LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boeterente AEGON en AFM regels

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door 16again »

Fiesiekus schreef:Logisch zou dan zijn dan die 10% aflossing nog 4 jaar boetevrij wordt voortgezet........
Als dat logisch is, dient daar ook de boeterente op gebaseerd te zijn bij aflossing ineens.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

16again schreef:
Fiesiekus schreef:Logisch zou dan zijn dan die 10% aflossing nog 4 jaar boetevrij wordt voortgezet........
Als dat logisch is, dient daar ook de boeterente op gebaseerd te zijn bij aflossing ineens.
Daar wordt dan niet voor gekozen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Nee, hij had mijn lening nagekeken en belde na half uurtje terug. Ik wacht op de beloofde brief. Op de site van ING staat ook dat iedereen met aflossingsvrije hypotheek gebeld wordt.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Theotrucker schreef:Nee, hij had mijn lening nagekeken en belde na half uurtje terug. Ik wacht op de beloofde brief. Op de site van ING staat ook dat iedereen met aflossingsvrije hypotheek gebeld wordt.
He kerel, hartelijk dank!!!

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door JozJan »

Fiesiekus schreef:
16again schreef:
Fiesiekus schreef:Logisch zou dan zijn dan die 10% aflossing nog 4 jaar boetevrij wordt voortgezet........
Als dat logisch is, dient daar ook de boeterente op gebaseerd te zijn bij aflossing ineens.
Daar wordt dan niet voor gekozen.
Bij de bepaling van het financiële nadeel wordt er gekeken naar de renteinkomsten na de aflossing en de renteinkomsten voor de resterende rentevastperiode bij verder ongewijzigde omstandigheden. Logischerwijs worden daar dus geen eventuele toekomstige aflossingen in meegenomen. Die doen voor deze berekening helemaal niet terzake. Dus al geef je een spijkerharde schriftelijke, notariëel vastgelegde garantie dat je wil blijven aflossen in de komende jaren, dan verandert dat nog steeds niets aan de boeteberekening nu.

Het is in deze thread al heel duidelijk aangegeven: de leidraad van de AFM is op dit punt glashelder, Eenmalig boetevrij bedrag meenemen, niet toekomstige boetevrije bedragen. Case closed.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Glashelder, de AFM helpt consumenten niet...

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door 16again »

JozJan schreef:Bij de bepaling van het financiële nadeel wordt er gekeken naar de renteinkomsten na de aflossing en de renteinkomsten voor de resterende rentevastperiode bij verder ongewijzigde omstandigheden.
De omstandigheid hier is dat TS jaarlijks 10% aflost,
JozJan schreef:Logischerwijs worden daar dus geen eventuele toekomstige aflossingen in meegenomen.
Is er nooit eerder iets afgelost, dan is dat logisch.
Maar TS lost jaarlijks 10% af, dus logischer is te veronderstellen dat TS dat zou blijven doen.
JozJan schreef:Het is in deze thread al heel duidelijk aangegeven: de leidraad van de AFM is op dit punt glashelder
Nergens wordt hier gesteld dat die leidraad niet glashelder zou zijn. Wel of toepassen van die richtlijn in dit geval rechtvaardig is.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Joepie Joepie schreef:Glashelder, de AFM helpt consumenten niet...
De AFM is er niet om consumenten te helpen, maar om regels vast te stellen en om te controleren of bedrijven zich daar aan houden.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door 16again »

Joepie Joepie schreef:Glashelder, de AFM helpt consumenten niet...
Dat is wel erg zwartgallig !
Zonder die AFM richtlijn toverden de banken nog hogere boetebedragen uit de hoge hoed, zonder enige inzage in welk rekenmodel dan ook.
Zoek eens in "uitzendingen" op boeterente, en kijk eens wat afleveringen terug.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door kweenie »

Is er nooit eerder iets afgelost, dan is dat logisch.
Maar TS lost jaarlijks 10% af, dus logischer is te veronderstellen dat TS dat zou blijven doen.
Nog logischer zou het zijn dat als hij dat jaarlijks met zekerheid zou doen, hij dit ook had vastgelegd in de overeenkomst met Aegon. En dat hij de rente niet voor twintig jaar vast had gezet.

Zo lang hij dit niet in de hypotheekovereenkomst heeft vastgelegd, geeft zo'n belofte net zo veel zekerheid als de 'zekerheid' van een paar jaar geleden dat hij twintig jaar lang een aflossingsvrije hypotheek zou willen houden.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door 16again »

In de hypotheekovereenkomst is net zo hard vastgelegd dat 10% jaarlijks aflosbaar is, als dat de hypotheek 20 jaar lang aflossingsvrij loopt.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:In de hypotheekovereenkomst is net zo hard vastgelegd dat 10% jaarlijks aflosbaar is, als dat de hypotheek 20 jaar lang aflossingsvrij loopt.

Dus hij mag nog 20 jaar lang boetevrij 10%aflossen als hij dat wil. Daar komt niemand aan.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Lady1234 schreef:
Joepie Joepie schreef:Glashelder, de AFM helpt consumenten niet...
De AFM is er niet om consumenten te helpen, maar om regels vast te stellen en om te controleren of bedrijven zich daar aan houden.
Bankiers eed stelt dat consument belang centraal moet staan, imho loopt AFM vaak achter de feiten aan en komen de banken er meestal mee weg (op zijn hoogst een doekje voor het bloeden die de banken zelf geen pijn doet - dus vaak ook alleen voor de mensen die een hele lange adem hebben).

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Erthanax »

joepie joepie schreef:Bankiers eed stelt dat consument belang centraal moet staan
U houdt wel van een goede grap, zie ik. Die "eed" heeft geen enkele waarde. Het contract wel.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Joepie Joepie schreef:Bankiers eed stelt dat consument belang centraal moet staan, imho loopt AFM vaak achter de feiten aan en komen de banken er meestal mee weg (op zijn hoogst een doekje voor het bloeden die de banken zelf geen pijn doet - dus vaak ook alleen voor de mensen die een hele lange adem hebben).
Bankierseed is een mooie vertoning die moet verhullen dat banken maar één ding centraal hebben staan: geld verdienen aan hun klant, in gewoon Nederlands: "iemand een poot uitdraaien".

Dat is ook helemaal niet vreemd, daardoor houden we de economie draaiende. Banken onderscheiden zich daarin ook geheel niet van andere ondernemingen.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

ik ken bedrijven die het doel "waarde toevoegen voor klant" nastreven, zonder daar anderen bij te benadelen (directe competitie daargelaten).

En bij luxe producten weet je waar je voor betaalt, bij banken had ik een ander beeld...

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Erthanax »

Joepie Joepie schreef:ik ken bedrijven die het doel "waarde toevoegen voor klant" nastreven, zonder daar anderen bij te benadelen (directe competitie daargelaten).
Gelukkig zijn er inderdaad bedrijven die een stapje extra zetten voor een klant. Meestal zijn dat geen beursgenoteerde ondernemingen met anonieme aandeelhouders. Het terugkerende gedoe over beloningen en bonussen geeft wel aan hoe serieus banken die "eed" nemen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Joepie Joepie schreef:ik ken bedrijven die het doel "waarde toevoegen voor klant" nastreven, zonder daar anderen bij te benadelen (directe competitie daargelaten).
Kan je daarvan een voorbeeld geven?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Erthanax schreef:
Joepie Joepie schreef:ik ken bedrijven die het doel "waarde toevoegen voor klant" nastreven, zonder daar anderen bij te benadelen (directe competitie daargelaten).
Gelukkig zijn er inderdaad bedrijven die een stapje extra zetten voor een klant. Meestal zijn dat geen beursgenoteerde ondernemingen met anonieme aandeelhouders. Het terugkerende gedoe over beloningen en bonussen geeft wel aan hoe serieus banken die "eed" nemen.
Veel beursgenoteerde bedrijven leren wel van terugkoppeling via de media, banken misscihen wat minder...

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Fiesiekus schreef:
Joepie Joepie schreef:ik ken bedrijven die het doel "waarde toevoegen voor klant" nastreven, zonder daar anderen bij te benadelen (directe competitie daargelaten).
Kan je daarvan een voorbeeld geven?
Ik denk dat veel bedrijven wel eens een scheve schaats hebben gereden, maar veel bedrijven lijken in mijn ogen sneller te leren dan banken.

Zelf dacht ik aan B2B maar noem eens een succesvol bedrijf dat het op dit punt slechter doet dan banken / verzekeraars?

Gesloten