LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
desteef
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 nov 2006 15:50

Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door desteef »

In November 2000 heb ik me voor 100 gulden ingeschreven bij Woningnet Amsterdam als woningzoekende. Op dat moment bleek uit de voorwaarden dat ik geen jaarlijkse verlengingskosten verschuldigd zou zijn. Nu, 11 jaar later, ontvang ik een brief waar uit blijkt dat ik gedwongen wordt 10 euro per jaar te betalen om mijn inschrijving te behouden.

Het gaat mij om het principe dat Woningnet zomaar ineens éénzijdig de voorwaarden wijzigd en kosten in rekening brengt. Ik heb dan ook de volgende brief aan ze gezonden.

Ik roep ook anderen op om een soortgelijke brief te sturen om te protesteren tegen deze vorm van afpersing.

Woningnet
Postbus 158
1380 AD WEESP


"woonplaats", 26 mei 2011


Betreft: Bezwaar heffing verlengingskosten


Geachte heer/mevrouw,


Tot mijn verbazing ontving ik kort geleden een brief van uw organisatie, waar uit blijkt dat met ingang van 1 juli 2012, jaarlijks verlengingskosten á €10,-- betaald dient te worden om ingeschreven te blijven als woningzoekende bij Woningnet Amsterdam. In uw brief schrijft u dat het heffen van uitsluitend éénmalige inschrijfkosten niet kostendekkend zou zijn.

Uw bewering is mijns inziens onjuist. De kostprijs voor het bewaren van een record in uw database met mijn gegevens kost nog geen cent per jaar.

Mocht het in verband met wijzigingen in uw organisatie niet mogelijk zijn om kostendekkend uw werkzaamheden voort te zetten, dan ben ik van mening dat het onterecht is dat u deze extra kosten verhaalt op klanten die reeds in een eerder stadium een overeenkomst met u zijn aangegaan. Ik heb destijds 100 gulden betaald voor mijn inschrijving, en het lijkt mij ruim voldoende om voor dat bedrag mijn inschrijving eventueel tot aan mijn dood te handhaven. Voor u is het juridisch gezien onmogelijk om de voorwaarden of kosten hierbij éénzijdig te wijzigen zonder mijn akkoord.

Ik ben van uw organisatie afhankelijk als het gaat om het in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Het plotseling heffen van kosten komt daarom op mij over als een vorm van afpersing.

Middels deze brief geef ik aan niet akkoord te gaan met de door voorgestelde nieuwe voorwaarden en jaarlijkse kosten en wil ik u dus houden aan de afspraken en voorwaarden die ik in November 2000 met uw organisatie ben aangegaan. Dit komt er op neer dat u verplicht bent mij kosteloos ingeschreven te houden tot het moment dat ik een woning via woningnet accepteer of tot het moment dat ik kom te overlijden.

Graag verneem ik van u een antwoord op mijn brief. Mocht u vasthouden aan uw nieuwe voowaarden, dan zal ik hier een klacht over indienen bij de Nationale Onbudsman en/of andere organisaties die mij willen steunen en ga ik onder protest en voorbehoud van de afwikkeling van deze zaak akkoord met de kosten.
Ook zal ik mij inspannen pers en politieke partijen te betrekken in deze strijd.


Met vriendelijke groet,




desteef
"registratienr"
"adres"

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Goeie brief! Ik heb dit bericht van Woningnet ook ontvangen. Ik heb zelf per e-mail een klacht ingediend bij Tweede Kamerlid Paulus Jansen (SP). Hij heeft zich in het verleden al ingezet tegen deze verfoeilijke wachtlijstbelasting. Je laat mensen eerst betalen om op een wachtlijst te mogen (60 euro bij Woningnet). Je hoeft geen jaarlijkse kosten te betalen. Afspraak is afspraak. Nu wijzigt men eenzijdig de regels: elk jaar nog eens 10 euro betalen, anders word je van de lijst geknikkerd. De oorspronkelijke 60 euro krijg je uiteraard NIET terug. Die houden ze liever zelf. Onwerkelijk!

Uitgebreid rapport over deze "afperspraktijken":
http://www.google.com/search?q=paulus+j ... lr=lang_nl

Heb inmiddels (heel snel!!) al een reactie gehad van Paulus Jansen. Hij berichtte mij dat het wel rechtmatig is wat Woningnet doet, maar "daarmee niet minder verwerpelijk". Hij informeert Sadet Karabulut (Tweede Kamerlid SP), die inmiddels woordvoerder is voor dit onderwerp.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Nou, ik vind dit anders heel normaal.
Zo voorkom je dat mensen die niet per sé een woning nodig hebben een plek op de wachtlijst innemen van iemand die wel heel snel een woning nodig heeft.
En een tientje, waar hebben we het nou helemaal over?
Wil je nou een huis of niet?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ingeschreven staan bij een woningnet hoeft niet persee hetzelfde te zijn als op een wachtlijst staan. Op de manier van 'wie het langst ingeschreven staat, maakt de meeste kans op een woning.'
Zo werken niet alle woningstichtingen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@ VioletPrue,

Ik denk dat het meer een principekwestie is dan het financiële aspect. En ergens ben ik het er wel mee eens dat TS het hier niet mee eens is.
Dit soort dingen begint met een 10tje per jaar en voor je het weet is het een 10tje per maand en dan?

Bovendien moet je bij veel verenigingen lang ingeschreven staan om überhaupt in aanmerking te komen voor een woning. Daarnaast hebben ze er nu belang bij dat mensen zo lang mogelijk op de lijst blijven staan.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jolijn schreef:Ingeschreven staan bij een woningnet hoeft niet persee hetzelfde te zijn als op een wachtlijst staan. Op de manier van 'wie het langst ingeschreven staat, maakt de meeste kans op een woning.'
Zo werken niet alle woningstichtingen.
Inderdaad, hier oa dus niet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik ben erg benieuwd naar de redenering dat mensen die "per se een woning nodig hebben" sneller een woning zullen kunnen krijgen nu dat tientje per jaar wordt ingevoerd. Gaan ze van de opbrengsten van die 10 euro per jaar dan een heleboel woningen bijbouwen?

Verder is het zo dat Woningnet het wachtlijstmodel hanteert. Hoe langer je ingeschreven staat, des te meer kans. Eenmalig 60 euro om op een lijst te mogen staan is dus niet genoeg voor deze logge bureaucraten.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 26 mei 2011 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door moleman »

Ik heb zo'n brief nog niet gehad. Die zal ik dus ook wel gaan krijgen.
Door de crisis zijn de inkomsten achteruit gelopen. Er komt niet meer genoeg binnen. Dus men gaat allelei nieuwe dingen bedenken om aan geld te komen.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 18&t=98178
Wij betalen dus de crisis die door de banken is veroorzaakt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Amsterdamse corporaties rekenen daarnaast nog eens tonnen per jaar teveel aan verhuurkosten bij tekening huurcontract waardoor ze in 2009 en 2010 door het gerechthof op de vingers zijn getikt, zie

Corporatie rekent exorbitante verhuurkosten

http://www.parool.nl/static/nmc/nmc/fra ... net&ED=ola

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Bob Schurkjens schreef:Ik ben erg benieuwd naar de redenering dat mensen die "per se een woning nodig hebben" sneller een woning zullen kunnen krijgen nu dat tientje per jaar wordt ingevoerd. Gaan ze van de opbrengsten van die 10 euro per jaar dan een heleboel woningen bijbouwen?

Verder is het zo dat Woningnet het wachtlijstmodel hanteert. Hoe langer je ingeschreven staat, des te meer kans. Eenmalig 60 euro om op een lijst te mogen staan is dus niet genoeg voor deze logge bureaucraten.
Omdat mensen die niet per sé een huis nodig hebben, zich dat tientje zullen besparen en van de wachtlijst af willen.
Ook mensen die al 20 jaar staan ingeschreven.
Dus zijn anderen sneller aan de beurt.
Heee, logica!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dus ingeschreven mensen die toch geen huis nodig hebben, zorgen ervoor dat de wachttijd korter wordt omdat ze geen tientje willen betalen :roll: . Heb ik het nou goed begrepen?

Ik pleit er dan voor om van dat tientje minstens 1000 euro maken. Dat is super goed nieuws voor al die mensen die wel 10 jaar op een woning moeten wachten. Zij zijn dan voortaan zeker binnen een jaar aan de beurt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

VioletPrue schreef: Omdat mensen die niet per sé een huis nodig hebben, zich dat tientje zullen besparen en van de wachtlijst af willen.
Ook mensen die al 20 jaar staan ingeschreven.
Dus zijn anderen sneller aan de beurt.
Heee, logica!
Diezelfde logica leert ons dat een woningbouwvereniging er nu belang bij heeft om mensen die echt een woning nodig hebben maar vooral 20 jaar op de lijst te laten staan als alle woningen vol zijn. Conflict of interest.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door VioletPrue »

In mijn dorp (ja, platteland) is deze regel jaren geleden ook ingevoerd en daar bleek dus dat er veel mensen op de wachtlijst staan omdat het gratis was, en omdat ze dan 'als ik ooit een huis nodig heb' snel aan de beurt zijn.
Toen ze er jaarlijks voor moesten gaan betalen, hebben die mensen zich uitgeschreven en pas toen zij (bijna) toe waren aan een woning weer ingeschreven.

En ja Bob, dan wordt de wachttijd korter.
Als er niet meer onnodig mensen benaderd hoeven te worden voor huizen die zij toch niet willen.
Woningbouw verstuurt brieven met 'Reageer binnen twee weken als u dit huis wilt'.
Mensen reageren niet, want ze willen het huis niet.
Ze zullen niet laten weten dat zij het huis niet willen, ze wachten gewoon, want dan hoeven ze niks te doen.
Lekker makkelijk.
Dus gaat het huis na twee weken naar de volgende, die ook het huis niet wil. Da's al vier weken winst als deze mensen niet meer op de lijst staan.
Denk je eens in als het in grote steden zo werkt, waar honderden, duizenden mensen gratis ingeschreven staan, die geen huis hoeven.
Denk eens aan de tijd die dat scheelt!

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door moleman »

VioletPrue schreef:In mijn dorp (ja, platteland) is deze regel jaren geleden ook ingevoerd en daar bleek dus dat er veel mensen op de wachtlijst staan omdat het gratis was, en omdat ze dan 'als ik ooit een huis nodig heb' snel aan de beurt zijn.
Toen ze er jaarlijks voor moesten gaan betalen, hebben die mensen zich uitgeschreven en pas toen zij (bijna) toe waren aan een woning weer ingeschreven.
Dat zou hier dan ook weer 58€ kosten. Plus je bent je wachttijd kwijt. Dat kan wel in een dort met een kerk en drie huizen. Maar niet bij Woningnet voor Regio Amsterdam. Wachttijden voor een woning van 20 a 22 jaar zijn geen uitzondering.Dan gooi je niet "zomaar" 10 jaar wachttijd weg.
Woningbouw verstuurt brieven met 'Reageer binnen twee weken als u dit huis wilt'.
Ik ben de afgelopen weken op twee huizen af gegaan. Bij eentje moest ik gelijk beslissen. Bij de tweede de volgende dag, uiteraard om 15:00 uur. Hoe bedoel je met twee weken?
Denk je eens in als het in grote steden zo werkt, waar honderden, duizenden mensen gratis ingeschreven staan, die geen huis hoeven.
Denk eens aan de tijd die dat scheelt!
Zoals jij het beredeneert werkt het niet.Ik vind het ook geen logica. Meer domme praat :)

@Emmy75 heeft geheel gelijk. Dat is logica.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Leuk dat jij het domme praat vindt, dit is zoals het bij mij in deze gemeente (42.000 inwoners) werkt.
En deze aanpak werkt dus, omdat zich, toen deze werkwijze werd geïntroduceerd heel veel mensen hebben laten uitschrijven.
En het is logisch.
We zijn Nederlanders.
Gratis is goed, op gratis komen veel mensen af.
Moet je er (een beetje) voor betalen?
Dan haken er veel mensen af.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@ VioletPrue,

Persoonlijk vind ik tussen compleet gratis, een eenmalige vergoeding en een jaarlijkse contributie een wereld van verschil zitten.

Met een eenmalige betaling zou ik minder moeite hebben. Correspondentie met de ingeschrevenen kan ook per mail / internet plaatsvinden en hoeft inderdaad niet veel te kosten. Het bewaren van een record met de gegevens van de ingeschrevene staat in geen verhouding tot het jaarlijkse bedrag.

Ik zou er wel moeite mee hebben om een jaarlijks bedrag te moeten betalen om ingeschreven te zijn voor sociale woningbouw. Zoals moleman al aangeeft zijn wachttijden van 20 jaar eerder regel dan uitzondering in sommige regio's dus strijkt de woningbouw kapitalen op van al die mensen die al die jaren ingeschreven moeten zijn. Daarbij bestaat ook de kans dat ze uiteindelijk geen woning meer hoeven te krijgen omdat ze bijvoorbeeld vroegtijdig overlijden, naar een verzorgingshuis moeten, in een andere regio moeten / willen wonen ineens toch een huis kopen of tegen de tijd dat ze aan de beurt zijn komen ze niet meer in aanmerking voor een woning enz. enz.

De lange doorlooptijd waar jij het over hebt in het dorp is pure bureaucratie van die vereniging / stichting en is zeker niet nodig. Het hoeft ook niet veel te kosten dit te bestrijden. Onnodig ingeschreven zijn kunnen ze ook op andere manieren tegengaan zoals een soort bonus/malus ladder. Weiger je 1x een woning zak je op de lijst, weiger je de 2de zak je nog verder en bij de zoveelste begin je gewoon weer onderaan.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

@violet

Je slaat de plank volledig mis. Woningnet ingeschrevenen moeten zelf reageren op woningen. Er kan dus geen sprake zijn van vertraging door aanbiedingen waarop niet wordt gereageerd etc.

Verder is de gemiddelde wachttijd in Amsterdam 10 jaar. Reageren ishelemaal niet gratis. Mensen hebben al 60 euro betaald aan inschrijfkosten. Pas inschrijven als je een woning nodig hebt, is dus geen optie. Maar goed, ik ga niet meer in op je postings omdat selectief redeneren kennelijk je specialiteit is.

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door moleman »

VioletPrue schreef:Leuk dat jij het domme praat vindt, dit is zoals het bij mij in deze gemeente (42.000 inwoners) werkt.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden dan Emmy75 en Bob Schurkjens :D

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Ik zie geen enkel bezwaar, ga je je nu druk maken om 10 euro per jaar?
Voorheen had je inschrijfkosten etc apart bij elke woningbouwvereniging als je een woning zocht ( in de tijd dat er geen internet bestond :lol: ).
Voor de inschrijving SVNK betaal je jaarlijks 7,50 wij betalen het graag, ook al hebben wij nog echt geen woning nodig, maar zeg nooit nooit.
Mochten de mensen het niet willen betalen, het schoont wel de wachtlijsten op.
De mensen kunne zelf beslissen met wat ze wille.
Trouwens ik ga er van uit dat een grote groep met de nieuwe inkomenstoets al niet meer nodig is om te reageren op sociale huurwoningen.( maar dat is totaal ander onderwerp) .

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Woningnet rekent ineens 10 euro per jaar verlengingskosten

Ongelezen bericht door renegade66 »

hmmm, wij betalen helemaal geen geld voor de inschrijving. (13.000 inwoners) ook een dorp, in friesland.
de wachtlijst is gemiddeld anderhalf jaar.

dus de redenatie van violetprue gaat niet overal op. :lol: :lol:

Gesloten