LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aflossingsvrij naar banksparen onmogelijk

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
naber
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 nov 2012 22:02

Aflossingsvrij naar banksparen onmogelijk

Ongelezen bericht door naber »

Omdat wij voor ons aflossingsvrij deel van de hypotheek willen sparen, willen wij een bankspaar hypotheek hiervoor af te sluiten. Daarnaast willen we dan gelijk onze huidige spaarhypotheek ook overzetten naar banksparen.

31 december is de laatste dag is om dit voor elkaar te krijgen zoals het kabinet heeft besloten.
Onze tussenpersoon gebeld, maar nu blijkt dat ik al te laat ben.
De hypotheekmaatschappij, Aegon, haalt het niet meer.

Alleen als we onze bestaande spaarhypotheek overzetten (fiscaal blijft dit hetzelfde) is het wel mogelijk om dit over te zetten. De tussenpersoon heeft aangegeven dat dit ook tot april mogelijk is.

Is dit nu niet een beetje vreemd.
Het kabinet waarschuwt iedereen voor restschulden.
Wij willen hier ook niet mee blijven zitten dus willen we ons aflossingsvrij deel ook gewoon aflossen.
Het kabinet geeft burgers hier tot 31 december voor.
Maar nu houdt de hypotheekverstekker dit eigenlijk tegen.

Vereniging eigen huis heeft het kabinet al gevraagd om deze termijn een half jaar te verlengen.
Ik hoop dat dit doorgaat.

Zou ik er iets aan kunnen doen zodat mijn hypotheek toch overgezet wordt?
Is de hypotheekverstrekker niet verplicht om mij hierin te helpen? (de termijn is tot 31 dec)

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Aflossingsvrij naar banksparen onmogelijk

Ongelezen bericht door Lisare »

AEGON heeft aangegeven dat onderhandse omzettingen tot 01-12-2012 kunnen worden ingediend.

Aanvragen die na 01-12-2012 binnen komen zullen dit jaar niet meer in behandeling worden genomen.

U tussenpersoon heeft dus nog tot en met vrijdag de tijd om de omzetting aan te vragen (hij kan dit digitaal doen).

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Aflossingsvrij naar banksparen onmogelijk

Ongelezen bericht door bprosman »

Is de hypotheekverstrekker niet verplicht om mij hierin te helpen? (de termijn is tot 31 dec)
Het veranderen van een hypotheekvorm kost gewoon tijd, er zullen best een 'wat meer dan gemiddeld' aantal aanvragen liggen en ik denk dat bankmedewerkers tussen/rond kerst en oud-nieuw ook vrij willen zijn , wat dat betreft zijn bankmedewerkers net mensen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aflossingsvrij naar banksparen onmogelijk

Ongelezen bericht door kweenie »

De geldverstrekkers zijn ook met handen en voeten gebonden aan alle eisen die de wet en toezichthouders aan ze stellen, met name op het gebied van de zorgplicht. Ze zullen je dossier dus niet even snel tussendoor kunnen afhandelen, ze moeten er echt goed naar kijken en dat kost tijd. En zeker nu zo veel mensen nog snel voor 1-1-2013 veranderingen in de hypotheek willen doorvoeren, ontstaan er flinke wachtlijsten en stapels dossiers die nog moeten worden afgehandeld.

En ze kunnen natuurlijk ook niet 'even' een blik uitzendkrachten inhuren, omdat het niet alleen gaat om simpel administratief werk, maar juist ook om de inhoudelijke beoordeling. Dat moet zorgvuldig gebeuren en kost veel tijd. Wees blij dat ze het in elk geval aangeven dat er waarschijnlijk geen tijd genoeg voor is, dat lijkt me beter dan dat ze je dossier half januari afhandelen en je alsnog geen oplossing hebt.

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: Aflossingsvrij naar banksparen onmogelijk

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Eigenlijk precies dezelfde problematiek als het spaarloon 'trucje' van een tijdje terug. Banken en adviseurs kunnen gewoonweg niet garanderen dat ze het op tijd afkrijgen als je niet aan hun deadlines voldoet.

Ze zijn dus in feite alleen maar duidelijk om problemen en teleurstellingen te voorkomen.
Vergeet ook niet dat dossiervorming en controle behoorlijk lang kan duren, en dat de consument ook bijna geen tijd meer heeft om bijvoorbeeld werkgeversverklaringen en taxaties op tijd te verkrijgen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Aflossingsvrij naar banksparen onmogelijk

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Waarom ga je niet de aflossingvrijehypotheek aflossen met het bedrag dat anders in de bankspaarregeling zou stoppen? Dan los je om te beginnen al direct af (i.p.v. na afloop) en het scheelt een hoop administratief gedoe. Je mag jaarlijks minimaal 10% van de aflossingvrije lening aflossen zonder kosten (en bij sommige geldverstrekkers zelfs tot 20% boetevrij).

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Aflossingsvrij naar banksparen onmogelijk

Ongelezen bericht door crazyme »

DEN HAAG - Huizenbezitters krijgen meer tijd om hun bestaande aflossingvrije hypotheek om te zetten in een spaar- of beleggingshypotheek.

De termijn wordt verlengd tot 1 april volgend jaar. Minister Stef Blok (Wonen en Rijksdienst) heeft dat vrijdag aan de Eerste Kamer laten weten in antwoord op vragen die hem daarover eerder waren gesteld.

Aanvankelijk konden aflossingsvrije hypotheken nog tot en met 31 december worden omgezet. De vereniging Eigen Huis had aangedrongen op een langere termijn, omdat de toeloop bij de banken te groot was om alle aanvragen voor die tijd te kunnen afhandelen.
Bron : nu.nl

naber
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 nov 2012 22:02

Re: Aflossingsvrij naar banksparen onmogelijk

Ongelezen bericht door naber »

Bedankt voor jullie reacties.

We hebben 28 november de aanvraag gedaan bij Aegon en zoals Lisare vertelde zou alles dat voor 1 december is aangevraagd meegenomen worden. Gisteren kregen we te horen dat dit inderdaad is gebeurt.
Echter nu is deze haast niet meer geboden omdat we tot 31 april hebben.

De tip van GJvdZ om het deel af te lossen neem ik zeker mee in onze overweging.
Het enige dat ik nu kan bedenken is dat als we het aflossingsvrije deel overzetten in banksparen we meer profijt hebben van de hypotheekteruggave. Hoeveel dat scheelt wil ik wel eens weten.
Een voordeel van het aflossen is in ieder geval dat we kunnen aflossen wanneer het ons uitkomt.
Voor en nadelen zoals altijd.

Van de week gaan we het voorstel doorspreken bij de tussenpersoon. Ook laat ik hem het aflossen met hetzelfde bedrag eens doorrekenen.

Overigens zijn bij het overzetten geen werkgevers verklaringen, taxaties etc. nodig.
Dat medewerkers bij een bank vrij willen zijn tussen kerst en oud en nieuw...met als gevolg dat ik aankomende 25 jaar meer kosten heb dan als ik het na 1 januari doe....tja. Goede reden. Al werk ik dan ook.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aflossingsvrij naar banksparen onmogelijk

Ongelezen bericht door kweenie »

Kun je wel met je zelfde rentepercentage doorgaaan, of krijg je een andere en wellicht hogere rente? Dat zou je ook moeten meenemen in je overweging. En ga ook even na of er verder ook extra afsluit-/omzetkosten zijn verbonden aan het omzetten van je hypotheek en het stoppen van je spaarpolis. En houd er ook rekening mee dat in je huidige spaarhypotheek waarschijnlijk een overlijdensdekking zit 'ingebakken' en dat dat straks waarschijnlijk los zal moeten. Meestal zul je voor de bank toch een deel van de hypotheek moeten afdekken met een overlijdensrisicoverzekering. Het kan zijn dat een losse overlijdensrisicoverzekering duurder is dan de dekking binnen je spaarhypotheek.

Eigenlijk is de eerste vraag die bij mij opkomt dus de vraag of het niet eenvoudiger en misschien ook voordeliger is om simpelweg nog voor 1-1 of 1-4 het doelbedrag van je spaarhypotheek te verhogen. Of heb je meer redenen om je spaarhypotheek om te willen zetten?

naber
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 nov 2012 22:02

Re: Aflossingsvrij naar banksparen onmogelijk

Ongelezen bericht door naber »

Het percentage blijft hetzelfde. Er zitten wel kosten aan, maar die zijn te overzien.
Hoe het zit met de overlijdingsdekking ga ik navragen.

Ik wist niet dat het ook mogelijk was om een doelbedrag te verhogen. Ook dit ga ik navragen.

Door al jullie tips komen we in ieder geval goed voorbereid op het gesprek. Bedankt.

Gesloten