LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR-notering en tekenen koopcontract

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Gewitutnie
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2020 16:02

BKR-notering en tekenen koopcontract

Ongelezen bericht door Gewitutnie »

Gewetensdilemma:)

Hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven.

Ik ken iemand persoonlijk waarvan ik weet dat die persoon in WSNP heeft gezeten, deze persoon is sinds 2 jaar uit WSNP. Ook heeft deze persoon nog een BKR notering(en) waaronder een Code 3-notering.
Nu is mij ter ore gekomen dat deze persoon een voorlopig koopcontract voor een woning heeft getekend met voorbehoud van financiering, ondanks dat deze persoon weet van de BKR=notering(en). Het gaat om, laten we het afronden, een half miljoen euro. Kans op een financiering is dan ook nihil.

Gevoelsmatig is dit zo ontzettend fout. De verkopende partij wordt mogelijk gedupeerd. Woning is al van de markt.
Mijn vragen;

1. Makelaar informeren? Doen ze iets met deze informatie? Kunnen ze er iets mee?
2. Mag dit zomaar wat persoon in kwestie doet? Dit neigt naar doelbewuste oplichting.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: BKR-notering en tekenen koopcontract

Ongelezen bericht door Jablan »

Wat voor relatie heb jij met deze persoon?

Ik zou alleen iets melden, als ik uit hoofde van mijn beroep daartoe verplicht zou zijn. Deze persoon krijgt geen financiering, daarmee vervalt de verkoop en dat is het.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: BKR-notering en tekenen koopcontract

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Gewitutnie schreef:
25 jun 2020 16:17
1. Makelaar informeren? Doen ze iets met deze informatie? Kunnen ze er iets mee?
2. Mag dit zomaar wat persoon in kwestie doet? Dit neigt naar doelbewuste oplichting.

1) Je bedoelt de verkoopmakelaar? KAn je informeren ja. Die zou uit klantbelang, "iets" kunnen doen; de woning weer te koop zetten bijv.
2) Dat mag. Maar financiering krijgt ie niet. Wel gekloot met banken.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: BKR-notering en tekenen koopcontract

Ongelezen bericht door kuklos »

Gewitutnie schreef:
25 jun 2020 16:17
Dit neigt naar doelbewuste oplichting.
Wat is er oplichting aan en waarom zou dit doelbewust zijn?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: BKR-notering en tekenen koopcontract

Ongelezen bericht door scontra »

Bent u geen partij in deze, dan kunt u zich er maar beter buiten houden en met 'ik heb van horen zeggen' kan niemand iets.
Als er werkelijk nog sprake is van bestaande schulden of een notering, dan komt dat heel snel bovenwater en wordt de financiering simpelweg afgewezen.
De woning gaat weer in de verkoop en de makelaar zal/kan de overige bij hem bekend zijnde potentiele kopers alsnog benaderen.

Moneyman
Berichten: 30088
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR-notering en tekenen koopcontract

Ongelezen bericht door Moneyman »

Niet mee bemoeien: het zijn jouw zaken niet én je kent de omstandigheden niet. Misschien is er een erfenis, misschien is er iemand die privé een hypotheek verstrekt, noem maar op. Waarom zou je zonder de benodigde kennis je neus in andermans zaken steken...?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: BKR-notering en tekenen koopcontract

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Hypotheek aanvraag heeft wel een factuur, verzwijgen BKR notering, die ziet elke bank gelijk.
Valse informatie betekende dat de adviseur wel een rekening zal indienen dus geen gratis grapje zoals vroeger mogelijk was.

Helaas loopt elke verkoper, makelaar en hypotheek adviseur het risico dat er een afwijzing tussen zit helaas.
De Adviseur en Makelaar hebben geen BKR inzage, alleen de geld verstrekker.

Dus met een melding, kunnen zo nog niets.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: BKR-notering en tekenen koopcontract

Ongelezen bericht door de auditu »

Waarom opent "deze persoon" zelf geen topic. Of zijn we inmiddels al aan het converseren met "deze persoon"?
Uw forumnaam vind ik wel leuk bedacht.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BKR-notering en tekenen koopcontract

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Gewitutnie schreef:
25 jun 2020 16:17
Ik ken iemand persoonlijk waarvan ik weet dat die persoon in WSNP heeft gezeten, deze persoon is sinds 2 jaar uit WSNP. Ook heeft deze persoon nog een BKR notering(en) waaronder een Code 3-notering.
U hebt inzicht bij het BKR?
Gewitutnie schreef:
25 jun 2020 16:17
Nu is mij ter ore gekomen dat deze persoon een voorlopig koopcontract voor een woning heeft getekend met voorbehoud van financiering, ondanks dat deze persoon weet van de BKR=notering(en). Het gaat om, laten we het afronden, een half miljoen euro. Kans op een financiering is dan ook nihil.
Hoe weet u dat die kans nihil is? En een BKR notering wil niet automatisch zeggen dat er geen hypotheek geen mogelijk is.
Gewitutnie schreef:
25 jun 2020 16:17
Gevoelsmatig is dit zo ontzettend fout. De verkopende partij wordt mogelijk gedupeerd. Woning is al van de markt.
En dan? Mijn vorige huis heb ik 3 keer verkocht. De eerste 2 kopers kregen ook hun financiering niet rond. Jammer, pech, op naar de volgende koper. Maar om dat te zeggen dat ik als verkoper gedupeerd ben? Dat is het risico altijd.
Gewitutnie schreef:
25 jun 2020 16:17
1. Makelaar informeren? Doen ze iets met deze informatie? Kunnen ze er iets mee?
U bent geen partij. De makelaar zal er ook niet mee kunnen.
Gewitutnie schreef:
25 jun 2020 16:17
2. Mag dit zomaar wat persoon in kwestie doet? Dit neigt naar doelbewuste oplichting.
Oplichting? Welk voordeel haalt de persoon in kwestie er uit voor zichzelf?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: BKR-notering en tekenen koopcontract

Ongelezen bericht door Brahms »

Even de omgekeerde wereld spelen: TS is zelf de koper met BKR notering en is bang dat iemand dat gaat doorgeven.
De forumleden voorzien hem nu van de eerste adviezen waar hij op moet letten en leert waar zijn kansen liggen.

Is het topic toch zoals het er staat, absoluut niet mee bemoeien als buitenstaander. Daar ga je gewoon niet over.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BKR-notering en tekenen koopcontract

Ongelezen bericht door kweenie »

Na de wsnp heb je sowieso nog 5 jaar een BKR codering. Dat is dus niet zo schokkend. Het hangt er maar net vanaf hoe de geldverstrekker hiermee omgaat. Simpel voorbeeld, als de koper het geld via een familiebank-lening leent, dan zal de geldverstrekker waarschijnlijk totaal niet in een BKR geïnteresseerd zijn.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: BKR-notering en tekenen koopcontract

Ongelezen bericht door criticus2 »

mmm... melden, doorgeven, ""klikken""... iets met wet op de privacy? wellicht heeft betreffend persoon wel een forse prijs in de staatsloterij gewonnen inmiddels. of een leuke erfenis ontvangen. Of een bank die het verhaal wat erachter zit begrijpt en accepteert (en wellicht slechts wat rentetoeslag rekent).

Zoveel onbekende zaken...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: BKR-notering en tekenen koopcontract

Ongelezen bericht door berndv »

Gewitutnie schreef:
25 jun 2020 16:17
Dit neigt naar doelbewuste oplichting.
Bij oplichting is het wel normaal dat de oplichter zich op enige manier verrijkt, maar dat zie ik in dit verhaal totaal niet. Misleiding zou nog kunnen, maar dan nog, met welk doel?

Gesloten