LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Sander72
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2019 10:05

Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door Sander72 »

Ik heb een bankspaakhypotheek (Spaargerust) bij Obvion.

Looptijd: 20 jaar;
Rentevastperiode: 20 jaar

Afgelopen jaren heb ik in de spaarpot die gekoppeld is aan de bankspaakhypotheek een aantal keer bijgestort. Zover dat de maximale bandbreedte bereikt is.

Gezien de jareneis is opgeheven zou ik deze hypotheek willen verkorten; daardoor komt er weer ruimte in de bandbreedte en kan ik weer extra inleg te doen. En zo ben ik eerder van mijn hypotheek af.

Echter is het volgens de medewerker van Obvion niet mogelijk om de looptijd van de hypotheek korter te maken dan de rentevastperiode. Maar dat kan ik in de voorwaarden niet terug vinden.
Ik mag volgens de voorwaarden wel 20% aflossen. Ik had gehoopt dat ik dan ook 20% van de looptijd mag afsnoepen, wat per saldo op het zelfde neer komt.

Iemand enig idee hoe het zit? Klopt het dat de looptijd niet korter mag worden dan de rentevastperiode? En op basis van welke regel in de voorwaarden is dat?

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04
Beste antwoord
Gekozen door Sander72

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

door Lady1234 » 08 mei 2019 17:04

Mk schreef:
08 mei 2019 16:57
Ik zie ook niet hoe verkorten van de looptijd ruimte zou geven in de bandbreedte? Je hoogste jaarinleg mag maximaal gelijk zijn aan tien keer de laagste maandinleg. De looptijd heeft daar niets mee te maken.
Maar als de looptijd korter zou worden, wordt automatisch de maandinleg hoger, wat dan weer effect zou hebben op de bandbreedte.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je tussendoor aflost is toch ook eerder het getal nul bereikt? Een hypotheek met een hoogte van 0 euro bestaat volgens mij niet. Zou je de laatste twee jaar nog nul per maand af moeten lossen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door kweenie »

Sander72 schreef:
08 mei 2019 10:17
Iemand enig idee hoe het zit? Klopt het dat de looptijd niet korter mag worden dan de rentevastperiode? En op basis van welke regel in de voorwaarden is dat?
Dit zit niet in de voorwaarden van de lening, maar in de voorwaarden van het opbouwproduct. Daarin kun je zien dat je bij deze hypotheek extra stortingen alleen mag gebruiken voor het verlagen van de maandelijkse spaarinleg. En dus niet voor het inkorten van de looptijd. Bij andere geldverstrekkers heb je die keus inderdaad wel, maar hier dus niet.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door criticus2 »

dan nu dus de verlaagde spaarinleg gaan gebruiken voor vervroegde aflossingen.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door Mk »

Ik zie ook niet hoe verkorten van de looptijd ruimte zou geven in de bandbreedte? Je hoogste jaarinleg mag maximaal gelijk zijn aan tien keer de laagste maandinleg. De looptijd heeft daar niets mee te maken.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mk schreef:
08 mei 2019 16:57
Ik zie ook niet hoe verkorten van de looptijd ruimte zou geven in de bandbreedte? Je hoogste jaarinleg mag maximaal gelijk zijn aan tien keer de laagste maandinleg. De looptijd heeft daar niets mee te maken.
Maar als de looptijd korter zou worden, wordt automatisch de maandinleg hoger, wat dan weer effect zou hebben op de bandbreedte.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door kweenie »

Mk schreef:
08 mei 2019 16:57
Ik zie ook niet hoe verkorten van de looptijd ruimte zou geven in de bandbreedte? Je hoogste jaarinleg mag maximaal gelijk zijn aan tien keer de laagste maandinleg. De looptijd heeft daar niets mee te maken.
Ruimte zit niet in de bandbreedte zelf, maar in het aantal stortingen en de tijd dat het spaargeld rendeert. Met een extra storting zonder de maandelijkse stortingen aan te passen ben je eerder bij je doelbedrag. En moet de looptijd dus ingekort worden.

Sander72
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2019 10:05

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door Sander72 »

Lady1234 schreef:
08 mei 2019 17:04
Mk schreef:
08 mei 2019 16:57
Ik zie ook niet hoe verkorten van de looptijd ruimte zou geven in de bandbreedte? Je hoogste jaarinleg mag maximaal gelijk zijn aan tien keer de laagste maandinleg. De looptijd heeft daar niets mee te maken.
Maar als de looptijd korter zou worden, wordt automatisch de maandinleg hoger, wat dan weer effect zou hebben op de bandbreedte.
Dit klopt. Mijn hypotheek was eerder 21 jaar. Ingekort naar 20 jaar. Daarmee ging mijn maandinleg omhoog, en kreeg ik ruimte in mijn bandbreedte. Waardoor ik nog weer een eenmalige extra storting/inleg heb kunnen doen in de spaarpot. Nu is mijn bandbreedte opnieuw bereikt.

Inkorten is dus wel degelijk mogelijk. Alleen stelt de medewerker van Obvion dat dit niet korter kan dan 20 jaar, vanwege de rentevastperiode van 20 jaar.
Dat is op zichzelf raar. Want op een aflossingsvrije hypotheek met 10 jaar rentevastperiode, en boetevrij aflossen van 20% per jaar, zou ik theoretisch die hypotheek in 5 jaar kunnen aflossen.

Blijft toch mijn vraag open staan, waarom ik wel van 21 naar 20 jaar kan inkorten, maar niet onder die 20 jaar. Ik kan dat niet terug vinden in de voorwaarden.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Sander72 schreef:
08 mei 2019 18:17

Blijft toch mijn vraag open staan, waarom ik wel van 21 naar 20 jaar kan inkorten, maar niet onder die 20 jaar. Ik kan dat niet terug vinden in de voorwaarden.

Dan doe je het toch gewoon? Punt is dat je fiscaal geen belemmering hebt, maar mogelijk wel boeterente moet betalen omdat je voortijdig je schuld aflost. Wellicht wil de bank dat niet en houden ze daarom aan de oorspronkelijke looptijd vast. Maar niets staat je in de weg om na (bijv.) 15 jaar te zeggen "ik beëindig de bankspaarrekening".

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts wil de bankspaarrekening helemaal niet beëindigen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Sander72 schreef:
08 mei 2019 10:17
I
Gezien de jareneis is opgeheven zou ik deze hypotheek willen verkorten; …………
……. En zo ben ik eerder van mijn hypotheek af.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Verkorten is niet hetzelfde als beëindigen. Want beëindigen is simpel. Gespaarde bedrag aanwenden voor aflossing en klaar, maar vergeet de boeterente niet.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door CB »

Als je 20% per jaar boetevrij mag aflossen, dan kun je toch in 5 jaar je hypotheek aflossen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lady1234 schreef:
08 mei 2019 23:09
Verkorten is niet hetzelfde als beëindigen. Want beëindigen is simpel. Gespaarde bedrag aanwenden voor aflossing en klaar, maar vergeet de boeterente niet.

Beëindigen vóór de afloopdatum is ook verkorten.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de Ts wil verkorten door op die bankspaarrekening te storten. En dat levert problemen op.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

CB schreef:
09 mei 2019 05:43
Als je 20% per jaar boetevrij mag aflossen, dan kun je toch in 5 jaar je hypotheek aflossen.


Ja, maar de vraag is nou net of dat aflossen kan met de opbrengst van de bankspaarrekening van TS. En dat kan niet in stappen van 20% per jaar, maar slechts in 1x. Maar wel voor de formele afloopdatum van de hypotheek. Met mogelijk boete. En dat wil de bnk niet; die verdienen meer aan een (aflossingsvrije) hypotheek die zo lang mogelijk doorloopt.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lady1234 schreef:
09 mei 2019 21:53
Maar de Ts wil verkorten door op die bankspaarrekening te storten. En dat levert problemen op.

Dat staat nergens. Er staat dat de maximale bandbreedte is bereikt, maar niet dat ie niet mag storten. Overigens, als ie een grens overschrijdt, wordt de BSP opgedoekt en is het doel ook bereikt: tegoed aanwenden om de schuld af te lossen. Er is dus geen probleem, behalve de bank.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat staat in de OP dat hij extra inleg wil doen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Bankspaarhypotheek inkorten, korter dan rentevastperiode

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lady1234 schreef:
09 mei 2019 22:28
Dat staat in de OP dat hij extra inleg wil doen.

Ja, maar dat is geen probleem hetgeen werd gepostuleerd.
Lady1234 schreef:
09 mei 2019 21:53
Maar de Ts wil verkorten door op die bankspaarrekening te storten. En dat levert problemen op.

Gesloten