LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boeterente AEGON en AFM regels

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Jinba-Ittai
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jul 2018 23:10

Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Jinba-Ittai »

Ik wil graag van mijn Hypotheek af.

Bij de AFM lees ik een uitleg over de boeterente.
Mijns inziens vergeet men hier een belangrijk item mee te nemen in de berekening waardoor onzinnig hoge boetes worden berekend door geldverstrekkers.

We hebben een Aflossingsvrije Hypotheek bij AEGON en we mogen jaarlijks 10% boetevrij aflossen.
(veel hypotheekvormen kennen een boetevrije aflossingsclausule.

We hebben nog 4 termijnen te gaan = 101.400. De oorspronkelijke hypotheek was 254.000.
De rente staat (helaas) op 5,4% voor 20 jaar vast. De vergelijkingsrente die Aegon hanteert is 2,54% voor een periode van 15 jaar.

De calculatiewijze van de AFM gaat uit van een jaarlijks mis te lopen bedrag.
Dit is naar mijn mening niet ieder jaar gelijk. Je mag immers 10% per jaar aflossen.

Ik kom vanuit mijn perceptie tot de volgende boete:
Huidige restschuld 101.600 euro, rente 5,4% op jaarbasis

Toegestane aflossingen:
datum aflossing restschuld rentebedrag
2-1-2019 25400 76500 4.114,80
2-1-2020 25400 50800 2.743,20
2-1-2021 25400 25400 1.371,60
2-1-2022 25400 0 0,00

Dit jaar nog te voldoen: 6 mnd 2.743,20

Totaal te betalen rente 10.972,80 (dit is nog niet contant gemaakt)

Aflossing 101.600,00

Totaal te betalen 1 juli 2018 112.572,80

Aegon calculeert er echter lustig op los en komt op een boete van 31.438,73 naast de 101.600.

Dit kan en mag toch niet waar zijn? :evil:

Wordt het niet tijd dat deze onjuiste woeker calculatie van geldverstrekkers wordt aangepakt?

Hoor graag.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Huis verkopen?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat zei Aegon, toen u daar uw berekeningen presenteerde?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Jinba-Ittai schreef:I
Aegon calculeert er echter lustig op los en komt op een boete van 31.438,73 naast de 101.600.

Dit kan en mag toch niet waar zijn? :evil:

Wordt het niet tijd dat deze onjuiste woeker calculatie van geldverstrekkers wordt aangepakt?

Hoor graag.
Hoe rekent AEGON dan? Ik denk (5,4 - 2,54) * 2540 * 4,4 (jaar) = €32000,-

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

geen additionele opslag van 1%?

(5.4% - 2.54% + 1%) x totale resterende looptijd

En dan 1x minus was jaarlijks boetevrij afgelost mag worden (10-20%), maar dat zou in 4.4 jaar dus 4 keer moeten kunnen.

Wat is de resterende looptijd?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hier staat het stappenplan van de AFM om de boete te berekenen,

https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/th ... tappenplan

Ik ga er van uit dat dit stappenplan ook voor u geldt. Er wordt maar één keer rekening gehouden met het vrij te laten bedrag.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door jonis »

Och....je moet wel heel graag van de hypotheek af willen als de maandelijkse lasten met jaarlijks 10% aflossen in 4 jaar dan slechts 8.000,- bruto zijn

....daar ging ik sowieso geen boete voor betalen....

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

maar als je succesvol wilt klagen, dan moet je de sprong wel wagen... (de banken werken bewust niet mee)

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Lady1234 schreef:Hier staat het stappenplan van de AFM om de boete te berekenen,

https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/th ... tappenplan

Ik ga er van uit dat dit stappenplan ook voor u geldt. Er wordt maar één keer rekening gehouden met het vrij te laten bedrag.
maakt het contant, met een negatieve rente?

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door jonis »

Joepie Joepie schreef:maar als je succesvol wilt klagen, dan moet je de sprong wel wagen... (de banken werken bewust niet mee)
Vertel er ook even bij hoe lang je al bezig bent.....succesvol klagen doe je ook bij de juiste instantie en dat is niet in deze de bank die die gewoon aan de leidraad vasthoud; de leidraad geeft nl aan:
Ik mag jaarlijks 10% vergoedingsvrij aflossen. Wordt hier in de berekening van de te betalen vergoeding rekening mee gehouden?



In de berekening wordt eenmalig rekening gehouden met de afgesproken vergoedingsvrije ruimte. Omdat je in het jaar waarin je vervroegd aflost dit bedrag vergoedingsvrij mag aflossen.
Richtlijn is opgesteld door AFM en Aegon volgt dit....who's to blame?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat er niet om wat je in de toekomst allemaal mogelijk zou kunnen doen. Het gaat er om wat nu mogelijk is. Op dit moment kun je 10% van de hoofdsom boetevrij aflossen. Daarover hoef je dan dus geen boete te betalen. Maar dat je volgend jaar of over twee jaar in theorie ook 10% zou kunnen aflossen maakt nog niet dat je dit ook daadwerkelijk doet of zou doen. Daarom wordt er (terecht) geen rekening gehouden met wat je vrijwillig in de toekomst allemaal zou kunnen doen, alleen van wat er contractueel vast ligt. En gaan ze er dus ook van uit dat je nog 15 jaar deze hypotheek houdt.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef:En gaan ze er dus ook van uit dat je nog 15 jaar deze hypotheek houdt.
Ik begreep (verkeerd?) dat TS nog 5 jaar te gaan heeft? Anyway, met mijn bovenstaande berekening en 10% boetevrij af te lossen, komt het resultaat aardig overeen met AEGON. Dus zo vreemd is de boete nog niet.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Fiesiekus schreef:
kweenie schreef:En gaan ze er dus ook van uit dat je nog 15 jaar deze hypotheek houdt.
Ik begreep (verkeerd?) dat TS nog 5 jaar te gaan heeft? Anyway, met mijn bovenstaande berekening en 10% boetevrij af te lossen, komt het resultaat aardig overeen met AEGON. Dus zo vreemd is de boete nog niet.
Dat zou alleen maar gebeuren als hij nog vijf jaar die 10% van de hoofdsom zou aflossen.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

kweenie schreef:Het gaat er niet om wat je in de toekomst allemaal mogelijk zou kunnen doen. Het gaat er om wat nu mogelijk is. Op dit moment kun je 10% van de hoofdsom boetevrij aflossen. Daarover hoef je dan dus geen boete te betalen. Maar dat je volgend jaar of over twee jaar in theorie ook 10% zou kunnen aflossen maakt nog niet dat je dit ook daadwerkelijk doet of zou doen. Daarom wordt er (terecht) geen rekening gehouden met wat je vrijwillig in de toekomst allemaal zou kunnen doen, alleen van wat er contractueel vast ligt. En gaan ze er dus ook van uit dat je nog 15 jaar deze hypotheek houdt.
Hypotheekverstrekkers zouden hier op in kunnen springen, een hypotheek die elk jaar 10-20% (van totaal) hoger wordt, zodat je helemaal geen boete hoeft te betalen en zo snel mogelijk naar lagere rente kunt overstappen. Alleen nog een regeling bedenken voor gefaseerd overhevelen van onderpand.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Joepie Joepie schreef:Hypotheekverstrekkers zouden hier op in kunnen springen, een hypotheek die elk jaar 10-20% (van totaal) hoger wordt, zodat je helemaal geen boete hoeft te betalen en zo snel mogelijk naar lagere rente kunt overstappen. Alleen nog een regeling bedenken voor gefaseerd overhevelen van onderpand.
Hypotheekverstrekkers zullen zo'n product ongetwijfeld niet ontwikkelen; dat gaat ten koste van hun winstmodel. Wel is jouw puike idee in de politiek geopperd; edoch een stille dood bij de formatiebesprekingen gestorven.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lady1234 schreef:
Fiesiekus schreef:
kweenie schreef:En gaan ze er dus ook van uit dat je nog 15 jaar deze hypotheek houdt.
Ik begreep (verkeerd?) dat TS nog 5 jaar te gaan heeft? Anyway, met mijn bovenstaande berekening en 10% boetevrij af te lossen, komt het resultaat aardig overeen met AEGON. Dus zo vreemd is de boete nog niet.
Dat zou alleen maar gebeuren als hij nog vijf jaar die 10% van de hoofdsom zou aflossen.
Ik begrijp echt niet wat je bedoelt "Dat zou alleen maar gebeuren"?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

t.[/quote]

Ik begreep (verkeerd?) dat TS nog 5 jaar te gaan heeft? Anyway, met mijn bovenstaande berekening en 10% boetevrij af te lossen, komt het resultaat aardig overeen met AEGON. Dus zo vreemd is de boete nog niet.[/quote]
Dat zou alleen maar gebeuren als hij nog vijf jaar die 10% van de hoofdsom zou aflossen.[/quote]

Ik begrijp echt niet wat je bedoelt "Dat zou alleen maar gebeuren"?[/quote]

Als de Ts werkelijk elk jaar die 10% van de hoofdsom zou aflossen dan liep die hypotheek nog maar circa vijf jaar, want dan was hij afbetaald.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Fiesiekus schreef:
Joepie Joepie schreef:Hypotheekverstrekkers zouden hier op in kunnen springen, een hypotheek die elk jaar 10-20% (van totaal) hoger wordt, zodat je helemaal geen boete hoeft te betalen en zo snel mogelijk naar lagere rente kunt overstappen. Alleen nog een regeling bedenken voor gefaseerd overhevelen van onderpand.
Hypotheekverstrekkers zullen zo'n product ongetwijfeld niet ontwikkelen; dat gaat ten koste van hun winstmodel. Wel is jouw puike idee in de politiek geopperd; edoch een stille dood bij de formatiebesprekingen gestorven.
Kunnen we niet collectief onze schade claimen? (hmm, dat moeten wij indirect toch weer zelf betalen...)

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Joepie Joepie schreef:
Fiesiekus schreef: Kunnen we niet collectief onze schade claimen? (hmm, dat moeten wij indirect toch weer zelf betalen...)
De schade zal toch aangetoond moeten worden, en dat is lastig, gezien het ondertekende hypotheekcontract. Je hoort mensen met een lange rentevastperiode i.c.m. lage rente ook niet klagen als de actuele rente stijgt.

Overigens blijkt weer eens uit dit topic en die AFM site met het stappenplan, hoe slecht de geadviseerde hypotheken in het verleden waren. Aflossingsvrij betekent (op 10% na) de volle mep boete betalen, terwijl bij ann./lin. vormen, de boete aanzienlijk lager uitvalt.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 08 jul 2018 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Boeterente AEGON en AFM regels

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Fiesiekus schreef:
Joepie Joepie schreef:
Fiesiekus schreef: Kunnen we niet collectief onze schade claimen? (hmm, dat moeten wij indirect toch weer zelf betalen...)
De schade zal toch aangetoond moeten worden, en dat is lastig, gezien het ondertekende hypotheekcontract. Je hoort mensen met een lange rentevastperiode i.c.m. lage rente ook niet klagen als de actuele rente stijgt.
Misschien gaan de banken dan klagen en moet overheid ze uit de nood helpen... (m.a.w. dat is geen bewijs tegen de mogelijke claim)

Gesloten