LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bank adviseert juridisch advies over restschuld bij woning

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Josine1988
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2017 13:47

Bank adviseert juridisch advies over restschuld bij woning

Ongelezen bericht door Josine1988 »

Dag allemaal,

Ik ga scheiden van mijn partner. We hebben samen een koopwoning. De hypotheek voor de woning bedraagt ongeveer € 130.000,-. Daarnaast hebben we de bij de woning een restschuld van een vorige woning van mijn partner meegefinancieerd van € 20.000,-. Zowel de restschuld als de hypotheek staan op onze beider namen. De waarde van de woning is (naar schatting) zo'n € 150.000,-. In het convenant hebben we vastgelegd dat mijn partner de hypothecaire leningen op zich neemt en dat ik word uitgesloten van deze leningen. Bij de bank geven ze nu aan dat we hier te makkelijk over denken en dat we juridisch advies zouden moeten verkrijgen. Concreet kunnen ze echter niet aangeven waar onze ideeën niet zouden kloppen. Zij hebben het erover dat ik uitgekocht moet worden, omdat er overwaarde is en dat met deze uitkoopsom de restschuld kan worden afgelost. Naar mijn idee komt dit op hetzelfde neer en worden de huidige hypotheek + restschuld weggestreept tegen de nieuwe hypotheek van man van € 150.000,-. Zo kan mijn partner in de woning blijven en kan ik zonder restschuld opnieuw beginnen.

Iemand een idee wat ik mis?

groet,
Josine

Nijogeth
Berichten: 9966
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bank adviseert juridisch advies over restschuld bij woning

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Uw ex is niet in staat een nieuwe hypotheek te krijgen vanwege de restschuld? Is dat geen mogelijkheid?

Overigens lijkt het me dat verkoop van de woning (aan uw ex) voor 150.000 de hypotheek van 130.000 volledig aflost en u en uw ex 20.000 euro over houden en dit gebruikt zal moeten worden om die schuld te betalen. In het convenant kan van alles staan, maar daar hoeft de bank niets mee te doen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bank adviseert juridisch advies over restschuld bij woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je gaat scheiden, en hebt dus toch al een advocaat (nodig). Wat is het probleem?

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bank adviseert juridisch advies over restschuld bij woning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat u in gemeenschap van goederen gehuwd bent, dus een overwaarde zie ik niet bij een hypotheek van € 150.000 en een waarde van € 150.000.

U kunt in het convenant wel opnemen dat het pand en de schulden naar uw a.s. Ex gaan, maar daar heeft de bank geen boodschap aan.

Blijkbaar heeft hij niet voldoende inkomen om met goedvinden van de bank die hele schuld alleen op zijn eigen naam te krijgen., zodat u van hoofdelijke aansprakelijkheid kan worden ontslagen. Want aan die schuld van € 20.000 zullen wel strenge voorwaarden hangen.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Bank adviseert juridisch advies over restschuld bij woning

Ongelezen bericht door arvandongen »

Josine1988 schreef:Iemand een idee wat ik mis?
Ja, een taxatierapport van de woning.
Het kan best zijn dat (de bank verwacht dat) jullie woning veel meer waard is dan € 150.000. Misschien dat de prijzen van woningen flink stijgen in de wijk waar jullie huis staat. Dan gooi je zomaar een goede belegging weg.

Als je je huis zou kunnen verkopen voor € 160.000, dan zou je de helft van de winst (=€ 5000) mislopen. Bij € 170.000 loop je € 10.000 EUR mis.
Voor dat bedrag kan je heel wat aardappelen, groente en wijntjes kopen.

adviseur1972
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:44

Re: Bank adviseert juridisch advies over restschuld bij woning

Ongelezen bericht door adviseur1972 »

Beste Josine,

Voor de scheiding definitief is (inschrijving bij de gemeente) kan een bank nog niets met de hypotheek, immers die staat nog op 2 namen.
Waar de bank aangeeft dat je een jurist nodig hebt, is voor het opstellen van het convenant (dit kan je ook via een mediator laten doen).

dit convenant dient via een advocaat ingediend te worden bij de rechtbank, waarna de scheiding wordt uitgesproken.

Ik begrijp dat jouw ex de woning en de hypotheken overneemt, en dat jij de woning verlaat.
Laat wel op voorhand toetsen of het uberhaubt mogelijk is dat hij de woning overneemt. Je kan wel afspreken dat hij dat doet, als zijn inkomen niet toereikend is om de hypotheek alleen te dragen zal de bank nog steeds niet akkoord gaan.

Gesloten