LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beleggingshypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Buttonr
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 feb 2007 12:22

beleggingshypotheek

Ongelezen bericht door Buttonr »

Ik heb momenteel een beleggingshypotheek. Nu is de beurs behoorlijk aan het kelderen. Welke consequenties heeft dit voor onze financiële situatie?

Kopen ze nu meer aandelen voor minder geld, dus voor ons interessant, of is het heel nadelig?

Gaarne jullie oordeel of advies

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: beleggingshypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Het heeft voor- en nadelen.

Voordeel is dat ze inderdaad meer aandelen voor het zelfde geld kunnen kopen. Als je er vanuit gaat dat de koersen zich wel weer zullen herstellen voordat je je hypotheek moet aflossen, dan is het dus voordelig dat je nu meer aandelen kunt kopen. Helaas weet je natuurlijk nooit zeker wanneer de koersen zich zullen herstellen...

Nadeel is dat je meer premie voor de overlijdensrisicoverzekering moet betalen. Deze dekt nl. het gat tussen de opgebouwde waarde en de hypotheekschuld. Als je al de helft van je schuld aan aandelen had opgebouwd, dan had je nog maar een ORV voor 50% van de schuld nodig. Als de koersen bv. 20% dalen, dan heb je nu nog maar 40% van de schuld al opgebouwd, en moet de ORV dus ineens een gat van 60% van de schuld dekken.

Als je al veel had opgebouwd, heeft een koersdaling meer invloed op je waarde en dus op de benodigde dekking van de ORV. Had je nog maar weinig opgebouwd, dan valt dit effect wel mee en heb je er vooral veel voordeel van dat je nu goedkoop aandelen kunt kopen.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: beleggingshypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

korte termijn kan dit geen kwaad als de trend weer omhooggaat en koop je nu relatief goedkoop in daar weegt het negatieve element van de ORV niet tegenop, ikzelf ben ±8 jaar bezig en volg dit met de ORV maandelijks (sinds ±2 jaar) op mijn tegoed, ik heb bij mij geen premiewijziging van 1,- P.P. bij gezien maar wel koersverschillen van meerdere euro's.
De situatie verandert als dit een langdurige negatieve trend over enkele jaren wordt want dan komt je rendement op je belegging eventueel in gevaar, maar dat hangt ook met je samenstelling van je tegoed samen en dan is het misschien noodzakelijk om in te grijpen met wat wijzingingen in de stortingsmix of misschien "repareren" door te middelen (dit kan ook op verschillende manieren)
Wat dat betreft zijn dan meerdere mogelijkheden en kun je dat met je adviseur eens doornemen tzt als dit een langdurige zaak wordt.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: beleggingshypotheek

Ongelezen bericht door particulier »

Als je nog lang te gaan hebt met je hypotheek, zou ik me geen zorgen maken. Omdat je iedere maand nagenoeg een gelijk bedrag inlegt, koop je bij een dalende beurs steeds meer participaties. Als je dit lang volhoud, koop je de meeste participaties goedkoop, wat winst oplevert. Men gaat uit van 6 % gemiddeld per jaar. Maar ja, daar kan eens een daling van 25 % tussenzitten.

Heb je nog 20 jaar te gaan met je hypotheek, zou ik me geen zorgen maken. Ook al zou de beurs de volgende 3 jaar dalen. Moet je hypotheek over zeg 3 jaar of korter afgelost worden, dan zou ik het wel knap benauwd krijgen. Deze mensen moeten hun beleggingen defensiever gaan inrichten. Ofwel: Aandelenkapitaal afbouwen en meer in obligaties en deposito's.

Gesloten