LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boeterente AEGON en AFM regels

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Jinba-Ittai
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jul 2018 23:10

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Jinba-Ittai »

jonis schreef: Richtlijn is opgesteld door AFM en Aegon volgt dit....who's to blame?
Beide, sprake van belangenverstrengeling!

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niemand heeft u vijf jaar geleden verplicht een rentevasteperiode van 20 jaar te nemen. U wilde zekerheid en dat werkt twee kanten op.

Waar de bank zijn geld haalt is helemaal niet van belang.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door 16again »

Jinba-Ittai schreef:'t Is al triest dat geldverstrekkers geld kunnen halen bij dNB tegen bijna 0 procent en dat mogen doorlenen aan particulieren met een factor 54.
(5,4% gedeeld door 0,1%)
Het is nog triester dat banken zelf geen geld hoeven op te halen als je een hypotheek afsluit. Met een druk op de knop is het geld er….vanuit het niets.
Maar dat is een ander verhaal.


Logisch:
Bij de meeste hypotheken wordt in de praktijk nauwelijks gebruik gemaakt van de jaarlijkse 10% aflossing, in zoverre is het logisch dat hypotheekrente , boeterente , kostenstructuur bank etc gebaseerd zijn op normaal aflossingsgedrag. Logisch….maar terecht??

Jinba-Ittai
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jul 2018 23:10

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Jinba-Ittai »

Lady1234 schreef:Niemand heeft u vijf jaar geleden verplicht een rentevasteperiode van 20 jaar te nemen. U wilde zekerheid en dat werkt twee kanten op.

Waar de bank zijn geld haalt is helemaal niet van belang.
Niemand heeft u vijf jaar geleden verplicht een rentevasteperiode van 20 jaar te nemen.
- Eens
U wilde zekerheid en dat werkt twee kanten op
- Niet relevant
Waar de bank zijn geld haalt is helemaal niet van belang
- Eens

Contractueel ligt vast dat per kalenderjaar 10% afgelost mag worden.
Dan dien je bij de berekening van de boeterente hier ook rekening mee moeten houden.
De mis te lopen rente is namelijk maximaal 10 jaar. Meer berekenen is diefstal.

Boeterente is de rente die de geldverstrekker misloopt, niet meer en ook niet minder.
Je hebt mij dus nog niet overtuigd en gezien je reacties krijg ik het gevoel dat je voor een geldverstrekker werkt.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jinba-Ittai schreef:
Lady1234 schreef:Niemand heeft u vijf jaar geleden verplicht een rentevasteperiode van 20 jaar te nemen. U wilde zekerheid en dat werkt twee kanten op.

Waar de bank zijn geld haalt is helemaal niet van belang.
Niemand heeft u vijf jaar geleden verplicht een rentevasteperiode van 20 jaar te nemen.
- Eens
U wilde zekerheid en dat werkt twee kanten op
- Niet relevant
Waar de bank zijn geld haalt is helemaal niet van belang
- Eens

Contractueel ligt vast dat per kalenderjaar 10% afgelost mag worden.
Dan dien je bij de berekening van de boeterente hier ook rekening mee moeten houden.
De mis te lopen rente is namelijk maximaal 10 jaar. Meer berekenen is diefstal.

Boeterente is de rente die de geldverstrekker misloopt, niet meer en ook niet minder.
Je hebt mij dus nog niet overtuigd en gezien je reacties krijg ik het gevoel dat je voor een geldverstrekker werkt.

Uiteraard werk ik voor een geldverstrekker, die zijn klanten houdt aan een overeengekomen contract. Uw renteperiode staat nog 15 jaar vast. Dus de boete gaat over 15 jaar. Heel simpel.

Maar u mag rustig de aankomende vijf jaar 10% boetevrij aflossen en dan bent u van mij af. Zonder boete. :lol:

Jinba-Ittai
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jul 2018 23:10

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Jinba-Ittai »

[Offtopic passage over 'wie is frits' verwijderd door moderatie]

Zakelijk:
Er staat in het contract dat boeterente rente is die misgelopen wordt. Dan moet je dat wel op de juiste manier berekenen.
Laatst gewijzigd door Radar op 09 jul 2018 17:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic passage over 'wie is frits' verwijderd door moderatie

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Jinba-Ittai schreef:
Contractueel ligt vast dat per kalenderjaar 10% afgelost mag worden.
Dan dien je bij de berekening van de boeterente hier ook rekening mee moeten houden.
De mis te lopen rente is namelijk maximaal 10 jaar.
En op welk boetebedrag zou AEGON in casu de TS, dan uitkomen?

Jinba-Ittai
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jul 2018 23:10

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Jinba-Ittai »

Fiesiekus schreef:
Jinba-Ittai schreef:
Contractueel ligt vast dat per kalenderjaar 10% afgelost mag worden.
Dan dien je bij de berekening van de boeterente hier ook rekening mee moeten houden.
De mis te lopen rente is namelijk maximaal 10 jaar.
En op welk boetebedrag zou AEGON in casu de TS, dan uitkomen?
Zie opening topic
Laatst gewijzigd door Jinba-Ittai op 09 jul 2018 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Jinba-Ittai schreef:
Fiesiekus schreef:
Jinba-Ittai schreef:
Contractueel ligt vast dat per kalenderjaar 10% afgelost mag worden.
Dan dien je bij de berekening van de boeterente hier ook rekening mee moeten houden.
De mis te lopen rente is namelijk maximaal 10 jaar.
En op welk boetebedrag zou AEGON in casu de TS, dan uitkomen?
Aie opening topic:
- Totaal te betalen rente 10.972,80 (dit is nog niet contant gemaakt)
Ik weet niet wat je bedoelt, maar in die post staan maar 5 bedragen opgeteld, zonder achterliggende berekening. Dus als dat over 10 jaar wordt uitgesmeerd…..

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jinba-Ittai schreef:
angel1978 schreef:

Net zo relevant als deze opmerking:
Je hebt mij dus nog niet overtuigd en gezien je reacties krijg ik het gevoel dat je voor een geldverstrekker werkt.

Graag inhoudelijk reageren.
Item gaat over Boeterente calculatie, niet over Frits. Wie is Frits? ik ken 'm niet. Derhalve "Niet relevant"
Ik geef alleen aan dat Lady1234 naar mijn gevoel bij een geldverstrekker werkt en dus belangen verdedigt,
Blijkens reactie de spijker op de kop!
Wees dan ook sportief en geef aan voor welke geldverstrekker je werkt.

Persoonlijk:
Je bent te simpel aan het rekenen. Maar ja dat is je opgelegd. Anders geen 13e maand en geen winstdeing. Jammer, probeer eens obtectief te denken.

Zakelijk:
Er staat in het contract dat boeterente rente is die misgelopen wordt. Dan moet je dat wel op de juiste manier berekenen.

Ik werk uiteraard voor uw geldverstrekker.

En als iemand hier onterecht klaagt over bijvoorbeeld Ziggo, KPN, Eneco, of noem maar een bedrijf op, dan werk ik uiteraard voor dat bedrijf. :lol:

Uitermate gunstig voor mijn 13e maand en bonus.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is echt heel simpel. U hebt vijf jaar geleden gekozen voor de voordelen van een aflossingsvrije hypotheek met een rentevaste periode van 20 jaar. Lekker safe.

En nu wilt u de voordelen van een hypotheek waarbij aflossing, op wat voor manier dan ook, is AFGESPROKEN, zodat daar met de berekening van de boeterente rekening gehouden moet worden.

En dat gaat dus niet gebeuren. Want u kunt niet van twee walletjes eten.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door 16again »

Fiesiekus schreef:
Jinba-Ittai schreef:
Aie opening topic:
- Totaal te betalen rente 10.972,80 (dit is nog niet contant gemaakt)
Ik weet niet wat je bedoelt, maar in die post staan maar 5 bedragen opgeteld, zonder achterliggende berekening. Dus als dat over 10 jaar wordt uitgesmeerd…..
Die berekening gaat ervan uit dat jaarlijks 10% wordt afgelost, er valt dus niets over 10 jaar uit te smeren, . Vanaf 2022 zou TS immers al geen rente meer betalen.
Laatst gewijzigd door 16again op 09 jul 2018 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

16again schreef:Die berekening gaat ervan uit dat jaarlijks 10% wordt afgelost, er valt dus niets over 10 jaar uit te smeren, . Vanaf 2022 zou TS immers al geen rente meer betalen.
Anyway, ik denk dat ik de denkfout begrijp. Er is thans sprake van een hypotheekschuld van €101600 waarvoor nog 14 jaar 5,4% rente wordt betaald. Mijn "voor-de-vuist-weg" berekening komt dan op 0,9*1016*(5,4 - 2,54)*14=€36612,- Met contant maken gaat er iets af. TS wordt gematst!
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 09 jul 2018 13:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Jinba-Ittai
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jul 2018 23:10

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Jinba-Ittai »

Lady1234 schreef:Het is echt heel simpel. U hebt vijf jaar geleden gekozen voor de voordelen van een aflossingsvrije hypotheek met een rentevaste periode van 20 jaar. Lekker safe.

En nu wilt u de voordelen van een hypotheek waarbij aflossing, op wat voor manier dan ook, is AFGESPROKEN, zodat daar met de berekening van de boeterente rekening gehouden moet worden.

En dat gaat dus niet gebeuren. Want u kunt niet van twee walletjes eten.
Niet relevant.

TS zit op 40% restschuld.

Nogmaals Lady1234:
In het contract staat dat de hypotheeknemer 10% per kalenderjaar boetevrij mag aflossen.
(de mis te lopen rente kan dan maximaal over 10 jaar)
In mijn geval ben ik nog maximaal 3,5 jaar onder de pannen dus dan de berekening conform opening topic.
Meer rekenen is crimineel, er bestaat bij gebruik maken van de regels immers geen schuld meer na 3,5 jaar.

Aegon calculeert 200% meer, dat is maatschappelijk onbetamelijk gedrag.
Vervolgens wijzen naar de AFM die een "foute" calculatie heeft opgezet kan AEGON niet ontslaan van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Ergo, ik wil van mijn Hypotheek af en ik vind het onredelijk daar 31.439 boete voor te moeten betalen terwijl de mis te lopen rente 10.973 is.

Anders gezegd:
Betalen voor een VW GOLF en een VW UP krijgen.
Laatst gewijzigd door Jinba-Ittai op 09 jul 2018 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Fiesiekus schreef:
16again schreef:Die berekening gaat ervan uit dat jaarlijks 10% wordt afgelost, er valt dus niets over 10 jaar uit te smeren, . Vanaf 2022 zou TS immers al geen rente meer betalen.


Dan zit TS op 50%?
De Ts heeft nog maar een schuld van € 101.400 op een hypotheek van € 254.000.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die mis te lopen rente is dus niet ruim €10.000, want wie zegt dat u de aankomende vijf jaar werkelijk 10% aflost?

Als de rente zoveel lager wordt, lost u misschien juist helemaal niets af.

Maar dat zijn allemaal veronderstellingen die er helemaal niet toe doen.

Waarom hebt u dan vijf jaar geleden geen lineaire hypotheek genomen met een verplichte aflossing van 10% per jaar? Dan had u nu een gunstiger boeterente berekening gehad.

Het is dus meer een VW up bestellen en denken dat ze toch wel een VW golf zullen leveren.

En als u werkelijk van plan bent de aankomende jaren die 10% af te lossen, zou ik niet eens overgaan naar een goedkopere rente met een boete, hoe laag die ook is.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:Want u kunt niet van twee walletjes eten.
Want?
Is het nu niet juist de bank die van 2 walletjes eet?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Jinba-Ittai schreef:
Lady1234 schreef:Het is echt heel simpel. U hebt vijf jaar geleden gekozen voor de voordelen van een aflossingsvrije hypotheek met een rentevaste periode van 20 jaar. Lekker safe.

En nu wilt u de voordelen van een hypotheek waarbij aflossing, op wat voor manier dan ook, is AFGESPROKEN, zodat daar met de berekening van de boeterente rekening gehouden moet worden.

En dat gaat dus niet gebeuren. Want u kunt niet van twee walletjes eten.
Niet relevant.

TS zit op 40% restschuld.

Nogmaals Lady1234:
In het contract staat dat de hypotheeknemer 10% per kalenderjaar boetevrij mag aflossen.
(de mis te lopen rente kan dan maximaal over 10 jaar)
In mijn geval ben ik nog maximaal 3,5 jaar onder de pannen dus dan de berekening conform opening topic.
Meer rekenen is crimineel, er bestaat bij gebruik maken van de regels immers geen schuld meer na 3,5 jaar.

Aegon calculeert 200% meer, dat is maatschappelijk onbetamelijk gedrag.
Vervolgens wijzen naar de AFM die een "foute" calculatie heeft opgezet kan AEGON niet ontslaan van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Ergo, ik wil van mijn Hypotheek af en ik vind het onredelijk daar 31.439 boete voor te moeten betalen terwijl de mis te lopen rente 10.973 is.

Anders gezegd:
Betalen voor een VW GOLF en een VW UP krijgen.
U kunt uw verwijten wel richting de beantwoorders en AFM richten, maar daar schiet u niets mee op, net als uw standaardereactie "niet relevant". Wij zitten niet in uw schuitje en u heeft deze hypotheek ondertekend. Overigens vraag ik me af of uw citaat uit de voorwaarden wel klopt. U spreekt dat de hypotheeknemer 10% mag aflossen. Edoch, de bank is de hypotheeknemer, u bent de hypotheekgever.

Als de AEGON boete u niet bevalt, lost u de komende 5 jaren steeds 10% af, bent u in 2022 hypotheekvrij

Jinba-Ittai
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jul 2018 23:10

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Jinba-Ittai »

Lady1234 schreef:Maar die mis te lopen rente is dus niet ruim €10.000, want wie zegt dat u de aankomende vijf jaar werkelijk 10% aflost?

Als de rente zoveel lager wordt, lost u misschien juist helemaal niets af.

Maar dat zijn allemaal veronderstellingen die er helemaal niet toe doen.

Waarom hebt u dan vijf jaar geleden geen lineaire hypotheek genomen met een verplichte aflossing van 10% per jaar? Dan had u nu een gunstiger boeterente berekening gehad.

Het is dus meer een VW up bestellen en denken dat ze toch wel een VW golf zullen leveren.
Lady, ik leg het je nog 1 keer uit, in de hoop dat het kwartje toch nog valt.
Als ik aangeef alles te willen aflossen dan ga je bij een calculatie daar vanuit.
Daarnaast is de discussie of ik daarna niet meer aflos onzinnig. Er is immers geen volgend jaar meer bij volledige aflossing.

Ik wil gewoon z.s.m tegen een normale boeteberekening van mijn Hypotheekverstrekker af. That's all!

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Jinba-Ittai schreef: Ik wil gewoon z.s.m tegen een normale boeteberekening van mijn Hypotheekverstrekker af. That's all!
Heeft u uw berekening al bij AEGON ter verweer neergelegd?

Gesloten