LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die slimme meter is een andere discussie. Ik heb hem nu bijna zeven jaar. Bij enexis verschaf ik aan drie mensen werk. Die kunnen opschrijven wanneer ik naar bed ga, wanneer ik opsta, of ik s'nachts een keer eruit moet. Slaap ik een keer een uurtje langer, alles wordt gearchiveerd. Maar voor mezelf is het wel gemakkelijker geworden. Elk jaar overstappen loopt altijd feilloos. Per januari elk jaar veranderingen in energiebelasting worden niet meer geschat. Ik kan mijn geschiedenis bij het verbruik binnen elk kwartier in de laatste zeven jaar terugzien. Dat kan enexis natuurlijk ook. Dan weten ze wanneer ik op vakantie was! Erg toch! Gisteren 3,68 kWh stroom en 4,23 m3 gas verbruikt! Er was geen zon! Vandaag beter, dat wordt een minnetje! Elke drie jaar komt de meter opnemer kijken of de loodjes nog op de meter zitten.
Nu nog een slimme watermeter!

Damper
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2020 13:55

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Damper »

Cro schreef:
14 jan 2020 16:40
Volgens mij valt daar op deze wijze weinig over te zeggen. De kosten zullen 180 euro per jaar zijn, ik verwacht dat de besparing meer zal zijn dan de kosten, maar hoeveel zal afhankelijk zijn van het type panelen en omvormer dat daadwerkelijk geplaatst zal worden. Verder week ik niet wat een standaard huur woning dak is, maar de ligging van dit dak zal uitmaken, op zuid zal je normaliter meer rendement halen dan op noord bijvoorbeeld. Als die zaken bekend zijn zal er beter advies gegeven kunnen worden.
Er staan een paar bomen, maar nu met de zon volop aan de voorzijde zie ik geen schaduw of dergelijke.
Op de foto lijkt dat de boom een hinder kan zijn, maar de schaduwen van de bomen vallen net onder de dak.
Overigens lijkt de voorkant van het huis toch wel de geschikte plaats, de achterzijde heeft wel een beter zicht maar na een check lijkt de voorkant toch het beste zon op te vangen.
Zo ziet het er ongeveer uit :


Afbeelding

Afbeelding

Damper
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2020 13:55

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Damper »

litsenj schreef:
22 jan 2020 13:28
Ik gok dat deze 8 panelen (van 250 WP) inclusief plaatsing ongeveer 3.500,- kosten (maar dat is geheel afhankelijk van merk en kwaliteit, ik kan niet beoordelen waar woningstichting voor heeft gekozen). 25 jaar rente en aflossing samen komt dan wel neer op ongeveer€ 15 per maand (€ 180 per jaar). Dus qua servicekosten zal het wel in orde zijn. Alleen wordt je nooit eigenaar van de zonnepanelen. Maar dat heeft wel als voordeel dat je bij defecten gewoon de woningstichting kunt bellen. Ook over de omvormer hoef je je geen zorgen te maken. Defect = bellen.

De besparing van 1.100 kWh à 21 cent komt neer op 220,- per jaar, maar ik verwacht dat de jaaropbrengst zeker hoger zal uitvallen. Eerder 1.500 kWh, € 300,- per jaar.

Bovendien, nu kun je waarschijnlijk meeliften op het schaalvoordeel dat de woningstichting nu biedt. Later alsnog laten plaatsen kan een stuk duurder uitvallen. Ik zou dus gebruik maken van het aanbod.
En jazeker, je moet anders leren omgaan met je stroomverbruik. Maar dat kan ook best leuk zijn, dat bespaart nog meer.

Overigens laat ik binnenkort ook panelen plaatsen, maar dan op een koopwoning. Daarom heb ik de vrijheid om voor meer panelen te kiezen met meer capaciteit per stuk, omdat ik verwacht steeds meer stroom te gaan gebruiken (en minder gas).
De Woonstichting heeft gekozen voor re-source solar ( resourcesolar.nl ). Bij Panelen kun je zien waar zij mee werken, in dt geval de panelen waar 'projecten' achter staat denk ik dus de Solar Clarity Denim panelen ( (productie Taiwan), voor projecten
De merken hebben poly kristallijn silicium zonnecellen met blank aluminium lijst ).

Weet niet of iemand hier ervaring mee heeft ?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

kwaliteit maakt niet zo veel uit, je huurt ze immers!!

tegelijk, de woningbouw zal geen zooi willen...

kijk wel goed naar je huurkontrakt, staat er bijvoorbeeld in als er langer dan........ niet geleverd word geen huur betalen?

je bent nu nog niet verplicht een slimme meter te laten plaatsen, hou dat zo lang mogelijk af, zeker als je panelen laat plaatsen, in de toekomst zal het salderen er anders gaan uitzien en met een draaischijfmeter heb je daar dan geen "last" van...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Tja met die draaischijfmeter kun je straks niet meer salderen. Klinkt anders dan er geen last van hebben.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vind het zelf ook wel een prettig idee dat je voor een klein deel zelfvoorzienend bent qua energie met zonnepanelen. Voor die 180 euro per jaar krijg je veel terug..

Wekken ze ook stroom op bij volle maan?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door de auditu »

Hawk-Eye schreef:
27 jan 2020 14:25
kwaliteit maakt niet zo veel uit, je huurt ze immers!!

tegelijk, de woningbouw zal geen zooi willen...

kijk wel goed naar je huurkontrakt, staat er bijvoorbeeld in als er langer dan........ niet geleverd word geen huur betalen?

je bent nu nog niet verplicht een slimme meter te laten plaatsen, hou dat zo lang mogelijk af, zeker als je panelen laat plaatsen, in de toekomst zal het salderen er anders gaan uitzien en met een draaischijfmeter heb je daar dan geen "last" van...
Ben benieuwd hoe de overheid dan omgaat met deze "ongelijkheid". Het kan toch niet zo zijn dat er daardoor een verschil in terugleververgoeding ontstaat, anders dan het verschil van de energieleveranciers.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Daarom moeten alle ferrarismeters verdwijnen. Deze worden vervangen door meters met een teruglever telwerk. Dit hoeven geen slimme meters te zijn.

marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door marc1766 »

Een draaischijf kun je nog een paar jaar behouden en weigeren voor slimme meter, maar uiteindelijk moet iedereen er aan geloven, en als je nu weigert kun je straks tussen de € 70-€ 75 betalen voor aansluiten slimme meter.

Ik zou heel graag willen weten wat de servicekosten na die 10 jaar bedragen? De 1e 10 jaar zal er niks gebeuren, maar na die tijd kan de omvormer het zomaar begeven, dat zijn dan weer kosten voor de woningstichting, en dan is het de vraag of die doorberekend worden.

Ik zelf heb 20 panelen rekening gehouden is met rendementsverlies over de jaren, wel met optimizers en dan heeft het geen invloed als er op 1 paneel schaduw is, de rest blijft dan max stroom leveren

Of het financieel interessant blijft is de grote vraag met de salderingregeling die over enkele jaren afgebouwd gaat worden, samen met de prijs voor stroom welke omlaag is gegaan, en in de toekomst misschien nog verder daalt om mensen meer stroom te willen laten gebruiken en minder gas.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

marc1766 schreef:
27 jan 2020 19:02
Een draaischijf kun je nog een paar jaar behouden en weigeren voor slimme meter, maar uiteindelijk moet iedereen er aan geloven, en als je nu weigert kun je straks tussen de € 70-€ 75 betalen voor aansluiten slimme meter.
Het bekende onzin-argument. Waarom zou je er straks voor moeten betalen?

Damper
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2020 13:55

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Damper »

Zover ik het weet ben je niet verplicht en mag je de slimme meter weigeren. ( dus tot zover een weetje voor iedereen ).
Maar wil je de slimme meter later alsnog dan moet je inderdaad een vergoeding van 75 euro betalen.
Maar mocht het zover komen dat het verplicht gaat worden dan moeten ze het vervangen en wordt het kosteloos vervangen ondanks de eerdere weigering omdat het een verplichting is en geen keuze meer.

Ik heb de slimme meter vorig maand nog geweigerd. Er staat wel in de folder/brief, mocht er nog geen slimme meter er in zitten dan wordt het huidige meter vervangen door een slimme..welke ik dus ook weer ga weigeren omdat het simpelweg niet verplicht is.

Damper
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2020 13:55

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Damper »

Over dat salderen..is het niet verstandiger om gewoon opgewekte energie zelf te gebruiken ?
Wij gebruiken 3000kwh, stel wij wekken 1500kwh energie..3000-1500 = 1500 wat ik bij de energieleverancier moet inkopen, dus dat ik dan gewoon jaarlijks 1500 inkoop en de opgewekte 1500 zelf gebruik.
Dan is salderen niet meer belangrijk voor mij, of zie ik het verkeerd ?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat is salderen. Dat verdwijnt dus.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Theotrucker schreef:
28 jan 2020 14:00
Dat is salderen. Dat verdwijnt dus.
Klopt, maar daar komt een terugleversubsidie voor terug https://www.energieleveranciers.nl/blog ... g-in-2020/
Vanaf 2023, dus men kan nu nog een paar jaar profiteren van de oude regeling.
De terugleversubsidie zal waarschijnlijk ongunstiger zijn maar toch...
Die subsidie vereist dan wel de aanwezigheid van een slimme meter.

@Damper: er komt ongetwijfeld nog wel eens een aanbod voor een gratis slimme meter voorbij.
Met het oog op de toekomst zou ik daarop ingaan.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die terugleversubsidie zal vermoedelijk uitkomen op een korting van ca 5 cent. Je levert terug voor ca 5 cent. Daarna s'avonds en s'winters betaal je weer minimaal 25 cent met inbegrip van de energiebelasting en btw. Dit hele circus kan pas opgestart worden als er geen ferrarismeters meer zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door kweenie »

[*]
Theotrucker schreef:
28 jan 2020 14:00
Dat is salderen. Dat verdwijnt dus.
Als je die eerste 1500 zelf direct gebruikt, dan is dat dus geen salderen.

Volgens mij is het bij de meeste mensen wel zo dat ze ongeveer de helft direct zelf verbruiken en de helft terugleveren. En met de besparing op die geldt die je zelf verbruikt (en dus niet meer hoeft te kopen) zullen veel mensen op termijn de panelen al wel ongeveer terugverdienen. Wat je voor de andere helft terugkrijgt is dan mooi meegenomen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar dan moet je die stroom dus gaan gebruiken tussen ca 10 en 19 uur op zonnige dagen tussen mei en september.
Mijn panelen zijn inmiddels betaald. Ik ga er van uit dat als salderen is afgeschaft mijn voorschot van nu € 30 per maand naar minstens € 150 zal gaan. Je moet wat overhebben voor het klimaat, ik bedoel voor de staat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Theotrucker schreef:
28 jan 2020 20:11
Maar dan moet je die stroom dus gaan gebruiken tussen ca 10 en 19 uur op zonnige dagen tussen mei en september.
Wel iets langer. Ook in de maanden ervoor een erna is er in de middag wel opbrengst. Maar inderdaad is het dan handig om overdag redelijk wat te gebruiken. Dat zijn trouwens ook de momenten waarop ik zelf grote energieverbruikers zoals wasmachine en droger vaak gebruik.

Uiteraard gaat dit vooral op als de panelen een aanvulling zijn, en gaat het niet op als je het dak zo vol hebt dat je meer produceert dan verbruikt.

Damper
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2020 13:55

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Damper »

Zojuist hebben wij het geaccepteerd en een krabbel gezet onder het contract.
De panelen zouden 2150kwh leveren maar vanwege een schaduw van een boom gaat er 8% verlies van af, dus gaat het 1850kwh opleveren waar ik wel tevreden mee ben.

Wel komt er een slimme meter want dat was een verplichting met het aacpeteren van de panelen door de woonstichting, maar ach..dat nemen wij dan maar voor lief aan.

Bedankt aan iedereen die de moeite nam om te reageren.

Fijne dag!

Gesloten