Boeterente / afkoopkosten

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
radmenot
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2022 14:26

Boeterente / afkoopkosten

Ongelezen bericht door radmenot »

Ik heb mijn hypotheek bij ING aangepast en de rente vastgelegd voor 20 jaar.
De huidige rentevaste periode liep af in 2026 nog 53 maanden. De rente die ik betaalde was 1,99% die nieuwe rente die ingaat 01-06-2022 wordt 2,29%. Ondanks dat ik voor de laatste 53 mnd meer rente betaal stelt ING dat ze een wettelijke rekenmethode moeten hanteren, waardoor ik toch afkoopkosten(boeterente) moet betalen.

Kan dit zomaar?

berekening ING
Bedrag waarover wij kosten voor de renteaanpassing berekenen € 89.000,00
Resterende rentevaste periode 53 maanden
Rentepercentage van uw hypotheek 1,990%
Actuele rente voor 49,618% schuld-marktwaardeverhouding 1,860%
______________ _
Renteverlies ING op jaarbasis 0,130%
Afkoopkosten € 490,22

jonis
Berichten: 2743
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Boeterente / afkoopkosten

Ongelezen bericht door jonis »

Dit kan niet zomaar ; het is gewoon de leidraad boeterente AFM waar ze aan moeten voldoen en die dus gevolgd wordt.
https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/th ... tappenplan
De boete is niet afhankelijk van je nieuwe gekozen (en hogere) rente.
Als je nl voor een 1 jaar vast en lagere rente had gekozen was de boete niet hoger geweest.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Boeterente / afkoopkosten

Ongelezen bericht door JozJan »

Precies. En de leidraad wordt netjes gevolgd. De vergoeding voor vervroegd aflossen is correct: de rente die jij nu betaalt (1,99%) is hoger dan de vergelijkingsrente (1,86%).

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Boeterente / afkoopkosten

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Heb je niet een offerte gekregen waar dit allemaal in stond? Je moet toch de consequenties nagaan voordat je ergens toe besluit/ je handtekening zet?
Heeft de bank geen informatieplicht wat dit betreft?

jonis
Berichten: 2743
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Boeterente / afkoopkosten

Ongelezen bericht door jonis »

HandigeHarrie schreef:
08 apr 2022 17:17
Heb je niet een offerte gekregen waar dit allemaal in stond? Je moet toch de consequenties nagaan voordat je ergens toe besluit/ je handtekening zet?
Heeft de bank geen informatieplicht wat dit betreft?
Wat denk je waar de gegevens vandaan komen?

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Boeterente / afkoopkosten

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

jonis schreef:
08 apr 2022 17:28
HandigeHarrie schreef:
08 apr 2022 17:17
Heb je niet een offerte gekregen waar dit allemaal in stond? Je moet toch de consequenties nagaan voordat je ergens toe besluit/ je handtekening zet?
Heeft de bank geen informatieplicht wat dit betreft?
Wat denk je waar de gegevens vandaan komen?
Er staat: "ik heb de hypotheek aangepast". Als deze informatie vantevoren door de bank verstrekt is, dan zet je toch geen handtekening als er niet blij van wordt? Eerst je handtekening zetten / akkoord gaan en dan gaan klagen lijkt me niet logisch. Het voordeel is natuurlijk dat het nu voor 20 jaar vast ligt. TS gaat erop vooruit, heeft als alle gegevens door de bank netjes verstrekt zijn de afweging gemaakt en is akkoord gegaan. Als het niet duidelijk was, dan ligt het anders.

jonis
Berichten: 2743
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Boeterente / afkoopkosten

Ongelezen bericht door jonis »

HandigeHarrie schreef:
08 apr 2022 17:33
jonis schreef:
08 apr 2022 17:28
HandigeHarrie schreef:
08 apr 2022 17:17
Heb je niet een offerte gekregen waar dit allemaal in stond? Je moet toch de consequenties nagaan voordat je ergens toe besluit/ je handtekening zet?
Heeft de bank geen informatieplicht wat dit betreft?
Wat denk je waar de gegevens vandaan komen?
Er staat: "ik heb de hypotheek aangepast". Als deze informatie vantevoren door de bank verstrekt is, dan zet je toch geen handtekening als er niet blij van wordt? Eerst je handtekening zetten / akkoord gaan en dan gaan klagen lijkt me niet logisch.
Het gebeurd....en meer dan je misschien logisch vind.
Ts kan op zich misschien tevreden zijn met nieuwe rente + periode + fiscaalvriendelijke boete. Maar misschien achteraf toch wat bedenkingen vwb boetebeleid.
Vooraf klagen helpt trouwens ook niet in deze; boeteberekening en stappenplan kunnen/mogen ze niet van afwijken.

Gesloten