LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
edwardlauer
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2011 17:21

Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door edwardlauer »

Goedemorgen. Ik heb mijn hypotheek bij Abn-Amro in drie stukken geknipt:
1 deel is variabel
1 deel is 5 jaar rentevast tot 1-10-2018
1 deel is 5-7 jaar rentevast tot 1-8-2018 of 1-8-2020, twee jaar rentebedenktijd.

Ik wilde de laatste twee delen oversluiten naar een (langere) rentevaste periode met lagere rente.
Voor het laatste hypotheekdeel met de rentebedenktijd van twee jaar, wil de bank mij een boeterente ook laten betalen over de laatste twee jaar. Terwijl ik voor dat deel al 0,2% rente extra betaal. Ik begrijp niet dat de bank verlies lijdt als ik per 1-8-2008 oversluit. Mag dat die extra hoge boete?
Laatst gewijzigd door Radar op 17 mei 2017 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Punt achter titel verwijderd

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door kweenie »

Een hypotheek met rentebedenktijd (in dit geval 5/7 jaar) is in feite een hypotheek met een rentevaste periode van 7 jaar, waarvoor bij openbreken in de laatste twee jaar de boete komt te vervallen. Maar in principe staat de rente dus voor 7 jaar vast en moet je ook over die laatste twee jaar de boete berekenen.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Een kleine aanvulling kweenie.
Je hebt bij een rente bedenktijd hypotheek het recht tijdens die rentebedenktijd je hypotheekcontract open te breken en een nieuwe renteperiode te kiezen bij dezelfde bank. Dat die rente een soort van vergoeding is voor die rentebedenktijd is onzin, de rente staat in principe gewoon 2 jaar langer vast.

Vraag me trouwens af of het wel zinvol is nu het rentecontract open te breken, mede gezien die 2 jaar rentebedenktijd. Maar dat had Edward zelf ook al bekeken.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door CB »

een vraag, een antwoord schreef:Een kleine aanvulling kweenie.
Je hebt bij een rente bedenktijd hypotheek het recht tijdens die rentebedenktijd je hypotheekcontract open te breken en een nieuwe renteperiode te kiezen bij dezelfde bank. Dat die rente een soort van vergoeding is voor die rentebedenktijd is onzin, de rente staat in principe gewoon 2 jaar langer vast.

Vraag me trouwens af of het wel zinvol is nu het rentecontract open te breken, mede gezien die 2 jaar rentebedenktijd. Maar dat had Edward zelf ook al bekeken.
TS wil de rente van de laatste 2 leningdelen nu al openbreken en dan is hij inderdaad boeterente verschuldigd zoals kweenie het verwoord. Het zijn contracten voor 5 en 7 jaar als je het nu wil openbreken. Ben met je eens, dat 1 jaar wachten wellicht minder duur zal zijn, maar garantie heb je daar niet voor.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

CB schreef:
een vraag, een antwoord schreef:Een kleine aanvulling kweenie.
Je hebt bij een rente bedenktijd hypotheek het recht tijdens die rentebedenktijd je hypotheekcontract open te breken en een nieuwe renteperiode te kiezen bij dezelfde bank. Dat die rente een soort van vergoeding is voor die rentebedenktijd is onzin, de rente staat in principe gewoon 2 jaar langer vast.

Vraag me trouwens af of het wel zinvol is nu het rentecontract open te breken, mede gezien die 2 jaar rentebedenktijd. Maar dat had Edward zelf ook al bekeken.
TS wil de rente van de laatste 2 leningdelen nu al openbreken en dan is hij inderdaad boeterente verschuldigd zoals kweenie het verwoord. Het zijn contracten voor 5 en 7 jaar als je het nu wil openbreken. Ben met je eens, dat 1 jaar wachten wellicht minder duur zal zijn, maar garantie heb je daar niet voor.
Ik probeer ook aan te geven wat wel kan, als aanvulling op kweenie's post en uit te leggen hoe rente bedektijd werkt. En één jaar wachten kost niets, mits de rente intussen niet stijgt, maar dat lijkt me logisch.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door CB »

Ok, dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd. Sorry.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

CB schreef:Ok, dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd. Sorry.
Maakt niet uit hoor, waarschijnlijk was ik niet duidelijk genoeg en helpt de toevoeging TS.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij was dat trouwens ook wat ik schreef ("bij openbreken in de laatste twee jaar de boete komt te vervallen"), maar het belangrijkste is dat de boodschap over komt die we volgens mij allebei bedoelen.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

kweenie schreef:Volgens mij was dat trouwens ook wat ik schreef ("bij openbreken in de laatste twee jaar de boete komt te vervallen"), maar het belangrijkste is dat de boodschap over komt die we volgens mij allebei bedoelen.
We bedoelen allemaal hetzelfde, maar TS zou kunnen begrijpen dat in de rentebedenktijdperiode je gewoon boetevrij kunt aflossen, dat is dus niet zo.
Maar eigenlijk schrijf jij dat ook al :wink: Als TS het nu nog niet snapt ....................

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door JozJan »

De gedachte dat je over de periode van rentebedenktijd gewoon boete betaalt is niet heel gek. Maar de AFM kijkt daar toch echt anders tegenaan.

Voetnoot 1, pagina 6 van de Leidraad van 20 maart:
Wanneer de klant voor een “rentebedenktijd achteraf” heeft gekozen, heeft de klant de mogelijkheid om de rente gedurende deze rentebedenktijd aan te passen. Omdat dit er in de praktijk voor zorgt dat de consument tijdens de rentebedenktijd vergoedingsvrij kan aflossen, kan deze periode ook niet worden meegenomen in de berekening van het financieel nadeel.

Dus voorzover de banken nog boete berekenen over de rentebedenktijd zal dit vrij snel ophouden vermoed ik...

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door CB »

JozJan schreef:De gedachte dat je over de periode van rentebedenktijd gewoon boete betaalt is niet heel gek. Maar de AFM kijkt daar toch echt anders tegenaan.
Ah de AFM wordt wakker. Al jaren wordt er over de bedenktijd boete in rekening gebracht en de AFM hoor je niet, terwijl het toch de toezichthouder behoort te zijn. Waarom grijpen ze als toezichthouder niet meteen in. Het is een toezichthouder die je voortdurend wakker moet schudden zodat ze eindelijk hun werk gaan doen. Aandelenlease, woekerpolissen helemaal geen reactie, totdat consumentenorganisaties aan de bel gaan trekken. Dan komen ze eindelijk in beweging en doen uiteindelijk maar half werk. Zeker bij de aandelenlease. Ze verdienen slapend hun geld.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door kweenie »

Zolang de boeteberekening gaat zoals contractueel is afgesproken heeft de toezichthouder ook weinig in te grijpen.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door JozJan »

kweenie schreef:Zolang de boeteberekening gaat zoals contractueel is afgesproken heeft de toezichthouder ook weinig in te grijpen.
Redelijk uitgangspunt. Maar voor de boete heeft de AFM sinds juli vorig jaar wél de mogelijkheid om in te grijpen. En dat hebben ze - in maart dit jaar, 10 maanden te laat - dus ook gedaan.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door CB »

kweenie schreef:Zolang de boeteberekening gaat zoals contractueel is afgesproken heeft de toezichthouder ook weinig in te grijpen.
Maar na jaren uitgaan van de contractperiode, willen ze nu van een contract van 7 jaar met de laatste 2 jaar bedenktijd een contract van 5 jaar van maken. Nu gaat het conform het contract, gaan ze ingrijpen en van het contract afwijken.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

JozJan schreef:Voetnoot 1, pagina 6 van de Leidraad van 20 maart:
Wanneer de klant voor een “rentebedenktijd achteraf” heeft gekozen, heeft de klant de mogelijkheid om de rente gedurende deze rentebedenktijd aan te passen. Omdat dit er in de praktijk voor zorgt dat de consument tijdens de rentebedenktijd vergoedingsvrij kan aflossen, kan deze periode ook niet worden meegenomen in de berekening van het financieel nadeel.
Hypotheek met rentevast periode van 5-7 jaar is dan hypotheek met periode van 7 jaar en rentebedenktijd vooraf?

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door JozJan »

Joepie Joepie schreef:Hypotheek met rentevast periode van 5-7 jaar is dan hypotheek met periode van 7 jaar en rentebedenktijd vooraf?
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Rentebedenktijd vooraf, dat bestaat ook, maar daar heeft de AFM Leidraad geen invloed op (als je dan in je bedenktijd zit en je wil aflossen dan kun je de rente op variabel zetten en dan betaal je sowieso geen boete; na de bedenktijd wordt er voor de boete gewoon gekeken naar de nog resterende rentevaste periode).

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Boeterente bij hypotheek met rentebedenktijd

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

bedenktijd achteraf zou pas na 7 jaar ingaan

Gesloten