat meteen meenemen. Heeft je oma papieren dat ze het over heeft genomen, en wat voor consequenties de wbv er aan heeft verbonden?

Ik heb intussen ook het gevoel dat de wbv probeert er een slaatje uit te halen.
[deel bericht door moderator verwijderd: geen nodeloos kwetsende tekst(en) gebruiken]
Laatst gewijzigd door Radar op 21 dec 2019 11:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: deel bericht door moderator verwijderd

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door scontra »

U moet m.b.t de woning helemaal niets meer doen en dan bedoel ik ook helemaal niets !!
Het enige wat u nog zou kunnen doen is de bewindvoerder van oma informeren dat oma nog steeds huurder is van een huurwoning en het is aan de bewindvoerder om de huur op te zeggen en deze zaak verder af te handelen.

Doe twee stappen terug en laat de bewindvoerder zijn/haar werk doen !

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door tttlocke »

witte angora schreef:
20 dec 2019 17:30
Ik heb intussen ook het gevoel dat de wbv probeert er een slaatje uit te halen.
Ik heb dat gevoel niet.
Het kan zo zijn, het kan niet zo zijn, maar op basis van de informatie die gegeven is, waag ik mij liever niet aan zo'n uitspraak.
[offtopic deel door moderator verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 21 dec 2019 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
20 dec 2019 18:04
'Grappig' dat meerdere mensen dit gevoel hebben, en dat je precies mij er uit pikt...

Let it go...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er moet een schriftelijke opnamestaat zijn gemaakt door de wbv met daarin een specificatie van alle uit te voeren werkzaamheden en de kosten bij verzuim hier van per werkzaamheid. De huurder wordt gevraagd deze te tekenen. Uiteraard moet je dat weigeren als je het er niet mee eens bent. Ik zou van elk genoemd gebrek uitvoerig foto's maken. Ze zullen naar de kantonrechter moeten met een vordering die discutabel lijkt en vermoedelijk niet inbaar is.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

tttlocke schreef:
20 dec 2019 17:52
witte angora schreef:
20 dec 2019 17:30
Ik heb intussen ook het gevoel dat de wbv probeert er een slaatje uit te halen. Zo van: 'oud mens, dement, en een goed gevulde portemonnee, en een kleindochter die het allemaal niet weet en toch niks kan en mag, we kunnen het in ieder geval proberen'.
Ik heb dat gevoel niet.
Het kan zo zijn, het kan niet zo zijn, maar op basis van de informatie die gegeven is, waag ik mij liever niet aan zo'n uitspraak.
Al helemaal niet zo'n insinuerende, beschuldigende negatieve opmerking die u hier plaatst. Niet nodig volgens mij.
Nou een keuken van vijftig jaar oud die eruit moet op kosten van de huurder? Geen slaatje, dat is een saladebuffet.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Wie is verantwoordelijk voor oplevering huurwoning.

Ongelezen bericht door tttlocke »

En hoe hoog is de rekening dan die de WBV bij de bewoner wil neerleggen?

Gesloten