LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies rentevaste periode spaarhypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Spikkel33
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 feb 2013 14:11

Advies rentevaste periode spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Spikkel33 »

Beste allemaal,

Ik ben een complete leek op hypotheekgebied en zou graag wat advies willen.

Wij hebben een hypotheek die bestaat uit een deel spaar en een deel aflossingsvrij. De rentevaste periode (10 jaar) van de spaarhypotheek loopt 1 maart 2019 af. Wij hebben een aanbod gekregen voor 10 jaar vast tegen een rente van 2,1%. Onze maandlasten gaan hiermee 182 euro naar beneden. In eerste instantie waren wij hier erg blij mee, want wie wil er nou geen lagere maandlasten :D
Maar nu ben ik hier eens wat aan het rondlezen en begrijp ik dat we eigenlijk helemaal niet zo blij moeten zijn met die lagere rente, maar beter voor een hogere rente kunnen kiezen.

Nu heb ik zelf drie opties bedacht:
1. we gaan "gewoon" akkoord met het voorstel en zetten de rente 10 jaar vast.
2. we gaan voor een rentevastperiode van 20 jaar tegen 2,990% rente. Ik heb alleen geen idee hoe ik uit moet rekenen hoe hoog het spaarbedrag dan gaat worden. Het rentebedrag gaat dan iets omhoog ten opzichte van 10 jaar vast, maar het spaargedeelte omlaag waardoor we denk ik niet ver van die 182 euro verschil af gaan zitten. En de belastingaftrek zal iets hoger zijn. Of maak ik hierin een denkfout?
3. we zetten de rente vast voor 3 jaar tegen 1,6% rente.