LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Coot_je
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2012 22:19

ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door Coot_je »

Beste medegedupeerde.

Heb gisteren een brief van de ABN AMRO ontvangen betreffende een verhoging van de "vaste" opslag van mijn Euribor 1 maands hypotheek

Volgens deze brief mag de ABN dit doen volgens de voorwaarden van mijn hypotheek.
Als ik citeer uit deze voorwaarden hfdst 4.1.4 ".... De bank is bevoegd de opslag te wijzigen. Over die wijziging zult u op voorhand schriftelijk geïnformeerd worden..."
Toen ik dit las dacht ik... Dit gaat niets worden... Heb uiteindelijk voor akkoord getekend, ook voor de voorwaarden.

Ben echter niet van plan om het hierbij te laten zitten.

Na een hoop gespeur op Google kwam ik onderstaande jurusprudentie tegen, een uitspraak van de kifid van januari 2012. Soortelijk geval maar dan met een andere bank.

http://www.kifid.nl/fileupload/jurispru ... 012-08.pdf

De "particulier" wordt hier in het gelijk gesteld.
Het enigste wat me tegenstaat is dat er volgens de offerte en voorwaarden hier wordt gesproken over een VASTE opslag. Dit is in mijn stukken nergens terug te vinden. Is me wel verteld tijdens de gesprekken. Het enige variabele deel is de euribor rente.
Al met al denk ik dat we met deze uitspraak wel sterk staan.

Vraag me trouwens af als de economie over een aantal jaren weer aantrekt, de ABN dan weer zo'n briefje stuurt dat ze het percentage weer verlagen naar 1%..... Maar dat zal wel niet... Ben ECHT niet van plan de komende 27 jaar 1% meer te gaan betalen...

Ben benieuwd wat jullie vinden van deze waardeloze actie en of we iets kunnen met de gerechtelijke uitspraak.

Marco van de Laar
Laatst gewijzigd door Coot_je op 28 apr 2012 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

rolade013
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 apr 2012 08:51

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door rolade013 »

ABN-AMRO Bank verhoogd euribor opslag tarief met 100%

Het is ronduit schandalig, 100% stijging... En dan moeten wij vertrouwen hebben/houden in deze bank als financieel partner... Het lijkt wel de politiek, ' waar kunnen we nu geld vandaan halen'.

Dat moet ik eens bij mijn klanten doen, dan heb volgende week geen werk meer en kan de bank zijn geld uit het faillisement halen.... Daar worden we blij van.

Waar zijn de banken nu ze overeind worden gehouden door de overheid?
Waar blijft ons belastinggeld?
Wanneer gaan de banken de steun doorgeven aan de consument?

Deze actie zet bij mij in elk geval een streep door het hele vertrouwen in deze bank...!

Als we actie kunnen ondernemen (gerechtelijk of niet) ik doe mee...
Goede link: http://www.kifid.nl/fileupload/jurispru ... 012-08.pdf

AndreStr
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2012 10:42

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door AndreStr »

Ook wij hebben de brief van ABN Amro ontvangen waarin men een verhoging van 100% op onze vaste toeslag aankondigt.
Dit alles omdat het lenen van geld duurder zou zijn dan de opbrengst van onze hypotheek.
Euribor is het rente tarief waartegen een groot aantal Europese banken elkaar leningen in euro's verstrekken. Het Eurobor tarief wat wij betalen zou dus kostendekkend moeten zijn wat betreft de kosten die de ABN Amro maakt, de verhoging van ABN Amro betreft dus enkel de interne kosten van de bank! Waarom heeft de bank jaren voor 1% alles kunnen afhandelen en waarom kan dat nu ineens niet meer?
Zijn er mensen die weten hoe we hier (collectief?) bezwaar tegen kunnen maken?

rolade013
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 apr 2012 08:51

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door rolade013 »

Wie heeft er een rechtsbijstandsverzekering, aan wie dit voorgelegd kan worden...?

mstramrood
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2012 11:01

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door mstramrood »

Ik heb de brief gisteren ook ontvangen en gelijk al een klacht ingediend bij ed afzender mevrouw ten Have. Dit kan een eerste stap voor iedereen zijn in een gemeenschappelijke actie.

Ik heb haar aangegeven dat de argumentatie niet klopt, de brief bol staat van de arrogantie en dat het lijkt alsof ABN AMRO zich op geen enkele manier bekommert om haar klanten. Met name de zinsnede "Wij snappen dat dit erg vervelend voor u is" spreekt voor mij boekdelen.

Ik ben voornemens om hier een hele grote zaak van te gaan maken, omdat een verdubbeling van een opslag echt buiten elke proportie is. Ik ben erg benieuwd of ABN AMRO op dit moment op dit soort publiciteit zit te wachten.

Fred Dirkse
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2012 11:05

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door Fred Dirkse »

Zijn er mensen die vanaf Fortis met euribor komen. Ik heb dat namelijk en kan in mijn voorwaarden niet vinden dat ze de opslag mogen verhogen. tevens heb ik bij de overgang naar ABN een brief gekregen dat zij de afspraken van Fortis zullen respecteren. Neem aan dat ze die dan ook niet zomaar mogen schenden. Wellicht proberen ze die 2% in te zetten en dan vervolgens te settelen op 1,5% zodat we dan wel overstag gaan. ben benieuwd

mstramrood
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2012 11:01

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door mstramrood »

Ik heb de brief er nog eens op nagelezen en hier staat ook een feitelijke onjuistheid in. Er wordt geschreven dat de hypotheek gebaseerd is op de 1-maands Euribor terwijl ik zelf de 3-maands Euribor betaal. Dit is wel een hele interessante, omdat dit zou betekenen dat ik al enkele jaren veel te veel betaal.

rolade013
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 apr 2012 08:51

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door rolade013 »

...volgens mij behouden ze een opslag van 1,2% op de 1-maands Euribor.

Coot_je
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2012 22:19

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door Coot_je »

Vandaag al mijn spullen mee naar mijn werk genomen en voorgelegd bij iemand hier intern welke alle juridische zaken behandeld. Hij gaat voor mij een brief voorbereiden welke ik als bezwaar kan sturen naar de ABN.

Blijft ook uit de website van het Kifid dat dit de eerste stap is welke je zoiezo zelft dient te nemen, bezwaar aantekenen.

Coot_je
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2012 22:19

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door Coot_je »

@rolade013
Ik heb zelf 1 maands euribor + 1%
Deze gaat volgens de brief 1% omhoog, naar 2%

AndreStr
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2012 10:42

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door AndreStr »

Wij hebben zojuist officieel bezwaar aangetekend bij de ABN Amro, verstandig om te doen. Zo laat iedereen horen dat hij/zij het er niet mee eens is!
Verder is de argumentatie in de brief gewoon aantoonbaar niet juist. Men mag dan wel een verhoging doorvoeren maar of een rechter een verhoging van 100% billijk vindt valt nog maar te bezien.
Het Euribortarief is namelijk het tarief waarvoor ABN Amro het geld kan inkopen. Een verhoging van de opslag is dus puur en enkel een verhoging van de marge!
Wij hebben in ieder geval ook onze rechtbijstandsverzekering (DAS) hiervan op de hoogte gesteld. Wellicht dat die het wanneer meer mensen het daar aanmelden collectief willen aanpakken!
Vraag wel om een dossier nummer wanneer je de klacht bij ABN Amro aanmeldt! Je krijgt dan in ieder geval een bevestiging dat je bezwaar hebt gemaakt. Altijd handig als achteraf een regeling wordt getroffen met alleen de mensen die bezwaar hebben aangetekend!

AndreStr
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2012 10:42

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door AndreStr »

rolade013 schreef:Wie heeft er een rechtsbijstandsverzekering, aan wie dit voorgelegd kan worden...?
Wij dus. Mochten mensen een klacht wensen te deponeren bij de ABN ons dossier nummer is 58700470. Als iedereen verwijst naar dezelfde argumentaties staan we sterker. Verder zal ik via deze site iedereen op de hoogte houden van het antwoord van onze rechtsbijstandverzekering.
Wij hebben inmiddels op Facebook een groep aangemaakt "Bezwaar opslag Euribor hypotheek van ABN Amro. Wellicht als iedereen zich daar aanmeldt dat we de zaak nog groter onder de aandacht kunnen brengen!

Coot_je
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2012 22:19

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door Coot_je »

Goed bezig Andre.
Hoop dat hier met z'n allen iets mee kunnen bereiken!

AndreStr
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2012 10:42

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door AndreStr »

Zaak om het nu dus zo breed mogelijk bekend te maken. Facebook is hier goed geschikt voor! Zoek dus even naar de groep "Bezwaar opslag Euribor hypotheek van ABN Amro." (eventueel via mijn account: Andre Streefkerk)
Das rechtsbijstandsverzekering komt binnen 5 dagen met een antwoord.
We houden iedereen op de hoogte.

rolade013
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 apr 2012 08:51

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door rolade013 »

...ik heb ook al de klacht ingediend...

rolade013
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 apr 2012 08:51

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door rolade013 »

voorbeeldje...

aan Nathalie ten Have, Directeur Marketing Preferred Banking.

Wat tref ik gister aan in mijn brievenbus? Een schrijven van de ABN AMRO bank met de mededeling dat de opslag op de Euribor rente wordt verhoogd met 1%. Dat is ongeveer gelijk aan 100% verhoging van de opslag.

Als ik als ondernemer mijn tarief opeens met 100% verhoog, dan kunt u binnenkort uw geld uit een failliete boedel komen terugvorderen.

Uw bank wordt al ondersteund door de staat, met als achterliggend doel de financiële mogelijkheden voor de consumenten en ondernemingen te stabiliseren.
Niets van dit is waar uw bank voor staat. De financiële steun voor uw bank en de ruimte die u krijgt de financiële markt soepel te houden, steekt u in eigen zak.

De beredenering in de brief is me niet helemaal duidelijk.
Quote: 'Wij vinden het belangrijk dat onze klanten een eerlijke rente betalen voor hun hypotheek'.
- Wat is er dan niet eerlijk aan...?
- Kunt u een overzicht geven van eerlijke en niet eerlijke rentes/tarieven, of wilt uw bank de sociale ongelijkheid delen tussen lange-renteperiodes en korte-rentepriodes...? Betalen de hypotheken met lange renteperiodes wel een eerlijke rente?

Quote: 'Doordat de economie de laatste jaren sterk is veranderd, is het voor ons al langere tijd duurder om geld te lenen...'
- Hoezo is het voor uw bank duurder...? U betaald toch de Euribor rente om het geld te lenen.
- Dan gaat het om de interne marge/kosten. U verdubbeld van de een op de andere dag uw marge op een product. De interne kosten zijn in de laatste paar jaren toch niet met 100% gestegen. Dan had uw bank dit product nooit tegen deze tarieven in de markt gezet. Gaat u de opslag op lange renteperiodes ook verhogen...?

We zijn deze hypotheek aangegaan met het variabele van de Euribor rente, met een vaste bankopslag, niet met een variabele bankopslag. De bankopslag is een vaste opslag en dus VAST voor de looptijd van het product.

Als laatste. Bij welk tarief krijgen wij de garantie dat de opslag weer gaat zakken als de Euribor omhoog gaat. Deze stijging van de opslag heeft geen enkele gegronde reden, is buiten proporties en mag in deze vorm niet plaatsvinden.

Hoe denkt u dat u mijn vertrouwen in uw bank kunt behouden met deze prijsactie..?

Deze brief kunt u dus beschouwen als een officieel bezwaar tegen deze verhogen.

rjberenschot
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2012 12:46

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door rjberenschot »

Is het mogelijk dat er een brief beschikbaar komt die iedereen kan gebruiken?

ehemmes
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2012 12:59

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door ehemmes »

Wij hebben ook een oorspronkelijke Fortis hypotheek. Vandaag DAS Rechtsbijstand ingeschakeld.


Andreh6
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2012 14:20

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door Andreh6 »

Ik betaalde sinds April 2009 al een opslag van 1,3% Volgens mij ben ik dus al die tijd al 0,3 % "genaaid". De brief nog niet gehad maar die zal vandaag of morgen wel binnen komen. Ik sluit me aan bij de FB groep en zal zodra de brief binnen is bezwaar maken.
Misschien handig als iemand met juridische kennis een brief opstelt die iedereen als basis kan gebruiken. Samen staan we sterker.
Als we bij ons op de zaak de prijs van ons product 100% verhogen bestaan we morgen niet meer. Schande

Gesloten