LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
poppie
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2006 15:03

wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door poppie »

hallo weet iemand wat ik kan doen ik sta met mij rug tegen de muur??? i heb vorig jaar woningruil gedaan,de huur bedroeg toen 463euro omdat wij de nieuwe bewoners waren,kwam er meteen 50euro erboven op dus 517 euro . deze woning is door de woningbouw aan ons toegewezen omdat we deze woning konden betalen ,dus niets aan de hand. de woningbouw deed er papieren bij voor de huursubsidie ,want we zouden misschien nog een beetje subsidie kunnen krijgen van het jaar daarvoor. nu hebben we deze ingediend en kregen als antwoord dat onze gemeente vind dat deze woning niet als passend is gevonden voor ons met andere woorden we moeten op zoek naar een goedkopere woning. ik heb bezwaar ingediend en erbij vermeld dat wij nu geen recht op subsidie hebben maar dat ik de passend heid eraf wil hebben want stel dat er in de toekomst een salaris weg valt wat altijd kan gebeuren kan ik nergens aanspraak op maken. deze woning is toch volgens de woningbouw aan ons toegekend naar ons inkomen als die toch niet correct zijn hadden ze deze woning toch niet aan ons mogen verhuren. onze gemeente wil geen kant op en blijft zeggen dat we maar naar een goedkopere woning moeten verhuizen. wie kan mij helpen waar ik heen moet om mijn gelijk te halen ,wie is hier nu fout????? gr poppie

wiewatwaar
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jul 2005 20:48

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door wiewatwaar »

woning toewijzing geschiedt inderdaad op inkomen.

m.i is de corporatie fout in deze.

die weten precies het inkomen tov de huur.

u kunt zonder meer beroep aanteken tegen de corporatie.

u moet eerst proberen in goed overleg,lukt het
niet dat moet u de nationale ombudsman inschakelen!


ik zelf zit in een bestuur van een huurvereniging,wij maakten
dat vroeger ook mee,maar nu niet meer.

omdat iedere corporatie weet hoe het werkt.

succes.

gr

wiewatwaar

themaster
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 okt 2005 14:47

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door themaster »

je haalt 2 dingen door elkaar

huursubsidie en huren

gezien je inkomen kan jij die huur betalen dus is voor de woningbouw het verhaal klaar hun krijgen hun geld.
dat jij een huis wilt huren die je wel kunt betalen maar er graag huursubsidie voor wilt omdat je anders te weinig geld overhoud is jou probleem en niet van de gemeente of woningbouw.

jij kiest zelf voor deze huur niemand die jou verplicht tot deze huurovereenkomst.
de gemeente heeft gelijk dat dit huis te groot voor jouw is en daarom heb je geen recht op subsidie had je maar een kleiner huis moeten vragen en had je daar wel subsidie op gehad.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Sinds wanneer geeft de gemeente huursusidie ? Dat doet toch de belastingdienst sinds 1 januari 2006 en het heet nu toch huurbijdrage of zoiets .

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je huur is te hoog om voor huursubsidie in aanmerking te komen. Je moet bij de Belastingdienst zijn om Huurtoeslag aan te vragen.
Dat doe je door een programmaatje te downloaden en vervolgens het formulier op je pc in te vullen en te verzenden via internet:

Zie: http://www.toeslagen.nl/particulier/huu ... /download/

Over passende woning wordt het volgende vermeld:

"Passende woning

Een woning mag niet te groot, en niet te duur zijn. De grens ligt bij 474,88 voor één- en tweepersoonshuishoudens, of 508,92 voor drie- of meerpersoonshuishoudens. Bent u van plan te gaan verhuizen of bent u pas verhuisd en is uw huur hoger, dan informeert de Belastingdienst bij de gemeente of de woning passend voor u is. Zo niet dan kunt u geen huurtoeslag krijgen.
Let op: deze bedragen gelden tot en met 30 juni 2006. Daarna veranderen de bedragen. Zodra die bekend zijn, vind u ze op www.toeslagen.nl."

Je betaalt nu 517 euro en dat is dus te veel om voor huursubsidie in aanmerking te komen ONGEACHT JE INKOMEN OF ANDERE OMSTANDIGHEDEN. Je kan nog controleren of je niet te veel huur betaalt (meer dan de maximaal redelijke huur) en zo ja, huurverlaging vragen. Maar ik denk niet dat je daar veel kans op maakt.

Kun je hier uitrekenen:

http://www.steunpuntwonen.nl/huur/woning.asp?layout=asw

Sja....
Berichten: 186
Lid geworden op: 21 mei 2005 19:43

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door Sja.... »

misschien is het een optie om bij de huurcommissie een onderzoek te starten naar de hoogte van de huur?

Je kan het altijd proberen natuurlijk, of je moet het geen probleem vinden om te verhuizen...

Sja....

prof
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 jan 2006 16:59

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door prof »

wie kan mij helpen U schrijft dat u woning ruil gedaan heeft gebaseerd op de huur van het pand dat u bent gaan bewonen.

U heeft bij deze te weinig na vraag gedaan ander zou u geweten kunnen hebben dat er een huurverhoging aan zat te komen.

[vaak is het bij woning bedrijven dat hij bijvoorbeeld als oude bewoners er uit gaan centrale verwarming gaan installeren en dat zal het bedrag wel zijn de verhoging]

Woningruil als je bewoner bent van een woning-bedrijf is volgens mij niet toegestaan, Dan is het bijzonder dat het woning bedrijf voor u wilde proberen huur[toeslag] subsidie wilde aanvragen.

Zal maar gaan vragen of het woning bedrijf iets ander ter beschikking heeft, zij zullen daar geen haast mee maken.
U bent zelf de fout in gegaan.

Als je een fiets kan huren moet je geen mercedes willen rijden

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door Ulbe »

Tja, :( dan ga je het schip in!,

Met woningruil is volgens mij de bouwvereniging gerechtigt om de huurprijs 'aan te passen',

Dit is natuurlijk wel gek aanstekerij, maar dat weten we allemaal, reken maar dat ieder huis dat nieuw verhuurt wordt, minimaal een paar tientjes duurder per maand wordt!,


M.a.w. Tik maar af!, onderhandelen is er niet bij, na u weer een ander!, het huis blijft toch niet leeg staan!, gegadigden in de rij!,

Hopende dat u tot een goed compromis komt met dit huis,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door SJZ »

ik vind wel, dat dit bij woningruil niet zou mogen,
JIJ vind dat, maar zegt de wet het ook?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door SJZ »

En op welke jurisprudentie doelt u hier? Ik ben benieuwd naar de bron.

Lizette1960
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jan 2006 19:04

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door Lizette1960 »

Ik wordt nu toch wel een beetje bang,
Een woning mag niet te groot, en niet te duur zijn. De grens ligt bij 474,88 voor één- en tweepersoonshuishoudens, of 508,92 voor drie- of meerpersoonshuishoudens. Bent u van plan te gaan verhuizen of bent u pas verhuisd en is uw huur hoger, dan informeert de Belastingdienst bij de gemeente of de woning passend voor u is. Zo niet dan kunt u geen huurtoeslag krijgen.
Afgelopen week werd me een woning via een makelaar aangeboden, in een andere gemeente. In onze eigen gemeente was niemand bereid om me te helpen met het vinden van een huurwoning. Men kent geen urgentie meer, lange wachtlijsten, ander inschrijfsysteem, noem maar op. Zelfs maatschappelijk werk heeft ons (ik+2studerende tieners) op de wachtlijst gezet voor het dak- en thuislozen huis. Op 31 maart 2006 zouden we dus letterlijk en figuurlijk op straat komen te staan (in de auto wonen was nog een optie). Zie mijn bericht elders op het forum "huren".

Omdat ik MOEST, heb ik beslist dat ik in ga op de aanbieding van de makelaar voor een woning die per direct beschikbaar is. Met de rekenhulp van www.toeslagen.nl heb ik van te voren uitgezocht of ik aanspraak kan maken op huurtoeslag. Dat was positief. Nu word ik toch wel bang, want de huur van de woning is Euro. 580,00, en ik moet zelf de toeslag aanvragen (is alvast aangevraagd). Inmiddels heb ik me ook al aangemeld bij de nieuwe gemeente, verhuisberichten etc al geregeld. Zou de huurtoeslag nu niet doorgaan? Ik stond dus niet ingeschreven als woningzoekende in de nieuwe gemeente. Vooral in de kleinere gemeentes moet men voor de normale huurwoningen economisch gebonden zijn, of er al wonen. Ik ben pas later buiten de gemeente gaan kijken, want dat doorgangshuis was en is wel het laatste, want ook daar zijn wachtlijsten. Hoe wordt dat dan bekeken? Pfffff bang ben ik dus nu wel even geworden... :( Ik moet voor minimaal 1 jaar huren, en heb al geaccepteerd. Daar kreeg ik maar 2 dagen voor...vandaar. Ben ik voor niets blij geweest?

Merel123
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 sep 2005 17:19

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door Merel123 »

Lisette, waar staat deze woning? Welke stad en welke wijk. Hoe liggen de huurprijzen in deze wijk?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Geaechte belanghebbende(n).

De verhuurder had met de woningruil op basis van Uw inkomen niet mogen instemmen. Woningruil mag alleen dan indien er sprake is van evenredige belangen en een gelijkwaardig inkomen.
Wanneer Uw verhuurder een officiële verhuuder betreft kunt U deze aansprakelijk stellen voor haar fouten, bij particuliere verhuur ligt dat anders. Ik vrees dat wanneer Uw thans gehuurde woning in verhouding tot Uw inkomen te duur geacht wordt U inderdaad aanspraak moet maken op een gepaste woonruimte. Wendt U zich tot Uw verhuurder.
Indien deze haar verantwoordelijkheden tracht te ontkennen deponeer de zaak dan bij de huurcommissieresorten dan wel huurcommissie in Uw gebied. Het is overigens de bedoeling dat subsidies op huren worden afgebouwd. Dit zal in de loop der komende jaren worden gerealiseerd. Om deze reden is het verstrekken van huursubsidie niet langer aan VROM maar aan de belastingdienst toevertrouwd. Inhoudelijk zou dit betekenen dat de huurprijzen met 1/3e deel zouden moeten verminderen omdat dit deel destijds bij de invoering der huursunsidie standaar op de huurprijzen van toen zijn vermeerderd.
Hierdoor konden mensen met een laag inkomen toch aanspraak maken op een duurdere woonruimte en mensen met een hoger inkomen worden gedwongen om naar ratio huur te betalen want ze bleven veelal wonen in goedkope woningen met een hoog salaris.
Door de subsidiemaatregel moesten ze nu dus meer gaan betalen vanwege hun inkomen.
Zo werd de subsidie gefinancierd.
Het is verstandig om met de bovenvermelde wetenschap dat de huursubsidie geheel zal verdwijnen en ik er redelijkerwijs geen vertrouwen in heb dat de huren daadwerkelijk zullen verlagen in een betaalbare woning te wonen zodat U niet het slachtoffer wordt van de zoveelste regeringsmaatregel.

Chanmaster

Lizette1960
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jan 2006 19:04

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door Lizette1960 »

Hallo,
De woning die ik heb geaccepteerd, is in Deurne, vlakbij Helmond/Eindhoven (Zuid-Oost Brabant). Ik ken de gemeente niet goed genoeg om iets te weten over de huurprijzen aldaar. Zelf heb ik altijd in Helmond gewoond, maar hier sta ik op de wachtlijst voor ofwel het Doorgangshuis (daklozenopvang) of het Blijf van mijn Lijf huis (kan dan de oudste zoon niet meenemen, die is 14), kreeg dat zelfs vandaag weer te horen. En ja, ook daar zijn wachtlijsten.

Ik weet alleen dat er per direct, meerdere woningen beschikbaar zijn, varierend van Euro. 550,00 tot Euro. 600,00 (ik kon kiezen, wat een luxe!). In de straat waarvan ik de woning heb bezichtigd, daar staat nog een woning leeg. De wijk ziet er netjes en kindvriendelijk uit. Er staan ook nogal wat duurdere koopwoningen. Ik werk zelf nabij Eindhoven/Veldhoven, echter een dak boven ons hoofd is toch iets belangrijker dan woon-werk afstand. Ik moest dit gewoon accepteren.

tukker2
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 jan 2006 12:50

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door tukker2 »

Lizette1960

Kijk hier eens

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=17229

Lizette1960
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jan 2006 19:04

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door Lizette1960 »

Helaas, de huur is iets hoger, en dus zit ik met een dak boven mijn hoofd, en vast aan een huurcontract. Ik vraag me wel af wat "passend" is, indien www.toeslagen.nl wel een huurtoeslag aangeeft, en dus niet vraagt of het wel passend is. Ik weet het, je mag je niet afhankelijk maken van wat er staat geschreven, maar toch, als je een keus hebt tussen het blijf van mijn lijf huis (met maar 1 zoon, de ander moet het maar uitzoeken, die is al 14), doorgangshuis, huis voor zwervers en daklozen, en een woning die ik best kan betalen, al zou het met een toeslag, nu even, want ik ben op zoek naar een of meerdere banen, natuurlijk, wel lukken. Maar bedankt voor je reactie. Ik ben benieuwd hoe en wat voor maatstaven de gemeentes gebruiken voor wat "passend is". Moet nog even gaan informeren, ik kan legio informatie verstrekken waarom de huidige gemeente niet in staat is om mij en mijn twee kinderen huisvestiging te verlenen. Woon toevallig in een gemeente die alles plat gooit voor betere woningingen, en die ook allemaal op de urgentielijst staan. Ik durf en heb als een leeuw gevochten om iets van een dak boven ons normaal gesproken gewoon gezin te krijgen, ach...alcohol maakt meer kapot dan je lief is, toch? In ieder geval bedankt, ik ben benieuwd hoe dit verder gaat. (Grapje..vanuit de humor die ik nog heb, heus, dankzij alles...Najib Ahmali...quote: als je geen hond bent, dan krijg je in Nederland geen fonds voor hulp. RED HET PAARD unquote, laatste show...Most Wanted) Maar oh zo waar. Ik zie wel wat er gaat gebeuren, een adres is er in ieder geval, toeslag of niet. Duim maar voor me, want ik geef niet op.
Groetjes, Lizette

Lizette1960
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jan 2006 19:04

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door Lizette1960 »

En reactie op Tukker, bedankt voor je reactie, maar helaas heeft VROM niets meer te maken met de huurtoeslag. Toch bedankt.
Groet,
Lizettte

amies100
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2005 11:11

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door amies100 »

Lizette,

Vind het erg lullig voor je dat de gemeente de woning niet passend vindt....
anderhalf jaar geleden kreeg ik een appartement toegewezen (particulier) en de huur was ook boven de norm. ik heb toen ook iemand van de gemeente gesproken en uitgelegd dat ik echt nergens anders kon gaan wonen omdat ik nog 3 jaar moest wachten op een huis van de woningbouwvereniging en toen hebben ze een akkoord gegeven gelukkig.

anders probeer gewoon om met je kinderen naar het gemeentetehuis te gaan en daar aan de betreffende persoon je verhaal te doen. dan zijn de ambtenaren vaker toch iets zwakker!

Groetjes Joyce uit Deurne

Lizette1960
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jan 2006 19:04

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door Lizette1960 »

Dank je Amies, voor je lieve reactie, het is alweer een poos geleden dat ik dat bericht op dit forum heb gezet. Inmiddels ben ik verhuisd, en jawel, men vond de woning passend voor ons. Ik vind het alleen zo raar dat dit allemaal zo onduidelijk beschreven wordt, want ik moest echt een sprong in het duister maken, en het er maar op gokken, wat is nu passend..... Er was een keus om dakloos te worden (sta nog steeds op de wachtlijst..) of elders te gaan wonen, in een gemeente die WEL sociaal is, en die meer duidelijkheid geeft over de mogelijkheden en diensten die ze KUNNEN verlenen, want dat is een verschil van soms dag en nacht. Voor ons is dit gelukkig goed afgelopen, maar die onzekerheid die ik had, dat gun ik niemand. Veel onduidelijkheid in dit geval, en dat geldt voor velen, Amies.Persoonlijk ben ik er nog lang niet, maar dat dak is er in ieder geval. Ik merkte via de reacties hier dat bijna niemand echt weet hoe dat systeem betreffende woningen werkt. Toeslag of niet..er is een grens, die kent iedereen, maar woningbouwverenigingen hanteren andere regels sinds ze autonoom zijn? Mijn ex, die wilde niet elders wonen, en slaapt dus overal en nergens, is dus dakloos.....mag iedere avond bellen of er een plekje is in het daklozen huis....en raad eens...GEEN PLAATS.
Erg lief dat je een reactie geeft.
Groetjes,

Lizette1960
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jan 2006 19:04

Re: wie kan mij helpen en wie weet wat ik kan doen????

Ongelezen bericht door Lizette1960 »

Dus Deurne, is een geweldige gemeente, met een Gemeenschap,....lol die ook nog swingt..afgelopen weekend...
Had niet gezien dat je ook uit Deurne kwam..

Gesloten