LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boeterente AEGON en AFM regels

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Van mij mag u alles in één keer aflossen en dan betaalt u simpelweg boete over circa 15 jaar. Want zolang loopt die AFGESPROKEN rentevaste periode nog.

Misschien valt het kwartje dan bij u,

Volgens mij wilde u overigens een lagere rente bij de bank, en niet ALLES aflossen, maar ook dat doet er niet toe.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door angel1978 »

Daarnaast is de discussie of ik daarna niet meer aflos onzinnig. Er is immers geen volgend jaar meer bij volledige aflossing.
En dus is er ook geen 2e en 3e jaar boetevrij 10% aflossen. Die is er maar 1x en wordt dus ook maar 1x berekent.
Perfecte berekening van de bank dus.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U schrijft overigens ook dit.

“Wellicht is men bang voor oversluiten bij een andere geldverstrekker maar dat wil ik ook niet.”

Dus dat u schrijft dat u alles wilt aflossen, klopt ook niet echt.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jinba-Ittai schreef:
angel1978 schreef:
Daarnaast is de discussie of ik daarna niet meer aflos onzinnig. Er is immers geen volgend jaar meer bij volledige aflossing.
En dus is er ook geen 2e en 3e jaar boetevrij 10% aflossen. Die is er maar 1x en wordt dus ook maar 1x berekent.
Perfecte berekening van de bank dus.
Zucht!
Oh oh, wie heeft jullie rekenen geleerd?
inhoudelijk reageren graag.
Bericht gemeld!

Jinba-Ittai
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jul 2018 23:10

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Jinba-Ittai »

Lady1234 schreef:U schrijft overigens ook dit.

“Wellicht is men bang voor oversluiten bij een andere geldverstrekker maar dat wil ik ook niet.”

Dus dat u schrijft dat u alles wilt aflossen, klopt ook niet echt.
Wat klopt er niet?
Ik wil aflossen omdat ik dat kan. Niets met geldverstrekkers. Wellicht heb ik de staatsloterij gewonnen.
Maar ook dat is niet relevant.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Jinba-Ittai schreef:
Lady1234 schreef:U schrijft overigens ook dit.

“Wellicht is men bang voor oversluiten bij een andere geldverstrekker maar dat wil ik ook niet.”

Dus dat u schrijft dat u alles wilt aflossen, klopt ook niet echt.
Wat klopt er niet?
Ik wil aflossen omdat ik dat kan. Niets met geldverstrekkers. Wellicht heb ik de staatsloterij gewonnen.
Maar ook dat is niet relevant.
Dat is dus wél relevant (niet relevant staat zeker bovenaan uw copy/paste klembord) want u kunt er ook voor kiezen om 5 jaar boetevrij af te lossen. Maar waarschijnlijk wilt u in 1x, d.m.v. een andere hypotheek aflossen. En dààr wringt de schoen

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Staatsloterij? Uiteraard, u kunt natuurlijk ook een ton van deze of gene gekregen hebben. Fijn, maar daar heeft uw hypotheeknemer niets mee te maken. Die houdt u namelijk gewoon aan de overeenkomst.

Jinba-Ittai
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jul 2018 23:10

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Jinba-Ittai »

Lady1234 schreef:Van mij mag u alles in één keer aflossen en dan betaalt u simpelweg boete over circa 15 jaar. Want zolang loopt die AFGESPROKEN rentevaste periode nog.

Volgens mij wilde u overigens een lagere rente bij de bank, en niet ALLES aflossen, maar ook dat doet er niet toe.
Waar staat dat ik een lagere rente wil?
Waar lees je dat ik niet alles wil aflossen?
Laatst gewijzigd door Jinba-Ittai op 09 jul 2018 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Jinba-Ittai schreef:In de overeenkomst staat dat de boeterente de gemiste rente is. Dat is maximaal het bedrag dat ik heb berekend.
Moet alleen nog contant gemaakt worden. :)
Wat vindt u van de berekening 0,9*1016*(5,4 - 2,54)*14=€36612,-

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door kweenie »

10% per kalenderjaar aflossen is een optie die mogelijk is volgens de akte. De geldverstrekker moet daar dan ook rekening mee houden bij het berekenen van de boete.
Regel 1 koopt, regel 2 klopt niet.
De geldverstrekker moet helemaal geen rekening houden met alle mogelijke opties die het hypotheekcontract biedt. Of met beloftes die je tijdens het lopen van het contract doet. De geldverstrekker moet alleen rekening houden met wat er contractueel vastgelegd is dat er ceteris paribus gedurende de resterende rentevaste periode gebeurt.

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Mk »

Je kan hier nog lang over discussieren, maar Aegon volgt gewoon de regels van de AFM die weer gebaseerd zijn op Europese richtlijnen. Dat jij aantoonbaar de komende jaren de hypotheek kan aflossen is daarbij niet relevant. De bank hoeft daar dus geen rekening mee te houden.

Als je dit wil veranderen dan ligt er een lange weg voor je om de regelgeving veranderd te krijgen. Op dit moment is het slikken of stikken.

En voor een volgende hypotheek goed opletten bij afsluiten. Er zijn partijen waar je meer of zelfs de hele hypotheek tussentijds boetevrij mag aflossen als je zelf voldoende geld hebt (dus niet bij oversluiten).

Jinba-Ittai
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jul 2018 23:10

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Jinba-Ittai »

Mk schreef:Je kan hier nog lang over discussieren, maar Aegon volgt gewoon de regels van de AFM die weer gebaseerd zijn op Europese richtlijnen. Dat jij aantoonbaar de komende jaren de hypotheek kan aflossen is daarbij niet relevant. De bank hoeft daar dus geen rekening mee te houden.

Als je dit wil veranderen dan ligt er een lange weg voor je om de regelgeving veranderd te krijgen. Op dit moment is het slikken of stikken.

En voor een volgende hypotheek goed opletten bij afsluiten. Er zijn partijen waar je meer of zelfs de hele hypotheek tussentijds boetevrij mag aflossen als je zelf voldoende geld hebt (dus niet bij oversluiten).
Laatst gewijzigd door Jinba-Ittai op 09 jul 2018 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef: De geldverstrekker moet alleen rekening houden met wat er contractueel vastgelegd is dat er ceteris paribus gedurende de resterende rentevaste periode gebeurt.
Terwijl het overige gelijk blijft (?)

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Jinba-Ittai schreef:De bank hoeft daar geen rekening mee te houden.
De bank wil me echter vastknopen en blijven melken.
Als je de regeltjes volgt vraag je als boete het werkelijk mis te lopen rentebedrag en niet het 3-voudige.
en bij de laatste volzin, er komt geen hypotheek meer!
Hoe ga je dat AEGON uitleggen?

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jinba-Ittai schreef:
Mk schreef:Je kan hier nog lang over discussieren, maar Aegon volgt gewoon de regels van de AFM die weer gebaseerd zijn op Europese richtlijnen. Dat jij aantoonbaar de komende jaren de hypotheek kan aflossen is daarbij niet relevant. De bank hoeft daar dus geen rekening mee te houden.

Als je dit wil veranderen dan ligt er een lange weg voor je om de regelgeving veranderd te krijgen. Op dit moment is het slikken of stikken.

En voor een volgende hypotheek goed opletten bij afsluiten. Er zijn partijen waar je meer of zelfs de hele hypotheek tussentijds boetevrij mag aflossen als je zelf voldoende geld hebt (dus niet bij oversluiten).
De bank hoeft daar geen rekening mee te houden.
De bank wil me echter vastknopen en blijven melken.
Als je de regeltjes volgt vraag je als boete het werkelijk mis te lopen rentebedrag en niet het 3-voudige.
en bij de laatste volzin, er komt geen hypotheek meer!

Maar de bank mag er wel rekening mee houden en doet dat ook
Gezien je reacties en mening over de bank snap ik dat ze weinig met je meeleven.
Als je volgens de regels werkt dien je gewoon je contract uit zoals je dat hebt afgesloten
Nou mooi toch, waarom zou Aegon nog rekening met je houden dan.

Jinba-Ittai
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jul 2018 23:10

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Jinba-Ittai »

Fiesiekus schreef:
Jinba-Ittai schreef:De bank hoeft daar geen rekening mee te houden.
De bank wil me echter vastknopen en blijven melken.
Als je de regeltjes volgt vraag je als boete het werkelijk mis te lopen rentebedrag en niet het 3-voudige.
en bij de laatste volzin, er komt geen hypotheek meer!
Hoe ga je dat AEGON uitleggen?
Vruchteloos!
Laatst gewijzigd door Jinba-Ittai op 09 jul 2018 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jinba-Ittai schreef:
Fiesiekus schreef:
Jinba-Ittai schreef:De bank hoeft daar geen rekening mee te houden.
De bank wil me echter vastknopen en blijven melken.
Als je de regeltjes volgt vraag je als boete het werkelijk mis te lopen rentebedrag en niet het 3-voudige.
en bij de laatste volzin, er komt geen hypotheek meer!
Hoe ga je dat AEGON uitleggen?
Tja, das de uitdaging.
Das ook het vreemde vreemde aan mensen. Ze weten prima wat redelijk en verantwoord is maar zodra ze betaald worden voor een kunstje doen ze het kunstje en is er geen sprake meer van ratio, geweten of inlevingsvermogen. Mijn ambitie is om de wereld toch wat eerlijker te maken. De mensfactor terugvinden. Het vertrouwen weer opbouwen.
U wilt de wereld niet eerlijker maken, u wilt gewoon minder betalen dan contractueel is vastgelegd.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
Jinba-Ittai schreef:Tja, das de uitdaging.
Das ook het vreemde vreemde aan mensen. Ze weten prima wat redelijk en verantwoord is maar zodra ze betaald worden voor een kunstje doen ze het kunstje en is er geen sprake meer van ratio, geweten of inlevingsvermogen. Mijn ambitie is om de wereld toch wat eerlijker te maken. De mensfactor terugvinden. Het vertrouwen weer opbouwen.
U wilt de wereld niet eerlijker maken, u wilt gewoon minder betalen dan contractueel is vastgelegd.
Da's altijd het mooie met dit soort "eerlijkheid": die geldt vrijwel altijd de andere partij. Belofte maakt schuld, je belofte waarmaken en betalen wat je contractueel moet betalen lijkt me een beter uitgangspunt dan iemand anders jouw perceptie van eerlijkheid opdringen.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jinba-Ittai schreef:
Lady1234 schreef:
U wilt de wereld niet eerlijker maken, u wilt gewoon minder betalen dan contractueel is vastgelegd.
U leest niet wat ik schrijf.
Ik wil betalen conform contract, dus gemiste rente als boete is no issue.
De vaststelling van die boete door de geldverstrekker is onrechtmatig en gebaseerd op fictie.
Ja, en daarover verschillen we dus van mening. En nou doet mijn mening, in uw geval helemaal niet ter zake, maar de mening van Aegon dus wel.

Uw veronderstellingen berusten juist op fictie. Aegon gaat uit van de werkelijkheid, oftewel het contract.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach ja, die boeterente viel ons ook vies tegen. Dan maar niet in een keer en een paar keer "gewoon" boetevrij 10% extra aflossen. Volgend jaar nog een klein beetje en dan is het klaar. Bank tevreden, wij tevreden, en geen gezeur of gedoe.

Gesloten