LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bouwdepot veel te hoog

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
sparty
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2010 23:47

Bouwdepot veel te hoog

Ongelezen bericht door sparty »

Ik heb een hypotheek (met NHG) afgesloten met een bouwdepot van 15.000 euro. Dit bedrag is tot stand gekomen doordat ik echt totaal geen enkel benul heb van wat de meeste klus-werkzaamheden kosten. Het is m'n eerste huis, dus ja, het bouwdepot wat ruimer nemen is dan beter dan te krap. Wat blijkt nou, die verbouwingskosten die ik volgens de specificatie heb opgegeven (inclusief direct noodzakelijke werkzaamheden n.a.v. het bouwkundig rapport) komen nog niet eens op de helft van het bedrag van het bouwdepot. Kan ik dan gewoon het depot 2 jaar laten staan en dan wordt het verrekend met de hypotheek, of wordt er dan bijvoorbeeld bij de hypotheekverstrekker argwaan gewekt hoe het in hemelsnaam tot zo'n verschil heeft kunnen leiden?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Bouwdepot veel te hoog

Ongelezen bericht door marcel75 »

Op het moment dat je je laatste betaling opvraagt, kun je aangegeven wat er met het restant moet gebeuren. Vaak kun je kiezen tussen gedeeltelijk aflossen op je hypotheek of op je rekening laten storten. Wel vreemd trouwens dat de geldverstrekker niet om een opgave van de verbouwingskosten heeft gevraagd.

tsja..
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:14

Re: Bouwdepot veel te hoog

Ongelezen bericht door tsja.. »

marcel75 schreef:Op het moment dat je je laatste betaling opvraagt, kun je aangegeven wat er met het restant moet gebeuren. Vaak kun je kiezen tussen gedeeltelijk aflossen op je hypotheek of op je rekening laten storten. Wel vreemd trouwens dat de geldverstrekker niet om een opgave van de verbouwingskosten heeft gevraagd.
@marcel

ts geeft aan dat het hier een hypotheek met NHG betreft. dit betekend dat alleen indien het bouwdepot lager is dan €2.500,- dit op zijn rekening gestort wordt, de rest wordt hoe dan ook in mindering gebracht op de hypotheek.

de opgave van kosten bij het aanvragen van een hypotheek is altijd een schatting, meestal onderbouwd door een taxateur.

wanneer de kosten lager uitvallen kun je bij het indienen van je laatste facturen aangeven dat je klaar bent (op je declaratieform), dan wordt het bouwdepot gesloten.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Bouwdepot veel te hoog

Ongelezen bericht door courier »

Als je niks doet zal de hypotheekverstrekker op enig moment automatisch het saldo van het bouwdepot in mindering brengen op de hypotheek. Maar misschien krijg je op het bouwdepot wel een lager % vergoed dan je betaalt voor de hypotheek, kortom dat kost je dan elke maand geld.
In dat geval is het in je belang de bank opdracht te geven het saldo direct in mindering te brengen op de hypotheek. Die opdracht is niet herroepbaar!
Heeft je hypotheekadviseur je verteld dat de creditrente op het bouwdepot fiscaal, dus bij de aangifte IB, in mindering komt op de betaalde hypotheekrente?

Gesloten