LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
homelover
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2018 16:00

Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door homelover »

Ik denk dat ik spreek voor een hele grote groep in Nederland, die zich in hetzelfde schuitje bevindt.
Om een (sociale) woning te huren verdienen we NET teveel. Dan maar de vrije huursector in. Daar komt het volgende probleem om de hoek kijken;
Ten eerste belachelijke huren en ten tweede moet je voor een huur van 900,= p.mnd. maar liefst een inkomen van 4000,= hebben. Daar komt bij dat er een eerste persoon volledig wordt gerekend en van een tweede persoon 1/3 tot 1/2 qua inkomen maar meegerekend mag worden. Uhhhhhhh wij willen daar samen wonen.............waarom niet rekenen met 2 volledige inkomens? Trouwens met zo'n inkomen kan je beter gaan kopen, zou je denken. Klopt ook wel idd, maar per 1 januari 2018 mag er niet meer dan 100% verhypotheekt worden dus je kosten koper moet je zelf ophoesten. Die kan je met een pl wel bijlenen maar dan tegen een schandalig hoge rente.
Nu zitten wij in de situatie; beiden gescheiden (met alle bekende ellende vandien) maar elkaar gevonden en willen aan een nieuwe toekomst beginnen.
Het wordt je hier in Nederland gewoon onmogelijk gemaakt.
Diegene die de oplossing weet.....................wij houden ons aanbevolen.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door Jefdus »

homelover schreef:Het wordt je hier in Nederland gewoon onmogelijk gemaakt.
Ik ben dan wel benieuwd in welke landen het beter is geregeld... Een substantieel bedrag sparen voordat je een huis gaat kopen, is toch echt in de meeste landen de norm.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U woont nu nog apart? Dan maar beiden flink gaan sparen zodat u in ieder geval de kosten kunt ophoesten van een koopwoning.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Woont u nog apart? Uw huidige woning is het huur- of een koophuis? Anders zou je misschien eerst samen kunnen gaan wonen in uw huis of in het huis van je partner? Dan heb je kosten voor 1 woning en niet van 2 woningen. Indien je een huis wilt kopen, dan maar flink sparen. Wil je in een stad of op in een dorp wonen. De huizenprijzen in de stad liggen vaak ook hoger dan in de omliggende dorpen?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Er was een tijd dat men eerst een flink deel bij elkaar kocht en spaarde en voor de rest een hypotheek regelde.
Nu is het wij gaan samenwonen of whatever maar hebben niets gespaard en ook geen spullen gekocht :roll:

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door BreejKC »

"Beiden gescheiden" . . . . En vervolgens uw/de problemen die ontstaan afwentelen op de samenleving, dat is wel erg makkelijk geredeneerd. Ook dat scheiden gaat wel erg makkelijk tegenwoordig. Zeker nu ik laatst hoorde dat al 1/3 van de huwelijken binnen een bepaalde periode wordt omgezet in een scheiding. 't Zal wel met de moderne tijd te maken hebben.

Ooit heeft u een belofte afgelegd met een "Ja, tot de dood ons scheidt". Maar het moderne "Ik" beginsel stond vooroop toen u aan die scheiding begon. Uw belofte was u even vergeten. Ook even niet nagedacht over de consequenties daarna, want dat "ik" beginsel veblindt behoorlijk. Dat "Ik" beginsel keert zich nu tegen u.

Ik mag dan misschien wat ouderwets zijn. Ook ik heb wel eens mot thuis. Maar mijn "ja, tot de dood ons scheidt" staat boven dit alles. Heus, dan moet je wel eens diep ademhalen en tot tien tellen. Maar mijn hypotheek is volgend jaar, na 30 jaar, afbetaald. Nimmer heb ik dat beroep op de (huizenmarkt van de) samenleving hoeven doen. Mijn "ouderwetse" beginselen zijn, achteraf bezien, nog niet zo onverstandig geweest.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

100% hypotheek nog maar? Vroeger (toen de koe nog met de korte oe schreef) kon je alles lenen. Tot de boot achter het huis toe. Resultaat: mensen zaten tot over hun oren in de schulden. Een bank heeft een zorgplicht, maar loopt zelf ook een risico. Het geld bij een executieverkoop krijgen ze toch wel, alleen als u daarna nog jarenlang moet afbetalen zonder huis als onderpand duurt dat voor hun te lang.
Een huis kopen kost geld, inrichten ook. Verf, behang, vloer, meubels, gordijnen, enz. Gelukkig dat er een rem op is gekomen en dat mensen moeten nadenken voordat ze iets willen en kunnen.

Hier in Nederland word niets onmogelijk gemaakt. U praat alleen maar over lenen, maar niet over sparen. Neem de tips hierboven ter harte en zoek eerst een andere oplossing. Een jong stelletje gaat ook niet meteen vanuit het ouderlijke huis samenwonen in een groot huis, dat gaat met stappen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door reggie2 »

BreejKC schreef:"

Ik mag dan misschien wat ouderwets zijn. Ook ik heb wel eens mot thuis. Maar mijn "ja, tot de dood ons scheidt" staat boven dit alles. Heus, dan moet je wel eens diep ademhalen en tot tien tellen. Maar mijn hypotheek is volgend jaar, na 30 jaar, afbetaald. Nimmer heb ik dat beroep op de (huizenmarkt van de) samenleving hoeven doen. Mijn "ouderwetse" beginselen zijn, achteraf bezien, nog niet zo onverstandig geweest.

Forse uitspraak die echt nergens op slaat.

TS heeft aan dit soort antwoorden niks. Het is trouwens bekend , dat landelijk het erg moeilijk is om een woning te krijgen die buiten de huur toeslag grens ligt te vinden .

stofzuigertje

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Eerst even een paar vragen;

1 waar woon je? Amsterdam is inderdaad onbetaalbaar maar in Groningen is leegstand van huurwoningen...

2 Inkomen, als je beide werkte wat ik vermoed is het te hoog voor sociale woning, dan is tijdelijk de laagste inkomen werkloos worden en stoppen en op voordelig huis wachten en dan zodra je de sleutel hebt weer werk zoeken, niet netjes maar het gebeurde!

3 Heb je auto of ben je bereid te fietsen, in Dorpen rondom is het vaak voordeliger dan in de grote steden en dan hou je voldoende geld over om die auto te betalen!

4 Heb je al eigen geld gespaard, dan kun je hogere prijs kopen en meer kansen!

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door piet987654 »

U schrijft: Om een (sociale) woning te huren verdienen we NET te veel.
Dan is de oplossing o zo simpel: Ga een halve of een hele dag minder werken, resultaat: iets minder inkomen maar een gigantisch financieel voordeel omdat U nu wel binnen de sociale huurgrens valt. Zorg er dan wel voor dat U minder blijft verdienen als deze grens, anders wordt U alsnog gepakt, maar dan als scheefhuurder.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door sjohie »

homelover schreef:Ik denk dat ik spreek voor een hele grote groep in Nederland, die zich in hetzelfde schuitje bevindt.
Om een (sociale) woning te huren verdienen we NET teveel. Dan maar de vrije huursector in. Daar komt het volgende probleem om de hoek kijken;
Ten eerste belachelijke huren en ten tweede moet je voor een huur van 900,= p.mnd. maar liefst een inkomen van 4000,= hebben. Daar komt bij dat er een eerste persoon volledig wordt gerekend en van een tweede persoon 1/3 tot 1/2 qua inkomen maar meegerekend mag worden. Uhhhhhhh wij willen daar samen wonen.............waarom niet rekenen met 2 volledige inkomens? Trouwens met zo'n inkomen kan je beter gaan kopen, zou je denken. Klopt ook wel idd, maar per 1 januari 2018 mag er niet meer dan 100% verhypotheekt worden dus je kosten koper moet je zelf ophoesten. Die kan je met een pl wel bijlenen maar dan tegen een schandalig hoge rente.
Nu zitten wij in de situatie; beiden gescheiden (met alle bekende ellende vandien) maar elkaar gevonden en willen aan een nieuwe toekomst beginnen.
Het wordt je hier in Nederland gewoon onmogelijk gemaakt.
Diegene die de oplossing weet.....................wij houden ons aanbevolen.
Verhuizen naar een regio van Nederland waar de kosten van een eigen woning nog niet zo extreem zijn gestegen? In middelgrote provinciesteden, dus wel van alle gemakken voorzien, denk aan een ziekenhuis, fatsoenlijke wegen en een NS station in de buurt, kan je best nog wel wat leuks kopen voor ~200k. En dat van die max 100% financieren is ver van te voren aangekondigd en voor alle Nederlanders gelijk, dat maakt jullie situatie niet erger of meer uniek als die van een ander (stel).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door kweenie »

per 1 januari 2018 mag er niet meer dan 100% verhypotheekt worden dus je kosten koper moet je zelf ophoesten. Die kan je met een pl wel bijlenen maar dan tegen een schandalig hoge rente.
...
Het wordt je hier in Nederland gewoon onmogelijk gemaakt.
Diegene die de oplossing weet.....................wij houden ons aanbevolen.
Er is een vrij simpele oplossing en dat is om te gaan sparen. Ik weet dat dit woord bij veel mensen niet in het vocabulaire voor komt, maar is wel de manier om een fatsoenlijke buffer op te bouwen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Naast het sparen, is het vaak ook een kwestie van wensen bijstellen aan het beschikbare budget. Huizen 'waar wat aan gedaan moet worden' staan ook in de huidige markt wat langer te koop en tegen gunstiger prijzen.

Er is prima te leven met een simpele keuken van 20 jaar oud of met badkamer tegels in een kleur die al lang uit de mode is. Als het casco maar in orde is, de rest kan altijd nog.

Ook op het gebied van locatie en aantal m2 kunnen soms best wat concessies gedaan worden. Kinderkamers van meer dan 10m2 zijn leuk, maar kinderen worden echt niet minder gelukkig als ze een kamertje van 6 à 7m2 hebben. Idem voor de grootte van de woonkamer of keuken. Met 40 à 50 m2 voor de eerste persoon en zo'n 12 m2 extra voor elke volgende bewoner heb je een comfortabel woonoppervlak.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door sylvesterb »

BreejKC schreef:"Beiden gescheiden" . . . . En vervolgens uw/de problemen die ontstaan afwentelen op de samenleving, dat is wel erg makkelijk geredeneerd. Ook dat scheiden gaat wel erg makkelijk tegenwoordig. Zeker nu ik laatst hoorde dat al 1/3 van de huwelijken binnen een bepaalde periode wordt omgezet in een scheiding. 't Zal wel met de moderne tijd te maken hebben.
Dat is jouw mening, feiten zeggen wat anders.
In 2014 eindigden 35 duizend huwelijken in een scheiding, 5 procent meer dan in 2013. Het aantal echtscheidingen is daarmee terug op het niveau van 2008 (inclusief de toen nog bestaande mogelijkheid van flitsscheidingen). In 2009 nam het aantal scheidingen af tot bijna 32 duizend, waarna het weer iets opliep. In 2012 en 2013 waren het er ongeveer 33 duizend.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/37 ... cheidingen
BreejKC schreef: Ooit heeft u een belofte afgelegd met een "Ja, tot de dood ons scheidt". Maar het moderne "Ik" beginsel stond vooroop toen u aan die scheiding begon. Uw belofte was u even vergeten. Ook even niet nagedacht over de consequenties daarna, want dat "ik" beginsel veblindt behoorlijk. Dat "Ik" beginsel keert zich nu tegen u.
Best triest dat je zonder enige inhoudelijk kennis stelt dat het moderne "Ik" voorop stond bij de scheiding. Mogelijk is TS degene die niet wilde scheiden. Los dat enkel in de kerk je een belofte moet afleggen. Ik ben in het gemeentehuis getrouwd en heb geen dergelijke gelofte hoeven af te leggen.
BreejKC schreef: Ik mag dan misschien wat ouderwets zijn. Ook ik heb wel eens mot thuis. Maar mijn "ja, tot de dood ons scheidt" staat boven dit alles. Heus, dan moet je wel eens diep ademhalen en tot tien tellen. Maar mijn hypotheek is volgend jaar, na 30 jaar, afbetaald. Nimmer heb ik dat beroep op de (huizenmarkt van de) samenleving hoeven doen. Mijn "ouderwetse" beginselen zijn, achteraf bezien, nog niet zo onverstandig geweest.
Behoorlijk ouderwets. Ik ben al bijna 9 jaar getrouwd en wij hebben ook wel een mot, maar de liefde en respect voor elkaar is er nog. Ik ben echter niet zo naïef dat als die liefde en respect voor elkaar er niet meer is, door wat voor rede dan ook. Om dan toch maar bij elkaar te blijven, iedereen heeft recht op geluk in zijn leven.

Mijn ouders zijn gescheiden na een huwelijk van bijna 25 jaar, ik heb ze beide (duurde aantal jaar) niet zo gelukkig gezien in hun leven. Helaas zijn ze te lang bij elkaar gebleven waardoor de verdwenen liefde was overgegaan in haat en een complexe vechtscheiding volgde. Nu jaren later hebben ze beide hun leven op de rit en zijn ze beide gelukkiger dan dat ze een hele lange periode in hun huwelijk waren.

Jouw reactie is juist door "Ik" en je geloof ingegeven en niet op basis van realisme. Als je niet meer van elkaar houdt en het komt niet meer terug dan is het beter om uit elkaar te gaan voordat er een vechtscheiding komt waar niemand gelukkig van wordt. Los daarvan stel je een mening op basis van "IK denk dit, en de rest moet hetzelfde denken wat IK denk".

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@homelover

Waarom vertelt u eigenlijk dat u beiden gescheiden bent? Wat heeft dat met het verkrijgen van een woning van doen? Woont u op een kamer en de ander ook?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lady1234 schreef:@homelover
Waarom vertelt u eigenlijk dat u beiden gescheiden bent? Wat heeft dat met het verkrijgen van een woning van doen? Woont u op een kamer en de ander ook?
Waarom zou TS dat er niet bij mogen vermelden? Het is inderdaad niet relevant voor de kwestie maar dat is het stellen van deze vraag (en mijn reactie) ook niet.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

sylvesterb schreef:
Lady1234 schreef:@homelover
Waarom vertelt u eigenlijk dat u beiden gescheiden bent? Wat heeft dat met het verkrijgen van een woning van doen? Woont u op een kamer en de ander ook?
Waarom zou TS dat er niet bij mogen vermelden? Het is inderdaad niet relevant voor de kwestie maar dat is het stellen van deze vraag (en mijn reactie) ook niet.
waarom doet u dat dan?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het wordt je hier in Nederland gewoon o ... aanbevolen

U geeft (onbewust) zèlf al het juiste antwoord!

Het duitse 'Bausparvertrag' kon/mocht in Nederland geen voet aan de grond krijgen, dus dan ga je naar het Bausparvertrag.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door hvff »

In Groningen staan genoeg half in gestortte woningen te koop !

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woning kopen of huren onbereikbaar geworden

Ongelezen bericht door kweenie »

Het probleem is hier toch niet het aantal beschikbare woningen. Het 'probleem' is dat je niet de volledige kosten meer mag lenen. En daardoor zonder spaargeld geen woning kunt kopen. Betaalbare woningen kun je overal, ook in de Randstad, nog wel vinden. Alleen zul je dan waarschijnlijk wel je wensen bij moeten stellen. Dat is ook iets wat veel mensen tegenwoordig niet willen, het is dan veel makkelijker om te zeggen dat er geen woningen zijn...

Gesloten