LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overbruggingshypotheek rente aftrekbaar van overwaarde?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
TBD
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2007 09:34

overbruggingshypotheek rente aftrekbaar van overwaarde?

Ongelezen bericht door TBD »

In verband met de aankoop van een nieuw huis, waar de overdracht van het bestaande huis een paar maanden later is, had ik een overbruggingshypotheek afgesloten. De rente hiervoor betaalde ik uit eigen zak en deze kan ik later aftrekken van de belasting.
Nu viel mij op dat bij de overdracht van het oude huis, op de afrekening van de notaris naast dat de overbruggingshypotheek werd afgelost, de laatste maand rente van de overbruggingshypotheek verrekent werd met de overwaarde die ik terug zou ontvangen via de notaris.
Mijn vraag is mag dat?

Want in dat geval wil ik de overige maanden rente van de overbrugginshypotheek, die ik uit eigen zak heb betaald, ook van de overwaarde aftrekken voordat ik dat in mijn berekening van de bijleen regeling ga meenemen.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: overbruggingshypotheek rente aftrekbaar van overwaarde?

Ongelezen bericht door particulier »

Wat de notaris heeft gedaan is juist heel gangbaar. Op het moment dat het oude huis is verkocht is er geen sprake meer van een lening met onderpand omdat het oude huis van eigenaar is verwisseld. De notaris maakt een afrekening: Als op dat moment nog rente betaald moet worden voor het krediet, trekt hij dat natuurlijk af van de ontvangen overwaarde. Het is natuurlijk een beetje onzin om eerst de overwaarde terug te boeken naar je rekening en vervolgens een rekening sturen voor de nog te betalen rente...

Omgekeerd komt ook voor. Wordt je oude huis voor minder verkocht zodat het hele overbruggingskrediet niet afgelost kan worden. Stel dat dat 20.000 euro is. Het overbruggingskrediet moet worden afgelost, je bent immers geen eigenaar meer van het huis. Heb je het geld niet, dan mag je bij Ome Dirk gaan lenen...

En watbetreft het laatste, het aftrekken van alle rente van de overwaarde? Wat wil je daarmee bereiken? De overwaarde wordt er niet kleiner door, dus voor de Bijleenregeling heeft het geen enkel effect. Namelijk op het moment dat het oude huis is verkocht, moet de overwaarde bepaald worden.

Gesloten