LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Zoals bij de vaste lezers genoegzaam bekend ben ik onlangs verhuisd. Deze week is de aannemer geweest om een ZAV (zelf aangebrachte voorziening), te weten een afvoer voor een vaatwasser, af te sluiten met een dop. De opzichter die onlangs hier was wilde hem niet verwijderen, want stel dat ik ooit een vaatwasser zou willen. Die wil ik sowieso niet, maar dan zit je evengoed met het feit dat er geen wateraansluiting op dat punt zit.

De aannemer constateerde dat het ding zonder sifon rechtstreeks op het riool is aangesloten. Dat is niet overeenkomstig de voorschriften, en geeft dus stankoverlast. De door de aannemer aangebrachte dop (een megadun plastic frummeltje) werkt niet. Overigens: vanwege de sigarettenlucht die er in de woning hing was dat in het begin niet te ruiken.

Ik weet dat de huurcommissie een korting op de huur kan geven van 40%, als ik het goed gezien heb. Dat is dan vanaf de dag dat de huurcommissie dit toekent. Logisch ergens, want een verhuurder moet, als het gebrek tijdens het huren ontstaat, de tijd hebben om dit te herstellen. Dit gebrek was echter al bij de oplevering door de vorige huurder aanwezig, had door de opzichter opgemerkt moeten worden, en had verwijderd moeten worden. De wbv heeft dus, aangezien de woning eind mei/begin juni is opgeleverd, zeer ruim de tijd gehad om dit gebrek te verhelpen, maar heeft dit niet gedaan. Ook niet toen ik de opzichter er op attent heb gemaakt.

De vraag is dus: als ik met bovenstaand verhaal naar de rechter stap, maak ik dan kans dat mij vanaf de datum van tekenen van de huurovereenkomst een korting op de huur toegekend wordt?

Verder zijn er nog wat punten blijven liggen waar de wbv erg kinderachtig over doet. Kan ik die punten op eigen kosten laten herstellen en de rekening doorsturen naar de wbv? (Uiteraard kan dat, maar heb ik het recht om dat te doen, en zal de wbv alsnog moeten betalen?)

HansdenVB

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Alles zal eerst aan de wbv gemeld moeten worden die hebben dan 6 weken om het op te lossen dan pas kan u naar de huurcommissie en daarna indien nodig naar de rechter voor zo ver ik weet zijn dit de te volgen stappen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

De wbv is al lang op de hoogte, en ze hadden het gebrek bij de oplevering zelf kunnen en moeten constateren.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

U heeft het huurcontract getekend terwijl er naar uw mening gebreken aan de woning waren? Volgens mij heeft u dan geen kans bij de huurcommissie.
Mijn buren dachten ook dat zij de woningstichting klusjes konden laten doen terwijl ze al getekend hadden. Volgens de woningstichting gingen ze akkoord met de staat van het huis door te tekenen.
Ik zou zeker eerst overleggen over de punten in uw laatste alinea, ik geef u weinig kans dat de verhuurder uw nota's gaat betalen zonder overleg.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ja en nee, Lowieze. Er is mij bij het tekenen van de huurovereenkomst gezegd dat ik een maand de tijd heb om een lijst met gebreken aan te leveren. Dat heb ik ook gedaan. Ik ben zeker niet akkoord gegaan met de staat van de woning zoals het is.

Daarbij: die zav voldoet niet aan de voorschriften. Dat hoeft een huurder, die doorgaans een leek is, niet te weten. Van een woonmakelaar mag verwacht worden dat hij deze kennis wel heeft.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door omega19 »

Is het een felrode dop ?

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door marnix »

kun je het niet zelf even goed afdoppen?
of een beetje pur er in?
je maakt geen vrienden op deze manier, vrees ik.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

omega19 schreef:
14 nov 2020 10:03
Is het een felrode dop ?
Klopt. Hoe weet je dat?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is de standaard dop.

Ik zou geen problemen gaan zoeken voor iets wat je heel makkelijk zelf op kunt lossen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoe moet ik dat oplossen dan? Er zit geen sifon, wat je ook doet, het blijft stinken.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door omega19 »

witte angora schreef:
14 nov 2020 10:08
omega19 schreef:
14 nov 2020 10:03
Is het een felrode dop ?
Klopt. Hoe weet je dat?
Dat is geen dop die voor het goed afsluiten van een leiding gebruikt moet worden. Dit is een cement-dop die tijdens de bouw tijdelijk wordt gebruikt om te voorkomen dat er cement etc in de afvoerleiding valt. De dop is ook niet reukdicht en wordt er gewoon simpel met de hand ingedrukt.

Afdichting hoort met een normale grijze afsluitdop te worden gedaan die wordt vastgelijmd op de leiding.
Inclusief lijm bij de bouwmarkt ongeveer 5 euro

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Juist. Die afsluitdop plus lijm kan ik straks dus zelf halen. Moet toch nog voor rails naar de bouwmarkt. Dan is het vanavond nog opgelost.

Overigens zie ik dat je de moderne versies niet kan verlijmen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het lijkt me belangrijker dat de corporatie zwart op wit aangeeft dat die ZAV er zit en dat je die niet hoeft te verwijderen als je tzt de woning verlaat. Dat afdichten zou ik gewoon zelf doen; dat is sneller en minder gedoe.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
14 nov 2020 10:21
Het lijkt me belangrijker dat de corporatie zwart op wit aangeeft dat die ZAV er zit en dat je die niet hoeft te verwijderen als je tzt de woning verlaat. Dat afdichten zou ik gewoon zelf doen; dat is sneller en minder gedoe.
Normaal gesproken krijg je een bijlage bij je huurcontract waarin staat waarmee je akkoord bent gegaan v.w.b. de zelf aangebrachte voorzieningen. Dat kun je weer overleggen bij het opzeggen van je huurcontract.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het staat al zwart op wit in de gebrekenlijst, dus dat is niet zo'n punt. Overigens is er geen inspectie samen met mij geweest, en heb ik geen opnamestaat overhandigd gekregen. Ook geen lijst met zelf aangebrachte voorzieningen of overnames (die er verder niet waren). Ze zullen me dus sowieso niks kunnen maken.

Ik zal in ieder geval een kopie van de gebrekenlijst bij het huurcontract bewaren. En de rode dop zal ik ook bewaren. Bij het verlaten van de woning neem ik mijn eigen dop weer mee, zet ik die rode er weer op. Hun kinderachtig, ik ook. Een aannemer langs sturen (twee man sterk) en dan nog een paar centen op zo'n dop willen besparen...

Het laat duidelijk zien dat ze de huurders totaal niet serieus nemen. Maar zo zijn er wel meer dingen. Een vergeelde deurbel - wat kost dat nou om te vervangen? Een paar tientjes... Stopcontact in de berging ontbreekt ondanks dat er wel een loze leiding naar boven is. 'Het kan niet omdat er in de berging zwakstroom is van 24 volt', werd me gezegd. Flauwekul, want er hangt een lamp van 240 volt, dat heb ik ook geantwoord. Is heel simpel op te lossen door de schakelaar te vervangen door een stopcontact met schakelaar. Zo'n ding kost nog geen 15 euro. Dat gaan we dus ook maar zelf doen.

'Een wc-pot van 47 centimeter is echt geen verhoogde wc-pot, nee meneer, echt niet, hoe komt u erbij'...

Straks ook maar een offerte opvragen voor een ander aanrechtblad, daar ben ik ook niet te spreken over. Maar van hun krijg ik dat sowieso niet.

Deze wbv neemt haar huurders niet echt serieus, zoveel is me wel duidelijk. Jammer, en onnodig.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Neem me niet kwalijk witte angora, maar u maakt zich wel druk over wat onnozele dingen, naar mijn mening. U huurt het hè, dan zijn er altijd wel wat gebreken.
U kunt die energie beter voor belangrijkere (positieve) dingen gebruiken 👍

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door grun »

witte angora schreef:
14 nov 2020 10:50
Het laat duidelijk zien dat ze de huurders totaal niet serieus nemen. Maar zo zijn er wel meer dingen. Een vergeelde deurbel - wat kost dat nou om te vervangen? Een paar tientjes... Stopcontact in de berging ontbreekt ondanks dat er wel een loze leiding naar boven is. 'Het kan niet omdat er in de berging zwakstroom is van 24 volt', werd me gezegd. Flauwekul, want er hangt een lamp van 240 volt, dat heb ik ook geantwoord. Is heel simpel op te lossen door de schakelaar te vervangen door een stopcontact met schakelaar. Zo'n ding kost nog geen 15 euro. Dat gaan we dus ook maar zelf doen.
Mogelijk zit er geen stopcontact in de berging omdat de ervaring leert dat sommigen dan hun vrieskist in de berging zetten. Meestal loopt die stroom niet via de meter van de huurder, maar via de gemeenschappelijke meter zodat de buren via de servicekosten meebetalen aan die vrieskist,

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik zo uw “klachten” lees, heb ik niet de indruk dat u zo graag een andere woning wilde hebben en daar ook zo lang naar gezocht hebt.

Dat zijn toch futiliteiten.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

grun schreef:
14 nov 2020 11:00
Mogelijk zit er geen stopcontact in de berging omdat de ervaring leert dat sommigen dan hun vrieskist in de berging zetten. Meestal loopt die stroom niet via de meter van de huurder, maar via de gemeenschappelijke meter zodat de buren via de servicekosten meebetalen aan die vrieskist,
Volgens de opzichter gaat de stroom via de eigen meter.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat kunt u zo controleren door die groep even uit te zetten.

Gesloten