LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beleggingsresultaat Florius Beleggingshypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
dickh001
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2020 21:21

Beleggingsresultaat Florius Beleggingshypotheek

Ongelezen bericht door dickh001 »

Beste lezers,

15 jaar geleden een beleggingshypotheek bij Floris afgesloten, waarbij een maandelijkse inleg vereist is welke is vastgesteld om na 30 jaar de hypotheek af te lossen. Bij afsluiten kon je kiezen uit een beperkte selectie van aandelen/obligatie op basis van je risicoprofiel (behoudend). Inmiddels is de selectie wat uitgebreid, maar nog zeer beperkt.

Inmiddels op de helft van de hypotheekduur en het behaalde rendement is 0,59%. Zelf ben ik een actieve amateur belegger en maak toch echt wel circa 3-6% rendement. Van beleggings experts bij Florius mag je toch verwachten dat zij dat ook realiseren.

Het behaalde rendement over 15 jaar is 0,59% (dat is nog voor de coronacrisis) . In dit tempo zal er slecht een fractie van de hypotheek over 15 jaar beschikbaar zijn voor aflossing.

Uiteraard kan ik hier nu rekening mee houden (en hoeft het straks geen probleem te zijn), maar vraag me af welke beleggingsstrategie wordt gevolgd, welke transacties daarbij zijn aangegaan. Ik krijg weliswaar elk kwartaal een beleggingsoverzicht, maar zie mijn inleg bijna verdampen.

Is er iemand met de zelfde uitdaging en heeft hier tips voor (niet extra aflossen, want dat doe ik al). Het gaat om de ontevredenheid over de beleggingsstrategie van Florius.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Beleggingsresultaat Florius Beleggingshypotheek

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

De kosten van dergelijke constructies kunnen wel eens zo hoog zijn, dat er amper rendement, of zelfs negatief rendement overblijft.

Ik heb ooitvan 1988 t/m 1997 een levensverzekering gekoppeld aan de hypotheek, gehad. Na 9 jaar zag ik ook al dat het eindresultaat niet gehaald zou gaan worden en heb de verzekering afgekocht, met hfl. 500,- winst op hfl.1620 inleg in 9 jaren!! Dat waren de jaren van 8 % spaarrente!!

Dus beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald: kap met dit soort constructies; u kunt het geld beter gebruiken om zelf te beleggen en/of extra af te lossen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Beleggingsresultaat Florius Beleggingshypotheek

Ongelezen bericht door berndv »

dickh001 schreef:
30 jun 2020 21:41
Het behaalde rendement over 15 jaar is 0,59% (dat is nog voor de coronacrisis)
U vergeet voor het gemak ook nog even dat we in de afgelopen 15 jaar ook nog de kredietcrisis hebben gehad? Een kleine 4 jaar. Dus bijna 25% van de tijd dat uw hypotheek liep, was er een kredietcrisis. Daarbij ook rekening houdend dat het einde van de crisis zeker niet betekende dat we weer op hetzelfde niveau zaten als voor de crisis.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Beleggingsresultaat Florius Beleggingshypotheek

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

berndv schreef:
01 jul 2020 15:29
dickh001 schreef:
30 jun 2020 21:41
Het behaalde rendement over 15 jaar is 0,59% (dat is nog voor de coronacrisis)
U vergeet voor het gemak ook nog even dat we in de afgelopen 15 jaar ook nog de kredietcrisis hebben gehad? Een kleine 4 jaar. Dus bijna 25% van de tijd dat uw hypotheek liep, was er een kredietcrisis. Daarbij ook rekening houdend dat het einde van de crisis zeker niet betekende dat we weer op hetzelfde niveau zaten als voor de crisis.
De Midkap index (AMX) is (afgerond) van 1 maart 2005 t/m 1 maart 2020 gestegen van 450 t/m 910 punten. Zou iemand gewoon in die periode (met diverse dips) maandelijks hebben ingelegd, zou het rendement aanzienlijk zijn geweest, orde 10-tallen %-en.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Beleggingsresultaat Florius Beleggingshypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

berndv schreef:
01 jul 2020 15:29
dickh001 schreef:
30 jun 2020 21:41
Het behaalde rendement over 15 jaar is 0,59% (dat is nog voor de coronacrisis)
U vergeet voor het gemak ook nog even dat we in de afgelopen 15 jaar ook nog de kredietcrisis hebben gehad? Een kleine 4 jaar. Dus bijna 25% van de tijd dat uw hypotheek liep, was er een kredietcrisis. Daarbij ook rekening houdend dat het einde van de crisis zeker niet betekende dat we weer op hetzelfde niveau zaten als voor de crisis.

Ik "gokte" 20 jaar lang bijna uitsluitend op fonds aandelen wereldwijd.
Februari 2020 ging laatste deel eruit en alle inleg staat de laatste 10 jaar gewoon op rekening tegen hypotheekrente. Mijn doelkapitaal wordt hiermee behaald.
Initieel prognoserendement 30 jaar lang 80 % inleg 8 of 9 % rendement.
Wat jij crisis noemt, noem ik dik 300% rendement in 10 jaar....exclusief dividend.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Beleggingsresultaat Florius Beleggingshypotheek

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Zat er een overlijdensrisico verzekering bij?

Welk risicoprofiel is bepaald? En welke kosten zijn er gemaakt en ingehouden (= betaald door verkoop van aandelen)?

Gesloten