LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zachtboardplafond in huurwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Zachtboardplafond in huurwoning

Ongelezen bericht door Berteman »

Mijn huis (huurwoning) is toe aan een schilder- en opknapbeurt.

Inmiddels heb ik van een onderhoudsbedrijf een offerte ontvangen voor de uit te voeren werkzaamheden. Het bedrijf maakte mij erop attent dat het plafond in een van de slaapkamers van zachtboard is. Het plafond vertoont hier en daar barsten en scheuren. En op sommige plekken laten de platen waarschijnlijk los: deze zakken door.

Nu zijn zachtboardplafonds tegenwoordig verboden, vanwege de brandveiligheid en in een brochure van de woningcorporatie is inderdaad vermeld, dat het aanbrengen van een zachtboardplafond niet is toegestaan.

Bij mijn weten, is het zachtboardplafond aangebracht tijdens een renovatie in de jaren '70 van de vorige eeuw door de toenmalige eigenaar, een woningbouwvereniging die destijds fuseerde met de huidige verhuurder.

Nu is mijn vraag: is het aan de verhuurder, het zachtboardplafond te verwijderen of te repareren? Of moet ik dat zelf laten verwijderen en dan maar hopen dat het originele plafond redelijk ongeschonden is?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Zachtboardplafond in huurwoning

Ongelezen bericht door reggie2 »

Als je de woning hebt gekregen met dat zachtboard plafond, is het aan de verhuurder om dat te verwijderen. Tenslotte mogen dat soort plafonds niet meer.

stofzuigertje

Re: Zachtboardplafond in huurwoning

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nieuwe zachtboard als ze al leverbaar zijn mogen niet meer geplaatst worden.

Maar oude goede mogen gewoon blijven.
Verder gaat het er vaak af, gipsplaat erover en zelf doen is vaak mogelijk.
Als je handig bent geeft de woningbouw de platen mits je het zelf wilt doen....
Materiaal gratis want zij hebben dan een brand veiliger woning voor lage kosten en U zit netjes.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zachtboardplafond in huurwoning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het kan ook nog eens asbesthoudend zachtboard zijn gezien de leeftijd.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Zachtboardplafond in huurwoning

Ongelezen bericht door Berteman »

@ snuffel01: Ik weet dat het witten c.q. sausen van het plafond voor mijn rekening is. Dat is het probleem ook helemaal niet. Het gaat om de reparatie, dan wel het verwijderen van het zachtboardplafond. En je conclusie dat het voor het onderhoudsbedrijf een leuk verdienmodel is, is onjuist. Er is geen sprake van, dat zij dat verwijderen.

Enfin, ik heb geprobeerd zelf de barst te repareren, te vullen met een vulmiddel maar het board brokkelt af.

Op de plaats van de barst is zes jaar geleden een zeer ernstige lekkage geweest. Door de onderhoudsdienst van de verhuurder is daarna een soort coating of primer aangebracht op de vlek van + 2 meter lang en + O.75 meter breed, daarna is het plafond gesausd. Ik vermoed met latex.

iemand tips om de barst te repareren? Of nieuw stuk zachtbord erin?

Ik heb twee weken geleden al contact gehad met de "klantenservice" van de verhuurder. Aardige mensen, vol met al dan niet oprechte empathie - wát vervelend voor u dat het plafond gebarsten is - maar ik heb de indruk dat ze ook niet weten wat ze er mee moeten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zachtboardplafond in huurwoning

Ongelezen bericht door kweenie »

Als er echt een barst in het zachtboard zit, dan zal dat niet te repareren zijn. Vuller en al dat soort zaken zijn meer voor harde platen bedoeld.

Maar ik zou dan eerder nog een stapje terug gaan. Waarom is er nu een barst verschenen? Is die er ineens gekomen, of ging dat geleidelijk? Je zou denken dat met het repareren het probleem opgelost zou moeten zijn en er dus geen ergere barst zou komen. Is die barst misschien een teken dat de lekkage niet volledig is opgelost? Of dat er weer een nieuw lek is ontstaan?

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Zachtboardplafond in huurwoning

Ongelezen bericht door Berteman »

Kweenie, de barst is gelijdelijk ontstaan. Ik kom er verder niet meer aan. Bij aanraking kraakt en verbrokkelt het plafond.

De oorzaak van de lekkage destijds, was een niet vastgezet manchet om een pijp die door het (platte) dak heen gaat. Verder is de dakbedekking een jaar of drie terug geheel vernieuwd en aangezien het plafond verder droog is en er geen sporen van lekkage te zien zijn, lijkt het dat er geen sprake is van een nieuwe lekkage. Op de aangrenzende overloop vielen destijds (tijdens de lekkage) de zachtboardplaten van het plafond af. Daar is een gipsenplatenplafond aangebracht en daarop zijn ook geen sporen van lekkage te zien.

Bedankt voor het meedenken. Ik ga de verhuurder nog maar eens bellen, denk ik...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zachtboardplafond in huurwoning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zie ook het Gebrekenboek van de huurcommissie (pdf).

Een gat in het plafond is in elk geval een gebrek waarvoor je huurverlaging kan krijgen. Ook gevolgschade van lekkage kan een gebrek zijn.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Zachtboardplafond in huurwoning

Ongelezen bericht door Berteman »

Bob Schurkjens schreef:Zie ook het Gebrekenboek van de huurcommissie (pdf).

Een gat in het plafond is in elk geval een gebrek waarvoor je huurverlaging kan krijgen. Ook gevolgschade van lekkage kan een gebrek zijn.

Het gaat me niet om huurverlaging. Ik zou alleen graag zien, dat het plafond gerepareerd wordt.

Donderdag jl weer contact met de "klantenservice" en dan valt toch telkens weer op, hoe weinig kennis de medewerkers hebben.

KS: "Kunt u de loshangende plaat niet vasttimmeren"? "
Ik: "Nou ja... ik kan niet door de plaat heenkijken en zien waar de rachels zitten. En om nou in het wilde weg te gaan timmeren, daar wordt het niet beter van, denk ik"
KS: "Rachels? Wat rachels? Wat is nou het probleem?"
Ik: "Dat zei ik al: een plaat laat los, die zakt door. Meestal zijn platen aan een raamwerk van latten bevestigd. En dat raamwerk zijn rachels. En ik kan dus door de platen niet zien, waar de rachels zitten".
KS: "Oh. En kunt u de plaat niet terugduwen?"
Ik: "Nee. In een andere plaat zit al een scheur en ik ben bang, dat wanneer aan de platen ga duwen, deze beschadigen, want het zijn zachtboardplaten"
KS: "Zachtboardplaten zegt u?"
Ik: "Ja".
KS: "Moment".

KS: "En wat wilt u van ons?"
Ik: "Ik zou graag zien dat het plafond gerepareerd wordt. En als dat niet mogelijk is, dat het dan desnoods wordt verwijderd. Want zoals u weet, zijn zachtboardplafonds brandgevaarlijk en mogen daarom niet meer aangebracht worden".
KS: " Oh. Nou, wij gaan dat echt niet weghalen hoor"
Ik: "Nou, dat is niet helemaal waar. Een paar huizen verderop, werd een paar maanden geleden tijdens mutatieonderhoud het anders wel verwijderd. Maar nogmaals: ik zou graag zien dat er iets gaat gebeuren"
KS "Oh. Moment"

KS: "U wilt het dus niet zelf repareren?"
Ik: "Ik vertelde u al, dat ik niet weet hoe ik dat moet aanpakken. Maar, ik doe gewoon een reparatieverzoek: reparatie van het plafond. Wat is nu eigenlijk het probleem?"
KS: "Oh, nou hoor, moment dan."

KS: "Meneer! Hallo?"
Ik: "Ja?"
KS: "U wordt teruggebeld door onze aannemer"
Ik: "fijn, Dank u wel. Door wie en wanneer?
KS: "Ja nou, u wordt teruggebeld hierover. Dag hoor. tuuttuut...

Afwachten dus maar. Geduld is een schone zaak.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Zachtboardplafond in huurwoning

Ongelezen bericht door Berteman »

Bezoek van de vakman. Die kijkt naar het plafond en komt tot de conclusie dat het een zachtboardplafond is, maakt wat foto's en meldt dat de opzichter contact opneemt.
Na een week komt de opzichter, bekijkt het plafond, komt tot de conclusie dat het een zachtboardplafond is, maakt wat foto's en laat weten dat "we erop terugkomen".
Dan komt er een aannemersbedrijf. Die bekijkt het plafond, trekt de conclusie dat het een zachtboardplafond is, maakt wat foto's en deelt mee, dat het "teruggekoppeld wordt naar de woningbouw. U hoort van ons".

Het heeft even geduurd, maar goed... Het zachtbordplafond wordt eindelijk vervangen: efficiënter kan het niet :)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zachtboardplafond in huurwoning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je huur moet toch ergens aan opgemaakt worden.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Zachtboardplafond in huurwoning

Ongelezen bericht door Berteman »

En mensen moeten wat ook wat nuttigs te doen hebben. Maar als je het mij vraagt, wordt het wel een erg (en onnodig) duur plafonnetje zo. En de tijd die je vrij moet nemen, daar hebben we het maar niet over...

Gesloten