LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Umo
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2021 20:05

Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Ongelezen bericht door Umo »

Hallo,

Ik verwacht volgend jaar klaar te zijn met mijn masterstudie en heb me sinds een paar maanden ingeschreven bij Woningnet met als doel om na mijn studie een sociale huurwoning te krijgen. Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn qua wachttijd. Stel ik reageer op een woning met een actuele positie tussen de 100-200 of lager, hoe lang is dan ongeveer de wachttijd? Of heeft het dan al geen zin meer om te reageren?

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Dat is nogal sterk verschillend per regio. En tevens sterk afhankelijk van je eigen keuzes.

Wanneer je helemaal niet kieskeurig bent en ook reageert op woningen die vanwege hun ligging, oppervlakte, staat etc tot de minst populaire woningen behoren, dan zul je véél sneller aan de beurt zijn dan wanneer je kieskeurig bent met betrekking tot oppervlakte/aantal kamers en de wijk waar de woning staat.

In veel regio's zijn voor jongeren ook woningen via loting te verkrijgen. Als je geluk hebt, dan kan dat ineens snel gaan.

Maar: nu pas net ingeschreven staan, maakt dat je al 10-0 achter staat op de startere die zich direct na hun 18e verjaardag hebben ingeschreven.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mijn kinderen hebben zich gelijk ingeschreven toen ze 18 werden. Het ligt natuurlijk inderdaad aan de regio, maar uiteindelijk hebben ze van een particulier gehuurd en de ander heeft gekocht. Dat was al jaren geleden, zelfs toen was het al moeilijk om aan een huurhuis te komen. Helaas is dat nu nog veel moeilijker geworden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn een heleboel regio's waarin ze met WoningNet werken. De wachttijden verschillen ook sterk van regio tot regio. Maar ik denk dat je in de regel wel kunt stellen dat je ook in de rustige regio's een paar jaar ingeschreven moet staan voordat je een beetje kans maakt. En in studentensteden loopt dat snel op.

Grootste kans maak je uiteraard op een niet-gewilde soort woning op een 'slechte' locatie. Dat hoeft overigens helemaal niet verkeerd uit te pakken. Ik moest jaren geleden ook noodgedwongen naar een woning in een buurt waarvan iedereen zei: daar ga je toch niet wonen? Maar ik heb daar toch een tijd met veel plezier gewoond. Je hebt in elk geval als voordeel dat waarschijnlijk, als je van een studentenkamer komt, ook het kleinste en 'oudste' appartement nog ruimer en 'luxer' is dan nu, met eigen keuken en sanitair etc. Dus kun je ook reageren op de 'slechtste' woningen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Woningnet verantwoordt de woningen die zijn verhuurd. Klik op de drie streepjes rechtsboven op de site en ga naar "Verhuurd".

Ik schat je kans in op nul voor elke studentenstad, tenzij het je lukt om een lootwoning te bemachtigen.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Een actuele positie van 100 tot 200 terwijl de woning maar aan één iemand toe wordt gewezen gaat hem niet worden. Dan moet je dus minimaal 100 afzeggers hebben.

Je kunt inderdaad kijken voor aanbiedingen voor jongerenwoningen en lotingen. Soms wordt er met een nieuwbouwproject geadverteerd waarbij de oplevering ver in de toekomst ligt. Daar zou je eigenlijk altijd op moeten reageren, omdat velen later afhaken. Dat maakt je kans al een stuk groter. En het is me zelfs overkomen dat alle woningen in een project toe waren gewezen, maar dat één kandidaat op het allerlaatste moment afzegde - waarna de eerste 5 van de oorspronkelijke lijst die op de mail reageerden alsnog een kans kregen.

rocker
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 jul 2016 12:53

Re: Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Ongelezen bericht door rocker »

Gemiddelde wachttijd is tussen de 8 en 18 jaar voor een sociale huurwoning. Hangt zoals al gezegd voor een deel af in welk gedeelte van het land je woont, Maar als wij het over de Randstad hebben is een wachttijd van > 10 jaar, jammer genoeg, realiteit,
In sommige gemeentes werken ze met loting en dan heb je extra kansen op een woning.
Realiteit is dat we in Nederland een groot tekort aan woningen hebben. Net als met heel veel andere onderwerpen in deze maatschappij mogen we hier de Nederlandse regering voor verantwoordelijk houden en vooral Blok heeft hier zijn stempel gedrukt en ervoor gezorgd dat corporaties veel minder woningen hebben kunnen bouwen.
Naast het rijk zijn ook gemeentes verantwoordelijk voor tekorten omdat zij door hun wet- en regelgeving de uitbreiding van het woningbestand tegenwerken. In de gemeente Amersfoort bijvoorbeeld heeft de raad handjeklap gespeeld. De ene groep wilde een rondweg rondom Amersfoort en de andere groep wilde dan dat op het terrein van het Oude ziekenhuis geen woningen kwamen, maar een park, Notabene 200 meter verder ligt al een heel groot park waar iedereen zich kan ontspannen. Dus is er kostbare bouw grond vrijgehouden van de markt tot in ieder geval 2025 terwijl er bij realisatie van woningen er in 2025 heel veel mensen hier een mooie woning hadden kunnen betrekkken. Nee nu hebben we het Elisabeth park ( https://www.elisabethgroen.nl/) Het park wat hier gewoon tegenaan ligt is park Randenbroek (https://nl.wikipedia.org/wiki/Randenbroek_(park)),.
Dat betekent dat voor de komende jaren we hier te maken blijven hebben met een overspannen markt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Na 8 jaar is de wachttijd 16 jaar, na 16 jaar is de wachttijd 32 jaar. En zo kom je na je overlijden vanzelf aan de beurt. Het is briljant.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Bob Schurkjens schreef:
15 feb 2021 15:02
Na 8 jaar is de wachttijd 16 jaar, na 16 jaar is de wachttijd 32 jaar. En zo kom je na je overlijden vanzelf aan de beurt. Het is briljant.

He, wat? Praat geen onzin, man. Hier word een topic niet duidelijker van.

Aan TO, je bent helaas rijkelijk te laat met inschrijven. Het is voor mij inmiddels jaren terug maar in een klein stad was het 5 jaar eer ik een goede kans had. Een grote stad als Amsterdam is inderdaad meer dan 10 jaar als je geluk hebt. Ik hoop dat je je verwachtingen niet te hoog hebt gesteld.

Oh, en als je nu reageert en ziet een positie van 100-200, moet nog je ook nog even checken vlak voordat de reactietijd sluit. Want dan sta je waarschijnlijk op positie 1000-2000. De aantallen die je ziet op het moment van reageren zijn niet representatief. Deze lopen alleen nog maar verder op naarmate er meer mensen reageren.

ed.mulder
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2020 15:53

Re: Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Ongelezen bericht door ed.mulder »

Ik kwam in 2014 terug na jaren in het buitenland tee hebben gewoond. In november van hetzelfde jaar via woningnet begonnen met zoeken, ik januari 2015 jackpot en in februari verhuist naar nieuwe onderkomen. Maar denk dat een hoop respondenten gelijk hebben, het ligt ook aan de regio en je eisen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In de verantwoording van Woningnet zie je terug dat minstens 9 van de 10 woningen direct worden bemiddeld.

Met je opgebouwde inschrijfduur alleen kom je dus al niet meer aan de beurt. Topicstarter is daarmee kansloos. Een harde boodschap maar waar.

Het idee dat je wel aan de beurt komt met voldoende inschrijfduur is inmiddels volledig achterhaald. Tenzij je in een regio wil wonen waar nog voldoende aanbod is.

Moimoi
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2021 16:43

Re: Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Ongelezen bericht door Moimoi »

Er is/ zijn manieren genoeg om een sociale huurwoning van iemand -- legaal-- (!!) 'over-te-nemen'.
Echter, het vereist vertrouwen en wat vindingrijkheid maar bovenal vertrouwen.
Bijv. ; Ik wil mijn sociale huurwoning met een huurprijs van nog minder dan een 'doorsnee' kamerhuurprijs overdoen aan iemand die recht heeft op een sociale huurwoning. Locatie; Centrum-Asd. Maar de meesten willen voor niets op de eerste Rang zitten. En daar schort het aan. Woningnet is prima als je de zekerheid hebt dat je 100 jaar wordt.
Overigens; Ik ben iemand van de generatie; "Geen woning, geen kroning" (als u dat wat zegt)

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt; toen ik de huur van de vorige woning opzegde was het gelijk van "daar weet ik wel iemand voor'. En inderdaad, hij is 'onderhands' aan de man/vrouw/stel/gezin gebracht. Prima woning waarvan je van tevoren weet dat de urgenten zich massaal zouden aanmelden.

Waar ik nu zit was ik 16e kandidaat, 15 afzeggers, en dat is regelmatig hier in de wijk. Momenteel staan er zelfs 5 woningen in de flat leeg. Kennelijk heeft de wijk 'een naam', alhoewel ik hier nergens last van heb. Vriendelijke mensen, geen gedoe, geen geluidsoverlast. Maar ik krijg het gevoel, mede gelet op andere woningen die ik bezichtigd heb, dat vooral woningen die slecht onderhouden zijn, of in 'mindere wijken' liggen, via Woningnet geadverteerd worden, en dat de betere woningen, die snel te verhuren zijn, via directe bemiddeling worden toegewezen.

Umo
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2021 20:05

Re: Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Ongelezen bericht door Umo »

Bedankt voor de reacties allen. Het gaat in mijn geval inderdaad om een drukke regio: Zaanstad/Amsterdam. Ik begrijp nu dat de inschrijfduur van belang is: ter bevestiging heb ik op Woningnet geprobeerd in te schrijven voor een nieuwbouw jongerenwoning project, waarbij mijn positie van 5 binnen een paar dagen steeg naar boven de 200. Andere woningen inclusief de jongerenwoningen zijn ook allemaal minimaal 100. En als ik de reacties lees zal dat zoals gevreesd wel enige tijd duren. Vrije sector huur, of een paar jaartjes doorsparen voor een koopwoning met hypotheek door langer bij mijn ouders te wonen, zijn dan denk ik mijn enige twee opties (ervan uitgaande dat ik tot die tijd geen partner heb). Een sociale huurwoning zou dan ideaal geweest zijn door tijdelijk betaalbaar te wonen en tegelijk te sparen (de drang om uit huis te gaan wordt namelijk ook steeds groter). Ik vroeg me nog af of sociale huurwoningen bij nieuwbouwprojecten ook allemaal via Woningnet worden toegewezen of zijn er ook woningen die exclusief worden geloot?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Online verantwoording Woningnet Amsterdam verhuurde woningen vanaf 1 februari 2021:

126x directe bemiddeling
2x voorrangskandidaat
1x loting (666 reacties)
0x inschrijfduur

Zoals reeds door mij opgemerkt heb je niets meer aan inschrijfduur alleen.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningnet wachttijd, wat zijn jullie ervaringen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Umo schreef:
21 feb 2021 11:33
Bedankt voor de reacties allen. Het gaat in mijn geval inderdaad om een drukke regio: Zaanstad/Amsterdam.
Je zou in dat geval ook verder kunnen kijken. Als het goed is ben je gelijk ingeschreven in de regio. Daar valt bijvoorbeeld de Haarlemmermeer en Almere onder. Daar gaat het misschien wat sneller, zeker in Almere. Tip: kijk ook eens naar Weesp. Leuk stadje, er wordt aardig gebouwd, en het valt sinds kort onder Amsterdam. Er is een treinstation; afstand hoeft dus niet zo'n probleem te zijn.

Noord-Holland is tot en met West-Friesland net zo dramatisch; er komt, met name West-Friesland, weinig vrij, de wachttijden lopen alleen maar op, en veel woningen zijn voornamelijk voor de 'eigen' bevolking. En Den Helder wordt wel erg ver.

Gesloten