LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens de Rijksoverheid kan ik het niet alleen via de huurcommissie doen, maar er is ook een weg via de gemeente, via de rechter en zelf doen en dan de nota's opsturen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bij mij werd expliciet gevraagd bij tekenen huurcontract of ik het serviceabo er bij wilde hebben. Nee dus. Het is een aparte overeenkomst volgens mij. Als ik jou was zou ik het nu alvast per einde minimale contractperiode opzeggen. Kun je het ook niet vergeten.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het zou een aparte overeenkomst moeten zijn, maar het staat gewoon in het huurcontract bij de andere servicekosten. Maar ik zal het inderdaad van de week nog opzeggen per einde minimale contractperiode. Ik vind 60 euro per jaar wel een absurd bedrag voor een keertje een schroefje van een stopcontact aandraaien, om wat te noemen.

Wat dat betreft zouden ze in de douche ook nog wel werk hebben; boven de spiegel hingen stroomdraden aan een kroonsteentje. Dus dan maar een lamp er op gezet. Dat heb ik geweten... er zat best wel werk aan om de boel fatsoenlijk te monteren. Alles zat los en schots en scheef.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een deurbel vergeeld door de rook? Heel bijzonder. En als u dan dat service contract hebt, had u ze kunnen inschakelen voor die stroomdraden in de badkamer.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach Lady, ze komen die ZAV niet eens fatsoenlijk afdoppen.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door marnix »

bedoel je met "deurbel" soms dat ding binnen dat geluid maakt?

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ja dat klopt, de intercom. Met zo'n telefoonhoorn en een snoer er aan. Mevrouw sliep kennelijk in het kamertje ernaast, want dat plafond was dusdanig vergeeld dat het werd: 2 x schoonmaken met ammonia, 2 x primer met een isolatielaag, en toen zag je nog vlekken... dus dan maar een sausje met een licht tintje er in. In de woonkamer trouwens ook. Het plafond van de grote slaapkamer is vreemd genoeg wél schoon.

Alle deuren moeten trouwens ook nog geschilderd worden, om dezelfde reden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk dat een korting op de huur niet mogelijk is.
Wat wél te proberen valt is om te vragen of de dingen die je zelf verandert ter verbetering door hen betaald kunnen worden.
Maar wanneer het om een paar tientjes gaat zou ik het laten gaan.

Het kan soms vervelend lopen :
als voorbeeld :
mijn zoon woont in een straatje met huizen van 100 jaar oud, volledig gedateerd en sommige dingen zijn ronduit slecht.
Toen zijn oude buurvrouw overleed is dát huisje volledig opgeknapt, dat heeft weken geduurd en de nieuwe buren kwamen in een ' modern ' paleisje .
Nu zijn de buren aan de andere kant ook verhuisd , deze mensen hadden niets gedaan vwb opknappen , zij hadden daar nooit geld voor.
Wat schetst onze verbazing? Dát huisje staat weer direct te huur , met dezelfde oude gedateerde meuk en een compleet verruïneerde tuin , daar wordt dus he-le-maal niets opgeknapt door de WBV.
De nieuwe buren die daar gaan wonen zullen daar een flinke ( ook financiële ) kluif aan krijgen.

En dan te bedenken dat een aantal blokjes woningen verderop daar volledig worden gesloopt .
Dus de wegen van een WBV zijn soms niet te doorgronden :
-volledig opknappen
-helemaal slopen
-een 100 jaar oud krot toch weer verhuren.

Ik kan mij ook voorstellen dat je ondertussen hartstikke moe bent en je misschien daarom wat meer ergert ? Probeer vast te houden dat je in ieder geval in een betere leefomgeving bent komen wonen .

Je kunt slapen, douchen , eten, de was doen en je hebt TV en internet.
Ik ga ervan uit dat je daar de komende 5-10 jaar blijft wonen en misschien dat je dan in het voorjaar met hernieuwde moed verder gaat klussen en vooralsnog kunt genieten vd nieuwe plek en de omgeving en nu eerst lekker wat gaat uitrusten.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt moederslink, de verhuizing heeft me ook totaal uitgeput. De vorige keer kwam ik in een nieuwe woning. Dat was dus een kwestie van drie keer met een aanhanger heen en weer rijden, en klaar. Pas toen ik over was ging ik de boel kamer voor kamer sausen, behangen, en vloerbedekking er in. Klachten over de oplevering werden ook fatsoenlijk opgeknapt.

Ik had het al over het plafond van de woonkamer en kleine slaapkamer. Alleen daarvoor zou ik 5 x heen en weer moeten rijden als het in één keer zou lukken; maar dat lukte niet, de oppervlaktes waren te groot. Ga dus maar na hoeveel tijd dat kostte, maar dat moest dus gebeuren voordat er spullen in kwamen te staan. Dozen parkeerde ik voorlopig in de schuur en de grote slaapkamer. Dan moesten alle kozijnen en plinten geschilderd worden, plinten sowieso voordat het zeil gelegd zou worden. Ook daar zat aardig wat werk aan. De kozijnen moet ik nog een keer nalopen, de deur naar het balkon gaat nog een probleem worden met de katten; dat had ik voor de verhuizing klaar willen hebben, maar het is niet gelukt.

En dan het werk dat er nog aan zit te komen... en dan komt zo'n figuur van een eigenaar die meer geld heeft dan ik, en dan moet er een euro bespaard worden op een afsluitdop, om wat te noemen. Dan ben ik even niet vrolijk nee. Des temeer omdat ik zie, en ook van andere bewoners weet, dat andere flats wél pico bello zijn opgeknapt. Inclusief nieuwe bel, nieuw aanrecht en wat al niet meer.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door moederslink »

Daarom schreef ik ook dat de beweegredenen van een WBV soms niet te doorgronden zijn.
Probeer nu eerst wat tot rust te komen , doe je boodschappen en ga op je krent op de bank zitten. Maak een - to do - lijst ( je ) en vink dat successievelijk af.
Dat gedoe met de katten met het balkon lijkt mij wel nu even een prioriteit , maar zelfs dát kan eventueel ook nog wel wachten.
Hou je taai hè?! Pak je rust !

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

witte angora schreef:
14 nov 2020 13:58
Ja dat klopt, de intercom. Met zo'n telefoonhoorn en een snoer er aan. Mevrouw sliep kennelijk in het kamertje ernaast, want dat plafond was dusdanig vergeeld dat het werd: 2 x schoonmaken met ammonia, 2 x primer met een isolatielaag, en toen zag je nog vlekken... dus dan maar een sausje met een licht tintje er in. In de woonkamer trouwens ook. Het plafond van de grote slaapkamer is vreemd genoeg wél schoon.

Alle deuren moeten trouwens ook nog geschilderd worden, om dezelfde reden.
Vuile deuren moet je schoon maken. Proberen er overheen te schilderen :evil: dan raak je van de regen in de drup.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bob Schurkjens schreef:
14 nov 2020 13:04
Het zal bij jou wel een oude grijze pvc buis zijn. Daar verlijm je dan met pvc-lijm een pvc einddop op met de juiste diameter (omtrek gedeeld door π). Of misschien hebben ze tegenwoordig een alternieve oplossing.
Bob, je maakt het wel heel erg moeilijk zo. Als je dan toch de rolmaat bij de hand hebt om de omtrek te meten, dan houdt hem meteen even over de buis en je hebt de diameter ook. Scheelt een hele rekensom.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

In mijn sociale huurwoning zit ook een aansluiting voor een vaatwasser, die ik nooit gebruik, ik was liever
af met de hand. ik heb een goed passend plastic dopje gevonden van een plastic wegwerpfles, heb die
vastgeplakt met een stukje zelf vulkaniserende tape, die ik nog had liggen. Is nu netjes stankvrij afgesloten
en als het zou moeten kan het eenvoudig zonder restanten verwijderd worden.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels weer thuis. En de kosten voor een afsluitdop (3,69 bij de Gamma, PCC met een rubber ring) heb ik er alweer uit. Even overlegd met een medewerker van de Gamma in Almere, besloten dat ding te doen, zeg zo: 'dan ga ik nu nog even bij de gordijnrails kijken, want jullie zijn een van de weinigen die nog rails zonder runners en alles hebben' - zegt zij: 'Dan moet je even bij de kassa kijken, er zijn er een paar in de aanbieding'. En inderdaad, behalve de ene van 2 meter die ik nodig had, waren er ook een paar van 2,5 meter, inclusief runners en alles, afgeprijsd van 8,49 naar 2,50. Heb er twee meegenomen, beetje op de gok, voor de vitrage in de woonkamer en de grote slaapkamer.

Afijn, net even gemeten, beiden moeten hooguit 6 of 7 centimeter ingekort worden. Dus evengoed ruim 8 euro uitgespaard. En nee, de trein rijdt in het weekend 'gratis', dat is het voordeel van zo'n weekendvrij abonnement.

De dop zit er intussen op, de ventilatie op maximaal, raam staat open - met een uurtje moet ik dan toch al het verschil merken.

En inderdaad, moederslink, ik doe de laatste twee weken eigenlijk niet zoveel meer - maar ik heb me wel voorgenomen, en tot nu toe lukt het ook, om iedere dag in ieder geval iets te doen. Je kunt 100 meter lopen met passen van 10 meter, en je kunt 100 meter lopen met passen van 10 centimeter; in beide gevallen kom je uiteindelijk toch bij je doel. Morgen even het schilderwerk van de woonkamer bekijken, is dat van het raam netjes, dan hang ik die rails vast op.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
14 nov 2020 14:39
Daarom schreef ik ook dat de beweegredenen van een WBV soms niet te doorgronden zijn.
Onderweg even zitten rekenen: ik betaal, afgerond, 620 euro huur. De planning is hier een jaar of zes te blijven zitten, zeg 70 maanden. Dat levert aan huur op: 43.400 euro op, de jaarlijkse huurverhogingen niet meegerekend. Was de vorige bewoner blijven zitten, dan had het over die periode toch een paar duizend euro gescheeld. De huur is immers flink opgetrokken.

En dan moet er één euro bespaard worden door een niet-werkende afsluitdop te plaatsen, en een andere intercom van een paar tientjes, die ook weer een jaar of 20 meekan, kan er ook niet vanaf.

Het zijn wel een stelletje armoelijers, en dat bedoel ik niet in financieel opzicht. :evil:
Hou je taai hè?! Pak je rust !
Zal ik zeker doen.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u denkt teveel huur te betalen, dan kunt u bij de huurcommissie om een herrekening vragen. Ik neem aan dat u al naar huurtoeslag gekeken hebt.

Maar wonderlijk dat u na zes jaar al weer zou willen verhuizen, maar daar zult u uw redenen wel voor hebben.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je mag het wonderlijk vinden, maar ik heb er inderdaad mijn redenen voor, Lady.

Toch wel apart dat je goede redenen, waar je niks van af weet, 'wonderlijk' vindt.

Overigens denk ik niet dat ik teveel betaal. Er is nu eenmaal een puntenstelsel, de enige aftrek die ik zou kunnen krijgen is vanwege veroudering. Maar dat houdt een prijs van 620 euro niet tegen. Het is ook helemaal niet waar het om gaat; het is de knieperigheid van een bedrijf dat in de komende 6 jaar minimaal 43.000 euro uit mijn handen ontvangt, maar zelfs niet een eurootje er voor over heeft om een fatsoenlijke afsluitdop te monteren.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vind het hierom “wonderlijk”, dat u al een hele tijd bezig bent een ander huis te zoeken, wat in deze tijd een crime is. Gelukkig bent u daarin geslaagd, met als gevolg een hoop werk en kosten om naar uw zin te maken. Maar ik wens u daar succes.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Helaas, snuffel, ik heb dus nooit een inventarislijst gehad. Ik heb ook na de bezichtiging via de mail aangegeven dat er een aantal dingen gerepareerd moesten worden. Toen ik daar tijdens het tekenen van het huurcontract naar vroeg is me gezegd dat ik een maand de tijd heb om een lijst met gebreken op te sturen. Dat heb ik gedaan, en vervolgens wordt er niks mee gedaan.

Het is dus absoluut niet zo dat ik de woning in de staat geaccepteerd heb zoals het was.

En nogmaals: het gaat niet om die dop, het gaat om een afvoer die niet aan de voorschriften voldoet. Die had gewoon verwijderd moeten worden. Dat stopcontact heb ik voor het tekenen van het contract ook al aangegeven, net als een aantal andere dingen. Waaronder een rooster van een afzuigkap dat op half 11 hangt omdat een van de twee klemmetjes ontbreekt. Dat is nog steeds niet gerepareerd. Zijn we intussen, sinds mijn eerste opmerking er over, 2 maanden verder. De aannemer heeft intussen geconcludeerd dat er een nieuwe afzuigkap op moet. Maar dat had bij de eindcontrole in mei/juni al geconstateerd kunnen worden.

Het keukenblad: de loodgieter vindt dat er een ander blad op moet. De opzichter vind het niet nodig. Dat soort dingen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het gaat er uiteindelijk niet om wat een aannemer of een loodgieter er van vindt, maar wat de verhuurder nodig vindt om te vervangen of te repareren.

Gesloten