LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Is het niet gebruikelijk dat als ik een nieuwe woning ga huren dat de verhuurder in de buitendeuren andere cilindersloten zet?

Als bestaande cilindersloten blijven zitten en oude huurder zegt zijn/haar sleutels in te hebben geleverd, wie garandeert mij dat laatste. Ik loop het risico dat de vorige huurder sleutels heeft laten namaken en zijn/haar oude woning "op een later tijdstip nog een bezoekje gaat brengen om bv goedkoop aan een inboedel te komen".
Dan is er bij mij sprake van "inbraak" zonder schade en betaalt mijn verzekeringsmaatschappij volgens mij niet uit.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Volgens mij is dat wél gebruikelijk. Bij de garage die ik huur voor mijn klassieker is dat in ieder geval wél gebeurd.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Jaren en jaren geleden heeft een woningbouwvereniging (ik meen in Lelystad) daar inderdaad lering uit getrokken. Zo werd het mij letterlijk gezegd.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door Quark »

Actium in Assen verwisselt bij iedere oplevering van een nieuwe huurwoning de cilinders

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou zeggen dat je dat zelf zou kunnen doen, als je het belangrijk vindt. Als je het door de verhuurder laat doen, dan heb je nog steeds de kans dat onbevoegden sleutels achterhouden of namaken.

Bij bepaalde types sloten kun je trouwens niet zomaar sleutels laten bijmaken. Daar wordt geregistreerd hoeveel sleutels er zijn en dan kun je dus meteen zien of er een sleutel kwijt is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door crazyme »

Het is niet zo interessant of het gebruikelijk is. Het gaat om wat er is afgesproken. En grote kans dat er niets over in de huurovereenkomst staat.

Dit lijkt mij overigens iets wat bij de huurder thuishoort. Het lijkt mij juist gebruikelijk dat een huurder zelf de cilinders vervangt om er zeker van te zijn dat niemand anders de sleutel heeft. Wanneer de verhuurder dat doet is die zekerheid er nog steeds niet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:Dit lijkt mij overigens iets wat bij de huurder thuishoort.
Waarom? Je huurt toch een huis met cilindersloten.

Als de verhuurder ze al vervangt, dan verwacht ik dat hij ze "doorrolt." Set die vrijkomt in huis1 wordt in huis2 weer ingezet.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
crazyme schreef:Dit lijkt mij overigens iets wat bij de huurder thuishoort.
Waarom? Je huurt toch een huis met cilindersloten.

Als de verhuurder ze al vervangt, dan verwacht ik dat hij ze "doorrolt." Set die vrijkomt in huis1 wordt in huis2 weer ingezet.
Klopt, dat is inderdaad wat er gebeurt. De verhuurder heeft gewoon een berg cilinders in omloop en wisselt die steeds bij nieuwe huurders.

stofzuigertje

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vervang ze na ook bij aankoop koopwoning voor gelijk sluitende en betere en dat mag, bij vertrek doe ik oude weer terug.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door olaf79 »

Deurknoppen- sloten en hang en sluitwerk van de ramen valt onder de lijst kleine herstellingen en zijn dus voor kosten van de huurder.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
crazyme schreef:Dit lijkt mij overigens iets wat bij de huurder thuishoort.
Waarom? Je huurt toch een huis met cilindersloten.
Die krijgt de huurder toch ook ? Of lees jij ergens dat er geen cilindersloten in het huis zaten ?

En bij het doorschuiven van cilinders ga je er maar van uit dat de verhuurder meerdere woningen verhuurt.
Waar baseer je dat op ? Ook daar lees ik niets over.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door Quark »

Quark schreef:Actium in Assen verwisselt bij iedere oplevering van een nieuwe huurwoning de cilinders

Ze plaatsen geen nieuwe cilinders maar van andere woningen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Quark schreef:
Quark schreef:Actium in Assen verwisselt bij iedere oplevering van een nieuwe huurwoning de cilinders
Ze plaatsen geen nieuwe cilinders maar van andere woningen.
Oftewel: ze "verwisselen", zoals Quark ook zegt..
crazyme schreef:En bij het doorschuiven van cilinders ga je er maar van uit dat de verhuurder meerdere woningen verhuurt.
Waar baseer je dat op ? Ook daar lees ik niets over.
Stomweg omdat de kans daarop verreweg het grootst is. Hoe groot is het aandeel van verhuurders die slechts één woning hebben op het totale aanbod van huurwoningen denk je?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Het onderhoud van sloten mag dan onder de 'kleine herstellingen' vallen; bij het tekenen van het huurcontract mag de huurder er van uit gaan dat er niet een hele berg 'kleine verrassingen' ligt te wachten. Of begrijp ik iets verkeerd?

En zo goedkoop is een set goede cilinders ook weer niet. Waarbij woningen in de sociale huursector nu precies naar die mensen gaan die dat geld gewoon niet hebben.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Het onderhoud van sloten mag dan onder de 'kleine herstellingen' vallen; bij het tekenen van het huurcontract mag de huurder er van uit gaan dat er niet een hele berg 'kleine verrassingen' ligt te wachten. Of begrijp ik iets verkeerd?

En zo goedkoop is een set goede cilinders ook weer niet. Waarbij woningen in de sociale huursector nu precies naar die mensen gaan die dat geld gewoon niet hebben.
Kleine herstellingen vallen onder de kosten voor de huurder, uiteraard moet er een goed werkend slot in de deur zitten als de huur aanvangt. Wil men zelf een ander / beter slot dan zijn de kosten voor de huurder.

Veel gemeenten subsidieren de aanschaf van inbraakveilige cilinders en sommige verzekeraars doen dat ook. De kosten vallen dan best mee...

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Er moet niet alleen een goed werkend slot in zitten; het moet een slot zijn waarvan alleen de huurder de sleutels heeft. En niet mogelijk iemand anders. Zo moeilijk is dat toch niet?

Sloten zijn er bij mijn weten voor om ongewenste mensen buiten te houden. Het risico dat een vorige huurder/vriendje/familielid een of meerdere sleutels achterhoudt, al dan niet per ongeluk, hoort bij de verhuurder te liggen. Dát is degene die alle bijbehorende sleutels moet terugnemen. En aangezien deze nooit volledige zekerheid heeft dat alle sleutels terug komen, zal de verhuurder dus iets moeten doen om te voorkomen dat een nieuwe huurder slachtoffer wordt van niet al te eerlijke vorige huurders (inclusief aanhang).

Zo moeilijk is dat toch niet?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Er moet niet alleen een goed werkend slot in zitten; het moet een slot zijn waarvan alleen de huurder de sleutels heeft. En niet mogelijk iemand anders. Zo moeilijk is dat toch niet?

Sloten zijn er bij mijn weten voor om ongewenste mensen buiten te houden. Het risico dat een vorige huurder/vriendje/familielid een of meerdere sleutels achterhoudt, al dan niet per ongeluk, hoort bij de verhuurder te liggen. Dát is degene die alle bijbehorende sleutels moet terugnemen. En aangezien deze nooit volledige zekerheid heeft dat alle sleutels terug komen, zal de verhuurder dus iets moeten doen om te voorkomen dat een nieuwe huurder slachtoffer wordt van niet al te eerlijke vorige huurders (inclusief aanhang).

Zo moeilijk is dat toch niet?
Nee zo werkt het niet. Ook auto's van hetzelfde merk / type hebben dezelfde sleutels. Er zijn dan verschillende types in omloop. Bovendien kan de huurbaas soms ook sleutels hebben als hij in noodgevallen in de woning moet zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door sjohie »

Harm.calc schreef:Is het niet gebruikelijk dat als ik een nieuwe woning ga huren dat de verhuurder in de buitendeuren andere cilindersloten zet?

Als bestaande cilindersloten blijven zitten en oude huurder zegt zijn/haar sleutels in te hebben geleverd, wie garandeert mij dat laatste. Ik loop het risico dat de vorige huurder sleutels heeft laten namaken en zijn/haar oude woning "op een later tijdstip nog een bezoekje gaat brengen om bv goedkoop aan een inboedel te komen".
Dan is er bij mij sprake van "inbraak" zonder schade en betaalt mijn verzekeringsmaatschappij volgens mij niet uit.
Tussen gebruikelijk en wettelijk verplicht zit een belangrijk en groot verschil, je leest hierboven ervaringen van mensen waarbij dat door een verhuurder wél is gebeurd, de mijne deed het toentertijd niet, omdat het niet in het huurcontract stond, en mogelijk omdat het een particuliere (wel grote) verhuurder betrof, die meer "van de centen" zijn dan woningcorporaties, alhoewel die ook niet altijd even klantvriendelijk/maatschappelijk verantwoord zijn, als het om dit soort dingen gaan.

Maar goed, wat jij schetst is een theoretische oefening icm een onderbuikgevoel. Zeker valide, maar daar kan een verhuurder niet voor elke huurder op maat iets van vinden en naar handelen, dus is wat er in de huurovereenkomst staat, leidend. Overigens is het overgrote deel van de Nederlandse huurders niet zo crimineel dat ze doen waar jij bang voor bent, het risico wat je loopt is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dus niet zo groot als jij vreest.

Simpele oplossing als je verhuurder er geen regeling voor heeft en er niks in het contract staat, zelf even online nieuwe 3 sterren SKG cilinder(s) bestellen, die zijn er vanaf 35 euro.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Kennelijk zijn je argumenten op Olaf? De argumenten die je hebt zijn niet van toepassing.

Het gaat hier niet om auto's waarvan je zelf de eigenaar bent; het gaat hier om huurhuizen waarvan iemand anders de eigenaar is. Dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Dat de huurbaas sleutels heeft van alle woningen is een fabeltje. Zonder toestemming van de bewoner mag hij gewoon niet naar binnen. En als er een dringende noodzaak is, dan gebeuren er wel heel andere dingen. Of denk jij nu echt dat in geval van brand de brandweer midden in de nacht de wbv belt, die vervolgens uit 2500 sleutels de enige juiste gaat zoeken die op de voordeur past, waarna er een medewerker uiteraard de verkeersregels in acht nemend door de halve stad of door drie dorpen heen naar het pand scheurt?

Tegen dat die er is, is de brand al lang geblust en zijn de doden geborgen.

Maar ook al zou die huurbaas een sleutel hebben: ook dat is off-topic ten aanzien van de vraag. Het gaat er om wie verantwoordelijk is voor het risico dat een vorige huurder nog even de woning binnen stapt als er een nieuwe huurder is.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wijziging cilinder slot nieuwe huurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Harm.calc schreef:Is het niet gebruikelijk dat als ik een nieuwe woning ga huren dat de verhuurder in de buitendeuren andere cilindersloten zet?
Je zou ook iets anders kunnen doen als de wbv niet meewerkt.

Verwissel de cilinders van de nieuwe en de oude woning. Dan houdt je je eigen cilinders en sleutels. Waarom niet, als je er zelf verantwoordelijk voor bent? Moeilijk is het niet, het is een kwestie van één lange schroef losdraaien in de zijkant van de deur; vervolgens de sleutel in de cilinder een kwartslag draaien (is een beetje pielen, ok), en dan kun je hem er zo uit trekken.

Gesloten