LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aflos nota hoger dan verwacht

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
P.slokker
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jun 2010 16:33

Aflos nota hoger dan verwacht

Ongelezen bericht door P.slokker »

Om de verbouwing aan onze woning te financieren hebben wij besloten om onze hypotheek te verhogen. Hiervoor hebben wij een advieskantoor ingeschakeld en deze hebben een uitgebreid adviesrapport opgesteld.
Naar aanleiding van dit adviesrapport zijn zij aan de slag gegaan om de hypotheek over te sluiten. So far so good.
Tot we de afrekening van de notaris kregen waaruit blijkt dat de aflos boete van onze huidige hypotheek ineens 3000 euro hoger is waardoor we onverwachts een flink bedrag ineens moeten betalen in plaats van dat we de kosten van de verbouwing over langere tijd uitspreiden zoals ons doel is.

Is dit een normale gang van zaken? De adviseur gaf als reden dat dit komt doordat de hypotheekrente verder is gedaald en dat de aflos boete daardoor omhoog gaat.

Persoonlijk vind ik dit slordig en wilde ik dit soort situaties juist voorkomen door over te sluiten met behulp van een adviseur, maar op dit moment heb ik het gevoel dat we de oversluiting beter zelfstandig hadden kunnen doen om zo het honorarium van de adviseur uit te sparen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aflos nota hoger dan verwacht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, een berekening van boeterente bij vervroegd aflossen is altijd een momentopname en afhankelijk van de actuele rentestand. Hoeveel tijd zit er tussen de berekening en de daadwerkelijke aflossing? Heb je deze eis jouwerzijds ook expliciet besproken met de adviseur?

P.slokker
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jun 2010 16:33

Re: Aflos nota hoger dan verwacht

Ongelezen bericht door P.slokker »

Moneyman schreef:
22 feb 2021 14:33
Tsja, een berekening van boeterente bij vervroegd aflossen is altijd een momentopname en afhankelijk van de actuele rentestand. Hoeveel tijd zit er tussen de berekening en de daadwerkelijke aflossing? Heb je deze eis jouwerzijds ook expliciet besproken met de adviseur?
Het tijdsbestek tussen aanvraag boete berekening en afrekening Notaris is maximaal 1 maand, alles ging redelijk vlot. Wij hebben de eis niet expliciet besproken met de adviseur maar wel zo voorgespiegeld in het adviesrapport.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aflos nota hoger dan verwacht

Ongelezen bericht door Moneyman »

OK, dus ondanks dat je "dit soort zaken wilde voorkomen", heb je het niet besproken met de adviseur. En desondanks denk je dat je het zelf beter had gekund. Bijzonder.

Wat bedoel je concreet met "wel zo voorgespiegeld in het adviesrapport"? Ik kan me niet voorstellen dat er niet op de een of andere manier in het rapport staat dat het een momentopname is.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Aflos nota hoger dan verwacht

Ongelezen bericht door JozJan »

Bovendien, als je dit zelf zou hebben gereld (als je dat al was gelukt), dan had je met hetzelfde probleem gezeten.
De eerste aflos nota was een pro forma aflosnota. Daarop staat dat de daadwerkelijke vergoeding bij vervoegde aflossing anders uit kan vallen. En inderdaad, als de rente daalt dan wordt de vergoeding hoger. Stijgt de rente dan wordt die vergoeding lager.

Is de hypotheekrente ook bij je nieuwe (?) geldverstrekker gedaald? Want dan daalt je maandlast over de nieuwe lening, dat is weer een voordeel.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aflos nota hoger dan verwacht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik had maar een verbouwingshypotheek afgesloten. Zonde van die boeterente.

P.slokker
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jun 2010 16:33

Re: Aflos nota hoger dan verwacht

Ongelezen bericht door P.slokker »

Moneyman schreef:
22 feb 2021 14:52
OK, dus ondanks dat je "dit soort zaken wilde voorkomen", heb je het niet besproken met de adviseur. En desondanks denk je dat je het zelf beter had gekund. Bijzonder.

Wat bedoel je concreet met "wel zo voorgespiegeld in het adviesrapport"? Ik kan me niet voorstellen dat er niet op de een of andere manier in het rapport staat dat het een momentopname is.
Dit specifiek heb ik niet besproken, anders had ik het wel geweten, maar je gaat naar de hypotheek adviseur om "ontzorgt" en niet verrast te worden.
Het staat er bij nader inzien wel in, inderdaad. En dergelijke situatie is blijkbaar niet te voorkomen. Hoe dan ook jammer.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aflos nota hoger dan verwacht

Ongelezen bericht door Moneyman »

P.slokker schreef:
22 feb 2021 15:59
Dit specifiek heb ik niet besproken, anders had ik het wel geweten, maar je gaat naar de hypotheek adviseur om "ontzorgt" en niet verrast te worden.
Maar ja, als jij naar een adviseur gaat, maar 'm niet vertelt welke wensen en zorgen je hebt, schiet het niet op natuurlijk.
P.slokker schreef:
22 feb 2021 15:59
Het staat er bij nader inzien wel in, inderdaad. En dergelijke situatie is blijkbaar niet te voorkomen. Hoe dan ook jammer.
Oftewel: je hebt niet alleen je wensen niet vertelt, je hebt de papieren er óók niet op gecheckt.

En dan toch de conclusie dat je het zelf beter had gekund...?

P.slokker
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jun 2010 16:33

Re: Aflos nota hoger dan verwacht

Ongelezen bericht door P.slokker »

JozJan schreef:
22 feb 2021 15:29
Bovendien, als je dit zelf zou hebben gereld (als je dat al was gelukt), dan had je met hetzelfde probleem gezeten.
De eerste aflos nota was een pro forma aflosnota. Daarop staat dat de daadwerkelijke vergoeding bij vervoegde aflossing anders uit kan vallen. En inderdaad, als de rente daalt dan wordt de vergoeding hoger. Stijgt de rente dan wordt die vergoeding lager.

Is de hypotheekrente ook bij je nieuwe (?) geldverstrekker gedaald? Want dan daalt je maandlast over de nieuwe lening, dat is weer een voordeel.
Dat laatste dan weer niet, dat is een offerte die je op een ander tijdstip bevestigt en is niet dat dagrente helaas.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Aflos nota hoger dan verwacht

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

P.slokker schreef:
22 feb 2021 15:59
Moneyman schreef:
22 feb 2021 14:52
OK, dus ondanks dat je "dit soort zaken wilde voorkomen", heb je het niet besproken met de adviseur. En desondanks denk je dat je het zelf beter had gekund. Bijzonder.

Wat bedoel je concreet met "wel zo voorgespiegeld in het adviesrapport"? Ik kan me niet voorstellen dat er niet op de een of andere manier in het rapport staat dat het een momentopname is.
Dit specifiek heb ik niet besproken, anders had ik het wel geweten, maar je gaat naar de hypotheek adviseur om "ontzorgt" en niet verrast te worden.
Het staat er bij nader inzien wel in, inderdaad. En dergelijke situatie is blijkbaar niet te voorkomen. Hoe dan ook jammer.

Om welke tussentijdse rentedaling gaat het en over welke hypotheekschuld/rest-RVP werd die berekend? Overigens hoef je voor "ontzorging" niet naar een hypotheekadviseur te gaan, blijkt eens te meer.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Aflos nota hoger dan verwacht

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

P.slokker schreef:
22 feb 2021 16:02
JozJan schreef:
22 feb 2021 15:29
Bovendien, als je dit zelf zou hebben gereld (als je dat al was gelukt), dan had je met hetzelfde probleem gezeten.
De eerste aflos nota was een pro forma aflosnota. Daarop staat dat de daadwerkelijke vergoeding bij vervoegde aflossing anders uit kan vallen. En inderdaad, als de rente daalt dan wordt de vergoeding hoger. Stijgt de rente dan wordt die vergoeding lager.

Is de hypotheekrente ook bij je nieuwe (?) geldverstrekker gedaald? Want dan daalt je maandlast over de nieuwe lening, dat is weer een voordeel.
Dat laatste dan weer niet, dat is een offerte die je op een ander tijdstip bevestigt en is niet dat dagrente helaas.

Vreemd dat de hypotheekadviseur daar niet op heeft gewezen, veelal is dagrente een optie bij nieuwe hypotheken. Nog vreemder vind ik de aflosboete terwijl de wens was een hypotheekverhoging (?), geen oversluiting!!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aflos nota hoger dan verwacht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fiesiekus schreef:
22 feb 2021 18:11
[Overigens hoef je voor "ontzorging" niet naar een hypotheekadviseur te gaan, blijkt eens te meer.
Wel als je, zoals TS, zelf niet de benodigde kennis hebt.
Fiesiekus schreef:
22 feb 2021 18:14
Nog vreemder vind ik de aflosboete terwijl de wens was een hypotheekverhoging (?), geen oversluiting!!
Daar moet je huidige hypotheek daar natuurlijk nog wel ruimte voor bieden. Los daarvan kan dit prima de goedkoopste oplossing geweest zijn.

Gesloten